Vraag

• makenpak
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb een jaar geleden een Aquapura monoblock warmtepompboiler (de 120liter versie) gekocht, bij 123 Kaminofen.
Deze is geïnstalleerd door een installateur, en ik heb zodoende ook de subsidie gekregen (750).
De warmtepompboiler is (uiteraard met een inlaatcombinatie) serieel geplaatst met mijn combiketel.
Als de boiler leeg is, neemt de combiketel het over en kan het hele huis nog verder met douchen :*)
Dit heeft een jaar goed gefunctioneerd. Ik heb nu een storingsmelding, PR1, oftewel de NTC 10KOhm temperatuursonde werkt niet.
De installateur die deze heeft geplaatst wil geen onderhoud doen ("ik ben geen onderhoudsinstallateur"), want kan blijkbaar meer verdienen met het plaatsten van warmtepompen en airco's. Ik heb de nodige installateurs benaderd, maar eigenlijk wil niemand me helpen. Er is teveel werk, ze hebben het druk, en achteraf had ik misschien een type van een in Nederland wat gangbaarder merk kunnen aanschaffen.
De reden dat ik de Aquapura koos is dat deze een rvs tank heeft. De meeste warmtepompboilers die ik zie hebben een geëmailleerd boilervat, en dan moet je regelmatig de opofferanode vervangen.
Ik ben nu zelf maar even gekeken. De sonde heb ik voorzichtig uit een pijpje aan de onderzijde naar beneden getrokken, om deze door te meten. Maar er blijken 2 sondes in te zitten, en die komen dan beiden mee naar beneden. Naast de gewone NTC temperatuursonde zit er nog een sonde in met een koperen aansluiting.
Vraag 1: Wie weet wat dit is? Waarom 2 sondes?
Volgens de installatiehandleiding heeft dit apparaat ook een verdampersonde, maar de verdamper zit bovenop het apparaat en de genoemde sondes zitten beiden in (een buis in) het hart van het boilervat.
Vraag 2: beide sondes waren nat. Ik heb niet het gevoel dat de boiler lekt, er drupt niets.
Het kan condens zijn? De boiler heeft 3 weken niet gewerkt, maar het koude water stroomt er wel continu doorheen, want de boiler staat in serie met de combiketel.
Wie kan mijn vragen beantwoorden?
Bij voorbaat dank,

Beste antwoord (via makenpak op 27-03-2024 09:29)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-11 13:22

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als er koud leidingwater door de boiler gaat, kan er condens ontstaan in de dompelbuis bij die sensoren. Dat kan dat ellende geven. Heb je de boel al eens goed droog laten worden (incl de dompelbuis) en opnieuw getest?

Afhankelijk vd aankoopdatum is er mogelijk ook gewoon nog sprake van garantie en dan moet de leverancier daarin zijn verantwoordelijkheid nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cr3ator op 20-03-2024 14:43 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Als er koud leidingwater door de boiler gaat, kan er condens ontstaan in de dompelbuis bij die sensoren. Dat kan dat ellende geven. Heb je de boel al eens goed droog laten worden (incl de dompelbuis) en opnieuw getest?

Afhankelijk vd aankoopdatum is er mogelijk ook gewoon nog sprake van garantie en dan moet de leverancier daarin zijn verantwoordelijkheid nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door Cr3ator op 20-03-2024 14:43 ]

• makenpak
Beste Cr3ator, Dank voor je reactie.
Toen de storing ontstond was de boiler nog netjes warm, want toen functioneerde deze nog.
Daarna heeft het 4 weken geduurd voordat ik (deze week) zelf de sondes uit de dompelbuis heb verwijderd. De boiler heeft dus 4 weken "koud" gestaan. In die periode kan condens zijn ontstaan, maar condens kan dus niet de oorzaak van de storing zijn.
Intussen is de boel opgedroogd en vanavond zal ik de sondes doormeten en verder kijken.
Heb je enig idee waarom er 2 sondes in de dompelbuis zitten? (de ene is een "standaard sonde, zo'n rvs staafje van pakweg 40 mm lang, maar die andere is van koper met een koperen draad. Ik zal er een foto van maken.

• makenpak
De temperatuursonde heb ik doorgemeten, was inderdaad defect. Ik heb deze vervangen door een sonde met dezelfde karakteristiek, wel een wat duurder type, geheel silicone geseald, om nieuwe problemen met condens vocht te voorkomen.
De boel werkt nu weer!
De andere sonde betreft een temperatuurvoeler voor de veiligheidsthermostaat die de hoofdvoeding onderbreekt als de temperatuur te hoog wordt.

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Goed te horen dat het weer werkt!
Ik had je reactie gemist, maar inderdaad - de ene is voor de normale werking, de andere voor de maximaal-beveiliging.

• makenpak
Cr3ator schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:33:
Goed te horen dat het weer werkt!
Ik had je reactie gemist, maar inderdaad - de ene is voor de normale werking, de andere voor de maximaal-beveiliging.
F]Dank voopr je reactie. ik heb nog ene vraag waar je wellicht het antwoord op weet?

Hoewel het apparaat in de eco-modus is ingesteld (alleen warmtepomp, de elektrische gloeispiraal werkt alleen mee bij een defrost-cyclus), brandt tegenwoordig telkens een ledje "aux" als de warmtepomp aanslaat. Ik kan mij net herinneren dat dit eerder ook zo was.
Volgens de gebruiksaanwijzing betekent deze led "electrical resistance of functioning support".
Ik kan aardig Engels, maar kan hier geen wijs uit. Betekent dit dat de gloeispiraal telkens meedraait? of juist niet? ik kan nergens lezen dat deze functie geactiveerd kan worden in de eco-modus.
Ik heb ook het gevoel dat de boiler telkens erg snel opgewarmd is.

Wie weet dit?

• Cr3ator

Cr3ator

1 bar is geen bar

Ik heb geen idee, maar als je even kijkt wat je stroomverbruik is op het moment dat het apparaat aanstaat heb je vrij snel je antwoord of de spiraal mee doet.

Pagina: 1