Dank oor alle reacties! 2 pagina's discussie over simpele vraag.
Omdat ik geen uitgebreid verhaal wilde schrijven over mijn situatie en wensen omdat dat af kan leiden, miste er toch wat informatie.
Ik zal kort op een aantal reacties reageren, dus niet zo bot bedoeld als het over kan komen.
Voor een aantal zaken wel, maar over de kern van mijn vraag kennelijk niet, anders had ik me niet afgevraagd of ik een denkfout maak.
Na alle reacties lijkt mijn aanname
in mijn situatie te kloppen.
Ik heb het over buitentemperatuur ruim onder de 10 graden. Vrijstaand huis op hoek, vrj zicht, vol in de wind koelt meer af dan rijtjeshuis denk ik. Er is niets meer waar isolatie in of op kan. Eerlijk gezegd vind ik die 16 graden nog best aardig.
Uit de zinsnede
In mijn geval is het in een 15-20 minuten behaaglijk.
zou je op kunnen maken dat ik geen vloerverwarming heb. En dat kan in mijn geval ook niet ivm verlijmd parket van 22mm, dat ga ik er niet 'ff' uitslopen.
Dat op temperatuur houden zuiniger is dan opnieuw opstoken klopt niet, anderen leggen dat na jouw reactie ook uit.
Juist omdat ik geen VV heb en het met de convectoren in 'no tme' op temperatuur is, twijfel ik of het wel nuttig is een WP te nemen om energie te besparen/de aanschaf van warmtepomp terug te verdienen.
Smobbo schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:28:
[...]
Maar de vraag was toch gekoppeld aan het feit dat je met een traditionele verwarming niet je 'hele huis' verwarmt, daardoor wordt het verschil toch groter?
Ik probeer dit voor mezelf ook een beetje te begrijpen, dus fijn dat dit topic er is!
[...]
Ik bedoel hier geen 'welles-nietes' discussie te starten, maar uitleg. Ik snap dat een WP efficienter is COP 4-5 ipv 1(?), maar als hij veel langer en veel meer verwarmt dan verlies je dat voordeel toch?
Precies dat! Ik probeer het ook te begrijpen, dan wel de conclusie te trekken dat het niet zinnig is in mijn geval. Een reden om te twijfelen die ik niet genoemd heb, is dat ik probeer 3 offertes te krijgen, maar ik er na vele maanden nog geen één heb die weergeeft wat er bij het gesprek besproken is. Zelfs na diverse verzoeken terug te bellen om offerte te bespreken wordt niet gereageerd.
Wellicht omdat we nu stadsverwarming hebben. Soms krijg ik een offerte waarin het verplaatsen van de gaskraan genoemd wordt. Laten ze dan gewoon zeggen 'begin er niet aan', of 'wij doen het niet'.
Dank voor de bevestiging!
Maar ook geldt:
mddd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 10:22:
Het enige waar volgens mij echt het verschil zit, is dat een warmtepomp minder efficiënt wordt wanneer hij grotere temperatuurverschillen moet overbruggen. Daardoor kan het, bij verder gelijke omstandigheden bijvoorbeeld zijn om 10% extra energie moeten toevoeren aan het water, dat het dan geen 10 maar 15 procent extra elektriciteit kost.
Uiteindelijk bereik je met het weglaten van nachtverlaging dat de pomp altijd zo rustig mogelijk kan werken (zo min mogelijk temperatuur hoeft toe te voegen) en dát is daadwerkelijk een efficiëntie winst.
Ergo, er zijn omstandigheden waar een nachtverlaging wel prettig en/of efficiënt is. Geldt niet voor mij.
Nadeel van stadsverwarming is dat het duur is, maar het heeft ook voordelen, zoals totaal geen onderhoudskosten (Zit immers in maandbedrag), geen ketel, direct warmte op aanvraag, superstil, ofwel best wat comfort.
JJ White schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:01:
[...]
Ik vind de vergelijking met een lekke emmer altijd een goed voorbeeld.:
...
Als je hem in de ochtend weer aanzet zul je er in één keer meer water in moeten gooien om het gewenste niveau weer te bereiken, maar dat zou niet meer moeten zijn dan wat je had gebruikt om de hele nacht hetzelfde niveau aan te houden. Er is immers minder weggelekt door het lagere niveau.
Er zijn twee zaken die niet kloppen. Als je de emmer op niveau houdt, kost dat meer water dan dat je hem bijna leeg laat lopen, de druk neemt immers af (vgl delta T) als de emmer leger wordt.
Daarnaast gaat je verhaal alleen op als de emmer niet helemaal leeg gaat. (= het huis niet verder afkoelt.) Als voorbeeld, afgelopen winter kwam de huiskamertemperatuur niet onder de 15,5 gr in de nacht. Dan daalt de temperatuur nog maar zeer langzaam.
Maar goed, ik ben op basis van alle reacties geneigd de conclusie te trekken dat ik maar moet accepteren dat Eneco stadsverwarming wel duur is, maar dat een WP het verschil niet gaat maken.
Heel snel rekensommetje, voor zover ik offertes gekregen heb, rond de 15.000, en dan ben ik er nog niet, want ik moet ruimte voor installatie maken op verdieping. (stadsverwarming ik klein blokje in meterkast.)
We betalen nu ca € 200/maand. Dat moet je dus niet vergelijken met € 200 gas, want daar komt onderhoud en afschrijving ketel nog bij.
Stel even dat je met WP € 100 per maand el verbruik hebt gemiddeld. Dikke natte vinger, maar 0 wordt het niet. Zolang saldering bestaat helpen ZP niet, want wat je voor WP gebruikt kun je niet terugleveren.
Ik vergeet onderhoudskosten en renteverlies maar even. € 15000/€1200 = ruim 12 jaar terugverdientijd in gunstigste geval.
Toch? Dan ben ik terug bij de hamvraag. Tuurlijk, exacte berekening zal voor iets genuanceerdere getallen zorgen, maar het gaat om het principe.