Gat boren door dampopen dakisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:53
Ik zit eraan te denken om de leidingen voor warmtepomp die zowel voor verwarmen als koelen gebruik gaat worden door het dak naar binnen te brengen zoals in onderste plaatje te zien. Maar is het verstandig als ik hier ga boren? De woning hoort toch luchtdicht en of dampdicht te zijn. Ik wil even checken of ik hier niets mee beschadig? Op de eerste foto is ook een plastic zeil te zien. Deze heeft ook een functie en mag ik hier zomaar doorheen boren? Verder weet ik nog niet wat ik precies allemaal tegen ga komen aan isolatie. De vloer en de gevel heb ik ingemeten en daar hoef ik niet doorheen, als ik door de dakisolatie boor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GzFfD2IG2dnyD99XDBS-5Aqtmbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/diNtCTxhEBXo09SqSaTYXlM6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqdgkK2JCmBHGw1J_TN3dphnDEI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DoRxRJiqwx1wr5LPXSe3Ss7m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTLkj0MFVgCD6dIZMzng32tMXJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4UsMqRkCR5XNIjZnccskKsKV.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:43
Ik neem aan dat je het gat naderhand weer goed afdicht? Dan is er toch niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Het plastic van de eerste foto zal waarschijnlijk iets van een dampdichte laag zijn. Als ik daar of in andere lagen een gat maak ben ik bang dat er vocht/condens kan ontstaan op plekken waar het niet mag waardoor isolatie materiaal nat gaat worden.

Iets met klok horen luiden maar klepel niet weten te hangen…

Hoe zou ik het dan dichtmaken? Pur erin spuiten achteraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:18
Lang gat.. kom je 'onderweg' geen (dragende!) dwarsliggende balken tegen? heb je bouwkundige tekeningen? eventueel bij de Gemeente op te vragen.
Als het bouwtechnisch kan gaten weer goed afsluiten (als je die naderhand van beide kanten helemaal vol 'purt' weet je zeker dat de leidingen er nooit meer uit willen...)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik heb voorzichtig al zowel van binnen uit als van buiten uit met een flexibele soort dunne stok geprikt. Ik prik er in beide richtingen ca 50 cm in. Dan zit ik op het hout aan de andere zijde. Dus onderweg zal ik niks constructiefs tegenkomen. Ik denk dat ik van binnenuit een gat 40 mm maak en dan kan ik daar doorheen kijken en zie ik waarschijnlijk alleen zacht isolatiemateriaal en na 50 cm de plank die aan de buitenzijde zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:55
gebruiker001 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 06:53:
Het plastic van de eerste foto zal waarschijnlijk iets van een dampdichte laag zijn. Als ik daar of in andere lagen een gat maak ben ik bang dat er vocht/condens kan ontstaan op plekken waar het niet mag waardoor isolatie materiaal nat gaat worden.

Iets met klok horen luiden maar klepel niet weten te hangen…

Hoe zou ik het dan dichtmaken? Pur erin spuiten achteraf?
Zoek eens op luchtdichtingstape en rubber doorvoer membraan.
Hier zijn allerlei oplossingen voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
No Hands schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 13:40:
[...]

Zoek eens op luchtdichtingstape en rubber doorvoer membraan.
Hier zijn allerlei oplossingen voor.
Maar de plaats waar ik dit zou moeten aanbrengen is onbereikbaar. Ik boor zowel aan de binnen als buitenzijde door een houten balk een gat van max 80 mm doorsnede. Daar moeten dan straks de leidingen doorheen. Ik zie niet hoe ik achter de balk tape of een membraan ga aanbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 14:59
kan je niet een paar dakpannen eraf halen, de leiding daar onderdoor laten lopen en dan rechtdoor steken naar binnen?

Dan hoef je niet een lang schuin gat te maken en kan je het gat makkelijker afsluiten.

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
ZtaaB schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:49:
kan je niet een paar dakpannen eraf halen, de leiding daar onderdoor laten lopen en dan rechtdoor steken naar binnen?

Dan hoef je niet een lang schuin gat te maken en kan je het gat makkelijker afsluiten.
Op het dak liggen de zonnepanelen. Daar blijf ik maar vanaf. Bovendien is het hoekje waar ik nu de doorvoer wil maken vrij van regen. En het is 50 cm, maar haaks door het dak is ook nog 30-35 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mexxer
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-09 17:28
ben benieuwd naar je uiteindelijke realisatie. hoe heb je het uitgevoerd? ik zit met eenzelfde soort vraagstuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:49
Voor ventilatiedoorvoeren zijn hier toch gwn manchetten voor. Leiding + isolatie lijkt me dat het wel moet passen

https://www.wildkamp.nl/p...-mm-dakhelling-0/15189489

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Pagina: 1