Advies indeling zolder nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-05 23:16
Beste tweakers,

Wij hebben onlangs een nieuwbouw huis gekocht en moeten binnenkort de eerste meerwerk opties gaan doorgeven. Het meeste is al bekend, echter zitten we met een uitdaging op de zolder. De wens is om in de toekomst een huislift te plaatsen. Hiervoor hebben we op bg, 1e verdieping en zolder een vloerverwarmingsvrij zone nodig. De aannemer bied vanuit de bouw een zolderindeling aan, echter is deze niet toereikend. Wij willen daarom een aangepaste zolderindeling maken en zou graag jullie advies hierop willen. Tevens zijn er wat andere wensen voor op de zolder:

- Extra badkamer. Aannemer heeft aangegeven dat er geen plek is voor standleiding toilet. Mijn plan is om gebruik te maken van een sanibroyeur. Wat zijn de ervaringen hiermee? en kan alles op 1 afvoer (wasbak, douche, toilet)?
- Er komt op zolder vloerverwarming om te verwarmen tot 22 graden. Een deel van vloerverwarming komt met de aangepast indeling in de gang. Is dat een probleem?

bijgevoegd zijn de volgende tekeningen
- tekening van indeling die vanuit de bouw mogelijk is. Wij willen deze variant selecteren en aanpassen (tijdens bouw of na oplevering)
- tekening van aangepaste indeling waarbij rekening is gehouden met zone voor lift, en extra badkamer

Standaard indeling vanuit bouw
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMJRkSeVK1yG2dm63KLpM79FYME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SMgj8NSMV19x9lpTobGmnsgy.png?f=fotoalbum_large

Aangepast indeling
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgbuVy-UcymdPXvxFQQRKK-NQEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2Db98R9vOsOymJmaTQFTqqWP.png?f=fotoalbum_large

Wat is jullie advies hierop? En wat betreft de badkamer, waar kunnen de leidingen en afvoeren het beste geplaatst worden. De badkamer van de 1ste verdieping zit er direct onder

Tot slot, wat is jullie advies voor het maken van de aangepaste indeling? Dit door de aannemer tijdens de bouw laten doen, of juist na oplevering door eigen aannemer?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 16:02
Over die lift...
Weet je wat voor een vloeren er toegepast gaan worden? Vaak zie je in de (seriematige) woningbouw kanaalplaten. Als dat in dit geval ook is dan draagt de plaat naast het trapgat het raveelijzer en daarmee ook het gewicht van de naastliggende plaat. Ik kan mij niet voorstellen dat je die plaat dan nog verder kan verzwakken. Dan heb je vanuit de kruipruimte een fundatie nodig en staalconstructie. Zeker een constructeur naar laten kijken. Maar dat even terzijde.

Afhankelijk van de indeling van de begane grond en eerste verdieping zou er toch een sparing rond 110 geboord kunnen worden? Van zo'n saniboyeur word ik persoonlijk niet vrolijk.

Aangepaste indeling door de nieuwbouwaannemer heeft als voordeel dat de dekvloer/ vloerverwarming en alles er op afgestemd is én het binnen de garantie van de rest van de woning valt. Dat zou mijn persoonlijke voorkeur hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:50

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Zoals @LinkinTED meld, dit is best wel een constructie ding/vraag/berekening.
Als je vloeren (let op ook op 1ste verdieping en BG) hier niet op berekend en geplaatst worden dan kun je het wel vergeten (of je geldboom moet heel groot zijn) om dit later goed ingepast te krijgen.
Het mag dan waarschijnlijk een klein rugzakje worden, benaming voor dit soort type liften wat veel wordt geplaats als huislift, maar toch.

Degelijke lifteninstallateurs willen nog niet eens beginnen aan zo'n klus als het gat en de vloerconstructie niet volgens specificatie gebouwd is (of voldoende specificaties heeft volgens geleverde berekening)

Ollie is de zoon van een OTIS/Kone liftenbouwer ... in ruste met zijn bedrijf

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:43
Ik zou de muur tussen de technische ruimte en de slaapkamers helemaal van voor naar achteren door trekken.
Dan krijg je rechtsboven plek voor een mooie badkamer en links twee fatsoenlijk en logisch gevormede kamers.

De badkamer die nu is ingetekend komt mij wat krap over. Juist ook in combinatie met de wens voor een lift. Die wens voor een lift is er waarschijnlijk immers om de etage ook te kunnen (laten) gebruiken door iemand die zeer slecht ter been of rolstoelgebonden is. En dan heb je in de, badkamer een flinke draaicirkel nodig, die niet gaat passen in wat je zelf hebt ingetekend.
Ook de slaapkamer aan de achterzijde heeft zoals je het zeld hebt ingetekend een wat onpraktische vorm doordat de lange zijde geheel uit een schuine wand bestaat.

Met mijn voorstel kun je in de toekomst in principe de lift op dezelfde plaats laten plaatsen zoals ingetekend, indien technisch haalbaar. Het is dan waarschijnlijk wenselijk om de overloop en deur naar de achterste kamer wat aan te passen/te verplaatsen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
Bedankt voor de reacties. Er is al contact geweest met de aannemer over de lift. Dit is in principe mogelijk (is in een eerdere fase ook door iemand geplaatst). Ze nemen hier verder geen verantwoordelijkheid voor. Wij moeten onze eigen contstructeur de berekening laten maken. Helaas krijgen we van de aannamer pas de constructiegegevens vlak voordat ze daadwerkelijk gaan beginnen met bouwen. We zijn ook bij een leverancier van liften langsgeweest. De betreffende lift is zelfdragend en heeft geen liftput nodig (A-4000).

@LinkinTED Idealiter zou er een 110mm buis geboord worden voor het toilet. De aannemer heeft duidelijk aangegeven dat dit niet mogelijk is. Ik zie dan ook niet hoe ik dit na oplevering kan laten doen zonder de badkamer op de 1ste etage (deels) te slopen. Deze wordt namelijk wel door de aannamer opgeleverd. Het plan is dan maar om gebruik te maken van een sanibroyeur voor de kleine boodschap. Tenzij iemand nog een andere oplossing weet?

@Ivow85 De badkamer op zolder zal alleen gebruikt worden voor loges en kinderen. Hierdoor hoeft er geen rekening te worden gehouden met een rolstoel. Een etage lager zit de grote badkamer. Ik ben het met je eens dat de schuine wand niet ideaal is, echter denk ik dat dit hier geen probleem zal zijn aangezien we deze kamer als logeerkamer willen gebruiken. De door jij voorgestelde indeling hebben wij zelf ook overwogen. Helaas creeren wij dan na het plaatsen van de lift een U-vormige kamer waar wij niet zoveel meer mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:04
Is het een vrijstaande woning of rijtjes woning? In het geval van rijtjeswoning/2 onder1 kap wordt er ook rekening gehouden met trilling geluid en dergelijke?

[ Voor 15% gewijzigd door corporalnl op 21-03-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
corporalnl schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:57:
Is het een vrijstaande woning of rijtjes woning? In het geval van rijtjeswoning/2 onder1 kap wordt er ook rekening gehouden met trilling geluid en dergelijke?
Het gaat om een 2 onder 1 kap. De betreffende lift is heel stil en veroorzaakt weining overlast. Wij hebben hem zelf ook uitgeprobeerd in de showroom en je hoort hem bijna niet. Verder wordt de lift op redelijke afstand van de muur van de buren geplaats. Ik verwacht daarom geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Oh, en de maatvoering van het gat en posities verticaal moeten ook kloppen. 1,5cm afwijking per verdieping levert bij een normale lift al een afkeur/aanpassing op. Daarom is de dagmaat meestal iets groter om goed te kunnen stellen. Bouwers hebben er wel een handje van om maatvoering en positionering niet zo nauw te nemen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 18:53
ik vind het nogal een klus, heel eerlijk gezegd. Je hebt een twee-onder-een kapper en meestal een garage. Is de garage niet op te offeren voor bad- en slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
ollie1965 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:08:
Oh, en de maatvoering van het gat en posities verticaal moeten ook kloppen. 1,5cm afwijking per verdieping levert bij een normale lift al een afkeur/aanpassing op. Daarom is de dagmaat meestal iets groter om goed te kunnen stellen. Bouwers hebben er wel een handje van om maatvoering en positionering niet zo nauw te nemen.
Maatvoering verticaal was ook nog een uitdaging. We hebben plattegronden op schaal, maar daar staat niet alle maatvoering bij. Wel om gevraagd maar die bieden ze niet aan. Je moet dus met de schaaltekening aan de gang. Liniaal en meten..Ik heb nu de plattegronden op schaal in fusion 360 gezet. De verdiepingen exact op elkaar gezet en zo gemeten. Voor de zone hou ik een 100mm marge rondom de liftschacht aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
107mb schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:05:
ik vind het nogal een klus, heel eerlijk gezegd. Je hebt een twee-onder-een kapper en meestal een garage. Is de garage niet op te offeren voor bad- en slaapkamer?
Daar hebben we ook aan gedacht maar vinden het toch belangrijk dat elke verdieping bereikbaar is voor iemand die slecht ter been is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
Ik heb wel wat informatie gekregen over de reactiekrachten van de lift. Ik ben niet zo thuis in deze materie. Kan iemand hier iets over zeggen? Zover ik weet word er bij de bouw gebruik gemaakt van kanaalplaten maar zorgen de buitenmuren voor de dragende constructie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAy6NdfazZHYt35nQKgn9Um-93g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AUclqjJeKVBwAprLC6VL030u.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuuO0rM2Q8dZgSycahOeEJNW2is=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WXovg1TBYJF0ZhlwvuPBcfIf.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:09:
Ik heb wel wat informatie gekregen over de reactiekrachten van de lift. Ik ben niet zo thuis in deze materie. Kan iemand hier iets over zeggen? Zover ik weet word er bij de bouw gebruik gemaakt van kanaalplaten maar zorgen de buitenmuren voor de dragende constructie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is helemaal niet van toepassing voor jouw situatie. Je hebt geen liftschacht en gene put, je hebt alleen gaten in de vloer.
Het eerst wat moet gebeuren is het geplande gat in de vloeren neerleggen bij de hoofdconstructeur, laat die er eerst maar wat van zeggen. De aannemer zal ook willen weten in hoeverre het e.e.a. aangepast moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
Analamoebe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:23:
[...]

Dit is helemaal niet van toepassing voor jouw situatie. Je hebt geen liftschacht en gene put, je hebt alleen gaten in de vloer.
Het eerst wat moet gebeuren is het geplande gat in de vloeren neerleggen bij de hoofdconstructeur, laat die er eerst maar wat van zeggen. De aannemer zal ook willen weten in hoeverre het e.e.a. aangepast moet worden.
Dat is ook het lastige hieraan. De aannemer heeft positief gereageerd op de vloeververwarmingsvrije zones voor de lift. Constructief doen ze hier echter geen uitspraken over en moeten wij dit met onze eigen constructeur berekenen. Dus zodra wij constructiegegevens hebben, gaan wij naar onze eigen constructeur die de bereking voor de lift maakt. Deze berekening sturen we weer naar de hoofdconstructeur en die zal er dan iets over zeggen. Heel omslachtig allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:42:
[...]

Dat is ook het lastige hieraan. De aannemer heeft positief gereageerd op de vloeververwarmingsvrije zones voor de lift. Constructief doen ze hier echter geen uitspraken over en moeten wij dit met onze eigen constructeur berekenen. Dus zodra wij constructiegegevens hebben, gaan wij naar onze eigen constructeur die de bereking voor de lift maakt. Deze berekening sturen we weer naar de hoofdconstructeur en die zal er dan iets over zeggen. Heel omslachtig allemaal
dat is fijn dat de aannemer positief reageert op een vloerverwarmingsvrije zone, maar dat zegt net zo veel als een stratenmaker die akkoord gaat met het feit dat de lift via de oprit naar binnen wordt gebracht. Helemaal niets dus. Ik bedoel het niet zo lullig als dat het klinkt hoor ;-)

Waar je wel even op moet letten is waar de kanalen van de WTW lopen, alsmede electra leidingen. zou erg vervelend zijn als zo'n kanaal precies aanwezig is op de plek waar je de opening wil maken. Aannemers zijn niet scheutig in het verstrekken van dit soort informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:42:
[...]

In hoeverre is de trein al op gang qua bouw? Als de aannemer z'n vloeren al ingekocht heeft (wat veelal zeer vroeg al gebeurt vanwege de extreem lange levertijden), kun je wel eens een heel groot probleem hebben. Dan wil je niet weten wat het meerwerk gaat worden voor eigenlijk alleen maar "een gat in de vloer".

Heb je al een constructeur die dit eventueel voor je wil bekijken? Indien nee, veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
Analamoebe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:33:
[...]

In hoeverre is de trein al op gang qua bouw? Als de aannemer z'n vloeren al ingekocht heeft (wat veelal zeer vroeg al gebeurt vanwege de extreem lange levertijden), kun je wel eens een heel groot probleem hebben. Dan wil je niet weten wat het meerwerk gaat worden voor eigenlijk alleen maar "een gat in de vloer".

Heb je al een constructeur die dit eventueel voor je wil bekijken? Indien nee, veel succes!
Verwacht is dat de bouw ergens oktober begint. Maar waarom zijn het een probleem zijn? De vloer gaat er tijdens de bouw in. Wij doen nu alle voorbereidingen zodat we in de toekomst gaten in de vloeren kunnen maken voor de lift. Wanneer de lift gaat komen weten we niet precies. Wel weet ik dat ik in de toekomst problemen met traplopen ga krijgen.

Er is contact geweest met een constructeur die de berekening kan maken.

[ Voor 4% gewijzigd door trafopafo op 22-03-2024 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 16:02
Het is niet dat ik niet mee wil denken of je tegen wil spreken, maar ik snap niet goed de reden van je post (met betrekking tot de lift). Dus toch even het onderstaande:

Wat is de aanleiding om een lift te plaatsen? Je geeft in één van je reacties aan dat je wilt dat de verdiepingen bereikbaar zijn voor iemand die slecht te been is.

Mijn vader heeft een ongeval gehad waardoor hij in de rolstoel terecht is gekomen. In de woning waar hij toen woonde is een traplift geplaatst, daarmee kon hij op de begane grond en 1e verdieping overal bij komen. Op de verdieping stond dan een extra (badkamer)rolstoel.
Uiteindelijk is hij verhuisd naar een woning waar alles gelijkvloers is, omdat dat veel gebruiksvriendelijker is.

Snap dus niet goed waarom je dit in een dergelijke woning zou willen, het kost veel energie, geld en ruimte; en wat levert het op, en waarom specifiek in deze woning? Als de situatie zich voordoet en je bent of raakt slecht ter been; kun je dan niet beter op zoek naar een daarvoor geschikte woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:44:
[...]

Verwacht is dat de bouw ergens oktober begint. Maar waarom zijn het een probleem zijn? De vloer gaat er tijdens de bouw in. Wij doen nu alle voorbereidingen zodat we in de toekomst gaten in de vloeren kunnen maken voor de lift. Wanneer de lift gaat komen weten we niet precies. Wel weet ik dat ik in de toekomst problemen met traplopen ga krijgen.

Er is contact geweest met een constructeur die de berekening wilt maken.
Als de aannemer zijn vloeren al ingekocht heeft, is de fabrikant al aan het plannen/tekenen. Nu kom jij als opdrachtgever, straks als enige met een serie vloerdelen die geheel afwijken van de "standaard". Krijg je in de gaten welke kant het dan op gaat? Of je gaten worden inmens duur, of de vloerenleverancier zegt gewoon sorry te laat! Je zegt een constructeur te hebben die dit wel wil oppakken.

Even resumé wat er gaat gebeuren als die aan de gang gaat: constructeur vraagt stukken op bij de hoofdconstructeur en bij de vloerenleverancier. Jij geeft de positie aan van de gaten. Constructeur gaat rekenen en speelt zijn bevindingen door naar jou. Jij geeft dit door aan de aannemer, die dat weer naar de hoofdconstructeur doorspeelt en naar de vloerenleverancier. Hoofdconstructeur keurt dat goed, vloerenleverancier geeft meerprijs op naar de aannemer. De aannemer moet dan zijn meerprijs aan jou doorgeven. Jij schrikt je een hoedje en wil er even over nadenken. Ondertussen dendert de trein gewoon door en als je een week later dan de aannemer belt om het meerwerk te bevestigen zegt hij doodleuk: sorry, in heb doorgekregen dat de vloeren definitief zijn en al in productie!

Been there done that! Ik ben zelf bouwkundig tekenaar/werkvoorbereider in bereik trappen/balustrades en als je ziet dat ik mijn tekenmodel (vanwege eventuele instortvoorzieningen in prefab betonnen delen als vloeren/wanden) al vaak meer dan een jaar gereed moet hebben voordat wij komen monteren, ben ik bang dat je veel te laat bent!

Niet mijn zaken natuurlijk, maar waarom koop je een huis met een verdieping als je weet dat je in de toekomst problemen hiermee gaat krijgen? Mijn vrouw heeft namelijk MS en zoals je misschien wel weet ziet de toekomst er voor haar dan ook niet rooskleurig uit. Daarom hebben wij een semi-bungalow gekocht, met alleen een slaapkamer voor onze zoon op de verdieping. Alle voorzieningen hebben wij dan verder op de begane grond. Geen haar op m'n hoofd die zou denken aan een "normale" woning waar later een lift in gezet moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-04 12:04
Mijn vrouw is ook slecht ter been en wij hebben 2 jonge kids (5 en bijna 7).

Verhuisd naar 2 onder 1 kapper en onze garage is omgebouwd tot slaapkamer met badkamer.

Reden? Levensloopbestendig leven. De kids gaan ooit uit huis en dan hoef je niet per se meer naar boven te komen.

Desondanks hebben wij wel een traplift laten installeren voor als ik er niet ben en zij toch even naar boven wil/moet.

Veel simpeler op te lossen en goedkoper zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
@Analamoebe De lift heeft minimale bouwkundige aanpassingen nodig en vraag mij af of er aanpassingen aan de vloer gedaan moeten worden. Immers word deze type lift vooral geplaatst in bestaande woningen. Daar zal ook gebruik gemaakt worden van de bestaande vloeren. Daarbij hebben wij pas 1 maand geleden te horen gekregen dat we het huis toegewezen hebben gekregen.

Een gelijkvloerse woning zou top zijn, maar je hebt niet zoveel te kiezen tegenwoordig.

@Lelletje traplift hebben we ook aan gedacht maar wil ik toch niet aan. Er is ruimte voor een huislift die je ook kan wegwerken. Daarbij kan een huislift ook gebruikt worden om bijvoorbeeld zware dingen naar een andere etage te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:31:
@Analamoebe De lift heeft minimale bouwkundige aanpassingen nodig en vraag mij af of er aanpassingen aan de vloer gedaan moeten worden. Immers word deze type lift vooral geplaatst in bestaande woningen. Daar zal ook gebruik gemaakt worden van de bestaande vloeren. Daarbij hebben wij pas 1 maand geleden te horen gekregen dat we het huis toegewezen hebben gekregen.
De twee beweringen in je eerste zin doe je op basis van je bouwkundige ervaring?

Succes, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
Analamoebe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:41:
[...]

De twee beweringen in je eerste zin doe je op basis van je bouwkundige ervaring?

Succes, ik ben benieuwd hoe dit verder gaat lopen.
Dat doe ik op basis van de informatie die de leverancier van de lift levert. Ook hebben wij dit te horen gekregen tijdens bezoek aan de showroom. Deze lift kan in bijna elke huis geplaatst worden met minimale bouwkundige aanpassingen https://www.mthlifttechniek.nl/huisliften/huislift/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56
Als je al een lift direct naast de wc bouwt, dan kan het toch niet heel ingewikkeld zijn om een PVC buis voor de afvoer door de liftschacht toe te voegen? Op die manier kun je het toilet misschien toch aansluiten op het riool.

Wellicht moet je dan wel wachten met de aanleg van de badkamer tot de lift er ook in zit.

edit:
Ik zie nu dat het om een glazen liftbak gaat, buiten dat je dan geen ruimte hebt is een PVC pijp ook niet mooi :P

[ Voor 16% gewijzigd door BRAINLESS01 op 22-03-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 11:53:
[...]

Dat doe ik op basis van de informatie die de leverancier van de lift levert. Ook hebben wij dit te horen gekregen tijdens bezoek aan de showroom. Deze lift kan in bijna elke huis geplaatst worden met minimale bouwkundige aanpassingen https://www.mthlifttechniek.nl/huisliften/huislift/
Uiteraard verkondigt een leverancier dat _O-

In jouw situatie: De kanaalplaten, voor het gemak gaan we even van kanaalplaten uit, (die zorgen voor de meeste problemen in een dergelijk verhaal ), overspannen van buitenmuur naar woningscheidende wand. Ter plaatse van het trapgat ligt een raveelijzer waar 2 vloerplaten op rusten. Precies in de vloerplaat naast een van die vloerplaten die op het raveelijzer rusten, ga jij een gat plannen van 1200x1000mm, in het ongunstigste geval dus in 2 vloerplaten doe je aanpassingen. Dus, in het vloerveld waar het raveelijzer op rust, ga je een groot gat maken, of in het ongunstigste geval onderbreek je de hele vloer, die dus ook weer geraveelt moet worden. Het is allemaal niet onmogelijk, maar dat mag een constructeur bekijken.

Wordt je woning overigens met schilvloeren gebouwd, voorzie ik een stuk minder problemen en is er meer flexibiliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
Analamoebe schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:04:
[...]

Uiteraard verkondigt een leverancier dat _O-

In jouw situatie: De kanaalplaten, voor het gemak gaan we even van kanaalplaten uit, (die zorgen voor de meeste problemen in een dergelijk verhaal ), overspannen van buitenmuur naar woningscheidende wand. Ter plaatse van het trapgat ligt een raveelijzer waar 2 vloerplaten op rusten. Precies in de vloerplaat naast een van die vloerplaten die op het raveelijzer rusten, ga jij een gat plannen van 1200x1000mm, in het ongunstigste geval dus in 2 vloerplaten doe je aanpassingen. Dus, in het vloerveld waar het raveelijzer op rust, ga je een groot gat maken, of in het ongunstigste geval onderbreek je de hele vloer, die dus ook weer geraveelt moet worden. Het is allemaal niet onmogelijk, maar dat mag een constructeur bekijken.

Wordt je woning overigens met schilvloeren gebouwd, voorzie ik een stuk minder problemen en is er meer flexibiliteit.
Ik begrijp je punt en dit is natuurlijk ook waarmee wij zitten. Het zou zonde zijn als we alle aanpassingen doen en het blijkt dat de lift niet zou kunnen. Ik heb binnenkort weer contact met de aannemer en dan zal ik proberen wat meer informatie te verkrijgen.

Toch ben ik positief omdat we van de ontwikkelaar te horen hebben gekregen dat een ander huis ook een huislift heeft geplaats. Verder hebben we de aannemer al in een vroeg stadium geinformeerd over de lift. Ook hebben we al een offerte ontvangen voor de benodige aanpassingen op de eerste etage "Het aanbrengen van een leidingvrije zone in slaapkamer 2 ten behoeve van een na oplevering door derden te realiseren sparing in de vloer, inclusief het verplaatsen van het toevoerpunt van de WTW-installatie. De exacte positie van het toevoerpunt zal door de installateur worden bepaald."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Met de eisen naar de (hoofd)constructeur.
Vloer BG wat dikker is niet het probleem voor de drukbelasting, het probleem is dat het een rugzakje is en het platform waar je op staat ergens op meerdere punten in de hoogte geborgd moeten worden om niet te gaan wrikken (zeg maar omvallen). De verbinding in de vloer van de eerste verdieping en de zoldervloer is niet het probleem, boren en vastzetten, desnoods met een chemisch anker. Maar dan zit het goed geborgd en wat doet dan de vloer?
Standaard wordt een vloer opgelegd of gestort, is de wrijvingskracht (en ook eventuele horizontale breekkracht) van de vloer op de oplegpunten groter dan de trekkracht van de mast/boom van je rugzakje.

Toch weer die constructeur :*) :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trafopafo
we hebben bericht gekregen van de aannemer over de berekeningen van de constructie. Deze gegevens zijn nog niet bekend en worden pas gemaakt als alle opties van de woning zijn gekozen. Ze worden dan ingediend (vlak voor start bouwwerkzaamheden) bij de gemeente waar ik ze zou kunnen opvragen. Ik heb nu een vraag bij de ontwikkelaar uitstaan om te kijken of ik de gegevens eerder kan krijgen. Is nogal cruciale informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
trafopafo schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:02:
we hebben bericht gekregen van de aannemer over de berekeningen van de constructie. Deze gegevens zijn nog niet bekend en worden pas gemaakt als alle opties van de woning zijn gekozen. Ze worden dan ingediend (vlak voor start bouwwerkzaamheden) bij de gemeente waar ik ze zou kunnen opvragen. Ik heb nu een vraag bij de ontwikkelaar uitstaan om te kijken of ik de gegevens eerder kan krijgen. Is nogal cruciale informatie.
bij projectbouw zijn al die berekeningen natuurlijk al lang bekend. De aannemer is alleen niet scheutig met het verstrekken van gegevens omdat het extra werk (=onkosten) genereert. Achteraf zul je die gegevens ook niet krijgen. Weten we niet, hebben we niet, doen we niet aan, enzovoort....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trafopafo
update:

We zijn onzettend blij met onze aannemer. Ze begrijpen het verhaal en hebben aangegeven de aanpassingen in eigen beheer te doen met hun eigen constructeur. De constructie van de vloeren gaan aangepast worden op basis van de berekeningen. Zoals het er nu naar uitziet, gaat het alleen om extra wapening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
trafopafo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:22:
update:

We zijn onzettend blij met onze aannemer. Ze begrijpen het verhaal en hebben aangegeven de aanpassingen in eigen beheer te doen met hun eigen constructeur. De constructie van de vloeren gaan aangepast worden op basis van de berekeningen. Zoals het er nu naar uitziet, gaat het alleen om extra wapening.
Zorg dat het goed op papier staat en er gewoon de normale garantie geldt.
Pagina: 1