Dekar schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:36:
Die kosten zijn dan voor de garage, gezien de 12 mnd garantie
200k vs 100k
logan heeft een distributieketting, geen riem
Beurt wordt bij aankoop gedaan en de vraag is of na 12 mnd inruilen verstandig is. Dus onderhoud is niet nodig
Je echte vraag is eigenlijk: krijg ik een dealer zover om mijn jaarlijkse onderhoud te betalen.
Je hoeft slijtage niet zelf veroorzaakt te hebben. Als jij bijvoorbeeld een auto koopt met bijna versleten remmen, versleten remblokken etc, dan betaal je die gewoon zelf zodra deze niet meer kunnen. Vraag is dan wel hoe je er achter gaat komen dat de remmen op zijn. Misschien wel op de harde manier....
Een auto waaraan weinig tot nooit onderhoud is uitgevoerd levert dan vaak net wat minder inruil op. En vergeet ook niet dat inruil vaak iets is waarmee de dealer in jouw richting komt om met winst een nieuwe verkoop te maken, maar dat men doorgaans bij een meeneemprijs de auto aan jou verkoopt zoals zij deze binnen kregen. Dus zonder inspectie, zonder beurt. Even een keer door de wasstraat, stofzuigen en een prijs erop. Meer niet. Sowieso zie je dat veel garages bijna niets doen aan auto's tot iets een voorwaarde wordt bij de verkoop. En dan nog alleen als dit een hogere prijs of minder korting oplevert bij de verkoop.
Ooit proefgereden met een auto waar ik mee terug kwam met een heel lijstje aan gebreken die ik voor de koop verholpen wilde hebben. In plaats van dit af te spreken, weigerde de garage hem nog aan mij te verkopen, punt 1 omdat hun marge dan onder druk kwam, en punt 2 dat een ander hem vermoedelijk zo zou kopen zonder de gebreken op te merken. En let wel: er zijn zelfs nieuwe auto's met gebreken. En die kunnen naast de hardware zaken ook in software zitten.
En tenslotte: garantie hebben is niet hetzelfde als garantie krijgen. Vaak wil men van alles beloven voor je tekent, maar is nakomen daarvan na het tekenen lastiger voor garagebedrijven. Of men zet er bij een defect een 2e hands onderdeel in. Opgelost onder garantie, maar je auto is er niet direct betrouwbaarder van geworden.
Dus mijn advies is om je niet te rijk te rekenen. Eventueel kan je zelf leren wat eenvoudig onderhoud te doen en daardoor op kosten te besparen van dingen waarmee je naar de garage moet. En dat begint al met zelf een setje ruitewissers kopen en zelf je ruiten sproei vloeistof bijvullen.
[
Voor 33% gewijzigd door
ucsdcom op 22-03-2024 12:03
]