Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:10
Lieve Tweakers,

Een paar dagen geleden pakte ik mijn camera, een Canon 70D, uit de tas om wat foto's te maken, maar dat ging niet. Hij geeft namelijk aan 'Card cannot be accessed Reinsert/ change the card or format card with camera', maar als ik vervolgens de kaart in de camera probeer te formateren, dan geeft 'ie aan 'Cannot format Change card'.

Dit gebeurt met alle drie van mijn SD kaartjes, alle van SanDisk waarvan één Ultra 16GB SDHC class 10 en twee Extreme 64GB SDXC class 10. Deze hebben eerder altijd zonder problemen gewerkt in deze body, maar nu willen ze dus niet meer werken. Volgens mij worden de 64GB SDXC kaartjes officieël niet door Canon ondersteund, maar ze hebben eerder wel prima gewerkt.

Op mijn PC lijken de kaartjes prima te werken, ik kan er naar schrijven, er van lezen en ze formateren, ook werken mijn kaartjes prima in de 700D van m'n pa. Daardoor denk ik niet dat het aan mijn kaartjes ligt.

Maar ik heb ook al een nieuw kaartje geprobeerd, een gloednieuwe Intenso 8GB SDHC class 10, en die werkte direct in mijn camera, zonder te formateren. Vervolgens heeft 'ie ook geen probleem het Intenso kaartje te formateren... De camera terugzetten naar fabrieksinstellingen helpt ook niet.

Ik heb de kaartjes op de PC al meerdere keren op verschillende manieren (NTFS, exFAT en FAT32) geformateerd, maar zonder succes dus.

Ik begrijp er ondertussen vrij weinig meer van, en daarom vroeg ik mij af of jullie hier een verklaring, tips, of een oplossing voor hebben. Alvast heel erg bedankt voor het meedanken :).

Edit: bij de gekoppelde artikelen per ongeluk het verkeerde 16GB kaartje toegevoegd, dat moet de 40MB/s versie zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door 3L3ktr1k op 21-03-2024 14:33 . Reden: (Nog een) Kleine correctie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:22
Sandisk vind dat je de diverse modellen gewoon kan gebruiken in een 70D: https://pct1.sandisk.com/ProductList.aspx?DeviceID=21483
Het feit dat ze daar de duurdere/snellere varianten tonen zou ik met een korreltje zout nemen. De variant die jij hebt hoort gewoon te werken.

Volgens Canon kan je de volgende kaarten gebruiken:

Compatible Cards

The camera can use the following cards regardless of capacity:

SD memory cards
SDHC memory cards*
SDXC memory cards*

*UHS-I cards supported.

Gekke vraag: staat het 'lock' schuifje op al jouw kaartjes wel op 'unlocked'? Zou niet moeten want dan zou je ze in de PC ook niet moeten kunnen schrijven of formatteren. Maar toch.

Het enige wat ik dan nog kan bedenken is iets van vuil op de contactjes ergens, misschien in je camera, maar dat is niet makkelijk te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Bedankt voor het meedenken en uitzoeken over de kaartjes @Archer_VC10 ! Het zijn allemaal UHS-I kaartjes. De kaart is niet 'gelockt', als ik dat wel doe zegt 'ie 'Card's write protect switch is set to lock'. Dat is dus helaas niet het probleem.

Ik heb er ook aan gedacht dat de contacten vervuild kunnen zijn, maar dan lijkt het mij dat 'ie het met een nieuw kaartje ook niet zou moeten doen, wat wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04
Als nieuwe het wel gewoon doen dan zou ik mijn verlies nemen en nieuwe kopen. Eventuele toekomstige problemen (verlies van beesen door een corrupt geraakt kaartje, er cetera) zijn het dan simpelweg niet waard om die paar tientjes te besparen lijkt mij. Misschien doen ze het straks ineens weer, maar vertrouw je er dan nog op terwijl je onvervangbare beelden schiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Valorian schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:54:
Als nieuwe het wel gewoon doen dan zou ik mijn verlies nemen en nieuwe kopen. Eventuele toekomstige problemen (verlies van beesen door een corrupt geraakt kaartje, er cetera) zijn het dan simpelweg niet waard om die paar tientjes te besparen lijkt mij. Misschien doen ze het straks ineens weer, maar vertrouw je er dan nog op terwijl je onvervangbare beelden schiet?
Ik zou een paar nieuwe kaartjes aanschaffen geen enkel probleem vinden, als de oude (niet meer dan twee jaar oud) écht kapot waren. De oude kaartjes werken namelijk prima in een andere body en op de PC.

Daardoor heb ik vooral mijn twijfels bij de body, of is dat heel raar gedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:04
3L3ktr1k schreef op maandag 25 maart 2024 @ 20:45:
[...]

Ik zou een paar nieuwe kaartjes aanschaffen geen enkel probleem vinden, als de oude (niet meer dan twee jaar oud) écht kapot waren. De oude kaartjes werken namelijk prima in een andere body en op de PC.

Daardoor heb ik vooral mijn twijfels bij de body, of is dat heel raar gedacht?
Hi, nee op zich niet raar gedacht hoor. 2 jaar is ook nog wel relatief nieuw, daar heb je gelijk in. Zijn de kaartjes als je ze met een andere apparaat formateert daarna we gewoon bruikbaar in de canon eigenlijk?

Edit: zie dat dit al in de topicstart staat 😊. Hoe dan ook succes, lijkt een vreemd probleem als ze in de 700d wel werken… 🧐

[ Voor 9% gewijzigd door Valorian op 25-03-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Even een kleine update; nu heeft de body ook problemen met het nieuwe Intenso kaartje. Wederom werkt het kaartje wel op PC en zijn de genomen foto's ook te openen.

Heeft iemand nog een idee waar het aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoe heb je ze geformatteerd? De kaart is misschien exFAT of NTFS geformatteerd op je PC. Kan je ‘m eens als FAT32 formatteren op je PC en daarna formatteren in je camera?

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
FeareX schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:21:
Hoe heb je ze geformatteerd? De kaart is misschien exFAT of NTFS geformatteerd op je PC. Kan je ‘m eens als FAT32 formatteren op je PC en daarna formatteren in je camera?
Bij het Intenso kaartje heb ik het nog niet geprobeerd, maar drie andere kaartjes voorheen wel geformateerd op zo'n beetje elke mogelijke manier, ook FAT32, maar dat was helaas niet de oplossing.

Zou de firmware opnieuw op de body flashen kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als kaartjes steeds stukgaan dan ga ik ook je camera verdenken. Of je doet ergens in het proces iets vreemds met je kaartjes. Je stopt ze niet naast een sterke magneet in een tas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Archer_VC10 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:40:
Als kaartjes steeds stukgaan dan ga ik ook je camera verdenken. Of je doet ergens in het proces iets vreemds met je kaartjes. Je stopt ze niet naast een sterke magneet in een tas?
Ze lijken niet stuk te zijn, want op z'n computer werken de kaartjes nog wel.

Zelf heb ik slechte ervaringen met SanDisk-kaartjes in mijn Canon camera's gehad. Sindsdien gebruik ik ook geen SanDisk meer, en met andere merken nooit problemen gehad. Mogelijk dat het iets tussen SanDisk-kaartjes en Canon-camera's is wat niet altijd lekker botert (uiteraard is het N=1, maar toch).

Als een ander merk wel werkt, dan zou ik één groter kaartje van een ander merk kopen, en daar een tijdje mee testen, om te kijken of die blijft werken :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Archer_VC10 schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:40:
De kaartjes gaan niet stuk, want op de PC en in een 700D en Sony A7R II werken ze wel. Alleen in de 70D werken ze niet. Ik kan me niet voorstellen wat ik verkeerd zou doen met de kaartjes, ik behandel ze al een jaar of tien hetzelfde, en heb nog nooit dit soort problemen gehad.
Hahn schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:46:
[...]

...

Zelf heb ik slechte ervaringen met SanDisk-kaartjes in mijn Canon camera's gehad. Sindsdien gebruik ik ook geen SanDisk meer, en met andere merken nooit problemen gehad. Mogelijk dat het iets tussen SanDisk-kaartjes en Canon-camera's is wat niet altijd lekker botert (uiteraard is het N=1, maar toch).

Als een ander merk wel werkt, dan zou ik één groter kaartje van een ander merk kopen, en daar een tijdje mee testen, om te kijken of die blijft werken :)
Ik gebruik al een jaar of tien probleemloos SanDisk, eerst in een 1200D en eerder zonder problemen in de 70D.

Maar uiteindelijk dus een nieuw Intenso kaartje gekocht om te testen, die werkte een week geleden wel. Nu vertoont 'ie plotseling dezelfde problemen als de SanDisks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
3L3ktr1k schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:01:
[...]
Zou de firmware opnieuw op de body flashen kunnen helpen?
Het kan nooit kwaad om het te proberen, maar het lijkt mij sterk dat er een bug in de huidige firmware zou zitten. Ik ga dan toch aan iets technisch denken zoals problemen met de contacten in de kaartslot of ergens op de printplaat/kabels in de camera.

Ik heb een dergelijk probleem nog nooit gehad met mijn diverse Sandisk kaartjes, maar dat is allemaal met Nikon DSLRs (en daarvoor Canon compactcamera's).

Je wilt wel dat je gewoon op je camera en spullen kan vertrouwen, dat lijkt zo niet echt te lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Hahn schreef op maandag 1 april 2024 @ 13:46:
[...]

Ze lijken niet stuk te zijn, want op haar computer werken de kaartjes nog wel.
Het is een inschatting... maar ik heb het even gefixt voor je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Archer_VC10 schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:15:
[...]

...

Je wilt wel dat je gewoon op je camera en spullen kan vertrouwen, dat lijkt zo niet echt te lukken.
Dat is ook precies wat ik wil. Het komt ook bijzonder lullig uit, een maand voordat ik naar Japan ga o.a. om leuke foto's (proberen) te maken.
Archer_VC10 schreef op maandag 1 april 2024 @ 15:16:
[...]

Het is een inschatting... maar ik heb het even gefixt voor je ;)
Dat ik jullie lief vind wilt niet zeggen dat ik een dame ben, ik vind jullie gewoon lief ;). Overigens totaal geen probleem :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:41

Barrycade

Through the...

Vermoed waterschade aan de sd lezer. Heb soortgelijk probleem gehad met mijn D7000. Eventueel proberen om je contacten schoon te krijgen.

Maar als je je camera voor je reis nodig hebt zou ik of nu reparatie overwegen of uitkijken naar een nieuwe. Ik zou niet met een camera op reis gaan met problemen aan de kaartlezer/schrijver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
Barrycade schreef op maandag 1 april 2024 @ 16:25:
Vermoed waterschade aan de sd lezer. Heb soortgelijk probleem gehad met mijn D7000. Eventueel proberen om je contacten schoon te krijgen.

Maar als je je camera voor je reis nodig hebt zou ik of nu reparatie overwegen of uitkijken naar een nieuwe. Ik zou niet met een camera op reis gaan met problemen aan de kaartlezer/schrijver.
Een probleem met de kaartlezer lijkt mij ook het meest waarschijnlijk nu. Ik ga eens voorzichtig met wat contactspray aan de slag.

Er is inmiddels ook al wat anders aangeschaft, maar ik zou het probleem toch graag oplossen.
Pagina: 1