schilderwerken, ben ik correct?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPkes
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-11-2024
Beste,

Ik las dat sommigen fixatie aanbrengen op nieuw bezette muren (wij zitten met nieuwbouw) en anderen weer niet.
Als ik dan lees wat fixatie doet: muur klaar maken om verf goed te laten hechten (zodat er geen poeder meer zou vrijkomen)
En primer zorgt ervoor dat uw muur zijn absorberende karakter verzadigd geraakt.

beide zijn dus nodig...
Maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dit 10 jaar geleden, toen ik vorige nieuwbouw schilderde, van toepassing was. Toen was er enkel sprake van primer en eindlaag. Wat is er dan zo structureel verandert? Zijn er bestanddelen uit de primer gehaald waardoor er geen/minder fixatie/hechting meer inzit ofzo?

Handelwijze:
1) putjes opvullen/bijplamuren: welk product liefst? Ik las al best plamuur en geen pleister, maar dan nog men vraag: welk plamuurproduct dan?
2) muur schuren
3) muur afborstelen
4) alle muren/plafonds met microvezeldoek afvegen?
5) muur fixeren: met welk product? best van zelfde merk als de primer en eindlagen?
6) moet er ergens nog ontvet worden, dat las ik hier ook ergens, maar weet niet goed of dat bij een nieuwbouw moet en zo ja waar in het stappenplan? En met welk product?
7) primer
8) na primer alle muren overlopen op zoek naar putjes
8a: eventuele putjes terug opvullen en bijschuren, nadien ook fixeren en er terug primer over
8b: ik vermoed dat terug dezelfde primer mag?
9) na de primer en voor de eindlagen: acrylaatkit
9a: waar acrylaatkit: tussen muur en plafond, en tussen 2 muren, aan plek waar muur en rolluikkast elkaar tegemoet komen, aan plek waar raam en muur elkaar tegemoet komen, aan plek waar dorpel en muur elkaar tegemoet komen, en bovenop de stenen plinten
10) 2 eindlagen
Hopelijk is deze volgorde nog de correcte of zit er overkill tussen?

En mag ik deze handelswijze ook toepassen in een vochtigere ruimte zoals badkamer en keuken, hoewel er voldoende nieuwe ventilatiesystemen in aanwezig zijn?

Werkgereedschap wat ik op men aankooplijstje voorlopig heb staan voor onze nieuwbouw:
A: primer: kortharige verfrol 4mm (moet ik bepaalde vachtstoort/materiaal nemen of mijden?)
B: fixatie: welke rol of borstel?
C: eindlagen: ook verfrol voor de grote oppervlakten. Welke lengte en welk materiaal? En voor de in de hoeken een kwast. Welke lengte en welk materiaal?

We zouden kiezen voor watergedragen muurverf omdat het gezonder klinkt :) maar ook minder vergelend zou zijn.
Ik vermoed doordat ze dunner is dat er dan dikker moet gesmeerd worden?
Is het mogelijk om zowel de primer als de eindlagen in een watergedragen variant te nemen of wordt dan alles te dun op de muren en niet genoeg dekking?

Welk soort verf: vermoedelijk halfglazende vermits er 2 kleine kids rondlopen
Ook in badkamer geen matte verf want dat zou ook niet goed zijn cfr post op forum hier

Ik hoop dat er iemand deze brief wil doorspartelen; ik kan het allemaal apart vragen, maar dit ligt momenteel op mijn "lever" waardoor ik dus minder goed slaap. Te veel om over na te denken.

Alvast dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Even voor de duidelijkheid, dit gaat over vers gestucte muren waar iets van MP75 tegenaan zit? Die glad zijn opgeleverd? (schuurwerk) .

Eerst defecten bijwerken, lokaal plekjes schuren of opvullen. Kan dan gewoon met iets fijn gipsachtigs. Roodband ofzo. Gips hecht aan gips, dus hier heb je niets geks nodig.

Als je tevreden bent over het oppervlak kun je voorstrijken en texen. "Gewone" latex voorstrijk werkt hier prima voor. Met een simpele cheapass roller.

Als het glad is kom je met veel rollers weg. Maar maak hem nat voor je begint en rol er een beetje de pluisjes af. Anders zit je het eerste halfuur pluisjes uit je verf te trekken.
Rol nat in nat. Dus doorwerken! Laatste tip: schilderen doe je met verf, dus niet rollen en keihard duwen tot de roller helemaal droog is, maar pak op tijd nieuwe verf.
Hoeveel lagen er nodig zijn? ligt aan de kleur. Maar vaak is 2x toch wel nodig ja.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicShockwave op 20-03-2024 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-05 15:58
Ontvetten voordat je gaat schuren, anders schuur je al het vet de muur in.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPkes
AtomicShockwave schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:23:
Even voor de duidelijkheid, dit gaat over vers gestucte muren waar iets van MP75 tegenaan zit? Die glad zijn opgeleverd? (schuurwerk) .
JAWEL MP75 ZIT ERTEGEN

Eerst defecten bijwerken, lokaal plekjes schuren of opvullen. Kan dan gewoon met iets fijn gipsachtigs. Roodband ofzo. Gips hecht aan gips, dus hier heb je niets geks nodig.
OK THX
BEDOEL ROODBAND VAN KNAUF?
IK MERK DAN VERSIES VAN 2,5KG 5KG EN NOG GROTER, MAAR DAT IS INEENS OP TE GEBRUIKEN VERMOED IK EN NIET ALS IK VANDAAG WIL BIJWERKEN IN DIE RUIMTE EN VOLGENDE WEEK EENS IN EEN ANDERE RUIMTE OF WEL?

Als je tevreden bent over het oppervlak kun je voorstrijken en texen. "Gewone" latex voorstrijk werkt hier prima voor. Met een simpele cheapass roller.

Als het glad is kom je met veel rollers weg. Maar maak hem nat voor je begint en rol er een beetje de pluisjes af. Anders zit je het eerste halfuur pluisjes uit je verf te trekken.
Rol nat in nat. Dus doorwerken! Laatste tip: schilderen doe je met verf, dus niet rollen en keihard duwen tot de roller helemaal droog is, maar pak op tijd nieuwe verf.
Hoeveel lagen er nodig zijn? ligt aan de kleur. Maar vaak is 2x toch wel nodig ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPkes
LordSinclair schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 18:30:
Ontvetten voordat je gaat schuren, anders schuur je al het vet de muur in.
EN DAN IS MEN VRAAG, MOET DAT OOK BIJ NIEUW BEPLEISTERDE MUREN? (SCHEELT ME WEERAL TIJD >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-05 14:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Nee, er zit geen vet op een nieuwe muur. Gewoon stof eraf vegen met een handveger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:56
Als je veel gaatjes moet vullen kan je bijv. "red devil one time" potje kopen, is een beetje fluffy spul. Als je echt heel veel moet doen zou ik kant en klare stucpasta van 1kg ofzo kopen dan hoef je zelf niet steeds roodband aan te maken. Als het goed is zijn het gewone kleine oneffenheden die je wilt wegwerken en heb je niet zoveel nodig.
Netjes de gatjes wat bij schuren na het vullen en vervolgens de muur afborstelen. Ik gebruik zelf een dweilstok met microvezel doek om de muren/plafons makkelijker af te poetsen zegmaar.

Kitten kan je zo gek maken als je zelf wilt, wel graag met acryllaat kit en goed laten drogen voor je gaat schilderen.

Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat mensen en fixeer en een primer tegen de muur gooien voordat er gelatext wordt. Voorstrijk/fixeer moet genoeg zijn voor het latexen.
Aan Sigmafix heb je een goede fixeer/voorstrijk en die 1 op 4 verdund wordt als het gaat om nieuw stucwerk. Dus je komt met 200ml al neer op 1l bruikbaar product. Zoveel heb je dan eventueel niet nodig. Qua roller gewoon een goedkopere 9mm vachtroller zodat het niet al te zwaar werk ik. Kijk uit voor druppels/druipers die zie je door je eind laag heen.

Hou rekening dat je bijna altijd 2x moet sausen voordat de kleur er mooi en egaal op zit. Beoordeel pas nadat het helemaal droog is of een 3de laag nodig is. Natte verf ziet er soms net niet strak uit maar als het gedroogd is, is het vaak beter.
Qua Roller is het een beetje wat je zelf prettig vind om mee te rollen. Ik ben niet zo sterk dus ik heb vaak een 18cm roller, maar mijn man rolt vaak met 25cm. Als je een kwast neemt voor de hoekjes, neem dan ook nog een kleinere roller van 10cm voor de hoeken. Een kwast geeft een andere textuur aan de verf dan een roller en dat ga je zien. (vind ik). Dus eerst lekker smeren met de kwast en daarna narollen met een roller.

Gebruik goede latex en geloof niet in monodeck (naar mijn mening is het niet eens tripledeck...) maar daar zijn de meningen over verdeeld.

En ja zo kan je ook de badkamer schilderen, ik heb daar wel een specifieke badkamer verf voor genomen maar ik weet niet of dit daadwerkelijk verschil maakt.
Pagina: 1