Buva Q-Stream Quali - hoge co2 waarde

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Hey hallo!

Sinds December 2023 wonen wij in woning gebouwd in 2017.
Je zou denken dan moet alles wel goed zijn maar toch zijn er frustraties in en rondom de woning
(afzuiging, riool lucht uit de afvoer en elektra niet op aarde aangesloten).

In onze vorige woning was de afzuiging van het merk Duco. Een systeem wat altijd de badkamer goed leeg trok van vocht en ook hoorbaar was als deze in de hoogste stand stond.
Nu zit er in deze woning een afzuiging van het merk Buva, een merk waar ik voorheen nog niet eerder van had gehoord. Deze is voorzien van de Quali, een kastje aan de muur waar je de stand, tijd en co2 waarde van kan aflezen (zie foto). Naast dat de badkamer niet goed wordt leeg getrokken tijdens het douchen (hoogste stand en ja ik heb het systeem al schoongemaakt) zien wij ook dat de co2 waarde flink hoog uitslaat. Nu zit er in de woning geen hout/pellet kachel of kookplaat op gas. Alleen de CV ketel is nog op gas. Met z'n 2e op de bank hoor je niet zoveel co2 uit te stoten lijkt me.

Nu wonen er natuurlijk zoals ieder ander mensen om ons heen en die hebben wel her en der een houtkachel pijp door het dak (ook woningen uit 2017). Als zij die dan ook aansteken ruikt de hele buurt naar hout, ieder zo zijn ding zeg ik maar. Ik heb gevraagd of zij ook merken dat het kastje hoge co2 waardes aangeeft en hoewel er maar 1 uiteindelijk reageert krijg ik als antwoord: Als de wind verkeerd staat zal het teruggeblazen worden in de pijp. Alleen door in de laagste stand (1 streepje) te zetten geeft hij geen hoge waarde aan. Een beetje een gek antwoord maar goed.. Het verschilt ook per dag hoeveel co2 hij aangeeft ,de ene keer maar 1 of 2 streepjes en de dag erna bijna maximaal. Voornamelijk in de avond loop hij het hoogst op.

We hebben dit geprobeerd maar gister was het weer raak, dit keer zelfs tot in het donker rood "maximaal" co2 waarde. Ik kan dit probleem of oorzaak nergens anders vinden op internet vandaar deze post. De garantie is inmiddels als verlopen volgens de Buva site en ik kan ook zo niet vinden wie deze systemen installeren of aansluiten. De documentatie van het huis of installateurs is ook nergens te vinden.

Nu is mijn vraag:
Hebben jullie ervaring met deze Buva systemen en wat zou ik kunnen doen?
Waar wordt de co2 eigenlijk gemeten, in het quali kastje (woonkamer) of in de afzuiging op zolder (ik heb al een extern meetkastje gekocht en die geeft lage waardes aan in de woonkamer). In de documentatie kan ik dit niet goed terug vinden.

Foto Quali kastje in de woonkamer rond uur of 13:00:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfrkC52AAy2KX02ugSyimLvcoeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOsmUOikWB9hz21pRE2TI0KO.jpg?f=fotoalbum_large

Foto waardes Quali:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/maEpB22CkqYJCCcC71H6fGyLzxo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O84I0DGf4qu0HnlbkPgwSIAe.png?f=fotoalbum_large

Link handleiding Quali:
https://www.buva.nl/wp-co...ventilator-Quickguide.pdf

Ik zie graag een reactie tegemoet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenk
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16-07-2024
Update:

Reactie gehad vanuit de fabriek/leverancier Buva.
Zij geven aan dat het niet een CO2 meter is maar een luchtkwaliteit meter.
Echter staat dit alsnog nergens in de documentatie beschreven maar goed...

Als er vreemde luchtjes hangen in de "woonkamer" zal het systeem dit herkennen en de afzuiging op een hoger stand zetten. Ook simpele luchtjes zoals parfum, deo en de geur van eten wordt herkend volgens Buva.
Dit heb ik getest door met een deo fles rondom de meter te spuiten, met als resultaat direct naar de kleur oranje-rood ( de meter test elke minuut de kwaliteit).

Nu is er meer duidelijkheid waarom de waardes zo hoog uitslaan, hoewel het raar blijft dat dit niet goed in de documentatie van het apparaat beschreven staat.