Ik zit met de handen in het haar. Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn?
A. De situatie.
Een maand geleden heb ik 8Gbps internet van Delta gekregen. Mijn huis is bekabeld met cat 5e. Het signaalpad liep als volgt:
1. Sagemcom F@st 5684 modem
2. 1 meter patchkabel cat 6a naar patchpaneel in meterkast
3. 20 meter cat 5e onder de vloer
4. 10 meter cat 6a langs de plint
5. Qnap QNA-T310G1T 10Gbe naar thunderbolt 3 adapter
6. 0,5 meter thunderbolt 4 kabel (kwam met de Qnap)
7. thunderbolt poort Mac Mini 1
Met deze configuratie haalde ik de beloofde 8Gbps up and down. De Sagemcom en de Qnap handshaken netjes op 10Gbps. Het enige probleem was dat de verbinding af en toe een seconde of 8 uitviel. Met name bij Zoom-sessies is dit erg vervelend.
B. Wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen?
1. Delta heeft twee weken lang het modem getest en geen probleem gevonden.
2. Qnap heeft ook geen idee.
3. Als ik een directe cat 6a kabel leg tussen het modem en de Qnap (door de gang en woonkamer, zucht), dan is de verbinding stabiel.
Het leek mij dus een goed idee om de installateur te vragen de cat 5e kabel onder de vloer te vervangen. Dat heeft hij gedaan met cat 7 afgemonteerd op cat 6a keystones. Hij heeft na afloop de kabel getest met een tester. Ik heb dit niet gezien maar hoorde wel allerlei pieptoontjes. So far, so good.
C. Het probleem waar ik jullie hulp bij vraag.
Over de nieuwe cat 7 verbinding handshaken de Sagemcom en de Qnap op 5Gbps. De speedtests zijn hiermee in overeenstemming. Als ik de Qnap handmatig op 10Gbps instel, blijven de speedtesten op 5Gbps steken.
Wat kan er aan de hand zijn?
1. De cat7 kabel is van een nette fabrikant, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
2. De bestaande onderdelen van het signaalpad hebben altijd netjes op 10Gbps gehandshaket, dus dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
3. Blijft over de verbinding tussen de nieuwe cat7 kabel en de keystones. Ik kan mij 2 dingen voorstellen: (1) één of meer adertjes maken geen goed contact met de keystone, (2) de installateur heeft één of meer adertjes op de verkeerde plek aangesloten.
D. Mijn vragen aan jullie.
1. klopt mijn probleemanalyse?
2. Lijkt optie (1) of (2) jullie het meest waarschijnlijk?
3. Zien jullie nog andere mogelijke oorzaken?
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.
A. De situatie.
Een maand geleden heb ik 8Gbps internet van Delta gekregen. Mijn huis is bekabeld met cat 5e. Het signaalpad liep als volgt:
1. Sagemcom F@st 5684 modem
2. 1 meter patchkabel cat 6a naar patchpaneel in meterkast
3. 20 meter cat 5e onder de vloer
4. 10 meter cat 6a langs de plint
5. Qnap QNA-T310G1T 10Gbe naar thunderbolt 3 adapter
6. 0,5 meter thunderbolt 4 kabel (kwam met de Qnap)
7. thunderbolt poort Mac Mini 1
Met deze configuratie haalde ik de beloofde 8Gbps up and down. De Sagemcom en de Qnap handshaken netjes op 10Gbps. Het enige probleem was dat de verbinding af en toe een seconde of 8 uitviel. Met name bij Zoom-sessies is dit erg vervelend.
B. Wat heb ik gedaan om het probleem op te lossen?
1. Delta heeft twee weken lang het modem getest en geen probleem gevonden.
2. Qnap heeft ook geen idee.
3. Als ik een directe cat 6a kabel leg tussen het modem en de Qnap (door de gang en woonkamer, zucht), dan is de verbinding stabiel.
Het leek mij dus een goed idee om de installateur te vragen de cat 5e kabel onder de vloer te vervangen. Dat heeft hij gedaan met cat 7 afgemonteerd op cat 6a keystones. Hij heeft na afloop de kabel getest met een tester. Ik heb dit niet gezien maar hoorde wel allerlei pieptoontjes. So far, so good.
C. Het probleem waar ik jullie hulp bij vraag.
Over de nieuwe cat 7 verbinding handshaken de Sagemcom en de Qnap op 5Gbps. De speedtests zijn hiermee in overeenstemming. Als ik de Qnap handmatig op 10Gbps instel, blijven de speedtesten op 5Gbps steken.
Wat kan er aan de hand zijn?
1. De cat7 kabel is van een nette fabrikant, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.
2. De bestaande onderdelen van het signaalpad hebben altijd netjes op 10Gbps gehandshaket, dus dat lijkt me ook onwaarschijnlijk.
3. Blijft over de verbinding tussen de nieuwe cat7 kabel en de keystones. Ik kan mij 2 dingen voorstellen: (1) één of meer adertjes maken geen goed contact met de keystone, (2) de installateur heeft één of meer adertjes op de verkeerde plek aangesloten.
D. Mijn vragen aan jullie.
1. klopt mijn probleemanalyse?
2. Lijkt optie (1) of (2) jullie het meest waarschijnlijk?
3. Zien jullie nog andere mogelijke oorzaken?
Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie hulp.