Nieuwe cat 7 handshaket hardnekkig op 5Gbps ipv 10Gbps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-07 13:35
Ik zit met de handen in het haar. Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn?

A. De situatie.
Een maand geleden heb ik 8Gbps internet van Delta gekregen. Mijn huis is bekabeld met cat 5e. Het signaalpad liep als volgt:
1. Sagemcom F@st 5684 modem
2. 1 meter patchkabel cat 6a naar patchpaneel in meterkast
3. 20 meter cat 5e onder de vloer
4. 10 meter cat 6a langs de plint
5. Qnap QNA-T310G1T 10Gbe naar thunderbolt 3 adapter
6. 0,5 meter thunderbolt 4 kabel (kwam met de Qnap)
7. thunderbolt poort Mac Mini 1

Met deze configuratie haalde ik de beloofde 8Gbps up and down. De Sagemcom en de Qnap handshaken netjes op 10Gbps. Het enige probleem was dat de verbinding af en toe een seconde of 8 uitviel. Met name bij Zoom-sessies is dit erg vervelend.

B. Wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen?
1. Delta heeft twee weken lang het modem getest en geen probleem gevonden.
2. Qnap heeft ook geen idee.
3. Als ik een directe cat 6a kabel leg tussen het modem en de Qnap (door de gang en woonkamer, zucht), dan is de verbinding stabiel.

Het leek mij dus een goed idee om de installateur te vragen de cat 5e kabel onder de vloer te vervangen. Dat heeft hij gedaan met cat 7 afgemonteerd op cat 6a keystones. Hij heeft na afloop de kabel getest met een tester. Ik heb dit niet gezien maar hoorde wel allerlei pieptoontjes. So far, so good.

C. Het probleem waar ik jullie hulp bij vraag.
Over de nieuwe cat 7 verbinding handshaken de Sagemcom en de Qnap op 5Gbps. De speedtests zijn hiermee in overeenstemming. Als ik de Qnap handmatig op 10Gbps instel, blijven de speedtesten op 5Gbps steken.

Wat kan er aan de hand zijn?
1. De cat7 kabel is van een nette fabrikant, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
2. De bestaande onderdelen van het signaalpad hebben altijd netjes op 10Gbps gehandshaket, dus dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
3. Blijft over de verbinding tussen de nieuwe cat7 kabel en de keystones. Ik kan mij 2 dingen voorstellen: (1) één of meer adertjes maken geen goed contact met de keystone, (2) de installateur heeft één of meer adertjes op de verkeerde plek aangesloten.

D. Mijn vragen aan jullie.
1. klopt mijn probleemanalyse?
2. Lijkt optie (1) of (2) jullie het meest waarschijnlijk?
3. Zien jullie nog andere mogelijke oorzaken?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk toch niet helemaal goed afgemonteerd gezien het feit dat de kabel de niet goed werkende variabele is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:31

lier

MikroTik nerd

Voor Gigabit (en hoger) moeten alle 8 aders verbonden zijn. Kleurfout zou nog kunnen, maar lijkt mij niet waarschijnlijk. Maar kan je misschien zelf in de keystone controleren?

Welke exacte kabel is gebruikt?
Welke exacte keysyones zijn gebruikt?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Aders zitten goed want anders zou hij op 100Mbps blijven steken, maar misschien een slecht contact.
Zijn er RJ45's aangeknepen of is hij gewoon netjes op een wcd of patchpanel afgemonteerd.
En heeft die kabel stugge aders of soepele?

Je hebt onzinnige cat 7 laten trekken en die heeft afscherming, wat heb je met die afscherming gedaan, als je die verkeerd aansluit heb je de kans dat last van aardlussen krijgt.
Een afgeschermde kabel mag maar op een plek geaard zijn en niet meer.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
Ben(V) schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:52:
Aders zitten goed want anders zou hij op 100Mbps blijven steken, maar misschien een slecht contact.
Zijn er RJ45's aangeknepen of is hij gewoon netjes op een wcd of patchpanel afgemonteerd.
En heeft die kabel stugge aders of soepele?

Je hebt onzinnige cat 7 laten trekken en die heeft afscherming, wat heb je met die afscherming gedaan, als je die verkeerd aansluit heb je de kans dat last van aardlussen krijgt.
Een afgeschermde kabel mag maar op een plek geaard zijn en niet meer.
1. Kabels zijn in de meterkast op een patch panel en in de woonkamer op een wcd afgemonteerd.
2. volgens mij was hij soepel
3. Bedankt voor de tip over de aardlus. Ik zal dit aan de installateur doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
lier schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:46:
Voor Gigabit (en hoger) moeten alle 8 aders verbonden zijn. Kleurfout zou nog kunnen, maar lijkt mij niet waarschijnlijk. Maar kan je misschien zelf in de keystone controleren?

Welke exacte kabel is gebruikt?
Welke exacte keysyones zijn gebruikt?
1. Ik kan er vanwege een beperking niet goed bij de keystones komen.
2. Zie foto hieronder.
3. Ik kan dat niet meer zien, maar ik heb er 6a op zien staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJcIwEVVIC-MJtLig_EhIwxrCgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/klG7O6PxNA5MNm4Zt4lk43JL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt het simpel testen door een patchkabel zonder afscherming te gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
Ben(V) schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:29:
Heb ik gedaan. Een directe, 15 meter lange cat 6a kabel tussen het Sagemcom modem in de meterkast en mijn werkplek handshaket netjes op 10Gbps en geeft de volle snelheid van mijn abo bij Delta, 8Gbps.

Denk je dat de afscherming van cat 7 het probleem kan zijn? Cat 7 zou toch probleemloos op 10Gbps moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 7 is volkomen onzinnig in een thuis netwerk en die afscherming kan alleen maar problemen opleveren als je de aarding verkeerd doet en voegt helemaal niets toe.
Cat 6 UTP met stugge aders is het beste.

Als die cat 7 soepele aders heeft dan zit daar ook een potentieel probleem, die kun je niet op lsa (wcd, patchpanel) afmonteren.

Maar ik bedoelde eigenlijk die cat 6a lang de plint even te vervangen door een losse patchkabel zonder afscherming.
Daarmee onderbreek je dan een potentiële aardlus.
Maar als die wcd van die Cat 7 geaard is (contact maakt met de muur) en de kabel ook bij het patchpaneel geaard is heb je ook een aardlus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:04
Ben(V) schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:29:
Shield gaat niks met snelheid te maken hebben hoor. En in veel bedrijven en kantoren word shielded kabel gelegd en dan aan beide kanten shielded patchsnoeren genomen.
Har schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:12:
[...]

1. Kabels zijn in de meterkast op een patch panel en in de woonkamer op een wcd afgemonteerd.
2. volgens mij was hij soepel
3. Bedankt voor de tip over de aardlus. Ik zal dit aan de installateur doorgeven.
Dit is een cat7 kabel voor lengtes tot 60m wegens dat de awg 26 is. Mijn vermoeden is dat de keystones Cat6 zijn waardoor deze in snelheid beperkt zijn. Kijk u keystones toch maar eens na.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een shielding verkeerd aard kun je aardlussen krijgen die wel degelijk de snelheid kunnen beïnvloeden zeker op 10Gbps.

En ook cat6 keystones kunnen prima 10Gbps aan, dus dat is gewoon onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Ben(V) schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:26:
Als je een shielding verkeerd aard kun je aardlussen krijgen die wel degelijk de snelheid kunnen beïnvloeden zeker op 10Gbps.

En ook cat6 keystones kunnen prima 10Gbps aan, dus dat is gewoon onzin.
Denk dat je eens beter op cursus moet gaan Cat 6 gaat maar tot 5Gbps dus das de bottleneck in een 10Gbps netwerk. Elke connector voor een categorie is gemaakt volgens de specificaties van de categorie en de classe waaraan een verbinding moet voldoen. Je denkt veel te weten maar dit is eens zo belangrijk dat de connector ook gemaakt zijn voor 10Gbps en Cat6 connector zijn dit niet!

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Har
Ben(V) schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:48:

Maar ik bedoelde eigenlijk die cat 6a lang de plint even te vervangen door een losse patchkabel zonder afscherming.
Daarmee onderbreek je dan een potentiële aardlus.
Maar als die wcd van die Cat 7 geaard is (contact maakt met de muur) en de kabel ook bij het patchpaneel geaard is heb je ook een aardlus.
De kabel die langs de plint loopt is een U/UTP cat 6a. Dit is denk ik het type kabel dat je bedoelt? Hiermee treedt het probleem dus ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 21:10
Soepele AWG26 is niet zo geschikt voor gebruik i.c.m. keystones / WCD's. De kans op slecht contact is te groot.

Mijn advies: leg een fatsoenlijke Cat 6a zonder shielding met solid koperen kern, en pak daarvoor minimaal een AWG 24 of liever nog een AWG 23. Monteer die aan beide kanten af op een keystone / WCD (eveneens Cat 6a).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32
Dyckie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Denk dat je eens beter op cursus moet gaan Cat 6 gaat maar tot 5Gbps dus das de bottleneck in een 10Gbps netwerk. Elke connector voor een categorie is gemaakt volgens de specificaties van de categorie en de classe waaraan een verbinding moet voldoen. Je denkt veel te weten maar dit is eens zo belangrijk dat de connector ook gemaakt zijn voor 10Gbps en Cat6 connector zijn dit niet!
Ik denk dat jij opnieuw op cursus moet gaan want zelfs Cat 5e kan 10Gbps aan, echter wel op korte afstanden(45m). Maar hoe vaak haal je 45m in huis...

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Devian schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:44:
[...]

Ik denk dat jij opnieuw op cursus moet gaan want zelfs Cat 5e kan 10Gbps aan, echter wel op korte afstanden(45m). Maar hoe vaak haal je 45m in huis...
Cat5e kan nooit geen 10Gbps aan!

[ Voor 38% gewijzigd door Dyckie op 21-03-2024 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:56
Dyckie schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:50:
[...]

De standaard schrijft voor wat het minimum is wat behaald hoort te worden. In de praktijk is er veel meer mogelijk.

Ik heb een stabiele 1 Gbps gezien over 140 mtr cat 5e gezien.

De TS geeft in zijn openingspost aan dat hij 8Gbps had over 5e, niet stabiel wel is waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:32
[...]

https://www.genuinemodule...-run-10gb-over-cat5e_a543

Daarnaast heb ik thuis een 10gbit netwerk met Cat 5e bekabeling. Dus hoezo nooit?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

Klopt inderdaad, nooit geen. Werkt overigens prima

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 5e is formeel niet geschikt voor 10Gbps, maar in de praktijk werkt het prima met niet te lange kabels.

Cat 6 is formeel gecertificeerd voor 10Gbps tot 55m en dus keystones, wcd's en patchpanels zijn dus ook gewoon geschikt daarvoor.

Pagina: 1