Is tweedehands auto elk jaar inruilen voordelig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46
Ik heb een 2017 Dacia Logan en wil misschien een 2019 model gaan kopen met veel minder km op de teller. Vroeger reed ik altijd mijn autos tot ze kapot waren en de waarde van de auto te laag was om de reparatie te doen. Sinds medio 2022 heb je wettelijk 12 mnd garantie op alle occasions, dus dat geeft veel geruststelling bij aankoop tweedehands auto. Nu vraag ik mij af, zal elk jaar inruilen voordeliger zijn, gezien de geringe kans op kosten door defecten? Ik gok dat je zon 1000 tot 1500 euro afschrijft op een Dacia in 1 jaar. Een defect aan je auto kan daar al snel boven zitten. Ook een beurt is al een aanzienlijk deel van dat bedrag.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:14

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Dekar schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:39:

Nu vraag ik mij af, zal elk jaar inruilen voordeliger zijn, gezien de geringe kans op kosten door defecten?
Autohandelaren moeten ook hun brood verdienen en dus zullen ze altijd een winstmarge houden... moeten ze ook meer garantie afdekken is de kans groot dat ze een net wat hogere winstmarge nemen.
Volgens statistische logica is het zeer waarschijnlijk dat je er geen winst op maakt, maar dit eerder net wat hogere kosten hebt (gemiddeld gezien, het _kan_ dus best een besparing in individuele gevallen opleveren, maar os net wat kleiner dan dat het overal je juist wat meer geld kost)

Dat betekent niet dat er niet ook een goed argument is wel zo te werken, niet vanuit het idee dat je er geld mee bespaart, maar vooral een wat voorspelbaardere kostenpost met minder kans op veel onvoorziene hoge uitgave.
Als je je auto 'oprijd' zal je toch een grotere buffer moeten aanhouden voor het geval deze kapot gaat en je hem niet meer kan of wil repareren. Dan moet je dus op redelijk korte termijn een nieuwe auto aanschaffen. Wat dan een onvoorziene extra uitgave is (die niet al wat langer vroaf gepland was).
Door deze vervanging al wat langer vooruit te plannen kun je iig ook die reservering redelijk exact bepalen en er bewust op sparen.

[ Voor 13% gewijzigd door RM-rf op 21-03-2024 15:27 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-06 10:47
Als jij elke jaar 1500 aan reparatie denkt te hebben wel.
Maar dat zal gemiddeld niet het geval zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Is die €1500
  • het verschil tussen wat je bij een handelaar betaalt voor een Dacia van n jaar en een van n+1 jaar of
  • het verschil tussen wat je bij een handelaar betaalt voor een van n jaar en van de handelaar als inruilwaarde krijgt voor een van n+1 jaar of
  • het verschil tussen wat je bij een handelaar betaalt voor een van n jaar en van een particulier krijgt voor een van n+1 jaar?
Er zit namelijk wel wat verschil in de prijs die een handelaar geeft bij inruil en zelf vraagt bij doorverkoop van de wagen (dat moet namelijk het garantierisico dekken) en ook tussen de vraagprijzen bij verkoop tussen particulieren die je online vindt en de effectieve verkoopprijzen.

Ik zeg niet dat het een slecht idee is, maar je moet zeker weten dat je de juiste prijzen vergelijkt. Voor de rest kan het inderdaad een soort verzekering zijn waarmee je voor een extra premie het risico uitspreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:50
Ik heb een 2017 Dacia Logan en wil misschien een 2019 model gaan kopen met veel minder km op de teller. Vroeger reed ik altijd mijn autos tot ze kapot waren en de waarde van de auto te laag was om de reparatie te doen. Sinds medio 2022 heb je wettelijk 12 mnd garantie op alle occasions, dus dat geeft veel geruststelling bij aankoop tweedehands auto. Nu vraag ik mij af, zal elk jaar inruilen voordeliger zijn, gezien de geringe kans op kosten door defecten? Ik gok dat je zon 1000 tot 1500 euro afschrijft op een Dacia in 1 jaar. Een defect aan je auto kan daar al snel boven zitten. Ook een beurt is al een aanzienlijk deel van dat bedrag.
Maar hoe ga je, buiten regulier onderhoud, slijtage en lomp gedrag van de bestuurder wat niet omder de wettelijke garantie valt, aan 1000-1500 per jaar aan reparatiekosten krijgen op zulke vrij recente auto's?

Wij rijden hier de laatste jaren in oude "barrels" van 15+ jaar en met 200.000+ kilometer op de teller en zelfs daarmee komen we aan reparaties buiten het reguliere klein en groot onderhoud gemiddeld nog niet eens in de buurt van €500 per jaar. Ja, als er wat stuk gaat kost het een keer geld. Maar buiten regulier onderhoud op basis van leeftijd en kilometerstand is bij de ene auto alleen de airco condensor een keer vervangen. Bij de andere auto de radiateur. En dan moet je al sterk gaan afvragen of een wat oudere radiateurlc of condensor die lek raakt überhaupt een punt is wat onder wettelijke garantie zou kunnen vallen.

Van wettelijke garantie moet je je niet teveel voorstellen. Ja, als de motor vasloopt of de carrosserie verrot blijft kun je er een beroep op doen. Maar wettelijke garantie geldt niet voor normale slijtage. Banden, remblokken&schijven, uitlaat, vloeistoffen etc vallen daar buiten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wellicht is jouw Dacia een stuk minder betrouwbaar dan de Suzuki en Nissan die ik (gehad) heb.

Maar heb je in 2020, 2021, 2022 en 2023 dan €1500,- aan defecten gehad?

En, wellicht schrijf je €1.500,- af op een auto van 10k? Maar dikke kans dat de inruilwaarde <8k is, en de nieuwere auto 12k.

Dan ben je toch elk jaar meer geld kwijt dan wanneer je doorrijdt. Of je moet beter kunnen handelen dan de autohandelaar, veel succes daarmee.

Persoonlijk denk ik dat je beter een oudere auto met rond de 100.000 op de teller kunt kopen, en verkopen bij ~200.000-250.000

M'n 2007 Swift was €4.500,- (in 2019) met ~60.000 op de teller. Nu, in 2024 op marktplaats is hetzelfde type met ~210.000 zo'n €3.000,- (en die van mij heeft maar ~160.000)

De Nissan had ik overigens voor €1.000,- gekocht, maar toen iemand daar achterop reed, kreeg ik €1.500,- terug van zijn verzekeraar...

Ja n=1 (of 2?) maar nieuw is altijd duurder.
En inflatie werkt in het voordeel, zeker bij een oude auto die niet meer zo veel kan afschrijven, heft het elkaar praktisch op.

En verkopen is vaak gunstiger dan inruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15-06 10:47
Accretion schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:08:
Wellicht is jouw Dacia een stuk minder betrouwbaar dan de Suzuki en Nissan die ik (gehad) heb.

Maar heb je in 2020, 2021, 2022 en 2023 dan €1500,- aan defecten gehad?

En, wellicht schrijf je €1.500,- af op een auto van 10k? Maar dikke kans dat de inruilwaarde <8k is, en de nieuwere auto 12k.

Dan ben je toch elk jaar meer geld kwijt dan wanneer je doorrijdt. Of je moet beter kunnen handelen dan de autohandelaar, veel succes daarmee.

Persoonlijk denk ik dat je beter een oudere auto met rond de 100.000 op de teller kunt kopen, en verkopen bij ~200.000-250.000

M'n 2007 Swift was €4.500,- (in 2019) met ~60.000 op de teller. Nu, in 2024 op marktplaats is hetzelfde type met ~210.000 zo'n €3.000,- (en die van mij heeft maar ~160.000)

De Nissan had ik overigens voor €1.000,- gekocht, maar toen iemand daar achterop reed, kreeg ik €1.500,- terug van zijn verzekeraar...

Ja n=1 (of 2?) maar nieuw is altijd duurder.
En inflatie werkt in het voordeel, zeker bij een oude auto die niet meer zo veel kan afschrijven, heft het elkaar praktisch op.

En verkopen is vaak gunstiger dan inruilen.
Helemaal mee eens. Overigens zijn de prijzen van tweedehands auto s enorm gestegen in de corona periode. Nu zon zelfde Suzuki Swift kopen ben je al snel 6k kwijt in plaats van 4.5
De afschrijving komt dan al sneller richting de 50%. Maar alsnog vele malen goedkoper dan steeds inruilen.

Mijn 2000 Toyota Yaris rij ik ook al bijna 7 jaar in en die heeft gemiddeld nog geen €500 per jaar aan onderhoud geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:44
Hou er ook rekening mee dat garantie op een 5 jaar oude occassion niet betekent dat je vrijwel geen kosten hebt. Zijn er niet legio zaken die buiten garantie vallen? Ik ben geen expert maar verwacht dat verbruiksonderdelen zoals banden, remschijven/blokken, uitlaat, accu, etc gewoon uit eigen zal moeten komen. En bij een 5 jaar oude auto zullen er dan voor zaken die wél onder de garantie vallen vaak discussies zijn want dealer/garage zal ook onderste uit de kan willen halen.

Verder noem de 'de beurt' als kosten die je bespaart. Maar in praktijk kan je niet gaan rijden zonder onderhoudsbeurten door elk jaar een nieuwe auto te kopen. Die beurten moet je afhankelijk van garage en voorwaarden soms zelfs verplicht afnemen om überhaupt recht te houden op een vorm van garantie, en als de nieuwe occassion geleverd wordt met nét een grote beurt achter de rug of bij verkoop dan zit dat gewoon verdiscontieerd in de prijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Valorian op 22-03-2024 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:56
Je moet ook iedere keer je BIV betalen en administratieve rompslomp voor inschrijving.
Is het ook niet zo dat afschrijving ieder jaar minder wordt en je dus de eerste jaren hoge afschrijving zal hebben

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:44
Nee ik denk juist dat de kans groter is op kosten aangezien je meer risico neemt met de ellende van een ander over te nemen. Hoeveel kilometer heeft de logan uit 2017 en 2019 gelopen? Je huidige auto heeft een prima motortje hooguit een opgerekte distributie en een thermostaat huisje die lekt door ouderdom. Houd er wel rekening mee dat elk jaar een olie beurtje een must is bij dit soort nieuwe motoren zeker als je er hogere kilometer standen mee wilt gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Die kosten zijn dan voor de garage, gezien de 12 mnd garantie
200k vs 100k
logan heeft een distributieketting, geen riem
Beurt wordt bij aankoop gedaan en de vraag is of na 12 mnd inruilen verstandig is. Dus onderhoud is niet nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gentry
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:39
Kort antwoord: Nee, voordeliger wordt het nooit. Je kan een keer geluk hebben maar gemiddeld genomen kost elk jaar inruilen voor een andere je meer geld. Je kunt eenvoudigweg niet voor minder geld elk jaar in een nieuwere auto met minder km. rijden, die vergelijking kan gewoon niet kloppen. Enige wat je doet is je kosten wat verplaatsen van onderhoud naar aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:30
Als je zeker wilt zijn van vaste kosten, private lease.
Dat kan ook met tweedehands, en zal zelfs goedkoper zijn dan elk jaar opnieuw nieuwe oude auto kopen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 00:55
Dekar schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:36:
Behalve als het onder regulier onderhoud of slijtage valt.. Dan is het namelijk geen garantie, en betaal je die kosten gewoon zelf.
Dus onderhoud is niet nodig
Elke auto heeft onderhoud nodig. En uiteindelijk betaal je die onderhoudskosten toch gewoon zelf voor de tijd waarin je in die auto gereden hebt.
Als de garage ziet dat je een auto wilt inruilen die een jaar lang geen onderhoud heeft gehad, dan worden die kosten gewoon in mindering gebracht op de inruilwaarde van je oude auto… Ergo: je “betaalt” die kosten gewoon alsnog zelf over je auto waar je net een jaar mee gereden hebt doordat je er minder voor terug krijgt.
Die dealer is ook niet gek hè.

Daarnaast wil die handelaar ook gewoon nog geld verdienen aan de auto die je komt inruilen, dus je krijgt ALTIJD minder terug dan (verkoopprijs een jaar geleden) - (reguliere afschrijving). Het deel wat je hierover verliest is de winst voor de handelaar. Die moet immers ook ergens z’n inkomsten uit halen hè.
Dat is dus nog los van de kosten voor de uitgestelde onderhoudsbeurt die dus nog van je inruilwaarde af zal gaan.

Kortom: nee, dit kan nooit goedkoper zijn dan een auto langer blijven rijden (Je wint hier zowiezo de winstmargekosten mee die je anders zowiezo elk jaar aan de handelaar zou betalen bij jaarlijks omwisselen van een auto)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Korre schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:33:
Je moet ook iedere keer je BIV betalen
BIV?? Nooit van gehoord… Wat is dat?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
200k vs 100k
Beurt wordt bij aankoop gedaan en de vraag is of na 12 mnd inruilen verstandig is. Dus onderhoud is niet nodig
Dat de beurt bij aankoop wordt gedaan betekent niet dat daar geen kosten voor berekend zijn (in de aanschafprijs verwerkt). Dus de beurt-kosten ga je al niet op besparen. Enige waar je op bespaard is op onderhoudskosten die wél in de garantie vallen en niet al in de beurten zitten. Dus ja, als je binnen 6 jaar je motor of versnellingsbak in de soep rijdt dan heb je gelijk dat je voor deze methode hebt gekozen, maar hoe groot is die kans? Heb je echter meer voor de handliggend onderhoud zoals remblokken, schijven, kapotte uitlaat, versleten koppeling, een lekke radiator door opspattende steentjes, versleten banden, etc dan ben je gewoon alsnog zelf de pineut. Nog maar niet te spreken over alle zaken die formeel wellicht in garantie zouden vallen maar volgens garage door verkeerd gebruik komen. Leuk dat je dan in je recht denkt te staan maar je recht krijgen is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13-06 15:03
Garantie is ook niet alles, heb een 2maanden terug een auto gekocht bij een handelaar met "garantie" nu is de schakelaar van de cruisecontrol defect, handelaar vind het niet onder garantie vallen omdat de auto nog "gewoon" rijdt zoals het hoort, zonder grote gebreken/storingen. Nou lig ik niet wakker van een schakelaar van 3tientjes en ga ik er ook geen uur voor rijden naar de handelaar, maar goed garantie hebben en krijgen kun je natuurlijk ook iets van vinden.

Daarbij stel je koop een jonge gebruikte 2e hands wagen en na 4maanden is koppeling op, is dat dan garantie of gewoon slijtage van onderdelen..

Edit betreft een auto van 2011 met 170.000km op de teller.

[ Voor 4% gewijzigd door targaryanwolf op 22-03-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obeculen
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 13-06 12:00
Gewoon proberen, als je een nieuwere kunt kopen met 1000 a 1500 euro bijbetaling heb je een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:44
200k vs 100k
Ik bedoelde inderdaad distributieketting maar die zijn zeker niet probleemloos en kan een behoorlijke kostenpost zijn (1600 euro bij onze renault captur tce90 met amper 110k op de klok). Vandaar jaarlijks olie wisselen check ook bij aankoop of er geen beurtjes zijn overgeslagen.

Verder zou ik mezelf niet blind staren op garantie en afleverpakket = geen onderhoud of kosten. Mijn voorkeur gaat altijd naar een bovag garage daarbij laat ik de auto vooraf checken door een kennis. Check ook wat er onder garantie valt een paar draag armpjes of een setje nieuwe banden door verkeerd uitlijnen zijn geen leuke kosten achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
obeculen schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:33:
Gewoon proberen, als je een nieuwere kunt kopen met 1000 a 1500 euro bijbetaling heb je een goede deal.
Meestal wel. Maar dat is zeker geen zekerheidje. Als je in de categorie 5-jaar-oud koopt en een auto inlevert van 6 jaar oud dan heb je best kans dat je exact hetzelfde model/uitvoering koopt (er komt immers niet elk jaar een nieuw model uit) en ook best kans dat de auto die je inlevert in een betere staat bevindt dan de nieuwe. Dat laatste is simpelweg een gevalletje roulette, tenzij je weet waar je naar moet kijken en de auto op een brug laat zetten en uitgebreid checkt, maar dat is voor de gemiddelde nederlander geen vanzelfsprekendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Ah. Jah… geen wonder dat ik er nog nooit van gehoord heb, en dus ook nog nooit heb hoeven te betalen.

Ook voor TS is dit niet van toepassing, dus was die eerste opmerking van Korre hierover ook niet relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-06 10:04
De marge die de dealer/garage pakt is al meer dan 1500 euro.

Koop maar een auto en verkoop hem dezelfde dag terug aan diezelfde garage, dan ben je waarschijnlijk al +-2k armer. Laat staan een jaar later.

@Hieronder
Reken jezelf alleen niet rijk. Een vraagprijs van garages/dealers bevat al de marge plus vaak nog wat onderhandelingsruimte. Ik heb nog nooit de vraagprijs betaald in ieder geval. Als je de vraagprijs van je eigen auto op gaat zoeken op autoscout kan je er qua inruilwaarde makkelijk 3 a 4k af halen bij een auto van 18k.

[ Voor 44% gewijzigd door Thomas18GT op 22-03-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-06 21:16
Via autoscout kan je een prijsschatting doen, dus kijk daar zeker of het een goede deal is. Bij Volvo heb je selekt auto's met twee jaar garantie. Als je niet al te veel km's maakt lijkt me zoiets op zich nog niet zo'n heel slecht idee.

Ik zou graag een vergelijking zien voor prijs per gereden km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:58
200k vs 100k
Je echte vraag is eigenlijk: krijg ik een dealer zover om mijn jaarlijkse onderhoud te betalen.

Je hoeft slijtage niet zelf veroorzaakt te hebben. Als jij bijvoorbeeld een auto koopt met bijna versleten remmen, versleten remblokken etc, dan betaal je die gewoon zelf zodra deze niet meer kunnen. Vraag is dan wel hoe je er achter gaat komen dat de remmen op zijn. Misschien wel op de harde manier....

Een auto waaraan weinig tot nooit onderhoud is uitgevoerd levert dan vaak net wat minder inruil op. En vergeet ook niet dat inruil vaak iets is waarmee de dealer in jouw richting komt om met winst een nieuwe verkoop te maken, maar dat men doorgaans bij een meeneemprijs de auto aan jou verkoopt zoals zij deze binnen kregen. Dus zonder inspectie, zonder beurt. Even een keer door de wasstraat, stofzuigen en een prijs erop. Meer niet. Sowieso zie je dat veel garages bijna niets doen aan auto's tot iets een voorwaarde wordt bij de verkoop. En dan nog alleen als dit een hogere prijs of minder korting oplevert bij de verkoop.

Ooit proefgereden met een auto waar ik mee terug kwam met een heel lijstje aan gebreken die ik voor de koop verholpen wilde hebben. In plaats van dit af te spreken, weigerde de garage hem nog aan mij te verkopen, punt 1 omdat hun marge dan onder druk kwam, en punt 2 dat een ander hem vermoedelijk zo zou kopen zonder de gebreken op te merken. En let wel: er zijn zelfs nieuwe auto's met gebreken. En die kunnen naast de hardware zaken ook in software zitten.

En tenslotte: garantie hebben is niet hetzelfde als garantie krijgen. Vaak wil men van alles beloven voor je tekent, maar is nakomen daarvan na het tekenen lastiger voor garagebedrijven. Of men zet er bij een defect een 2e hands onderdeel in. Opgelost onder garantie, maar je auto is er niet direct betrouwbaarder van geworden.

Dus mijn advies is om je niet te rijk te rekenen. Eventueel kan je zelf leren wat eenvoudig onderhoud te doen en daardoor op kosten te besparen van dingen waarmee je naar de garage moet. En dat begint al met zelf een setje ruitewissers kopen en zelf je ruiten sproei vloeistof bijvullen.

[ Voor 33% gewijzigd door ucsdcom op 22-03-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
Ik heb de nieuwere auto gekocht. Dinsdag ophalen.
Over een jaar zal ik eens rondsnuffelen, ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:58
Grappig! Wie weet kan je ons tzt. met je ervaringen nog iets bijbrengen. Zowel als dit succesvol blijkt te werken. Maar mocht het toch tegenvallen, zou je dan ook misschien willen delen welke punten het op mis ging?

Alvast veel plezier van je nieuwe aanwinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 15:28
Voormalig autonerd/kenner hier, het antwoord is nee, gewoon blijven rijden in wat je hebt tot de afschrijving (0-3 jaar piekt die) wat meer afvlakt en eventueel groot onderhoud er aan zit te komen is 9 van de 10 keer de beste keuze. Maar wie weet heb je geluk, kan prima met een Dacia.
Ivow85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 06:23:
[...]

Wij rijden hier de laatste jaren in oude "barrels" van 15+ jaar en met 200.000+ kilometer op de teller en zelfs daarmee komen we aan reparaties buiten het reguliere klein en groot onderhoud gemiddeld nog niet eens in de buurt van €500 per jaar. Ja, als er wat stuk gaat kost het een keer geld.
N=1 he, mijn 15 jaar oude bak haalt makkelijk de 1500 euro onderhoud per jaar (wel een grote en zwaar gemotoriseerde wagen) Over die garantie heb je zeker een punt, slijtageonderdelen vallen daar nooit onder en kunnen flink oplopen. Om handelaren die pakketten met "garantie op de aandrijflijn" geven moet ik ook altijd erg lachen. Alles behalve Bovag garantie bij een aangesloten bedrijf is imho sowieso waardeloos...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raafje68
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 11:44
Waar haal je vandaan dat je op elke occasion 12 maanden garantie hebt sinds medio 2022?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
_Anvil_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:00:
[...]
N=1 he, mijn 15 jaar oude bak haalt makkelijk de 1500 euro onderhoud per jaar (wel een grote en zwaar gemotoriseerde wagen) Over die garantie heb je zeker een punt, slijtageonderdelen vallen daar nooit onder en kunnen flink oplopen. Om handelaren die pakketten met "garantie op de aandrijflijn" geven moet ik ook altijd erg lachen. Alles behalve Bovag garantie bij een aangesloten bedrijf is imho sowieso waardeloos...
Onderhoudskosten zijn héél is iets anders dan "reparaties die onder wettelijke garantie uitgevoerd zouden moeten worden". Die reguliere onderhoudskosten betaal je sowieso zelf, ook met volledige garantie.

Ik durf te wedden dat het overgrote deel van jouw onderhoudskosten net als bij ons bestaan uit preventief onderhoud en het vervangen van slijtage delen (remmen, banden, keer een uitlaat of accu, lekke radiateur door ouderdom of steenslag etc.).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• obeculen
Dekar schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:09:
Ik heb de nieuwere auto gekocht. Dinsdag ophalen.
Over een jaar zal ik eens rondsnuffelen, ik houd jullie op de hoogte :)
Hoeveel moest je bijbetalen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Ivow85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:18:
[...]
Ik durf te wedden dat het overgrote deel van jouw onderhoudskosten net als bij ons bestaan uit preventief onderhoud en het vervangen van slijtage delen (remmen, banden, keer een uitlaat of accu, lekke radiateur door ouderdom of steenslag etc.).
Meest recente rijtje:

- schokdempers L en R voor, aandrijfas LV, veerpootlagers LV en RV, wat klein grut (ruitenwisser, achterlicht) totaal 1100 euro, oliewissel was 400.

- de keer daarvoor issues als condens in koplampen, roest aan uitlaatdelen (heb 2 uitlaten van voor naar achter) etc.

slijtagedelen verschillen ook per auto, de mijne vreet voorbanden a 160 euro per stuk ;)

[ Voor 8% gewijzigd door _Anvil_ op 22-03-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:50

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

_Anvil_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:13:
slijtagedelen verschillen ook per auto, de mijne vreet voorbanden a 160 euro per stuk ;)
Ligt dat aan de auto of aan de chauffeur? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
Accretion schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:14:
[...]

Ligt dat aan de auto of aan de chauffeur? :9
Beide, auto heeft een zware neus (zware motor, relatief veel pk op de voorwielen) en de eigenaar een zware voet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 22-03-2024 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Raafje68 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:03:
[...]

Waar haal je vandaan dat je op elke occasion 12 maanden garantie hebt sinds medio 2022?
Denk dat hij de wettelijke garantie bedoeld van 12 maanden, maar dat stelt maar heel weinig voor, meeste dealers verkopen dan ook nog een Bovag garantie erbij dat is eigenlijk hetzelfde maar dan zonder gezeur wie de schuldige is. Vrijwel alle slijtage delen vallen niet onder de garantie dus onderhoudskosten houd je toch.

Denk dat voor hem een goed onderhoudscontract goedkoper is, vele merken bieden dit aan, ik heb een 2e hands wagen met "Approved Certified Pre-Owned Limited Warranty" en die garantie is 5 jaar (met uitzondering van slijtage/vervang/onderhoud onderdelen uiteraard :+ ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
_Anvil_ schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 14:13:
[...]

Meest recente rijtje:

- schokdempers L en R voor, aandrijfas LV, veerpootlagers LV en RV, wat klein grut (ruitenwisser, achterlicht) totaal 1100 euro, oliewissel was 400.

- de keer daarvoor issues als condens in koplampen, roest aan uitlaatdelen (heb 2 uitlaten van voor naar achter) etc.

Bovenstaande zijn allemaal slijtage delen bij een auto van 10+ jaar met de nodige kilometers op de teller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ivow85 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:18:
[...]
Onderhoudskosten zijn héél is iets anders dan "reparaties die onder wettelijke garantie uitgevoerd zouden moeten worden". Die reguliere onderhoudskosten betaal je sowieso zelf, ook met volledige garantie.
Dit is niet altijd. Als op een nieuwe auto slijtage onderdelen ver onder de fabrikant norm aan onderhoud toe zijn, dan kan dat onder garantie vallen. Dan is het een gebrek.

Bv. je distributieriem is bij 40k / 2 jaar aan vervanging toe, maar de fabrikant schrijft 100k / 5 jaar in hun onderhoudsschema, dan heb je recht op een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
obeculen schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:42:
[...]

Hoeveel moest je bijbetalen? :)
2000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Ik rijd zelf een auto van 18 jaar oud, inmiddels 3 jaar, volgende week 3e keer door de APK. Afschrijving is 180 euro per jaar (staat vanaf dit jaar voor 360 op de balans), onderhoud doe ik zelf.

Als ik hier 400 voor een filter en een paar liter olie voorbij zie komen, dan ben ik niet jaloers met 7 euro voor een filter, 25 euro voor 0w30 olie, een paar nieuwe tiewraps voor de onderplaat en een klodder zeep om de handen te wassen na amper een uurtje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:56
BrainCrash schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:05:
[...]

BIV?? Nooit van gehoord… Wat is dat?
Belasting op inverkeerstelling in BE
dus iedere auto die je inschrijft op je naam, daar moet je belasting op betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• obeculen
Dat klinkt als een goede deal voor een iets nieuwere auto en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
In principe moet je er vanuit gaan dat het uit de lengte of breedte komt, die garage pakt hun winst wel.
Een goede deal zal soms echt wel kunnen, maar elk jaar inruilen voordelig... Nee, in de basis niet.

Afgelopen jaren kan ook een wat vertekend beeld geven. Door corona en alle problemen daar omheen (chips, onderdelen, transport) waren er tekorten waardoor de 2e hands markt helemaal van de leg was. Dat is nu langzaam aan het herstellen, al gaat dat in Nederland wat moeilijker omdat wij BPM hebben waardoor de goedkoopste auto's alsnog rete duur zijn. Als ik naar de Dacia Sandero kijk, toch één van de goedkoopste auto's, dan is die in Nederland vanaf €17.200 en in België vanaf €11.990. Dan heb je overigens wel andere motoren. Die BPM zorgt dan ook weer voor een snellere afschrijving in de eerste jaren.
Pagina: 1