Nieuw huis, nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your potato
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 15:26
(jarig!)
Hi Tweakers,

Binnenkort krijg ik de sleutel voor een nieuwbouwwoning. Nu wil ik daar het internet netwerk aanleggen, maar ligt mijn expertise daar zeker niet. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Wat kan ik het beste aanschaffen gezien de woning en het budget?

Het budget
Liefst houd ik het totale budget rond de €300. Mocht het écht grote verschillen brengen, is de absolute max €500.

De woning
  • Het woonoppervlak is 7,8m diep en 4,9m breed.
  • Heeft een begane grond, 1e verdieping en een zolder.
  • De tuin is 12 meter diep, waarvan een schuur staat aan het eind van de tuin. In die schuur wil ik zeker ook nog een bruikbaar signaal hebben.
  • Door het gehele huis zijn UTP-aansluitingen die met cat5-kabels richting de meterkast gaan.
  • In de meterkast komt het internet binnen via glasvezel. Waarschijnlijk KPN, maar Odido is ook een optie. Ervaringen op dat gebied worden ook op prijs gesteld.
De vraag
In principe een boodschappenlijst. Gegeven het budget en de woning, waar kan ik het beste mijn geld in steken? Eén goede router, een mesh-netwerk, cat6 of zelfs cat7 kabels? Los van het soort oplossing, zou het ook erg fijn zijn om te zien welke modellen/merken worden aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:30
als je overal kabels hebt liggen is een mesh netwerk niet nodig. Ik hoop wel dat het Cat5e kabels zijn, die heb je minimaal nodig. 1 router gaat je wifi dekking waarschijnlijk niet goed krijgen. De meest goedkope oplossing, en redelijk werkende wifi, is om gewoon de router van kpn/odido te gebruiken en daar een paar wifi nodes op aan te sluiten voor een goede dekking. Dat red je wel voor 300 euro.
De kwaliteit is dan redelijk en werkbaar. Heb je gamers in huis dan krijg je ellende en word je waarschijnlijk gedwongen, door de gamers, om naar een totaal andere oplossing te gaan. En daar zijn in dit forum al meerdere discussies over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:25
Als je echt low budget wil blijven (en de aarde wat wil sparen), kan je ook gewoon wat 2e hands accesspoints van vraag en aanbod plukken. Kan je zoveel APs ophangen als je wil en blijf je ruim binnen budget. Je CAT 5 kabel zal waarschijnlijk gewoon als 5E werken, en dus op gigabit snelheden (dat is vaak zo op niet al te grote afstanden). Dan heb je gigabit in je hele huis, en voor die incidentele plek waar je kabel te lang is of te slecht van kwaliteit kan je er voor kiezen om enkel die kabel te vervangen. Zo ben je voor 100 euro zeker klaar. Als je slim koopt en wat wil leren, kies je access points waar je openwrt op kan flashen, zo ben je ook weer bij de tijd qua veiligheid en wifi functies. Als je het vooral makkelijk wil hebben koop je iets in het Ubitquiti ecosysteem, dat kost wel meer geld naar verhouding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Your potato schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:36:
Hi Tweakers,

Binnenkort krijg ik de sleutel voor een nieuwbouwwoning. Nu wil ik daar het internet netwerk aanleggen, maar ligt mijn expertise daar zeker niet. Mijn vraag is eigenlijk heel simpel. Wat kan ik het beste aanschaffen gezien de woning en het budget?

[…]

De vraag
In principe een boodschappenlijst. Gegeven het budget en de woning, waar kan ik het beste mijn geld in steken? Eén goede router, een mesh-netwerk, cat6 of zelfs cat7 kabels?

[…]
Als je een goede oplossing wilt, dan zul je je moeten verdiepen in de materie. Snappen hoe dat werkt voor jouw situatie. Gewoon een boodschappenlijstje vragen zonder er een snars van te snappen gaat zeker niet werken.

Het simpelste is om het WiFi modem van je provider te gebruiken, in combinatie met een paar extra pods. Werkt er iets niet, dan kan je provider hier bij helpen. Zo heb je een goede oplossing met support en ga je zeker onder de 300€ blijven. Afhankelijk van je provider betaal je wel maandelijks een bedrag voor de wifi pods (extender / versterker / …)
Wil je snappen hoe een netwerk werkt en wat je moet doen om een goed netwerk op te bouwen, dan zul je eerst wat moeten inlezen en misschien met specifiekere vragen terug komen.

Wat kan helpen bij het vinden van de beste oplossing:
- welke bekabeling heb je?
- welke provider?
- hoeveel apparaten? Bedraad of wireless?
- het je iptv?
- gastennetwerk nodig? Bepaalde apparaten isoleren ivm security?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:28

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Om te beginnen: chapeau dat je hieraan denkt voordat je de woning betrekt en alles afwerkt. Je wilt niet weten hoeveel topics met vergelijkbare strekking hier geopend worden waar iemand net de stucadoor langs heeft gehad en dan tot de conclusie komt dat een goede oplossing boor- of breekwerk gaat vergen :X

Ervan uitgaande dat die "cat5-kabels" eigenlijk Cat5e zijn, zit je goed tot 2.5Gbps en mag je je gelukkig prijzen dat je een woning met zulke goede infra gekocht hebt. Gezien je budget zou ik dat vooral laten zoals het is tenzij het stuk is. Is 2.5Gbps niet genoeg? Dan zul je alleen al voor actieve apparatuur (switches en AP's) je budget moeten oprekken, nog los van de bekabeling.

Dat is ook wat ik mis in je vraagstelling: je geeft uitgebreid en duidelijk de situatie aan maar wat je "nieuw netwerk" moet kunnen zeg je niets over. Dat is juist het belangrijkste om te bepalen wat nodig is en hoeveel dat zal moeten kosten.

De laatste drie vragen van @Mini-me zijn een goed begin. Wat ook nuttig zou zijn:
- welke prestaties verwacht je bedraad?
- welke prestaties verwacht je draadloos? En moet dat overal in en om de woning geleverd worden of alleen op sommige plekken - met een lagere requirement elders?
- geef ook aan waar je apparaten staan - vooral voor bedraad is relevant om te weten of er plekken zijn (TV-meubel is een klassieker) waar je meer apparaten verwacht dan je kabels vanuit de meterkast hebt.

Stiekem denk ik dat als de huidige bekabeling degelijk is en je geen bovengemiddelde eisen hebt, het binnenhuis niet zo'n uitdaging gaat zijn: router plus een of hooguit twee AP's en je bent klaar.

Waar ik me meer zorgen om maak is de tuin+schuur. Een nieuwbouwwoning anno 2024 is letterlijk tot op de nok geisoleerd, met HR++ glas dat totaal geen RF doorlaat in de ramen. Kans is dus groot dat je (met ramen en deuren dicht) totaal geen draadloze dekking buiten gaat hebben ongeacht waar je je apparatuur binnen plaatst. Je zult dus linksom of rechtsom een kabel naar buiten moeten trekken om daar een AP te hangen.

Je hebt dan waarschijnlijk twee keuzes met elk voor- en nadelen, namelijk een AP direct op buitenmuur woning of een AP in de schuur (met dus kabel naar de schuur).

AP op buitenmuur woning:
+ geen kabels ondergronds of anderszins van huis naar schuur nodig
- AP moet een outdoor-type zijn, wat keuze beperkt en mogelijk gevolgen heeft voor keuze systeem voor binnen
- afhankelijk van bouwmaterialen schuur mogleijk alsnog minder dekking daarbinnen

AP in schuur
+ gegarandeerd goede verbinding in schuur
+ als de schuur vochtvrij is, kun je een indoor AP gebruiken
- er moet een kabel naar de schuur
- als de schuur niet vochtvrij is (let op: dat betekent niet alleen een dak, maar ook dat geborgd is dat het dauwpunt niet bereikt wordt, wat meestal erop neerkomt dat het geisoleerd en iets boven buitentemperatuur verwarmd moet worden) heb je alsnog een outdoor-AP nodig
- is de schuur wel goed geisoleerd, dan heb je mogelijk alsnog geen dekking in de tuin...

Eerste waar ik naar zou kijken is de bouwtekening. Als de schuur gelijk met de woning opgeleverd wordt en er is elektra aanwezig, dan is de kans groot dat er een plastic buis tussen meterkast en schuur loopt. In dat geval heb je geluk en is makkelijkste en beste optie om daar een kabel doorheen te trekken.

Voorzover je kabels gaat trekken:
- tot 55m lengte is Cat6 voldoende voor alle huidige standaarden tem 10Gbps
- tussen 55m en 100m heb je Cat6a nodig
- meer dan 100m nodig? Dan ga je repeaters nodig hebben of andere tech (glasvezel)
- wil je meer dan 10Gbps aan kunnen? Dan heb je voor huidige standaarden (25 en 40GBASE-T) minimaal Cat8.1 nodig; er is geen enkele standaard nu bestaand of voorzien in de toekomst waarbij Cat7 toegevoegde waarde heeft boven Cat6a voor Ethernet netwerken in een thuissituatie.
- 25 en 40Gbase-T zijn bedoeld voor gebruik in datacenters en alleen al vanwege stroomgebruik zullen ze in huidige vorm nooit in consumentennetwerken toegepast worden. Op moment dat 10Gbps niet meer genoeg is voor huis-, tuin- en keukengebruik, zullen nieuwe standaarden ontwikkeld worden, waarbij de kans groot is dat ze op basis van glas, niet koper zullen zijn. Kortom, er is nu niets dat je kunt kopen dat future-proof is voorbij 10Gbps, dus geen enkele reden om voorbij Cat6 (of >55m Cat6a) te gaan.
- koop voor vaste installatie kabels met stugge kern (solid core) en monteer die af op contactdozen of patchpanels. Enige uitzondering is waar een vaste kabel direct in een AP gaat waar geen ruimte is voor een contactdoos - maar let ook dan op buigradius: scherpe hoeken zijn uit den boze. Apparaten sluit je met flexibele (stranded core) kabels aan op die contactdozen/patchpanels
- er wordt veel troep verkocht in de kabelwereld dat niet voldoet aan standaarden en problemen kan geven. Zorg voor zuiver koperen (Cu) kabels, geen CCA of CCS. Installatiedraad moet minimaal AWG24 dikte hebben (waarbij een lager getal dikker is - Amerikanen 8)7 ), AWG26 is alleen in flexibele patchcables toegestaan. Belden is een vaak genoemde merk met degelijke kabels die op veel plekken tegen schappelijke prijzen verkrijgbaar is.
- zorg dat je aansluitmateriaal past op je kabels, dus minimaal zelfde categorie (Cat5e/6/6a) en bovenal geschikt voor de aderdikte van je kabel. Is je kabel dikker dan het materiaal aan kan, dan breekt het, is het dunner dan schiet het los.
- de twists in UTP maken het al zeer resistent tegen interferentie. In de regel is U/UTP (de simpelste, goedkoopste en makkelijkste vorm om mee te werken) voldoende voor thuissituaties en voegen allerlei vormen van foil en shielding niets toe, in tegendeel ze maken het zwaarder, duurder, moeilijker om mee te werken en foutgevoeliger (aardlussen over de shielding...).
- uitzondering op bovenstaande regel: als je door dezelfde leiding zowel netspanning als data wilt laten lopen, dan moeten volgens NEN1010 voor de veiligheid beide kabels afgeschermd zijn. Dan wil je S/FTP netwerkkabel hebben. Die afscherming moet vervolgens ook correct (lees: aan een uiteinde, nadrukkelijk niet beide) geaard zijn. Als er een plastic buis naar de schuur loopt zal dit bij jou van toepasing zijn. Zijn de stroomdraden niet afgeschermd, dan mag er geen netwerkkabel naast. Je kunt in dat geval natuurljk wel de stroomkabels vervangen met een afgeschermde kabel. Belden heeft ook hier goede opties voor.

En dan de vraag welk WiFi-ecosysteem. Eigenlijk is het vrij simpel: als je expertise niet ligt bij netwerken kun je vrijwel altijd het best de oplossing van je provider nemen. In het geval van KPN is dat SuperWiFi. Dat zal doorgaans het goedkoopst zijn (omdat de gateway van je provider mee doet en je dus minder apparaten nodig hebt, plus die dingen zijn meestal erg aantrekkelijk geprijsd) en als het mis gaat heb je een hulplijn bij je provider.

Maar... ondanks feit dat alle nieuwbouw van pakweg afgelopen 15 jaar in NL HR++ ramen heeft in betonnen muren waar geen signaal doorheen gaat, heeft geen van de providers voor zover ik weet een outdoor AP in het assortiment. Als je dus een AP op de buitenmuur gaat bevestigen, of als de schuur niet vochtvrij is, ga je daar dus iets anders voor moeten kiezen. En dan loop je tegen de uitdaging aan dat WiFi met verschillende systemen een stuk moeilijker is om goed te laten samenwerken dan zonder. Advies is dan ook dat als je een outdoor AP neemt, je gelijk alle WiFi in huis van dat systeem koopt. Er zijn veel opties, maar iets wat niet al te duur is, makkelijk in gebruik en dus zowel indoor als outdoor apparaten in het assortiment heeft, wijst al snel op TP-Link's Deco series. Kijk dan bijvoorbeeld naar de X50 en de X50 outdoor.

Maar...voordat je naar specifieke apparaten gaat kijken moet je je eisen strak hebben. Vooral het punt "IPTV" is een stuk ingewikkelder dan dat het klinkt. Hoe je alles achter je KPN of Odido gateway moet inrichten hangt sterk af van vraag of je liniair TV kijkt via een decoder van je provider. Dus we moeten weer terug naar eisen voordat we concreet advies kunnen geven.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:16
Mooi topic vergelijkbaar met mijn eigen situatie terug in 2018. Inmiddels het netwerk al verder uitgebreid en paar stappen verder.

Cat5e (vermoed ik ken weinig installateurs die met minder werken) is ruim voldoende en met de afstanden in de opgegeven afmetingen van je huis zou je niet heel snel boven de 50m uitkomen. Daarbij wordt er vaak ook van uit gegaan dat er 2 of 3 lassen in de totaal verbinding zit. Juist daar gaat het vaak fout, Daarbij is Nen1010 niet wettelijk als je nieuwbouw huis in particulier opdracht is vergeven. (Lees bouwbesluit maar na) Daarnaast is alles wat je particulier erbij maakt niet onderhevig aan de eisen.

Vanuit gaand dat je setup op 1Gbps is gebasseerd zou ik naar het volgende kijken
Zelf thuis Unifi setup, redelijk eenvoudig en voor de toekomst flexibel tot uitbreiding.

Standaard router vanuit provider (gratis)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE€ 109,99€ 109,99
3AccesspointsUbiquiti UniFi U6+€ 101,67€ 305,01
1NetwerkaccessoiresDigitus Desktop Patchpanel CAT 6€ 17,-€ 17,-
1NetwerkaccessoiresDigitus Keystone Jack CAT6 geschirmt€ 4,02€ 4,02
Totaal€ 436,02

Dan heb je alleen nog een utp grondkabel nodig voor een draadje naar je schuurtje. (Tip leg hier een goede mantelbuis neer zodat je hier later ook nog andere zaken doorheen kunt leggen. Bespaar hier niet op en zie het buiten project internet.) Mocht je echt krap in budget zitten kun je kijken of je huidige schuurtje al voorzien is van mantelbuis als er bijvoorbeeld al verlichting is.

Interventie door het zelfde buisje maak je er geen zorgen om. Ben zelf eigenlijk nog nooit echt problemen in de praktijk tegen gekomen. Dan hebben we het al niet meer over huis tuin en keuken installaties waar een utp5e langs kabels lopen welke je in de woningbouw niet tegenkomt.

Bovenstaande setup geeft je stabiel internet en met beetje tweaken en goed afstemmen met gemak 600Mbit draadloos op 5ghz. Met uitzondering van je zolder daar zou het rond 100/200Mbit gaan liggen. Zelf heb ik daar wel mijn werkkamer maar mijn Dockstatiion aangesloten op UTP voor mobiele telefoons en de Chromecast welke zit aangesloten op de beamer meer dan voldoende bereik)

Unifi is niet het goedkoopst in deze opstelling wel makkelijkst en stabielst met de kanttekening dat je makkelijk kunt uitbreiden naar wens en of upgrades kunt voorzien. (Camera systemen/netwerk control). Maar strak op budget kun je naar andere merken kijken welke ongeveer het zelfde aanbieden. Als je maar per AP punt op UTP kunt aansluiten en Mesh optie uit kunt zetten (anders gaan de AP punten elkaar draadloos helpen, dit is ongewenst)

Eventueel kan AP punt in de schuur later nog. Zelf heb ik er ook een 6+ hangen in een on geïsoleerde schuur. Als het maar droog is, is dit geen probleem. Andere optie tot fatsoenlijk internet is er niet ivm nieuwbouw en goed geïsoleerde huizen.

Als laatst maar het meest belangrijk werk altijd met patch paneel naar keystone en vanuit de 2 met patchkabel naar switch en of gebruiker. Zelf heb ik in de kanaalplaten wat breder geboord zodat daar een keystone in kwijt kon, om vervolgens met een patch kabel naar AP punt te kunnen. Ga aub niet prutsen met UTP stekkers, doe jezelf een plezier. 90%+ van alle performance problemen komen hier uit. Niks zo irritant als 500 euro uitgeven en alsnog met een 300Mbit verbinding te ztten omdat het net niet lekker zit.

Tip test je verbindingen ook voor aansluiten met een laptop met een 1Gbit aansluiting (letop verbaas je niet niet alle laptops met 1Gbps onderstuenen ook daadwerkelijk 1000/1000mbit (mijn laptop doet upload maar 600mbit. Via dock wel volledige 1000/1000) dan weetje dat het goed zit. Tenminste dat is de goedkoopste manier van testen (netwerktesters die snelheid meten zijn duur :o )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
emielbf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:27:
als je overal kabels hebt liggen is een mesh netwerk niet nodig. Ik hoop wel dat het Cat5e kabels zijn, die heb je minimaal nodig. 1 router gaat je wifi dekking waarschijnlijk niet goed krijgen. De meest goedkope oplossing, en redelijk werkende wifi, is om gewoon de router van kpn/odido te gebruiken en daar een paar wifi nodes op aan te sluiten voor een goede dekking. Dat red je wel voor 300 euro.
De kwaliteit is dan redelijk en werkbaar. Heb je gamers in huis dan krijg je ellende en word je waarschijnlijk gedwongen, door de gamers, om naar een totaal andere oplossing te gaan. En daar zijn in dit forum al meerdere discussies over.
Dat lees ik altijd dat 1 router de dekking niet goed krijgt. Ik heb hier al jaren 1 router weggezet op de eerste verdieping en dek daar met gemak mijn hele woning mee, 3 woonlagen (beton) en de tuin van 28 meter diep. Notabene met een goedkope https://www.tp-link.com/n...wifi6-router/archer-ax73/ Geen centje pijn en mijn zoon is ook een gamer. Verder wordt ermee gestreamd zowel video als audio.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Your potato
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 15:26
(jarig!)
Dank voor al jullie reacties! Het is in ieder geval fijn om te lezen dat hier zoveel kennis zit. Voor nu hebben we besloten om een KPN abonnement te nemen. Daar krijgen we namelijk tijdelijk twee van die Super WiFi accesspoints gratis bij.
Afhankelijk van de dekking in de tuin hebben we dan ruim budget een outdoor AP op te zetten. Dank voor al jullie inzichten!
Pagina: 1