Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRN187
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-10-2024
Beste leden,

Na lang gebruik te hebben gemaakt van mijn Canon EOS 200D spiegelreflexcamera met een kitlens, een Canon 50mm en een Sigma 18-250, ben ik tot de conclusie gekomen dat ik graag wil overstappen naar een meer compacte camera die gemakkelijk mee te nemen is op vakantie. Met mijn huidige uitrusting heb ik voornamelijk foto's gemaakt op feestjes, verjaardagen bij familie en vrienden en wat vakantie foto's.

Mijn hoofddoelen voor het gebruik van de nieuwe camera zijn vakantie-, straat- en bescheiden feestfotografie. Ik zoek daarom naar een systeemcamera met een full-frame sensor, die ook binnen mijn budget van ongeveer 1100 euro past.

Op dit moment overweeg ik de Sony A7 II of een recentere optie zoals de Fujifilm X-S10. Ik ben echter nog niet helemaal zeker welke keuze het beste bij mij past.

Daarom wil ik graag jullie mening en advies horen. Welke systeemcamera met een full-frame sensor zouden jullie aanraden, en welke lens zou hier goed bij passen binnen mijn budget?

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en inzichten. Ik kijk uit naar jullie reacties!

Beste antwoord (via KRN187 op 28-03-2024 13:18)

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 10:51
Mag ik vragen hoe je op de beslissing bent gekomen voor een full frame te gaan?
Je zegt enerzijds meer compacter te willen gaan, maar dan wel voor full frame. Ik zou zeker zeggen eens het aps-c aanbod te bekijken. Ligt meer in je prijsrange met heel divers lenzenaanbod en die moeten zeker niet onderdoen voor full frame. Zeker niet voor de doelen welke jij vermeld.

Sta je daarnaast open voor tweedehands te kopen? (ik denk van wel kijkend naar je voorbeeld camera's :) )

Ben je ook al eens in een winkel langsgeweest om wat gevoel te hebben met de systemen? Ik snap dat daar wel de laatste updates zullen liggen en niet meer de tweedehands modellen (alhoewel bij cameranu/ Kamera Express, ... er genoeg occassie modellen zijn). Dan kan je al voelen wat goed in de hand ligt, welk menu systeem je ligt en al een basis uitleg van de verkoper te krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17-09 10:51
Je zegt enerzijds meer compacter te willen gaan, maar dan wel voor full frame. Ik zou zeker zeggen eens het aps-c aanbod te bekijken. Ligt meer in je prijsrange met heel divers lenzenaanbod en die moeten zeker niet onderdoen voor full frame. Zeker niet voor de doelen welke jij vermeld.

Sta je daarnaast open voor tweedehands te kopen? (ik denk van wel kijkend naar je voorbeeld camera's :) )

Ben je ook al eens in een winkel langsgeweest om wat gevoel te hebben met de systemen? Ik snap dat daar wel de laatste updates zullen liggen en niet meer de tweedehands modellen (alhoewel bij cameranu/ Kamera Express, ... er genoeg occassie modellen zijn). Dan kan je al voelen wat goed in de hand ligt, welk menu systeem je ligt en al een basis uitleg van de verkoper te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRN187
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-10-2024
Margu schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:25:

Hallo Margu,

Ja, zeker. Na wat lezen op het internet kwam ik dit stuk tegen op de site van Canon.

Q

Een ander voordeel van een full-frame sensor is direct gerelateerd aan het grotere formaat. Terwijl andere dingen gelijk zijn, zijn de afzonderlijke fotosites of lichtontvangers op een full-frame beeldsensor fysiek groter dan die op een APS-C-sensor met hetzelfde aantal Megapixel. Ze kunnen daardoor meer licht verzamelen en meer informatie vastleggen, met minder beeldruis of korrel, met name bij hoge ISO-instellingen bij weinig licht. Dit is een geweldig hulpmiddel bij portret- en trouwfotografie binnenshuis, maar ook bij opnamen vanuit de hand bij schemering, nachtopnamen van stadsgezichten en wanneer je de sluitertijden voldoende kort moet houden om beweging in slecht verlichte scènes te bevriezen.

Uq

2e hands zou geen probleem moeten zijn. Ik ben van plan mijn huidige gear in te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:37
Een full-frame sensor is inderdaad groter en vangt dus meer licht op. Nadeel is wel dat je dus ook een stuk grotere lens nodig hebt om al dat licht door te laten. En een grotere camera.

Daarnaast zal een nieuwere sensor al minder ruis hebben dan een oudere. Een oude full-frame geeft dus niet per definitie minder ruis dan een nieuwe aps.

Als formaat een reden is om naar een systeemcamera te gaan zou ik eens naar de winkel gaan en er een paar vasthouden. Zeker een A7 met bijpassende tele lens is behoorlijk zwaar en lomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou ook sowieso eens in een degelijke fotozaak gaan kijken en voelen wat je goed in de hand vind liggen en welk formaat je acceptabel vindt. Ik was indertijd van plan een Olympus OM-D E-M1 te kopen (had toen een Olympus E-P1) maar ben uiteindelijk voor de Fujifilm X-T1 gegaan omdat die veel beter in mijn hand ligt.

Het is waar dat een grotere sensor voordelen heeft naar beeldkwaliteit. Camera en lenzen worden zoals gezegd ook groter en duurder. En full-frame is ook maar een arbitraire keuze omdat er iets meer dan 100 jaar geleden iemand bedacht dat het handig zou zijn om cine-film te gebruiken voor compacte camera's. Die standaardisatie was handig in de tijd dat je regelmatig een pakje nieuwe sensoren nodig had (filmrolletjes), maar verder is daar niet zo veel speciaals aan die maat. Je kan ook nog groter gaan, wat dezelfde voor- en nadelen nog wat verder versterkt.

De Fujifilm X-S10 die je voorstelt is volgens mij trouwens een APS-C camera en geen full frame. Voor de rest ben ik nog altijd heel blij met mijn Fujifilm X-T1. Als je nu iets koopt, zou ik uiteraard een wat recentere camera aanraden, maar ik zou zelf direct opnieuw voor een Fujifilm X gaan. Past perfect in mijn hand en de kwaliteit heeft mij nog nooit teleurgesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor een compacte optie heb je weinig aan full frame. Een beetje leuke lenzen er bij wordt zowel duur als zwaar. Een moderne APS-C doet ook een stuk beter dan de verouderde a7ii, de autofocus daarvan is vergeleken de huidige modellen bagger.

Ik heb de a7ii gehad, daarna een a7iv. Die heb ik na een jaar weg gedaan voor een a6700. Ik wil graag lichtsterke lenzen (f2.8 zooms, f1.8 of lager primes), het gewicht wordt snel vervelend vind ik.

In principe heeft FF gemiddeld een hele stop betere performance in weinig licht. Maar een a7ii met bijvoorbeeld een 85mm f1.8 is alsnog een stuk zwaarder dan een a6400 oid met een 56mm f1.4. En doordat sigma's f1.4 lens (die overigens haarscherp is) een wijdere diafragma heeft, heb je haast dezelfde prestaties in identieke lichtsituaties. En qua bokeh kom je met f1.4 op 56mm overeen op f2.1 op 85mm, waardoor je ook haast eenzelfde hoeveelheid blur krijgt.

Verder is de a7ii sowieso matig in slecht licht. Een a6400 doet het al beter met de nieuwere sensor. Een iso van 12800 kan een a7ii minder hebben dan m'n a6700. https://www.dpreview.com/...8093&y=0.2588008990128076

Verder kan de a7ii volgens mij ook maar focussen bij -1EV, ter vergelijking: de a7iv kan tot -4 en mijn a6700 tot -3.

Full frame vs aps-c: Een beetje lens is al snel de helft van het gewicht met een vergelijkbare lens op aps-c.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Elg3sYmJ9MvUGn9ZUnwIPN-5pI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2t71CsTXlVx6muYAh7lj1Is.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2024 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 20:40
Even terug naar de oorspronkelijke vraag:
Compacter.
Vakantie-, straat- en bescheiden feestfotografie.
Budget €1100 en inruil van de huidige.
Tweedehands is een optie.

(ik betwijfel of je er veel voor krijgt)

Compacter én full frame én €1100 gaan m.i niet goed samen.
Full frame ben ik niet van overtuigd, het heeft zijn plaats maar er moet m.i. een goede reden zijn om dat te kopen.
En niet compact, straat, draagbaar, onopvallend, vakantie, portable - hoppa fullframe.

Voordat je je helemaal gek kijkt op grotere camera's, kijk hier eens naar.
Professionele fotograaf die het nieuwste van het nieuwste weet te waarderen, maar ]prachtige foto's maakt omdat ze oog heeft voor mooie beelden en gewoon met haar camera kan omgaan.
En ze maakt leuke video's.

YouTube: BRUTALLY Ranking Micro Four Thirds Cameras

[ Voor 4% gewijzigd door Tarquin op 28-03-2024 10:39 ]

Pagina: 1