Goedkoopste vga voor 4k hdr/dv films

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:42
Exact zoals de titel. Ik ben op ziek naar de goedkoopste videokaart die netflix 4k, youtube 4k, vlc 4k hdr's aan kan. Er zit nu een nvidia 1030 met 2gb ram in maar, deze kan het niet aan.

Gamen is geen prioriteit. Heb de intel kaarten al bekeken maar, geen ervaring met deze dus weet niet of ze betrouwbaar zijn.

Vandaar mijn vraag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-09 22:04
En waarom moet het juist een VGA kaart zijn? 🤔

Het zou mij ten zeerste verbazen als je over VGA ooit 4k zou kunnen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Opifex schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:48:
En waarom moet het juist een VGA kaart zijn? 🤔

Het zou mij ten zeerste verbazen als je over VGA ooit 4k zou kunnen duwen.
Ik neem aan dat TS met VGA het synoniem voor "graphics adapter/videokaart" bedoelt, niet letterlijk een kaart met D-Sub 15-aansluiting. Toch?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09 09:34
Op wel moederbord wil je de kaart gaan gebruiken en welke CPU heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
CodeCaster schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Ik neem aan dat TS met VGA het synoniem voor "graphics adapter/videokaart" bedoelt, niet letterlijk een kaart met D-Sub 15-aansluiting. Toch?
Correct. Hdmi aansluiting voor naar tv.

Cpu en mobo maken niet uit. Deze zijn ruimkrachtig genoeg en recent. Enkel verkeerde gpu gekocht. 2gb ram is (volgens het internet) niet genoeg voor dit. Lees ik genoeg over ism de 1030.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Welke dan? Want voor recente iGPU's is je eis ook niet moeilijk...

Verder mis ik een stukje eigen inzet. Er zijn genoeg mensen die alleen op zoek zijn naar displayen van beeld op 4K/HDR. Daar rollen vast videokaarten uit?

[ Voor 54% gewijzigd door br00ky op 22-03-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
br00ky schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:00:
Welke dan? Want voor recente iGPU's is je eis ook niet moeilijk...

Verder mis ik een stukje eigen inzet. Er zijn genoeg mensen die alleen op zoek zijn naar displayen van beeld op 4K/HDR. Daar rollen vast videokaarten uit?
De goedkoopste videokaart die vlot 4k hdr of dv kan decoder in h264 en h265 of av1 gezien dat de toekomst is. Beknopter kan ik het niet maken.

Intel met zijn arc serie komt er de goedkoopste uit maar, geen ervaring mee. Vandaar hier toch de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:46
De interne gpu in de meeste processoren is voldoende voor je eisen.

Ik heb bijvoorbeeld een media pc met een Ryzen 3200G onder de tv staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:56

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Vreemd dat die dedicated GPU wat je nu hebt dat niet aankan. Volgens mij moet een GTX 1030 dat gewoon af kunnen spelen namelijk. Weet je zeker dat het niet bijvoorbeeld een codec probleem is?

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaneV
Techno Overlord schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:21:
Vreemd dat die dedicated GPU wat je nu hebt dat niet aankan. Volgens mij moet een GTX 1030 dat gewoon af kunnen spelen namelijk. Weet je zeker dat het niet bijvoorbeeld een codec probleem is?
Volgens wat ik lees is de 2gb ram te weinig. De cpu is eentje zonder igpu erin.

Ik dacht aan de intel arc 770 als goedkoopste maar, wou eens horen hier voor tegenvoorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Nog steeds mis ik eigen onderzoek. Hele tabel, 1 hele minuut googlen :+.

Dan nog, met een iGPU kan het soms ook gewoon. Zolang je die info niet deelt kunnen we daar niks over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59
2 GB is MEER dan genoeg voor 2D 4K beeld. Een uncompressed 4k frame zit onder de 50 MB, dus daar zit het probleem echt niet :)

Welk probleem ervaar je? "kan het niet aan" is ontzettend vaag. Crasht de PC? Stottert het beeld? Heb je rare vlekken of vierkanten in beeld? Iets anders? En wat zegt het Prestaties-tabblad van Taakbeheer tijdens deze problemen?

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Paul schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:45:
2 GB is MEER dan genoeg voor 2D 4K beeld. Een uncompressed 4k frame zit onder de 50 MB, dus daar zit het probleem echt niet :)

Welk probleem ervaar je? "kan het niet aan" is ontzettend vaag. Crasht de PC? Stottert het beeld? Heb je rare vlekken of vierkanten in beeld? Iets anders? En wat zegt het Prestaties-tabblad van Taakbeheer tijdens deze problemen?
Voor netflix niet, dan heb je minimaal 3gb Vram nodig: nieuws: Nvidia maakt kijken van uhd-streams Netflix mogelijk met GTX 10-kaarten .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:59
...why? Wat doen ze allemaal met dat geheugen, en waarom hebben ze de GPU nodig? Ik kom online al threads van 9 jaar oud tegen over het hardwarematige ondersteuning van h265 in de CPU...

Nu ja, consider me corrected :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slayre
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:07
Als je per se ook AV1 decoding wil hebben dan is het Geforce 30/40 series, Intel Arc en Radeon 6000/7000.
Let wel op bij AMD dat de 6400 en 6500 geen AV1 decoding hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Draai hier exact dat op de iGPU van een i3-12100. Daar hoef je geen dure videokaart voor te kopen en het is nog zuinig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:55
Paul schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:12:
[...]
...why? Wat doen ze allemaal met dat geheugen, en waarom hebben ze de GPU nodig? Ik kom online al threads van 9 jaar oud tegen over het hardwarematige ondersteuning van h265 in de CPU...

Nu ja, consider me corrected :)
De igpu ondersteunt het.

En er is nogal een verschil tussen h265 op de minst zware setting en op 1080p en op een veel zwaardere setting, met HDR en op 4K. Leuk dat Skylake al h265 ondersteunt, maar dat betekent niet dat de huidige films daar ook soepel op draaien.
Pagina: 1