Onderhoud bosch koffie automaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:40

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Ik heb sinds kort een bosch inbouw volautomaat voor koffie, espresso enz.(tweede hans)
Ik heb de koffie uitloop al schoon gespoeld omdat de linker uitloop minder goed doorliep.
(los gehaald en met kokend water in een bakje de koffie resten en kalkresten er uit geschut.
Flakes kwamen er uit. )
Kan uiteraard dit onderdeel ook vervangen.

Waar ik nu een vraag over heb is regulier onderhoud.
Bosch merk tabletten en ontkalkervloeistof is vrij prijzig. Dus zijn er goedkopere middelen die net zo goed zijn?
Dus is bijv. Reinigingstabletten van Allspares ook geschikt?

En ontkalker?, azijn word in de manual afgeraden.
Wat is beter/effectiever? Tabletten of vloeibare ontkalker?
Wat product heeft een goede prijs kwaliteit verhouding?

Laatste vraag gaat over de zetgroep.
Wat moet je doen behalve met lauwwarmwater schoon maken?
Vet/smeermiddel? Welke smeervetten zijn geschikt om de rubbers en waterinlaat uitlaat goed te houden?
(manual spreekt van geen middel om de zetgroep te onderhouden en goed lekvrij te houden?)

Er word vrijveel koffie gedronken dus ik neig er naar om elke dag of elke 2 dagen voor t slapengaan even een reinigingscyclus te doen met reinigings pil (er schijnt ook poeder te zijn.)
Sowieso elke avond zetgroep en lekbak schoonspoelen onder de kraan.
En s'nachts laten drogen.

Andere tips om de machine in topconditie te houden?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertX
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-05 19:44
Aluminium is niet goed bestand tegen azijn, dat zal de reden zijn dat azijn wordt afgeraden voor schoonmaken.
De zetgroep van mijn machine (DeLonghi) maak ik schoon met warm water een een borstel, verder niets. Dat doe ik in principe eens per week. Na schoonmaken direct weer in de machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wij hebben een koffieautomaat van Siemens. Wij gebruiken altijd een brita waterfilter in het apparaat, dit verlengd de levensduur aanzienlijk. Het apparaat is nu na 6 jaar nog helemaal vrij van kalk aan de binnenzijde. De meeste machines gaan kapot door verkalking dus de beste tip die ik je kan geven is deze :)

Verder kun je gewoon reinigingsmiddelen van een ander merk gebruiken mits ze geschikt zijn voor het koffiezetapparaat. Gewoon kijken op welke basis (citroen of melkzuur) het originele schoonmaakmiddel is en dan het equivalent zoeken bij bijv. HG. Wij gebruiken altijd reinigstabletten en de koffiemachine ontkalker op basis van citroenzuur van HG.

Ik weet niet hoe het met de Bosch zit, maar onze automaat geeft zelf aan wanneer hij gereinigd en ontkalkt wil worden. Dit doet hij op basis van de waterhardheid instellingen en het feit of je een waterfilter gebruikt ja of nee. Daarnaast is bij ons het 1x in de week uitspoelen van de zetgroep, lekbak en uitloop meer dan voldoende bij ca. 7 koppen koffie per dag (en daarnaast dan gelijk even een doekje door de automaat). Wel haal ik additioneel 1x per jaar de hele zetgroep uit elkaar en maak deze dan helemaal schoon en voorzie alles van nieuw vet.

Dankzij bovenstaande werkwijze heeft ons apparaat al ruim 15.000 koppen koffie geserveerd zonder noemenswaardige problemen. De enige reparatie die ik toevallig afgelopen week heb uitgevoerd is het vervangen van 2 rubberen afdichtingen in de zetgroep.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Net voor de tweede keer de uitloopunit, dat boxje met de twee koffie tuutjes, gedemonteerd en met heet, net vd kook af, water en een halve ontkalktablet nog een keer schoon gemaakt.
Linker tuit loopt minder goed dan rechts.
Alle koffieresten, brokjes, er uit gehaald, gezogen met een slangetje.
Deze heeft al 9000 kopjes gedaan volgens de info knop.
(is dat boxje inwendig nog iets met rubbers en kleppen of gewoon een holle plastic box met wat openingen?)

@BastiaanN HG? Gewoon bij de gamma?

Ik heb voor mn vorige bosch altijd bij waterfilter.nl besteld.
https://www.waterfilterwi...s-koffiemachine/allspares

De vorige,verabosch , heeft 19000 kopjes gehaald maar moest een paar keer gerepareerd worden. Op t laatst lekte hij zoveel dat de lekbak elke keer vol was en natte koekjes had.

Is 1x per jaar de zetgroep smeren niet te weinig?
Moeten die waterkoppelingen niet elke keer regelmatig een likje vet hebben? Om lekken van die koppelingen tijdens het water door de koffie persen te verminderen?
zoals hier beschreven?

Waterfilter, ja daar dacht ik ook aan.

https://www.waterfilterwi...z7003-tz70003-17000705-bo

[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 23-03-2024 18:01 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Wij halen dat altijd gewoon bij de lokale AH:
https://www.ah.nl/product...ine-ontkalker-citroenzuur
https://www.ah.nl/product...chine-reinigingstabletten
Ik heb voor mn vorige bosch altijd bij waterfilter.nl besteld.
https://www.waterfilterwi...s-koffiemachine/allspares
Die heb ik in het verleden ook gehad, ik vond het altijd wel kleine tabletjes. Die van Siemens zelf en van HG zijn een stuk groter, dus daarmee ga ik er vanuit dat ze ook beter reinigen. Al kun je er natuurlijk altijd twee gebruiken...
Is 1x per jaar de zetgroep smeren niet te weinig?
Moeten die waterkoppelingen niet elke keer regelmatig een likje vet hebben? Om lekken van die koppelingen tijdens het water door de koffie persen te verminderen?
Mijn machine houdt het al 6 jaar vol op deze manier, dus blijkbaar niet :P Zodra de machine moeite krijgt om de zetgroep te bewegen dan haal ik hem helemaal uit elkaar, maak hem schoon en vet allles opnieuw in. Dat is bij mij zo ongeveer na een jaar gebruik.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38
Voor goede prijs/kwaliteit kun je ook kijken naar wat ze in de horeca gebruiken. Ik heb zelf ooit deze weten te kopen:

https://www.yourselector....ntkalkingspoeder-1000gr/#

Dat is als ik het me goed herinner citroenzuur met toevoegingen zodat het rubbers en boilers niet aantast.

Dit is gewoon poeder dat je eerst oplost in water. Verhouding en hoeveelheid dus te variëren.

Voor schoonmaken deze:

https://www.koffie-loods....lean-express-900-gr-.html

Al is die niet precies goedkoop.

Ik weet niet of dit feitelijk veel verschilt van vaatwas-poeder. Maar het is gemaakt voor koffie-machines in elk geval.

Beide zijn wel hoeveelheden waar je jaren mee doet als je geen cafe aan huis hebt. (En het niet vochtig laat worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
@Wilke ik zal je links in mn favoriten mapje doen.
Net voor een paar maanden gekocht bij allspares.

60 reinigingspillen voor 25 euro.
41cnt/stuk

HG is 71cnt/stuk maar ik zal daar ook een setje van kopen.
Kijken wat het doet.( altijd goed om 1keer in de zoveel tijd (maand?) te doen inplaats van die kleinere.)

Was overigens van plan om elke weekisch handmatig de reiniging uit te voeren.( net de hardheid op 2 gezet kijken of dat nog uitmaakt in de ontkalkingschema.stond op 4.)
* copykat heeft net 7x 500gr lavazza bij vomar gekocht voor 5,99/stuk en nog 8 op coupon te halen.
Das 15 weken aan koffie hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:38
De links zijn trouwens willekeurige webwinkels waar ik die producten vond. Ik zou vooral even verder rondzoeken waar het handig is om te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

copykat schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 22:04:

Er word vrijveel koffie gedronken dus ik neig er naar om elke dag of elke 2 dagen voor t slapengaan even een reinigingscyclus te doen met reinigings pil (er schijnt ook poeder te zijn.)
Sowieso elke avond zetgroep en lekbak schoonspoelen onder de kraan.
En s'nachts laten drogen.

Andere tips om de machine in topconditie te houden?
Zo frequent schoonmaken met een reinigingscyclus lijkt me nou juist niet verstandig om je machine in topconditie te houden!
Gewoon de aangegeven intervallen aanhouden.

BTW: het type koffieboon, of beter gezegd, de manier van branden maakt ook uit qua vervuiling.
Vooral van die pikzwarte, 'vettige' bonen van menig supermarktmerk blijven veel meer pakken/kleven in je machine. :-(

En qua ontkalken, check via je waterleidingbedrijf wat bij jullie de waterhardheid is, stel de machine daarop in. Vrijwel iedere machine houdt dan bij wanneer een ontkalkingsbeurt nodig is.
Of de betreffende Bosch machine ook geschikt is voor Claris filterpatronen weet ik niet. Maar dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Bedenk wel: teveel schoonmaak(chemicaliën) is ook niet goed. Voor je machine niet, voor je portemonnee niet en voor het milieu niet... :+

[ Voor 9% gewijzigd door ehtweak op 24-03-2024 08:49 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ik ben al jaren een fervent gebruiker van Jura machines. Ondanks de manko's qua lastig reinigen.
Maar ook bij andere merken heb ik al heel wat ranzigheid gezien. En soms moet je idd de boel openmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sgkrO7zNCHmnODGKn2H_jVV8Cl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npp7ZK7E124YZhdJOPo3y4vv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDuXD0Tn55gUNK6GFCBZxcyS2m4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/grzMpZpzcRjn0Fl7GxcjYwkA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMApAt9kdeQ0u4bas54N2fRjGxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Twzrt3dqBvZ8qvhHsuCWUn50.jpg?f=fotoalbum_large

:X

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat je ook doet, gebruik geen cafiza. Geweldig spul, maar niet voor aluminium.

(Het gaat wekelijks in een backflush-procedure in mijn domobar)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
ehtweak schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:48:
[...]

Zo frequent schoonmaken met een reinigingscyclus lijkt me nou juist niet verstandig om je machine in topconditie te houden!
Gewoon de aangegeven intervallen aanhouden.
Ik heb de spaarstand nu op 15min staan en druk zelf handmatig op sleepmodes, dit activeert de spoeling met opstarten. Soort reiniging zonder pil.
Overigens in de horeca is reinigen elke dag gewoon met een pil. (andere apparaten en gebruiksvolumes.)
Zal eens kijken als ik de intervallen vd machine aan hou hoe de machine er uit ziet.
(hij smaakt en loopt nu goed.) Wel zal ik elke avond even de zetgroep omspoelen en zetgroepruimte schoonvegen , lek bak legen en omspoelen en koffie afval weg gooien voor t slapen gaan.(soort patroon aanleren.)
Bij onze vorige ,een verobar, dronk iedereen koffie maar als ik niet bedacht om hem schoon te maken deed niemand het. Eén grote smerige koffieprut inside en na 19000 kopjes/8jaar maar weggedaan.
BTW: het type koffieboon, of beter gezegd, de manier van branden maakt ook uit qua vervuiling.
Vooral van die pikzwarte, 'vettige' bonen van menig supermarktmerk blijven veel meer pakken/kleven in je machine. :-(
Ja die goedkope bonen zijn niet best maar tijdens boodschappen komen die wel eens binnen. Boodschappen zijn al duur genoeg tenslotte. Smaak is vaak zuriger en bitterder.
De maalstenen en de maal zetgroep vulopening worden ook "plakkerig" wat weer problemen geeft. (althans die verobar ging er van verstoppen en klonten gemalenkoffie blokkeerde de uitvoer en dus waterige koffie.)

Nu gister de Vomar aanbieding van 3 dagen ingeslagen. Handig er past precies 1 zak in de tray. En een paar van deze ook
Wat handig is dat ze aanbiedingen die op zijn ook kunnen aanbieden via coupon zodat je de later na bijvullen voor de zelfde prijs kan krijgen dus nog 8 straks.
En qua ontkalken, check via je waterleidingbedrijf wat bij jullie de waterhardheid is, stel de machine daarop in. Vrijwel iedere machine houdt dan bij wanneer een ontkalkingsbeurt nodig is.
Of de betreffende Bosch machine ook geschikt is voor Claris filterpatronen weet ik niet. Maar dat zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Bedenk wel: teveel schoonmaak(chemicaliën) is ook niet goed. Voor je machine niet, voor je portemonnee niet en voor het milieu niet... :+
Ik heb een type schikte britta filter gekocht.
Machine ingesteld op 2, straks ook filter aanwezig instellen.

Met mn bovenstaande "patroon elke dag even schoonmaken" zie ik in ieder geval eerder afwijkingen die op dingen wijzen waar actie op moet komen. Tubbetje vet er bij om de zetgroeprubbers soepel en waterdicht te houden en kijken of dit gebruikte beestje de 50.000 kopjes kan halen... :*)

Hoelang gaat een zetgroep eigenlijk mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Die bonen zijn 17€/kg in de aanbieding. Als ik naar brandzaak kijk , heb je voor 20.50€/kg vers gebrande bonen. Ik kan niet in je portemonnaie kijken overigens.

Even los van smaak, die geven veel minder troep in je machine dan lavazza.

https://www.brandzaak.nl/brasil-yellow-bourbon

(Heb geen aandelen in ze, ken die mensen niet eens, maar ik blijf beetje hangen bij deze gasten vwg prijs/kwaliteitverhouding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:43:
Wat je ook doet, gebruik geen cafiza. Geweldig spul, maar niet voor aluminium.

(Het gaat wekelijks in een backflush-procedure in mijn domobar)
Kan ik hieruit opmaken dat alle poedervormige middelen misschien ongeschikt zijn omdat die voor professional, vermoedelijk geen aluminium onderdelen maar rvs, bedoeld zijn?

Dus deze misschien niet?
Kon bij deze winkel niet perse zien of ze geschikt zijn of wat de ingrediënten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zondag 24 maart 2024 @ 10:09:
[...]

Kan ik hieruit opmaken dat alle poedervormige middelen misschien ongeschikt zijn omdat die voor professional, vermoedelijk geen aluminium onderdelen maar rvs, bedoeld zijn?

Dus deze misschien niet?
Kon bij deze winkel niet perse zien of ze geschikt zijn of wat de ingrediënten zijn.
Durf ik niet te zeggen.
Cafiza is er overigens ook in tabletvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 24 maart 2024 @ 09:55:
Die bonen zijn 17€/kg in de aanbieding. Als ik naar brandzaak kijk , heb je voor 20.50€/kg vers gebrande bonen. Ik kan niet in je portemonnaie kijken overigens.
5,99/500gram is 12euro/kg. In de aanbieding.
Even los van smaak, die geven veel minder troep in je machine dan lavazza.

https://www.brandzaak.nl/brasil-yellow-bourbon

(Heb geen aandelen in ze, ken die mensen niet eens, maar ik blijf beetje hangen bij deze gasten vwg prijs/kwaliteitverhouding)
Vroeger veel Hema bonen/supermarktbonen gebruikt a 8/9euro de kilo. Met deze inbouw wilde ik iets betere koffie gebruiken.
Ik dacht dat lavazza goede(middenklasse) bonen zijn. Smaakt goed, creamlaagje is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik heb een Philips machine en wat ik doe:

- 1x in de week alle losse onderdelen met de hand afwassen (lekbak, roosters etc etc)
- 1x per week de zetgroep met lauwwarm water schoonspoelen en laten drogen

- 1x per kwartaal de zetgroep smeren (op 2 plekken, staat bij Philips in de handleiding)

- 1x per half jaar reinigingstablet van HG. Ik heb een waterontharder, dus dit is meer voor het gevoel dan dat het nut heeft.

Dit is een ritme dat ik prima kan volhouden zonder dat het vervelend wordt en de machine gaat inmiddels 4 jaar mee. Aantal kopjes houdt 'ie niet bij, maar zo 4-5 per dag (ben maar alleen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Hier minimaal 20kopjes per dag gemiddeld.
In t weekend als iedereen thuis is meer dan 20 denk ik.
Ik heb er nu al 4 op. 😁

[ Voor 8% gewijzigd door copykat op 24-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Topicstarter
Update

Net grondige reiniging gedaan en alles is schoon water dus geen vuile leidingen enz.
Koffieuitvoer is gelijkwaardig in volume. d:)b
een filter geplaatst en ingesteld in machine.

Laatste tuning is maalgraad instelling.

En dat is een beetje eh klopt dit?
De "dot" op de maalgraad grof vs fijn instelling zit aan de andere kant...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7HNfz8Y66ATCnngS8xBrWAnCRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JFhZcOjoilg8Heb6rqUR5FV7.jpg?f=fotoalbum_large
Omdat we voornamelijk koffie drinken en geen espresso werden de koekjes wat vochtig aka drab.
Voor zo ver ik weet is dan de maalgraad te fijn voor de hoeveelheid water.
Dus ik dacht even wat grover zetten.
Omdat dit malend moet kon ik niet ontdekken wat max fijn en max grof is met deze draaiknop.
Kunnen jullie zien of hij nu goed staat?
Ik wil zegmaar "medium".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kvOPzAMCx4_riyd7Z4OHCTnQJoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnB5nv0gqXAYVmCw5KOmKdOq.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1