Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 05-07 16:50
Mijn vraag;
Mogen de erfgenamen onderling afspreken om de erfenis over meer mensen te schenken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Helaas is recent mijn alleenstaande zus te vroeg overleden.
Zij heeft geen kinderen of partner of testament dus nu zijn ik en mijn vader de 2e rangs erfgenamen.
Zij had goed contact met haar neefjes en nichtjes dus had ik het idee om die ook bij de erfenis te betrekken, ik verwacht dat mijn vader hier niet moeilijk over gaat doen.
Kan dit zomaar?
Google lijkt aan te geven dat dit niet kan.

Beste antwoord (via Felidaelynx op 21-03-2024 20:05)

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 05-07 00:34
Gecondoleerd met het overlijden van je zus.

Je mag al je eigen geld schenken aan wie je wil. Als jij maar eerst erfbelasting betaald en de ontvanger daarna schenkbelasting.

[ Voor 15% gewijzigd door alwind op 21-03-2024 20:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• alwind
Gecondoleerd met het overlijden van je zus.

Je mag al je eigen geld schenken aan wie je wil. Als jij maar eerst erfbelasting betaald en de ontvanger daarna schenkbelasting.

[ Voor 15% gewijzigd door alwind op 21-03-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
Dankjewel, zoiets was inderdaad ook mijn conclusie.
Jammer dat het niet direct in de erfenis geregeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Klopt. Dat had vooral geregeld moeten worden maar dat doen mensen vaak pas als ze echt over de dood nadenken.

Als je jong bent dan ben je daar meestal niet mee bezig. Jij kan wel nadenken over hoe je het bedrag schenkt. Voor 2024 is de vrijstelling € 2.658 dus je zou het ook in stukjes kunnen schenken. Ook je vader kan dat bedrag schenken en dan zit je al op € 5.316,00 per jaar.

Wacht! Gaat het om jouw kinderen?

[ Voor 4% gewijzigd door alwind op 21-03-2024 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
Het gaat inderdaad om mijn kinderen, haar neven & nichten.
Mijn vader en ik zijn de enige erfgenamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
Felidaelynx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:16:
Het gaat inderdaad om mijn kinderen, haar neven & nichten.
Mijn vader en ik zijn de enige erfgenamen.
Jij mag je kinderen € 6.633 per kind schenken en je vader € 2.658 zonder dat er belasting betaald wordt. Dan zit je denk ik al aan een mooi bedrag? (en anders doe je in 2025 nog een ronde) (Als je kinderen tussen de 18-40 zijn mag je eenmalig € 31.813 schenken)

[ Voor 8% gewijzigd door alwind op 21-03-2024 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
Dankjewel! Ja, zo kom ik er in ieder geval goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:20

Honesty

kattenneus!

Als zowel jouw vader en jij de erfenis verwerpen komt de erfenis gewoon bij hun terecht, kan zijn dat je meer erfbelasting moet betalen* maar dat kan je uitrekenen.
Anders bovenstaande route

* in ieder geval niet minder(als je veel kinderen hebt) want dat heeft de belastingdienst goed voor zichzelf geregeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Honesty op 22-03-2024 06:28 ]

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als er geen testament is ben jij volgens mij geen erfgenaam. Mijn zus is in 2019 ook zonder testament overleden. Mijn ouders waren als enige erfgenaam. Ik heb vervolgens van hen een 'normale' schenking gehad.

/edit: denk dat dit destijds niet goed gegaan is, als ik het goed begrijp was ik destijds gewoon erfgenaam.
/edit 2: mijn vrouw zegt dat ik uit mijn nek klets, dat ze wel een testament had, maar mij onterfd had omdat dat belasting scheelde via die route :X

oeps :)

[ Voor 41% gewijzigd door ArthurMorgan op 21-03-2024 21:20 ]

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
Honesty schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:01:
Als zowel jouw vader en jij de erfenis verwerpen komt de erfenis gewoon bij hun terrecht, kan zijn dat je meer erfbelasting moet betalen maar dat kan je uitrekenen.
Anders bovenstaande route
Plaatsvervulling telt toch enkel bij mijn eigen vooroverlijden. En dus zo zou de erfenis toch juist naar haar ooms & tantes (of hun kinderen) gaan?

Edit: laat maar volgens mij klopt het wat je zegt

[ Voor 5% gewijzigd door Felidaelynx op 21-03-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
Felidaelynx schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:47:
[...]

Plaatsvervulling telt toch enkel bij mijn eigen vooroverlijden. En dus zo zou de erfenis toch juist naar haar ooms & tantes (of hun kinderen) gaan?

Edit: laat maar volgens mij klopt het wat je zegt
De oplossing klopt maar dan spreek je niet echt meer van meedelen aangezien je zelf niks ontvangt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felidaelynx
Of het nou via schenkingen terug bij mij komt of via schenkingen naar haar neefjes en nichtjes gaat, uiteindelijk is het enige verschil belastingtechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Je kan zelf uitrekenen wat voordelig is.

In de huidige situatie zijn jij en je vader erfgenaam en betaal je na een X bedrag een Y percentage erfbelasting.
Als jij en je vader de erfenis niet aanvaarden, dan gaat het door naar de volgende lijn, in jouw geval jouw kinderen (waar je vaders deel heen gaat weer ik niet).
Ook jouw kinderen krijgen dan een X bedrag en betalen een Y percentage erfbelasting voer het ontvangen bedrag (minus de eerste drempel).

Je zou een notaris kunnen vragen dit voor je uit te rekenen, of als je zelf al goed zicht hebt op de boedel dan kan je het sommetje ook maken.

Simpel rekenvoorbeeldje.
De erfenis is in totaal € 100.000,-
Jij en je vader zijn beide voor 50% erfgenaam -> jij en je vader krijgen ieder € 50.000,-

Jij betaald over de eerste € 2.658 geen belasting. Over het resterende bedrag € 47.342,-) betaal jij 30% erfbelasting, ofwel € 14.202,60.
Je vader betaald geen erfbelasting. Zijn vrijstelling is € 59.643,- en is dus hoger dan het te erven bedrag.

Als jij de erfenis weigert (en je vader niet), dan gaat jouw deel naar jouw kinderen.
Geen idee hoeveel kinderen je hebt, maar als je er twee hebt:
beide kinderen krijgen 50% van de 50% (die van jou is). Ieder kind zou dan recht hebben op € 25.000
Je kinderen betalen over de eerste € 2.658 geen belasting. Over het resterende bedrag € 22.342,-) betaal zij 30% erfbelasting, ofwel € 6.702,60.
Je vader erft gewoon zijn deel van de erfenis en veranderd niet ten opzichte van hierboven.
Je wint hier een kleine € 1.000,- mee waar geen erfbelasting over betaald hoeft te worden.

Het scenario dat jij en je vader weigeren is niet interessant.
Je vader erft immers "erfbelasting vrij".

Maargoed, met andere bedragen komen er andere getallen uit, dus check het bij een notaris voordat je iets in gang zet wat later veel geld kost.
Pagina: 1