Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:14
Ik zoek een?
Tweede scherm voor m'n laptop. Ik heb een Dell XPS 15 9520 met 4K+ (3840x2400) scherm. Ik ben op zoek naar een tweede scherm voor thuis, op het dakterras en soms mee naar de uni of ouders.

Ik zoek eigenlijk naar een scherm wat zo veel mogelijk in lijn licht met het scherm op m'n XPS 15. Dan werkt dat lekker qua scaling en kleuren enzo. Dat komt neer op:
  • 4K of 4K+ resolutie (3840x2160 of 3840x2400)
  • 15" of 16"
  • IPS of vergelijkbaar (OLED is niet nodig)
  • 400+ nits zou fijn zijn
  • Minimaal 100% sRGB coverage (100% DCI-P3 is een pre maar hoeft niet)
  • Iets als HDR 400-certificering is een pre maar hoeft niet.
Hierbij een lichte voorkeur naar 4K+ resolutie (3840x2400).

Verder:
  • Touchscreen is niet nodig
  • Eigen accu is ook niet nodig, wanneer ik dit gebruik heb ik stroom
  • Bij voorkeur stroom via USB-C
Wat is je budget?
Volgens mij moet dit voor maximaal €300 lukken.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Er is bijzonder weinig van A-merken op de markt, dus nee.

Huidige opties
A-merken hebben bijzonder weinig op de markt. Ik heb gister een hoop wat hier in Nederland verkrijgbaar is de Pricewatch in geslingerd, en dan komen we op ongeveer deze lijst.

A-merkenB-merkenTot zover dingen fatsoenlijk in Nederland verkrijgbaar. Ga je AliExpress even afstruinen, kom je het volgende tegen:

C-merkenIk neig momenteel naar de Capsy, Displaytje of Realza 16 Inch 4K+. Dit laatste is op papier het beste scherm, maar dan zit je wel aan een geïmporteerd product van buiten de EU vast (hoewel bol.com Plaza natuurlijk in dat opzicht vrij vergelijkbaar is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik denk dat ik een gokje ga wagen en voor de Realza ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Realza besteld voor €165, plus een handige stand dat hij boven m'n laptop past. Werkdag of 10, erg benieuwd!

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 21-03-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ben wel benieuwd hoe die bevalt. Heb zelf een FHD 16:9 onder mijn ultrawide staan zodat het makkelijker is om te delen via teams maar de resolutie is wel erg laag. Als de Realza een beetje betrouwbaar is dan wil ik hem wel vervangen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
@SirLenncelot Vanmiddag hem ontvangen en zo net getest. Hoewel hij er in eerste instantie goed uit zag, was text niet helemaal scherm en vooral inconsistent. De ene letter wat wat dikker dan de andere zeg maar.

Testpatroontje gedownload en hieronder het resultaat. Waar op m'n eigen laptop hij perfect weergeven wordt, zijn er allemaal dingen aan de hand op de Realza. Getest met verschillende computers, kabels en resoluties, maar niks hielp.

Ik vermoed dat het paneel niet native 3840x2400 is, maar 3456x2160 ofzo. Of ze doen wat raars met scaling ofzo.

Ik ga hem dus helaas weer terug sturen. Voor films en foto's waarschijnlijk wel prima geschikt, maar voor dingen met text niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSVwKzW9E5nwYL0Bb5IqF01DbtQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gANBoafpXJbtCiXga594u72.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0IZsZRIWlSZeZZ9fqDuZZo9jpo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKh1iCOOy2GP1n0EnfIGvDo7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:53
Misschien ook te maken met compressie die hij toepast om 4K@60Hz door een 5Gbs? kabeltje te duwen? Heb je iets van feedback nog ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:20
@Balance Ik neem aan dat je iets anders geprobeerd hebt. Wat waren je verdere ervaringen en waar ben je uiteindelijk op uitgekomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
@Truus01 Niet specifiek, vaak heb ik aan m'n laptop genoeg en heb ook nog een 27" 4K scherm staan voor wanneer dat niet het geval is. Plus een iPad voor media / muziek / zo nu en dan een paper.

Het is ook nog een extra ding om mee te nemen / op te laden, maar misschien wordt m'n volgende laptop wel een dual-screen versie (Zenbook Duo, Yoga Book 9i, etc.).

Mocht je wat leuks tegenkomen houd ik me wel aanbevolen!
Pagina: 1