Nieuw Unifi thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 20:40
Ik wil graag mijn huidige netwerk setup vervangen met eigen router (Asus AX88U) in de meterkast en oude router in AP modus (Netgear R7000) op 2e verdieping. In de woonkamer heb ik nog een goedkope TP Link switch liggen voor bekabeld aansluiten van TV etc.

Ik zag de splinternieuwe Ubiquity Cloud Gateway Ultra voorbij komen en dacht: dit is het moment om het een keer goed aan te pakken, want het wifi bereik is suboptimaal in huis.

Wat ik wil doen:
  1. Cloud Gateway Ultra in de meterkast
  2. Twee nieuwe USW flex mini switches, een voor de woonkamer, een voor de tweede verdieping
  3. Twee U6+ AP's voor de wifi, aangesloten op de flex mini's
  4. Twee PoE adapters op de Flex mini's tbv de U6 AP's
Zie ik dan nog iets over het hoofd? Ik zou ipv de flex mini's icm de PoE adapters ook de USW Ultra twee keer kunnen aanschaffen, maar dat is flink duurder (en ik heb niet zoveel PoE poorten nodig).

Beste antwoord (via Evanesco op 26-03-2024 14:06)

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-06 07:19
Ik vraag me af of een gewoon huishouden ooit aan de U7 moet, die was volgens mij echt voor heel veel connecties. En je zou de gateway kunnen overwegen en er eentje met PoE zoeken en op die manier de inwalls voeden. Ik doe dat op die manier met een UDM SE en dat gaat perfect, en daar hangt ook een ander prijskaartje aan.
Het voordeel van een In-Wall is dat je 'm verdekt kunt opstellen, een U6 aan het plafond komt (bij mij) niet door de schoonheidscommissie.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-06 06:55
een switch met POE is mooier maar inderdaad ook meteen duurder :)
Je hebt alles om een Unifi netwerk te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Top, dank voor de bevestiging! :) Ik vroeg me overigens nog af of er nog soortgelijke oplossingen van andere merken zijn? Het modulaire en het plug and play aspect van Unifi spreekt me namelijk erg aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:45
Die flex mini zijn wel kleine switches.
Slechts 5 poorten.
1 uplink, blijft er nog maar 4 over.
Zelfs in mijn tuinhuis is dat te weinig.
In mijn woonkamer ook (uplink, TV, AP, versterker, Blu Ray speler, Shield, ....)
Ik zou minimaal 8 poorten doen op dit soort knooppunten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:39
Goeie setup en vooral low power. Ik zou er voor gaan. Als de Flex Mini's niet genoeg zijn, zet je er nog één bij.

Maar pas op! Als je eenmaal aan UniFi begint, bestaat de kans dat je meer wil :)
Resistance is futile! You will be UniFied!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
GarBaGe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:39:
Die flex mini zijn wel kleine switches.
Slechts 5 poorten.
1 uplink, blijft er nog maar 4 over.
Zelfs in mijn tuinhuis is dat te weinig.
In mijn woonkamer ook (uplink, TV, AP, versterker, Blu Ray speler, Shield, ....)
Ik zou minimaal 8 poorten doen op dit soort knooppunten
Ja ben ik me van bewust, maar zoveel hoef ik niet bekabeld aan te sluiten. Ik zag dat de goedkoopste 8 poort oplossing de Lite 8 is, van 121 euro, die ik dan 2x aan moet schaffen (=€242). Terwijl 2x de Flex met PoE adapters slechts €67 kost. Dan vind ik €175 voor wat extra LAN poortjes (met PoE die ik niet gebruik) wel een forse meerprijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Evanesco op 20-03-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
heb je de In-Wall ook overwogen? wifi + kleine switch op PoE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Evanesco schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 16:34:
Top, dank voor de bevestiging! :) Ik vroeg me overigens nog af of er nog soortgelijke oplossingen van andere merken zijn? Het modulaire en het plug and play aspect van Unifi spreekt me namelijk erg aan.
TP-link heeft de Omada serie.
Kost minder, en heeft iets minder features. Afhankelijk van wat je zoekt, zou ik zeggen.
De drempel om te beginnen is ongeveer even hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
emielbf schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:25:
heb je de In-Wall ook overwogen? wifi + kleine switch op PoE
Dank voor de tip! Dan bedoel je deze denk ik? Op zich een nettere oplossing, want aan de "uiteinden" 1 net kastje. Maar deze hebben geen eigen stroomvoorziening, dus dan moet ik alsnog 2 PoE adapters in de meterkast ertussen hangen. Jammer dat de Cloud Gateway geen PoE biedt... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Nog iets om in overweging te nemen voor mogelijke toekomstige lezers van dit topic: let op de maximale PoE die adapters en/of switches kunnen leveren!

Ik overwoog die In wall serieus, maar 1: je zit dan sowieso vast op Wifi6 en 2: max output PoE is 15W. Dan kan je sowieso geen U7 AP upgrade doen in de toekomst (want die vraagt 21W).

Dus ik ga ook PoE+ adapters nemen (max 30W), ook al heeft een U6 nu genoeg aan een PoE adapter (max 15W).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-06 13:56

Sharky

Skamn Dippy!

Die gateway is een mooi ding, die overweeg ik ook. Ik raad je wel aan om PoE-switches te kiezen, dat werkt zoveel netter.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:36

bebopper

I'm an absolute beginner...

Evanesco schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:43:
1: je zit dan sowieso vast op Wifi6
Wat bedoel je hiermee? De U6 In Wall ondersteunt iig ook gewoon wifi 4 en 5 (om precies te zijn: 802.11a/b/g/n/ac/ax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
bebopper schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:58:
Wat bedoel je hiermee? De U6 In Wall ondersteunt iig ook gewoon wifi 4 en 5 (om precies te zijn: 802.11a/b/g/n/ac/ax)
Ik bedoel dat je die wifi niet kunt upgraden zonder het hele ding te vervangen. Als je een losse PoE switch hebt icm een U6 AP dan is het een kwestie van een nieuw U7 AP eraan hangen en de U6 verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
Sharky schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:48:
Die gateway is een mooi ding, die overweeg ik ook. Ik raad je wel aan om PoE-switches te kiezen, dat werkt zoveel netter.
Heb je helemaal gelijk in, adapters op switches, twee stekkers in een stopcontact op beide endpoints boven en beneden, het is niet fraai. Maar ik vind de meerprijs dus wel erg pittig. De extra poorten heb ik niet nodig. Dan steek ik dat geld denk ik liever in U6 Pro ipv U6+ AP's. Al vind ik die meerwaarde ook lastig in te schatten, vooral 4x4 ipv 2x2 op 5GHz.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Ik vraag me af of een gewoon huishouden ooit aan de U7 moet, die was volgens mij echt voor heel veel connecties. En je zou de gateway kunnen overwegen en er eentje met PoE zoeken en op die manier de inwalls voeden. Ik doe dat op die manier met een UDM SE en dat gaat perfect, en daar hangt ook een ander prijskaartje aan.
Het voordeel van een In-Wall is dat je 'm verdekt kunt opstellen, een U6 aan het plafond komt (bij mij) niet door de schoonheidscommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-06 13:56

Sharky

Skamn Dippy!

emielbf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:20:
Mijn U6'en hangen op verdekte plekken aan de muur. Ik snap dat de voorkeursplek het plafond is, maar bereik is bij mij prima.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
emielbf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:20:
Fair enough, je kunt je afvragen of dat upgrade pad open houden echt nodig is. Dan kom ik op dit boodschappenlijstje:
  1. Cloud gateway ultra
  2. 2x U6 in wall
  3. 2x PoE+ injector (die ik dan in de meterkast aan de gateway hang). Vind dit wel een suffe oplossing eigenlijk, want dit wordt mogelijk 3x als ik ook nog op de eerste verdieping een extra AP wil. Duf dat die gateway geen PoE heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Je kunt ook overwegen om een simpele PoE+ switch in de meterkast te plaatsen ipv injectors.
uitvoering: TP-Link TL-SG105PE

Switches zijn simpele layer2 apparaten, of die wel of niet in het unifi eco systeem zitten vind ik persoonlijk niet zo spannend.

Kijk je verder tv via IPTV (KPN?)
Zo ja dan zou ik even goed uitzoeken of deze apparatuur wel IGMP snooping kan. Ik meen mij te herinnere dat de flex mini en (oudere modellen?) van de inwall hier beperkt op waren

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 22-03-2024 09:51 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evanesco
Thanks voor de tip! Met zo'n TP Link voor de PoE heb ik iig niet drie stroomstekkers in een lelijk blok nodig voor de injectors. Maakt verder dus niet uit dat die switch niet van Unify is?

Wat betreft TV: alleen glas, dat gedoe met IPTV en aparte kastjes ben ik mee gestopt. Heb NL Ziet. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Evanesco op 22-03-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvs31
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-05 15:53
Je kunt ook voor een Unifi PoE switch gaan, betaal je alleen iets meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
Sharky schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:09:
[...]

Mijn U6'en hangen op verdekte plekken aan de muur. Ik snap dat de voorkeursplek het plafond is, maar bereik is bij mij prima.
zeker, maar toen had ik een inwall incl switch daar neer gezet, nog minder troep ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
Evanesco schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:33:
Thanks voor de tip! Met zo'n TP Link voor de PoE heb ik iig niet drie stroomstekkers in een lelijk blok nodig voor de injectors. Maakt verder dus niet uit dat die switch niet van Unify is?
ik weet niet of dat iets vernaggeld als je met vlans gaat werken op de unify's, wat het zeker zal doen is je netwerk overzicht breken, alles achter de tplink gaat dan zweven in het plaatje. Technisch werkt het gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evanesco
emielbf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:36:
wat het zeker zal doen is je netwerk overzicht breken, alles achter de tplink gaat dan zweven in het plaatje.
Ahja, that defeats the purpose van het hele Unifi systeem dan wel een beetje (want alles komt achter die TP link dan).
Losse PoE+ injectors in de meterkast it is. Een 8 poorts Unifi PoE switch daar ophangen is echt onzin imho als ik maar 2 (wellicht ooit 3) PoE aansluitingen nodig heb.

[ Voor 4% gewijzigd door Evanesco op 22-03-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
emielbf schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:36:
[...]

ik weet niet of dat iets vernaggeld als je met vlans gaat werken op de unify's, wat het zeker zal doen is je netwerk overzicht breken, alles achter de tplink gaat dan zweven in het plaatje. Technisch werkt het gewoon
Echt?
In de TP-link Omada omgeving zie je unmanaged switches niet, maar in plaats daarvan worden de downstream devices weergegeven aan dezelfde upstream poort. Je beheert ze dus ook zo: al die devices zitten in dezelfde VLAN groep, in dezelfde DHCP pool, etcetera.
Pagina: 1