Automatisch ontluchten toevoer en retour vvw

Pagina: 1
Acties:

• soufianemrabet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-07 13:55
Mijn vraag
Goedemorgen,

Ik heb kort geleden zelf in mijn nieuwe huis vloerverwarming aangelegd op de eerste en tweede verdieping. In principe heb ik overal aan gedacht en is alles redelijk goed gelukt (met dank aan informatie vele topics hier). Echter ben ik 1 belangrijk onderdeel vergeten, en dat is een ontluchter op het hoogste punt van mijn systeem.

Ik ging er vanuit dat ik de ontluchter van mijn vvw verdeler kon gebruiken maar dat lijkt niet het geval te zijn. Ook heb ik bij de ketel een vuil/luchtafscheider geïnstalleerd (automatische ontluchter).

Nou weet ik dat ik op de aanvoer en retour ontluchters moet gaan plaatsen, maar is er een andere tijdelijke oplossing om de leidingen zsm te ontluchten?

Mijn ketel staat in de kelder, ik heb 32mm meerlagenbuizen gebruikt voor de aansluitingen van mijn vvw verdelers op de CV ketel. In de kelder en begande grond heb ik nog radiatoren.

Op dit moment wordt het huis goed en snel warm, op de 1ste en 2e constant temperatuur van ca. 21° (dus meer dan comfortabel)

In de kelder 3 radiatoren waarvan 1 die gebruikt wordt bij mijn kantoortje. Andere 2 worden ook warm als ik ze open draai.

Begane grond 4 radiatoren die allemaal goed warm worden.

Problemen:
Tikkend geluid bij radiatoren en heel veel borrel geluiden bij de 32mm op de eerste en tweede verdieping (vooral retour lijkt heel veel lucht te zitten)

Ook geven beide vvw verdelers aan dat de toevoer ca. 21° is en retour ca 25° wat mij niet logisch lijkt ( desondanks is de vloer lekker warm) ik vermoed dat dit dus ook door het lucht komt?

Ik wil van van mijn verdelers (VTE slim met Grudfos) LTV maken mbv LTV ventielen en zo mijn ketel temperatuur verlagen. En zal dus het systeem toch moeten aftappen en dan meteen de ontluchters boven plaatsen. Maar als ik in de tussentijd toch op een andere manier de lucht eruit kan forceren zou prettig zijn. Het is geen noodzaak maar meer een soort experiment :)

Alle ideeën zijn welkom!

Ps. Ik weet dus dat ik ontluchters moet plaatsen :)

Hieronder een foto van de verdeler op de tweede verdieping. Ook een foto van de situatie (3D Revit model) waarin ik met de blauwe en rode lijn de 32mm heb aangegeven die naar de kelder gaan.

...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRZqawJ9D6WlT5CboRZUUhZEqQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDgxU9YSRqnyobgRzV0ScBeN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_A9XWQvvFLOCHyntg_3wtH5kBEY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCT7V34mFtNIJsxa0YbXeop2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydulo3ouAW7P5I_CnqZTFvyhMdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7T02Ya6cEkxUHTr4ZYwDe0Qw.jpg?f=fotoalbum_large

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat zit er aan de linkerkant op je verdeler?

• soufianemrabet
Bedoel je de aansluitingen? Retour is links

• soufianemrabet
Helemaal links op de verdeler zit de onluchtingsventiel, maar daar komt alleen maar water uit.

• soufianemrabet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dlG6H2-uDffGoXtCctW5a4S0BWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mnXjKrKxjhixWnU7GFzbVqUw.png?f=fotoalbum_large

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dan zit er geen lucht in zou ik denken. Je moet de pomp wel laten draaien voor het ontluchten.

• soufianemrabet
Beekforel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:04:
Dan zit er geen lucht in zou ik denken. Je moet de pomp wel laten draaien voor het ontluchten.
Het gaat om de aanvoer en retour leidingen tussen CV en verdeler. De verdeler zelf heb ik goed ontlucht.

De vraag is kan ik op de 1 of andere manier de lucht naar de verdeler toe leiden om via de ontluchtingsnippel op de verdeler eruit te laten? Vooral in de retour leiding lijkt het meeste lucht te zitten. Als ik de pomp uitschakel en de groepen sluit, gaat de lucht dan "terug" de verdeler in?

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zonder ontluchting gaat dat moeizaam. Denk dat je die twee knietjes moet vervangen voor 't stukken en daar ontluchters op zetten.

Rondpompen kan in elk geval wel helpen. Wellicht juist alleen door je CV ketel laten pompen en dan op de verdeler ontluchten.

• soufianemrabet
Beekforel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:06:
Zonder ontluchting gaat dat moeizaam. Denk dat je die twee knietjes moet vervangen voor 't stukken en daar ontluchters op zetten.

Rondpompen kan in elk geval wel helpen. Wellicht juist alleen door je CV ketel laten pompen en dan op de verdeler ontluchten.
Ja uiteindelijk komen 2 ontluchters t.p.v. van de knietjes.

CV laten pompen heeft als het goed is ervoor gezorgd dat de lucht uit de aanvoer leiding is, maar in de retour leiding lijkt alle lucht te blijven hangen.

Althans dat is hoe ik het zie, maar zeker weten doe ik niet :P Het is voor mij redelijk onbekend terrein al heb ik aardig wat uren besteed aan tekst en beeldmateriaal.

Als ik de ruk verhoog op de CV vanaf de retour leiding kan ik misschien de lucht richting de verdeler sturen? Even alle radiatoren eerst dicht doen denk ik.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

soufianemrabet schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:13:
[...]

Ja uiteindelijk komen 2 ontluchters t.p.v. van de knietjes.

CV laten pompen heeft als het goed is ervoor gezorgd dat de lucht uit de aanvoer leiding is, maar in de retour leiding lijkt alle lucht te blijven hangen.

Althans dat is hoe ik het zie, maar zeker weten doe ik niet :P Het is voor mij redelijk onbekend terrein al heb ik aardig wat uren besteed aan tekst en beeldmateriaal.

Als ik de ruk verhoog op de CV vanaf de retour leiding kan ik misschien de lucht richting de verdeler sturen? Even alle radiatoren eerst dicht doen denk ik.
De installatie is een kring dus als het nu in de retour zit zou het ook weer rond moeten gaan naar de afvoer en weer naar de verdeler. Maar lucht kan dan weer in hoeken blijven zitten oid.

Waarom vervang je die knietjes niet even? Ritje bouwmarkt en vanavond nog klaar.

• soufianemrabet
Beekforel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:16:
[...]

De installatie is een kring dus als het nu in de retour zit zou het ook weer rond moeten gaan naar de afvoer en weer naar de verdeler. Maar lucht kan dan weer in hoeken blijven zitten oid.

Waarom vervang je die knietjes niet even? Ritje bouwmarkt en vanavond nog klaar.
Het zijn 32mm meerlagenbuizen dat hebben ze niet bij de bouwmarkt. Ik ga de spullen alvast bestellen maar het is gewoon de uitdaging haha.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

soufianemrabet schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Het zijn 32mm meerlagenbuizen dat hebben ze niet bij de bouwmarkt. Ik ga de spullen alvast bestellen maar het is gewoon de uitdaging haha.
Ah, dat kon ik aan de foto's niet herleiden.

Wildkamp heeft daar wel materiaal voor (moet dan ook maar net in de buurt zitten).

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 21:14
@soufianemrabet
Ga je nog iets aan de elektra doen? Ik zie ongeaarde stopcontacten. Die pomp heeft een geaarde stekker. Als er iets fout gaat komt de boel onder spanning te staan.

• soufianemrabet
Ricko1 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 07:28:
@soufianemrabet
Ga je nog iets aan de elektra doen? Ik zie ongeaarde stopcontacten. Die pomp heeft een geaarde stekker. Als er iets fout gaat komt de boel onder spanning te staan.
Bedankt voor je oplettendheid. Kijk nogmaals dan zie je een witte draad uit de grond komen tussen de 32mm buizen en een (geaard) stekkerdoos aan de rechterkant van de verdeler hangen. Speciaal voor de pomp aangelegd ;)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:06
Op het hoogste punt gewoon heel voorzichtig een koppeling een beetje los draaien en daarmee de boel ontluchten werkt ook.
Een gewone ontluchter werkt ook gewoon zo.

En als je denkt dat de lucht ergens blijft hangen dan daar even een koppeling losdraaien.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 27-03-2024 10:25 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• soufianemrabet
Ben(V) schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:24:
Op het hoogste punt gewoon heel voorzichtig een koppeling een beetje los draaien en daarmee de boel ontluchten werkt ook.
Een gewone ontluchter werkt ook gewoon zo.

En als je denkt dat de lucht ergens blijft hangen dan daar even een koppeling losdraaien.
Dank!

Bij de 32mm buizen is alles geperst. De aansluitingen op de verdeler zijn wel geschroefd, maar daar zal ik dan onder de retourverntiel/thermostaatknop moeten beginnen met losdraaien en denk ik dat er naast lucht ook te veel water uit de verdeler gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPRZdYJa7xtGFgr-uBFcM9jToQo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzLfYvUWQpTyQYwceP7vDaep.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga deze schroef 1/2 knietjes vervangen door t-stukken en daarop ontluchters plaatsen. Spullen daarvoor zijn inmiddels binnen :)
De DVR ventielen voor de verdelers komen vanavond binnen en kan ik alles in 1 keer doen dit weekend.

• soufianemrabet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yv4JvOVG1v6ciwq5TcWLkXqgfT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1qoDML8y3MWH7HhBvebusPfU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn-XkxX2uJPUE1hL5wOdP3df7ig=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuT076NM9mCHAfhontxU53Og.jpg?f=fotoalbum_large

Probleem van lucht opgelost. Bedankt allemaal voor het meedenken!

De DVR ventiel kreeg ik er helaas niet in.. heel vreemd. Maar dat is opzich niet noodzakelijk dus kijk er later naar :)

Voor nu even kijken of de temperatuur juist wordt weergegeven op de verdelers.. was een vreemd fenomeen
Pagina: 1