Issue eARC verbinding Sony TV en Marantz Cinema receiver?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:38
Sinds 2 maanden nieuwe apparatuur aangeschaft met ARC compatibiliteit. Onder andere een sony Bravia XR-77A84L en een Marantz Cinema 40 receiver. Ik maak gebruik van een CI+ module in de tv. Geluid wordt weergegeven door de externe (5.1) home cinema set die aangesloten is op de Marantz. Eigenlijk werkt alles prima. Het geluid wordt netjes weergegeven zoals ik het wil. Wat me echter stoort is het volgende:

Als ik bij de instellingen op mijn sony TV kijk naar de verbinding ARC en ik klik die aan, zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrN8yVM3Ond9iadrBPnqVHuQv2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WZmYC1G7INXkuASb6NQitmx.jpg?f=fotoalbum_large

Dat is wel vreemd, want het geluid wordt netjes weergegeven door mijn speakers. Waarom is het dat ik deze melding krijg. Heb ik toch iets verkeerd ingesteld?

Als ik naar het menu 'sync apparatenlijst' ga, zie ik de receiver wel degelijk staan, maar ik dacht dat in de kolom 'audiosysteem' ook ''actief'' of iets dergelijks zou moeten staan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQQUZNRuF_iAM7K2q6aO4tAUK4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j99sZ8jhCINHsBB8BhLIuKRY.jpg?f=fotoalbum_large

Dus er lijkt toch iets niet helemaal goed te gaan.
Iemand een idee of suggestie? Of staat alles gewoon goed en is dit een bug van de sony tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:53

FeaR

In GoT we trust

Volgens mij klopt het. Aangezien CI+ (althans, COAX) direct in de TV zit en niet via de Marantz loopt. Beeld en geluid komen binnen via COAX, beeld laat de TV direct zien en geluid wordt via eARC (HDMI 3) naar de Marantz gestuurd. Oftewel, geen beeld om op HDMI 3 te laten zien met bijbehorende melding. Welk signaal had de TV moeten laten zien op die ingang? Heb je een HDMI bron op de Marantz aangesloten zal HDMI 3 pas beeld laten zien. Geluid gaat dan ook niet via HDMI (e)ARC maar wordt direct door Marantz afgehandeld.

[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 20-03-2024 20:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, want ik heb ook een Blu-ray speler aangesloten op de receiver. En als ik die aanzet en klik dan de ARC connectie aan, dan komt er inderdaad het beeld van de speler.
Alleen snap ik het nog niet helemaal. Want in mijn beleving is de TV ook een HDMI bron die via HDMI is gekoppeld aan de receiver. Ik zou dan verwachten dat als ik op de TV deze ARC connectie aanklik, ik daar zou zien: connected via Marantz audiosystem of zo.
Ik denk dat ik de denkfout maak dat TV geen input, maar een output is van het COAX signaal, dat dus helemaal niet via de receiver gaat. Maar geluid gaat toch wel via de receiver? En waarom zie ik dat dan niet (eerste foto)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jackflash27 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:29:
En als ik die aanzet en klik dan de ARC connectie aan, dan komt er inderdaad het beeld van de speler.
Nee. De Blu-rayspeler zit rechtstreeks op de Marantz, dan gebruik je geen HDMI ARC. HDMI bronnen rechtstreeks op de Marantz sturen alleen beeld door. HDMI 3 op de TV is dan de INGANG voor beeld. HDMI ARC gebruik je helemaal niet in die situatie. Geluid wordt door de Marantz al afgevangen (HDMI Processing). Geluid komt nooit bij de TV aan.

HDMI ARC / HDMI 3 is een ingang en uitgang, alleen nooit tegelijk.
Alleen snap ik het nog niet helemaal. Want in mijn beleving is de TV ook een HDMI bron die via HDMI is gekoppeld aan de receiver.
De TV is alleen een (ARC) bron voor devices die je op de TV aan hebt gesloten (COAX) of intern zijn (denk aan apps).
Ik zou dan verwachten dat als ik op de TV deze ARC connectie aanklik, ik daar zou zien: connected via Marantz audiosystem of zo.
Dat je die melding wilt zien maakt dat je in bovenstaande wel snapt hoe het loopt qua signaal.

Echter klopt de melding van de Sony wel. Beeld is er niet, dat heb je op input COAX. Geluid wordt niet weergegeven op de Sony maar wordt naar de Marantz gestuurd. Oftewel, er is inderdaad nul input op de Sony.

[ Voor 23% gewijzigd door FeaR op 20-03-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackflash27
FeaR schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 19:46:
[...]

Nee. De Blu-rayspeler zit rechtstreeks op de Marantz, dan gebruik je geen HDMI ARC. HDMI bronnen rechtstreeks op de Marantz sturen alleen beeld door. HDMI 3 op de TV is dan de INGANG voor beeld. HDMI ARC gebruik je helemaal niet in die situatie. Geluid wordt door de Marantz al afgevangen (HDMI Processing). Geluid komt nooit bij de TV aan.

HDMI ARC / HDMI 3 is een ingang en uitgang, alleen nooit tegelijk.

[...]

De TV is alleen een (ARC) bron voor devices die je op de TV aan hebt gesloten (COAX) of intern zijn (denk aan apps).

[...]

Dat je die melding wilt zien maakt dat je in bovenstaande wel snapt hoe het loopt qua signaal.

Echter klopt de melding van de Sony wel. Beeld is er niet, dat heb je op COAX. Geluid wordt niet weergegeven op de Sony maar wordt naar de Marantz gestuurd. Oftewel, er is inderdaad nul input.
aha, ja wordt wel steeds duidelijker zo. Moet het nog even laten bezinken, maar ik snap het principe. Wel nog een vraag. Als de Blu-ray speler aan staat, zie ik op de TV dit als ik de input knop indruk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2JcBY9iz_vAiCHM_VM90Wknzbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mmMIvYzRuVLC0c2eElzH3fy9.jpg?f=fotoalbum_large

Hoewel de BR speler inderdaad direct aangesloten is op de Marantz, is er blijkbaar wel een connectie met HDMI3 (de ARC) verbinding. Is dat dan omdat de TV in dit geval de output weergeeft van de Blu-ray (wat uiteraard via de HDMI kabel op de HDMI 3 uitgang plaatsvindt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Jackflash27 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 20:06:
[...]
[Afbeelding]

Is dat dan omdat de TV in dit geval de output weergeeft van de Blu-ray (wat uiteraard via de HDMI kabel op de HDMI 3 uitgang plaatsvindt)?
Yes. HDMI 3 is of Video/Beeld In vanaf de Marantz of Audio Out vanaf de Sony.

Pagina: 1