USB kabel data-only?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:44
Helleuh,

vraagje waar ik eigenlijk tot nu toe geen antwoord op kan vinden. Ik ben op zoek naar een USB-A<->USB-C kabel die alleen data doet en na wat te hebben gegoogeld kom ik het eigenlijk nergens tegen... of heel erg niche of het bestaat niet? Kan ook aan mijn google-vaardigheid liggen uiteraard :+

Kabels die alleen laden zijn er genoeg te vinden, tegenwoordig worden die blijkbaar o.a. 'data blocking' genoemd om veilig op openbare punten te kunnen laden. Maar ik wil het dus andersom :)

Zijn ze eventueel niet te koop... zal het dan werken en is het veilig als ik van een kabel de power pins onklaar maak? Wil niet zonder enige kennis zomaar aan de slag gaan en daarmee het risico lopen een poort te slopen van een apparaat oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Beide power pins onklaar maken is niet handig, maar de 5v (rode draad) verbreken kan volgens mij zonder problemen. Mits je device daar ok mee is. Want die heeft natuurlijk wel voeding nodig om de dataverbinding tot stand te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Hmm... die voeding kan niet door het device zelf geleverd worden? Ik ga het eens proberen met een oude machine en een oude smartphone. Maar de grnd pin moet dus sowieso wel intact blijven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
MicGlou schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 08:38:
Hmm... die voeding kan niet door het device zelf geleverd worden? Ik ga het eens proberen met een oude machine en een oude smartphone. Maar de grnd pin moet dus sowieso wel intact blijven?
Ik vermoed dat je zonder common ground heel snel tegen problemen aan gaat lopen door een 'zwevende' null wat ook impact gaat hebben op je data-lijn, maar waarom zou je de ground niet verbonden willen laten? Dat je wil dat een apparaat geen USB-voeding gebruikt kan ik me goed voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-09 22:06
De voeding kan zeker door het apparaat zelf geleverd worden. Maar... hoe zorg je er dan voor dat ze op hetzelfde niveau zitten? Spanning is namelijk altijd een relatieve grootheid. USB is 5V. Dat wil zeggen dat er tussen de rode draad en de zwarte draad 5V staat. Het geeft je echter geen enkele garantie dat de 5V ook effectief 5V is tegenover eender welk ander punt op aarde. Het is perfect mogelijk dat als jij je twee apparaten aansluit, met zowel de 5V als de GND doorgeknipt, dat er een spanning van enkele duizenden volt staat tussen de twee apparaten. (Meer nog zelfs: ik zou er geld op durven wedden dat dat het geval is)

Wat je wel kan doen, zoals _ferry_ reeds zei, is de rode draad doorknippen en de GND intact laten. Op die manier zorg je ervoor dat ze een gelijke 0 hebben (de referentie), en bijgevolg ook allebei op 5V werken.

Dit is iets wat vrij gebruikelijk is in de elektronica wereld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12:50
Een echte kabel geen idee, maar in de 3D printing wereld was de 5V ook vervelend en zijn er verschillende oplossingen vorbedacht, het is maar net of het acceptabel is, of dat je echt een dedicated kabel wil hebben.

- Stukje tape op de 5V, prima als de kabel blijft zitten.
- een 5V isolator -> https://www.thingiverse.com/thing:3044586
- Bestaat ook als hardware -> https://www.amazon.nl/Por...n-behuizing/dp/B094FYL9QT

Als je eventueel echt een kabel wilt, zou je naar dit soort kabels kunnen kijken:
https://nl.aliexpress.com...html?gatewayAdapt=glo2nld
Waar je zelf gemakkelijk de 5V los kan knippen.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:00

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

UIteraard zou je de 5v kunnen onderbreken maar vraag mij ook af of dit niet in de problemen komt met eventuele pull-up weerstanden.

Ik heb dan de vraag waarom je dat zou willen, ik zie nergens het probleem. als je zoiets laat zitten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:09

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Sluit mij aan bij @memphis . Waarom?

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:20
Als je de boel elektrisch van elkaar gescheiden wilt hebben, heb je een isolator nodig.

https://nl.mouser.com/Pro...QYTFrOd09eOKVRIujMQ%3D%3D
https://nl.mouser.com/Pro...awfaeGuD3s8cXQe3juA%3D%3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Waarom? Zoals @ufear al heeft begrepen, je wilt niet perse dat ieder aangesloten apparaat ook voeding/lading krijgt wanneer aangesloten. Zeker wat betreft apparaten met een accu, of eigenlijk expliciet zelfs, vind ik het niet gewenst dat het apparaat gaat beginnen met laden als je kortstondig een apparaat aansluit om dat dit op de lange termijn funest is voor je accu.

[ Voor 3% gewijzigd door MicGlou op 21-03-2024 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:54

dragonhaertt

@_'.'

MicGlou schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:21:
[...]

Waarom? Zoals @ufear al heeft begrepen, je wilt niet perse dat ieder aangesloten apparaat ook voeding/lading krijgt wanneer aangesloten. Zeker wat betreft apparaten met een accu, of eigenlijk expliciet zelfs, vind ik het niet gewenst dat het apparaat gaat beginnen met laden als je kortstondig een apparaat aansluit om dat dit op de lange termijn funest is voor je accu.
Als het hier over een lithium accu gaat, dan is dit niet waar.

Je kan Lithium gebaseerde cellen prima (liever zelfs) vaak kortstondig laden.
Vroegah, met oude accu's, was het inderdaad zo dat je beter helemaal moest opladen en helemaal ontladen.

Een lithium accu blijft het liefst tussen 30% en 80%, waarbij vooral warmte (snel laden of lang laden) slecht is voor de accu.

Zo lang je dus niet boven die 80% laad met je USB kabel is dit dus alleen maar beter voor je accu.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:08
voor mijn pikvm heb ik een kit besteld met oa een data-only usb kabel (vanuit de rpi na de pc toe als toetsenbord/muis emulatie).

zie bv https://github.com/pikvm/pikvm/issues/225 maar als je zoekt op pikvm usb data only vind je wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Een verloopstekker die power blokt kan misschien een oplossing zijn:

PortaPow USB power blocking (in housing) https://amzn.eu/d/e6RdADu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
dragonhaertt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:34:
[...]

Als het hier over een lithium accu gaat, dan is dit niet waar.

Je kan Lithium gebaseerde cellen prima (liever zelfs) vaak kortstondig laden.
Vroegah, met oude accu's, was het inderdaad zo dat je beter helemaal moest opladen en helemaal ontladen.

Een lithium accu blijft het liefst tussen 30% en 80%, waarbij vooral warmte (snel laden of lang laden) slecht is voor de accu.

Zo lang je dus niet boven die 80% laad met je USB kabel is dit dus alleen maar beter voor je accu.
En beetje afhankelijk van wat voor een apparaat we het over hebben, maar gemiddelde PC/laptop kan niet zoveel stroom leveren via een USB-A poort, dus dat laadt rustiger op dan als je een USB-lader gebruikt, wat weer goed is voor de levensduur van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Tja... ik weet dat men dat zegt over lithium batterijen, maar persoonlijk ervaar ik dat toch anders... spreek ik de wetenschap dan tegen? Vast wel... maar ik zie toch heel vaak dat collega's en vrienden die heel vaak hun telefoon tussendoor korte periodes opladen na een jaar of anderhalf lopen te klagen dat hun accu zo slecht is geworden. Zelf ben ik altijd vrij trouw met opladen en doe dit altijd pas als de telefoon 20~30% en mijn accu's zijn na (ruim) 2 jaar qua capaciteit nog als nieuw... in zoverre, ik heb niet het idee dat ik minder uurtjes op een lading met mijn telefoon kan doen. Daar wil en hoef ik verder overigens geen discussie over... hoort niet bij mij vraag... dat had ik om een dergelijke discussie te vermijden expliciet niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Als de telefoon geen info krijgt over het laadvermogen zal het niet meer dan 300mA laadstroom trekken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:40
Dit ruikt naar een xy-probleem.

Ik begrijp dat je er geen discussie over wilt, OP. Maar er is een reden dat de kabels zo moeilijk te vinden zijn. ;)

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:47:
Tja... ik weet dat men dat zegt over lithium batterijen, maar persoonlijk ervaar ik dat toch anders... spreek ik de wetenschap dan tegen? Vast wel... maar ik zie toch heel vaak dat collega's en vrienden die heel vaak hun telefoon tussendoor korte periodes opladen na een jaar of anderhalf lopen te klagen dat hun accu zo slecht is geworden. Zelf ben ik altijd vrij trouw met opladen en doe dit altijd pas als de telefoon 20~30% en mijn accu's zijn na (ruim) 2 jaar qua capaciteit nog als nieuw... in zoverre, ik heb niet het idee dat ik minder uurtjes op een lading met mijn telefoon kan doen. Daar wil en hoef ik verder overigens geen discussie over... hoort niet bij mij vraag... dat had ik om een dergelijke discussie te vermijden expliciet niet vermeld.
Er zit een groot verschil tussen telefoonmerken hoe goed ze met hun batterij omgaan. Maar de reden dat jouw collegas vaker opladen is waarschijnlijk niet vanwege die paar keer dat ze hun telefoon aan de PC hangen om iets over te zetten en dat ze dan 2% worden bijgeladen, maar meer dat ze hem veel intensiever gebruiken, waardoor de batterij veel sneller leeg gaat, waardoor die veel vaker moet worden bijgeladen.

Maar goed, ja je gaat tegen de wetenschap in. En dat mag, maar zoals bovenstaande ook schrijft, er is een reden dat je dit niet kan vinden, je bent een niet bestaand probleem aan het oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Er zit dan ook een groot verschil tussen echt laden met een snellader die er al snel 40W in doet tegenwoordig of de 5W die je krijgt tijdens data doen :)

En voor dataoverdracht doe ik zelf nu 99 op de 100x draadloos (meestal ftp via Wifi) daar dat sneller gaat dan via USB 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
KirovAir schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:01:
Dit ruikt naar een xy-probleem.

Ik begrijp dat je er geen discussie over wilt, OP. Maar er is een reden dat de kabels zo moeilijk te vinden zijn. ;)
Dat die kabels moeilijk te vinden zijn kan ik moeilijk relateren aan mijn vraag?

En het XY noemen is... nogal XY? ;) Ik vraag alleen maar of het kwaad kan, maak er geen groot probleem van of op zoek naar een moeilijke oplossing... Werkt het? Fijn! Werkt het niet? Jammer en weer door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:54

dragonhaertt

@_'.'

MicGlou schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:31:
[...]

Dat die kabels moeilijk te vinden zijn kan ik moeilijk relateren aan mijn vraag?
Die kabels zijn moeilijk te vinden, omdat niemand ze gebruikt, omdat het kort laden van lithium cellen een non-issue is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
dragonhaertt schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:46:
[...]

Die kabels zijn moeilijk te vinden, omdat niemand ze gebruikt, omdat het kort laden van lithium cellen een non-issue is.
Non issue of issue... niet alle apparaten hebben lithium batterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
Sissors schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 13:05:
[...]

Er zit een groot verschil tussen telefoonmerken hoe goed ze met hun batterij omgaan. Maar de reden dat jouw collegas vaker opladen is waarschijnlijk niet vanwege die paar keer dat ze hun telefoon aan de PC hangen om iets over te zetten en dat ze dan 2% worden bijgeladen, maar meer dat ze hem veel intensiever gebruiken, waardoor de batterij veel sneller leeg gaat, waardoor die veel vaker moet worden bijgeladen.

Maar goed, ja je gaat tegen de wetenschap in. En dat mag, maar zoals bovenstaande ook schrijft, er is een reden dat je dit niet kan vinden, je bent een niet bestaand probleem aan het oplossen.
Toch proberen? :+ Ik hou het simpel... mijn vraag was of het kwaad kon/schade aan kan richten als ik pins onklaar maak. Grnd moet blijven, 5v pin kan mogelijk, maar het zal misschien niet werken. Ik heb mijn antwoord.

Dank allen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:42
MicGlou schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 12:47:
Tja... ik weet dat men dat zegt over lithium batterijen, maar persoonlijk ervaar ik dat toch anders... spreek ik de wetenschap dan tegen? Vast wel...
Yep, hier heb je een onderzoek precies op wat je vraagt. Impact of micro-cycles on the lifetime of lithium-ion batteries
Om de conclusie even in mijn eigen woorden samen te vatten: Het tussendoor kort opladen van li-ion cellen, zelfs met hoge stroom, verlengt de levensduur van cellen met 31% tot 50% in vergelijking met cellen die niet tussendoor kortstondig opgeladen worden.

Wellicht zijn je collega's gewoon minder voorzichtig met hun apparatuur en laden ze de accu op met de laptop op een dekentje op de bank, of het mobiel onder het kussen, waardoor de cellen veel warmer worden. Iets waar al wel lang en breed van aangetoond is dat het invloed heeft op de levensduur van lithium accu's.
Daar wil en hoef ik verder overigens geen discussie over... hoort niet bij mij vraag... dat had ik om een dergelijke discussie te vermijden expliciet niet vermeld.
Dan heb je hier zonder discussie het eerste google resultaat als je op "usb data transfer without power" zoekt:
With standard spec-compliant USB, no. The device must detect the 5V from the host before it's allowed to connect its pull-up resistor to the data lines.
bron
Dus nee, het kan niet. Ik heb de 30 pdfjes van de usb standaard niet verder uitgeplozen maar ik gok dat dit wel de waarheid is.

Maar om dan toch weer de discussie van je eigen bedachte oplossing aan te gaan, is er geen alternatieve manier om je data over te zetten? Wifi, bluetooth, airdrop, usb hardeschijf? Je vermeld ook nergens om wat voor apparatuur het gaat. Dus ik heb helaas geen idee of dat ook nog van toepassing kan zijn op jou situatie. Dan vermijd je heel het probleem compleet namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 22:42
Ik ben het met @Sleepkever eens dat de telefoon eerst zal moeten detecteren dat er "iets" aan z'n USB poort hangt. En dat is waar de +5 V lijn voor gebruikt wordt. Onderbreek je die, dan gaat de telefoon geen data verbinding opzetten. Dus de 5 V lijn onderbreken gaat waarschijnlijk niet werken.

Als je dan nog steeds je telefoon niet (teveel) wilt laden tijdens de data verbinding zou je kunnen overwegen een kabel te gebruiken die niet snel kan laden. Kabels die lang en dun zijn hebben teveel weerstand waardoor snelladen niet kan werken. Veel telefoons schakelen dan terug naar langzaam laden.

Wat ik zelf doe voor een lange levensduur van mijn telefoon accu: langzaam laden met een lange kabel (zodat snelladen niet werkt) met een adapter die alleen 5 V geeft (snelladers kunnen ook 9 V of hoger afgeven). Bovendien laat ik de telefoon stoppen met laden als de accu op 85% zit. Dat beperkt het voltage van de accu en geeft daarmee minder stress.

Juist als je de accu tussen de pak-hem-beet 40% en 70% weet te houden door vaak een klein beetje te laden dan gaat die accu het langst mee. Of nauwkeuriger: de totale hoeveelheid energie die er dan door je accu gaat over de gehele levensduur van de accu is dan het grootst. Snelladen en accu nivo's lager dan 40% en hoger dan 70% snoepen meer van dat totaal af en dan is je accu dus eerder versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JairSterre
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13-06 10:07
Ik weet dat dit kan met USB-B, ik denk dat dit met USB-A nog mogelijk was.

Ik zou een kabel in tweeën knippen, strippen, markeren welke kabel waarvoor is, en er een paar schakeltjes en contactpuntjes voor een multimeter tussen zetten, dan kijken wat er uit kan. Wel testen met oude apparaten natuurlijk ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Ground (zwarte draad) moet wel verbonden blijven voor de IO D+ en D- anders kan je device niet 'praten' over USB. Daarom bestaat de kabel die je zoekt ook niet want dat is zinloos. Drie draden dus. De rode draad zou je kunnen losknippen maar waarom eigenljjk?Je hoeft de power niet te gebruiken. Je kan ook bij de connector het + pootje niet configureren. Wat je ook zou kunnen doen is de voeding van het apparaat iets hoger maken dan de USB spanning. Het apparaat gebruikt dan altijd de bron met de hoogste spanning, daar komt dan de stroom vandaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

peterpv schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:06:
Ik ben het met @Sleepkever eens dat de telefoon eerst zal moeten detecteren dat er "iets" aan z'n USB poort hangt. En dat is waar de +5 V lijn voor gebruikt wordt. Onderbreek je die, dan gaat de telefoon geen data verbinding opzetten. Dus de 5 V lijn onderbreken gaat waarschijnlijk niet werken.
Dit, praktisch alle USB apparaten gebruiken de 5V (Vbus) lijn als detectie om te kunnen detecteren of een host is aangesloten.
Simpelweg Vbus doorknippen zal ervoor zorgen dat USB data niet meer werkt.

Je kunt met wat hardware wel voorkomen dat de Vbus van één apparaat bij een ander apparaat komt, maar dan zul je het USB signaal moeten isoleren en met een schakeling met externe voeding het Vbus signaal moeten voeden. Dit is allemaal zeer onpraktisch en waarschijnlijk de reden dat het niet bestaat.

USB-C ondersteunt trouwens data met power role swapping. Dit wordt bijvoorbeeld gebruikt voor USB-C monitoren die werken als USB device, maar wel de laptop voeden.
Geen idee wat je precies wilt doen, maar moderne USB-C apparaten met power role swapping kunnen dus zelf afspreken wie het elektrisch vermogen levert onafhankelijk van de data rol.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Toch nog een vraag over dit euvel.

Ik heb dit zelfde probleem en heb een usb c”data only” kabel nodig. Waarom?

Omdat mijn minipc geen stroom in de usb c poort accepteert. Daar kan hij mogelijk kapot van gaan las is. Het docking station waarop ik hem wil aansluiten levert wel stroom en dat kan ik niet uit zetten

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ja, als je een hogere spanning dan 5v erop zet. Maar je koppelt 5v met 5v met een overstrom detectie aan beide kanten. Daarnaast hoor je iedere USB apparaat zonder problemen te koppelen. Sterker nog, zoals ik al eerder aangaf als ook door iemand anders is aangegeven kan je in problemen komen met eventueel benodigde pull up weerstanden.

Kan je een snapshot maken van die waarschuwing in de manual of een link naar de manual en de bladzijde waarop dat beschreven is?

Maar heel simpel, koop een losse USB-A mannetje en een USB-A vrouwtje. Soldeer die aan elkaar maar laat de 5v weg. Of koop een dergelijke stekker eerder in dit topic aangegeven.

Pagina: 1