Nieuwe gpu piep tijdens game?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:31
Hoi ik zit met het volgende, lange tijd gewacht om een gpu aan te schaffen en van de week de uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 besteld.
Vandaag geïnstalleerd en natuurlijk getest. Komende van een uitvoering: Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G is dit natuurlijk een hele verbetering. Maar nu komt het, boven de 110/120 watt verbruik begint de kaart of voeding (coilwhine)? te piepen. Hoe hoger het verbruik hoe harder. Ook gebeurt er als ik tijdens het game zoals rd2 de muis beweeg het piepen/hoge tonen snel verandert van laag naar hoog.

Het is tijdens het game storend. Dit is mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 278,82€ 278,82
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorsLG UltraGear 27GL850 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 0,-€ 0,-
4Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 39,90€ 159,60
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 Gold 650W€ 132,50€ 132,50
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 184,95€ 184,95
1Solid state drivesKingston A2000 500GB€ 103,99€ 103,99
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 149,90€ 149,90
1Solid state drivesSamsung 860 EVO 500GB€ 99,79€ 99,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.109,55

Hopelijk kan iemand mij verder helpen? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dat zal inderdaad coilwhine zijn dan. Soms is het nog een combinatie van voeding en kaart waardoor het er is of erger wordt. Wat ook kan schelen is hoe je de PCI-E voedingskabels aansluit. Meestal is het echter de kaart waardoor het komt en kan je er niets aan doen. De ene kaart heeft het wat meer of minder, maar vrijwel iedere kaart heeft er wel ietsjes last van. Vaak genoeg valt het niet eens op, maar in andere gevallen kan het flink wat herrie zijn. Als het echt extreem is zou je voor een RMA van de kaart kunnen gaan of een ander type kopen.

(Eigenlijk al mijn kaarten van de laatste 15 jaar hadden er wel iets last van, maar over het algemeen had ik er tijdens gamen nooit echt last van. Ga ik nu met mijn 7900XTX goed luisteren dan hoor ik ook wel iets.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
PilatuS schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:54:
Dat zal inderdaad coilwhine zijn dan. Soms is het nog een combinatie van voeding en kaart waardoor het er is of erger wordt. Wat ook kan schelen is hoe je de PCI-E voedingskabels aansluit. Meestal is het echter de kaart waardoor het komt en kan je er niets aan doen. De ene kaart heeft het wat meer of minder, maar vrijwel iedere kaart heeft er wel ietsjes last van. Vaak genoeg valt het niet eens op, maar in andere gevallen kan het flink wat herrie zijn. Als het echt extreem is zou je voor een RMA van de kaart kunnen gaan of een ander type kopen.

(Eigenlijk al mijn kaarten van de laatste 15 jaar hadden er wel iets last van, maar over het algemeen had ik er tijdens gamen nooit echt last van. Ga ik nu met mijn 7900XTX goed luisteren dan hoor ik ook wel iets.)
Ik weet van mijzelf dat ik best gevoelig voor coilwine ben en heb toendertijd ook een andere voeding gekocht (moest ik ook best goed voor luisteren), die in standby ligt geluid maakte. Maar hier hoef ik niet eens te proberen zoals te horen is in de audio files, het steekt boven het game geluid (speakers) uit. Youtube etc geen probleem. Game wel geluid.

ligt dit echt aan de gpu of psu

Edit: bij beter luisteren komt het geluid vanaf de gpu. Wat adviseren jullie om te doen? Zelf wil ik het terugsturen, maar wat er voor in de plaats halen zou ik niet weten. Ik kan er mee leven dat er wel wat coilwhine zou zijn tijdens het game, maar zo hoog niet.

[ Voor 10% gewijzigd door dutchnltweaker op 22-03-2024 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-09 06:05
Wat is je frame rate op het moment de coilwhine sterk aanwezig is? Wanneer je geen limiet op je frame rate hebt ingesteld, en je frame rate is enorm hoog, kun je ook vervelende coilwhining krijgen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Klinkt inderdaad gewoon als coil whine. Ik heb er zelf ook last van, undervolten was een uitkomst.

Het is heel lastig inschatten wat normaal is en wat niet. Daarbij komt dat wat de één ondragelijk vindt, voor een ander compleet acceptabel kan zijn. Winkels en fabrikanten gaan er ook verschillend mee om van wat ik lees, maar het is wel normaal. Er gaat gewoon behoorlijk wat stroom door de diverse onderdelen van zo’n GPU waardoor er het e.e.a. kan gaan trillen. Desalniettemin; stoor je je echt, stuur hem dan terug, maar een nieuwe GPU kan dit probleem ook weer hebben.

Wel nog even een opmerking: RDR2 is echt berucht om het genereren van een hoop coil whine. Mijn 4080 Super is letterlijk muisstil als hij alles uit de kast moet trekken in Cyberpunk (1.1 volt en ~300 watt), maar in RDR2 gaat hij echt krijsen en dat hoor je heel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Falcon93 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 05:24:
Wat is je frame rate op het moment de coilwhine sterk aanwezig is? Wanneer je geen limiet op je frame rate hebt ingesteld, en je frame rate is enorm hoog, kun je ook vervelende coilwhining krijgen namelijk.
Rond de 130 fps, monitor is 144 Hz. Ik heb al een frame cap gedaan op rd2 bijvoorbeeld van 60hz, maar het geluid blijft bijna even hoog. Zelfs resolutie omlaag gedaan naar 1080p en zelfs lager, maar blijf het probleem houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Thomas schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:17:
Klinkt inderdaad gewoon als coil whine. Ik heb er zelf ook last van, undervolten was een uitkomst.

Het is heel lastig inschatten wat normaal is en wat niet. Daarbij komt dat wat de één ondragelijk vindt, voor een ander compleet acceptabel kan zijn. Winkels en fabrikanten gaan er ook verschillend mee om van wat ik lees, maar het is wel normaal. Er gaat gewoon behoorlijk wat stroom door de diverse onderdelen van zo’n GPU waardoor er het e.e.a. kan gaan trillen. Desalniettemin; stoor je je echt, stuur hem dan terug, maar een nieuwe GPU kan dit probleem ook weer hebben.

Wel nog even een opmerking: RDR2 is echt berucht om het genereren van een hoop coil whine. Mijn 4080 Super is letterlijk muisstil als hij alles uit de kast moet trekken in Cyberpunk (1.1 volt en ~300 watt), maar in RDR2 gaat hij echt krijsen en dat hoor je heel duidelijk.
Alleen wat zijn de beste settings voor undervolten, zelf wat op YouTube en online gevonden maar echt veel beter werd het niet. Reviews online en op tweakers hebben het niet echt over coilwhine, dus op basis daarvan ook de kaart genomen en schrok hoeveel geluid hij maakt boven de 120 watt. Ik heb trouwens precies hetzelfde bij assassin's creed origin, ook net zoveel coil whine. Bij gta 5 heb ik bet probleem eigenlijk niet, omdat hij rond de 100 a 110 watt trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Hoe je het beste kunt undervolten verschilt per GPU. Ik zou voor nu, als je er last van hebt, kijken of je hem nog kunt retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Thomas schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:58:
Hoe je het beste kunt undervolten verschilt per GPU. Ik zou voor nu, als je er last van hebt, kijken of je hem nog kunt retourneren.
Ja dit kan ik doen, verzendkosten zijn helaas wel voor mijzelf maar goed. Webwinkel geeft aan dat coilwine geen defect is, zelfs na het beluisteren van de audiofiles. Nu twijfel ik wel om de zelfde kaart te nemen en ook bij diezelfde webwinkel omdat ik niet retourkosten wil betalen als het weer zo erg is.

[ Voor 14% gewijzigd door dutchnltweaker op 22-03-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 14:15
Weet niet of je één PCIe powerkabel gebruikt die een Y split heeft of dat je echt twee losse PCIe kabels gebruikt maar wellicht kun je daar ook nog mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:37
Ik heb hier geen ervaring mee maar ik heb wel eens het advies gezien om de betreffende spoel in lijm te fixeren. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43
Probeer eens een andere stekker op de gpu vanaf de voeding, soms kan dat het oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruben0s
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:11
Ik heb deze kaart laatst retour gestuurd vanwege coilwhine. Bij mij doen alle asus kaartjes het niet goed in combinatie met mijn voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Fr0ns schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:29:
Weet niet of je één PCIe powerkabel gebruikt die een Y split heeft of dat je echt twee losse PCIe kabels gebruikt maar wellicht kun je daar ook nog mee testen.
Ja dit had ik inderdaad, heb je advies opgevolgd. Heb nog steeds coil wine maar vreemd genoeg een stuk minder. Hoe komt dat, waar ligt dat aan? Misschien uiteindelijk heel mijn psu vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
EricJH schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:50:
Ik heb hier geen ervaring mee maar ik heb wel eens het advies gezien om de betreffende spoel in lijm te fixeren. Misschien dat anderen hier ervaring mee hebben.
Ben daar toch een beetje huiverig voor, zeker met een nieuwproduct en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
meljor schreef op zondag 24 maart 2024 @ 07:55:
Probeer eens een andere stekker op de gpu vanaf de voeding, soms kan dat het oplossen.
Ja heb dit gedaan, en is zeker minder geworden. Computer staat nu ook ipv op het bureau onder en scheelt ook een stuk in game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Thomas schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:58:
Het is nu al minder geworden door het veranderen van kabels, helaas is online niet specifiek voor elke videokaart wat te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:43
Voeding vervangen kan helpen maar hoeft niet, kan ook erger worden. Met mijn vorige kaart had ik geluk (6900xt). Ging opeens na maanden krijsen als een gek, zelfs zonder game. Nieuwe voeding en hij was weer compleet stil.

De oude voeding wordt nu gebruikt met een 980ti en is gewoon ook stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
meljor schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:58:
Voeding vervangen kan helpen maar hoeft niet, kan ook erger worden. Met mijn vorige kaart had ik geluk (6900xt). Ging opeens na maanden krijsen als een gek, zelfs zonder game. Nieuwe voeding en hij was weer compleet stil.

De oude voeding wordt nu gebruikt met een 980ti en is gewoon ook stil.
Update coilwhine.
Ik heb advies opgevolgd om de psu te veranderen en te kijken of dat de coilwhine van mijn nieuwe aangeschafte GPU uitvoering: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition 16GB GDDR6 verhielp. De kabels aanpassen had al een stuk geholpen, maar bij grote loads zoals boven de 200 watt wordt de coilwhine steeds meer hoorbaar.
Deze heb ik mijn build: uitvoering: be quiet! Straight Power 11 Gold 650W en deze uitvoering: Corsair RM850x SHIFT ATX3.0, Zwart heb ik aangeschaft om te testen. Gisteren ontvangen en getest. Maar ik blijf dezelfde coilwhine hebben en er zit geen verbetering in..

Wat kan ik doen? ik heb nog 1 week om de GPU terug te sturen. Ik game met mijn speakers aan en boven de 200 watt hoor ik de gpu boven het game geluid uitkomen. Met een andere gpu aanschaffen weet ik niet of het verholpen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Ruben0s schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:02:
Ik heb deze kaart laatst retour gestuurd vanwege coilwhine. Bij mij doen alle asus kaartjes het niet goed in combinatie met mijn voeding.
Welke merk heb je daarvoor in de plaats gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:31

Dhrax

Prog Lord

Undervolten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Al gedaan, maar al 2 crashes gehad en het geluid werd niet veel minder tot eigenlijk gewoon hetzelfde. Hoe moet je correct undervolten?

[ Voor 6% gewijzigd door dutchnltweaker op 29-03-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:31

Dhrax

Prog Lord

dutchnltweaker schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Al gedaan, maar al 2 crashes gehad en het geluid werd niet veel minder. Hoe moet je correct undervolten?
Even wat info vergaren omtrent de 7800XT en dan een goede baseline pakken die werkt voor iedereen. Crash -> iets voltage erbij. Geen crash, wellicht wat meer voltage eraf of de clocks nog iets verder ophogen. Dit herhalen tot je stabiel bent. In de regel crashen alle games binnen 30 minuten. Pak dan ook een zware game (liefst met RT) om de GPU goed op de staart te trappen.

Kan natuurlijk zo zijn dat de kaart fabriek af zo strak is ingesteld dat er weinig headroom meer is. Dit is feitelijk een omgedoopte 6800XT dus kan me ook zo voorstellen dat AMD echt de grens heeft opgezocht hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Dhrax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Even wat info vergaren omtrent de 7800XT en dan een goede baseline pakken die werkt voor iedereen. Crash -> iets voltage erbij. Geen crash, wellicht wat meer voltage eraf of de clocks nog iets verder ophogen. Dit herhalen tot je stabiel bent. In de regel crashen alle games binnen 30 minuten. Pak dan ook een zware game (liefst met RT) om de GPU goed op de staart te trappen.

Kan natuurlijk zo zijn dat de kaart fabriek af zo strak is ingesteld dat er weinig headroom meer is. Dit is feitelijk een omgedoopte 6800XT dus kan me ook zo voorstellen dat AMD echt de grens heeft opgezocht hier.
Helaas met wat ik al getest heb is blijft het geluid hetzelfde. Als ik de game cap op 60fps bijvoorbeeld is het geluid wel wat minder, heb gelezen dat dit helpt. Maar ik heb eigenlijk geen nieuwe dikke gpu gekocht om op lagere instellingen te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-09 15:03
Gewoon retour die kaart ✅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Gedaan, andere amd kaart gekocht een gre 7900. Precies dezelfde coilwhine.. Misschien heb ik gewoon een goed gehoor en moet ik er vrede mee maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 10:34
Undervolten in je Adrenaline software, en gebruik Radeon Chill...
Zeker in menus scheelt dat, omdat je je framerate binnen een bepaalde range houdt.

Zet hem meestal zelf zo rond 60-120. 60 in cutscenes, 120 met fel bewegen. Ruim voldoende.
Dhrax schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Errr nee. 7800XT is geen overgeklokte 6800XT. De 6800XT heeft veel meer compute units. En is daarom ook nog altijd sneller dan de 7800XT als je ze beide overklokt, of op hogere resoluties.

[ Voor 65% gewijzigd door Majestici op 11-04-2024 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Majestici schreef op donderdag 11 april 2024 @ 20:57:
Undervolten in je Adrenaline software, en gebruik Radeon Chill...
Zeker in menus scheelt dat, omdat je je framerate binnen een bepaalde range houdt.

Zet hem meestal zelf zo rond 60-120. 60 in cutscenes, 120 met fel bewegen. Ruim voldoende.

[...]
Errr nee. 7800XT is geen overgeklokte 6800XT. De 6800XT heeft veel meer compute units. En is daarom ook nog altijd sneller dan de 7800XT als je ze beide overklokt, of op hogere resoluties.
Dank, maar wat zijn de beste undervolt settings?

[ Voor 8% gewijzigd door dutchnltweaker op 12-04-2024 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-09 10:34
dutchnltweaker schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 10:06:
[...]

Dank, maar wat zijn de beste undervolt settings?
Dat is echt heel afhankelijk van je ASIC kwaliteit. En heel simpel te testen door gewoon 25mvtt te droppen en te gamen in een game die de GPU goed belast (dus hoge GPU usage en board wattage). En dan gewoon blijven droppen totdat het óf ver genoeg weg is, of crashed. Dat is dan even een paar seconden vervelend en dan stel je gewoon de vorige waarde in en heb je je antwoord.

Zelf draai ik 1040mvtt op mijn 6800XT en hij jankt nog steeds, maar minder. Met RADEON CHILL is het echter in de meeste games te doen, omdat je geen torenhoge fps haalt. Kun je helaas weinig aan doen verder. en de meeste boards hebben dat dus terugbrengen is zinloos. Buiten het bord bekladden met hotglue. Waarvan ik de validiteit en effectiviteit niet kan bevestigen, dat heb ik nog nooit gedaan..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gabr1e7
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Heb je wel goede aarde op je PSU en of stopcontact? Misschien kan het daar iets mee te maken hebben.

Ik zou ook even je randapparatuur loskoppelen, en als je op een verdeeldoos zit aangesloten misschien je PC direct in de muur doen.

Het kan natuurlijk ook gewoon aan de kaarten liggen uiteindelijk… heb je een kaart van iemand die je kent die je misschien kan gebruiken om te testen?
Pagina: 1