Deco XE75 snelheid winst t.o.v. M4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-05 09:41

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Mijn vraag
Op dit moment heb ik een Deco M4 (2 stuks) en ik vroeg mij af of er snelheidswinst te behalen valt als ik naar bijv. iets van een XE75 ga.

Meer informatie
Huis:
- Jaren 80
- ongeveer 100m2 over 3 verdiepingen
- Ziggo modem staat in de meterkast (voorkant huis)

Tech:
- Ziggo smart modem (de zwarte)
- 200/30 verbinding
- Deco M4 (duo pack), 1 in de meterkast, 2e node op de slaapkamer (achterkant huis)
- mogelijkheid tot trekken van een kabel naar de slaapkamer (waar de 2e node staat) is niet echt een optie. Ook verplaatsen 2e node naar voorkant van het huis is een lastige
- Werk laptop gebruikt altijd VPN naar kantoor (niet omheen te komen) --> ik werk op de 2e verdieping
- meerdere tablets + telefoons
- ps5 + LG smart tv

Metingen (gemeten met Ookla speedtest app op android:
- Beneden (ongeacht waar in huis) volle snelheid (200/30)
- 1e verdieping, naast 2e node 90/22
- 1e verdieping, voorkant huis 80/19
- 2e verdieping 50/18
- laptop (zakelijk met altijd VPN) 15/15

Overige info:
Nu heb ik ook nog een 3e node (was een 3pack), maar als ik deze op de 2e verdieping zet merk ik geen snelheid verbetering (dus die staat gewoon uit).
Verder heb ik een budget van werk om een goede mesh neer te zetten (daarom zit ik hiernaar te kijken).

Zelf al gezocht
Ik heb laurens0619 in "Accespoints of mesh?" gelezen en hieruit haal ik dat een tri-band de betere optie is als ik draadloos de nodes wil verbinden. In die reactie heeft @laurens0619 het over m9, x60, x90 (vind de setup van Deco wel fijn) maar de reactie is uit 2022 dus daarom kom ik nu op bijv. de XE75 (dan wel/niet de pro) uit (of iets vergelijkbaars qua qualiteit van andere merken).

Concrete vragen
- Gaat in mijn situatie een Triband Deco XE75 iets uithalen qua snelheid?
- Met de VPN die altijd op de laptop aan staat, gaat hier nog iets verbeteren qua snelheid?

Ik snap dat bedraad sneller is (als backhaul) maar die optie heb ik niet (of ik moet gaten boren in het plafond en das niet echt de bedoeling). Hopelijk kunnen jullie hier wat licht op schijnen en info/tips geven.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:45
Korte antwoord is "nee".

Je huidige M4 is al snel genoeg om je internet verbinding te verzadigen.
Daarnaast wordt de 3e band (6GHz) pas door een heel select aantal apparaten ondersteund.

Zelf heb ik 34 Wifi apparaten thuis en slechts 2 hiervan ondersteunen Wifi 6E (of 7)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23
Concrete vragen
Ja, mits de XE75 nodes onderling een goede verbinding kunnen realiseren op 6ghz.
Meestal is het beste om je nodes bij een trappengat te plaatsen, dan krijgen ze onderling een goede verbinding.

- Met de VPN die altijd op de laptop aan staat, gaat hier nog iets verbeteren qua snelheid?
Hangt er vanaf. VPN is wat gevoeliger voor tragere/onderliggende verbinding. Die zou ook positief kunnen verbeteren.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
GarBaGe schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:16:
Korte antwoord is "nee".

Je huidige M4 is al snel genoeg om je internet verbinding te verzadigen.
Daarnaast wordt de 3e band (6GHz) pas door een heel select aantal apparaten ondersteund.

Zelf heb ik 34 Wifi apparaten thuis en slechts 2 hiervan ondersteunen Wifi 6E (of 7)
Ik snap dat de M4 snel genoeg is om de Ziggo 200mbit lijn te laten werken. Maar boven word het snel minder. Wat ik mij dus afvraag of ik boven de snelheid kan verbeteren door bijv. de XE75(Pro) (of andere) te gaan plaatsen.
laurens0619 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:31:
Concrete vragen
Ja, mits de XE75 nodes onderling een goede verbinding kunnen realiseren op 6ghz.
Meestal is het beste om je nodes bij een trappengat te plaatsen, dan krijgen ze onderling een goede verbinding.

Hangt er vanaf. VPN is wat gevoeliger voor tragere/onderliggende verbinding. Die zou ook positief kunnen verbeteren.
Geen idee of de nodes onderling kunnen verbinden op 6ghz. Als ik nu bij de 2e node kijk zie ik dat deze een matige verbinding heeft met de hoofd node.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-05 17:50
Ik heb weliswaar glasvezel en een tri-pack M4's met geen enkel verlies bij zowel up als down. Tot in mijn tuinhuis op 10m afstand van de 2e (1e via kabel). Met HR++ en rolluik dicht en hout is ook niet zo goed voor WiFi.
Zorg dat die M4's beter opgesteld staan. Ze moeten geen barrière hebben in de trant van de vloer tussen BG en een verdieping.

En VPN met je werk, daar zit het probleem, niet bij jou.

Ergo, een nieuw MESH-setje helpt je niet.

Ik vraag me ondertussen serieus af of ik een enorm geluk heb.
De 1e achter de TV-kast op de grond naast het modem, de 2e op de buffetkast bij de eethoek, achter een muur en deur en de 3e 10m verder in het tuinhuis.

Bekijk mijn resultaat van de Speedtest! Hoe snel is jouw internetverbinding? https://www.speedtest.net/my-result/a/9995651831

KPN, niet kijken, wat ik heb dit abbo niet.

[ Voor 34% gewijzigd door n8tur3 op 22-03-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Het helpt wel degelijk, omdat een M4 niet tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. Hierdoor zal de bandbreedte in de meest ideale situatie halveren. Maximale bandbreedte is ongeveer 500/600Mbps bij de Deco M4. Helft ervan is dus zo'n 250/300Mbps. Dat is de max die haalbaar is en een ideale situatie zonder stoorzenders en Deco's naast elkaar. Omdat de praktijk natuurlijk nooit ideaal is blijft er altijd minder over dan de helft. In jouw geval dus net geen 100Mbps. Beste is de tweede Deco boven de eerste te plaatsen zodat die afstand door het plafond zo kort mogelijk is. Dit zorgt er meestal voor dat de hele eerste verdieping een hogere snelheid heeft. Zoals jezelf al gemerkt heeft is een Deco op de tweede verdieping vaak niet echt nuttig, tenzij je nog een derde verdieping hebt.

De reden dat een X75 beter is ook voor jou, is omdat die tegelijkertijd kan zenden en ontvangen. De halvering van bandbreedte vervalt dus. Er blijft dus veel meer bandbreedte beschikbaar voor de tweede Deco. Neemt niet weg dat een UTP kabel tussen de twee M4 Deco's de oplossing is die ik zou proberen te bewerkstelligen. Want ook dan werkt de tweede Deco op maximale bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik blijf een beetje in dubio, de ene zegt het gaat niet helpen en de andere wel.

Ik ga eerst kijken of het verplaatsen van de 2e node naar voorkant van het huis (niet ideale positie, maar kan even om goed te testen) om te kijken wat het doet met de snelheid.

UTP kabel heb ik ook nog naar gekeken, maar ik heb geen loze leidingen en voel er niets van om een gat in het plafond/vloer te boren (naar kruipruimte, en dan door de vloer en dan dan door vloer richting 1e verdieping.

Bedankt iig voor de input van een ieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
- 1e verdieping, naast 2e node 90/22
Als je 90mbit haalt op die 2e node draadloos, dan verwacht ik dat je 180mbit gaat halen als je een kabeltje in de 2e (draadloos) verbonden node stopt naar bv een laptop.
Dat komt omdat de deco m4 dual band is en de 180mbit dus /2 gaat naar 90.

Zou je upgraden naar de xe75 dan zal die /2 niet meer plaatsvinden dus blijf je waarschijnlijk rond die 180mbit op die 2e node. Afhankelijk van de onderlinge verbinding (misschien iets beter positioneren?) kan die 180 ook nog wel stuk omhoog :)

Je zou eens ees voor de test je laptop bekabeld kunnen verbinden met de 2e node. Dan krijg je een beter idee over de potentie van de upgrade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Ik heb even wat meetrondes gedaan op verschillende plekken en daarna de 2e node aan de voorkant van het huis gezet op de 2e plek. De verbetering is echt mega, gemiddeld 45% betere download snelheden op basis van Ookla speedtest app op Android. De plek waar de 2e node nu staat (slaapkamer dochter) is niet ideaal voor mijn dochter (maar het is wat het is). Misschien kan ik alles nog wat beter wegwerken.

@laurens0619 : Ik heb ook even bekabeld een laptop aangesloten op de 2e node en de snelheid (ook op oude locatie van 2e node) ging erg omhoog.

Even wat metingen (android):
- Zolder ging van 65 naar 89
- overloop 1e verdieping ging van 92 naar 123
- Onze slaapkamer ging van 82 naar 137
- Slaapkamer dochter ging van 84 naar 150

Mijn werklaptop blijft gewoon op 15 hangen, dus daar zit een limiet oid (die VPN)... daar ga ik nog even achteraan.

Als ik bovenstaande bekijk dan kan ik de xe75 wel doen, maar echt veel uithalen doet het niet (ja, ik kan naar de 200mbit op meerdere plekken in huis, maar ik zie niet vol nodig heb. Op zolder zou het leuk zijn als de snelheid richting de 150 oid kan. Maar dan moet ik eerst mijn werklaptop snelheid fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Kijk dat is mooie winst.

Het grootste probleem met een Deco m4 setup is dat je bandbreedte /2 gaat maar je latency dus ook x2.
Of je dat gaat merken? Tja hangt van de toepassing af.

Als je in je hele huis stabiel minimaal 90mbit hebt, dan heb je voor de meeste toepassingen zat.
Die 15mbit lijkt wel een beperking van je werk vpn inderdaad. Ach zie het positief, trekt die de rest van de verbinding niet omlaag ;)

Pagina: 1