Synolgy NAS DS218 "schijf 100% gebruik" oplossen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-06 11:16
Mijn vraag
Mijn Synolgy NAS DS218 is extreem traag en vaak niet benaderbaar via DS CAM of DS Finder. Inloggen op IP met de PC gaat ook moeizaam. De 2 camera's kunnen met enige regelmaat geen beelden opslaan.
Waar zou dit aan kunnen liggen of hoe kan ik dit beter analyseren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Recent 1 van mijn schijven vervangen omdat ik iets soortgelijks ervaarde en geen goede analyse had. Dit leek het probleem voor de afgelopen maanden op te lossen, maar nu dus weer een soortgelijk issue)
  • Schijf 1: Seagate ST[4000VN006 3,6 TB (Nieuw)
  • Schijf 2: WDC WD30EFRX 2,7 TB
Deze staan in RAID1
De opslagpool (2,7TB) is gezond en voor 2,2 TB in gebruik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Het enige punt waarbij ik iets bijzonders zie bij broncontrole is dat er voor Schijf & Volume vrijwel continue 100% gebruik zie aangegeven met af en toe een klein dipje.
Kijkend bij Schijf naar de 2 schijven dan geeft drive 1 vrijwel continue 100% en wil drive 2 wat vaker dippen, maar niet onder de 90% gebruik.

Verbindingen zijn tot een minimum van een PC teruggebracht.
CPU, geheugen raken 100% nooit.
Netwerk 1,7 MB download, 29 kb upload
Geen LUN of NFS

Processen:
Synoavscan is merendeels van de tijd de grootste gebruikers van het privegeheugen (23 MB)
Synorelayd van de CPU (23%)
Synoscgi van het gedeeld geheugen (25MB) wisselend met een paar anderen om deze plek

Het systeem herstarten werkt kort, maar daags erna is het probleem terug.

Beste antwoord (via Lox-1 op 02-04-2024 18:24)

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 17:03
Ik heb laatst ook dit probleem gezien. Ook na een herstart van de NAS kwam het steeds opnieuw terug, een 100% utilization op de schijf.

Na een tijdje zoeken uiteindelijk gevonden dat er een probleem is is de Active Insight package. Het stoppen van deze package zorgde al dat de 'utilization' van de schijf nagenoeg nihil werd. (https://community.synology.com/enu/forum/1/post/185316). Het pakket verwijderen en opnieuw installeren was voor mij de oplossing.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 19:19
Gebruik je hem enkel voor de camera's of draai je er nog meer op?

Hoe recent is de schijf vervangen? Is hij wellicht nog aan het rebuilden?

[ Voor 37% gewijzigd door sjtienuh op 20-03-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
In wat voor configuratie (RAID?) draaien de schijven? Zijn ze wel gezond (SMART)? Al een reboot geprobeerd?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:28
Denk dat er een schijf probleem is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• TjibbeBuijsman
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07-06 17:03
Ik heb laatst ook dit probleem gezien. Ook na een herstart van de NAS kwam het steeds opnieuw terug, een 100% utilization op de schijf.

Na een tijdje zoeken uiteindelijk gevonden dat er een probleem is is de Active Insight package. Het stoppen van deze package zorgde al dat de 'utilization' van de schijf nagenoeg nihil werd. (https://community.synology.com/enu/forum/1/post/185316). Het pakket verwijderen en opnieuw installeren was voor mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lox-1
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 07-06 11:16
Dank!
Vooralsnog alleen Active Insight verwijderd, en meteen kwam de NAS helemaal los en gingen de gebruiks waarde van de beide schijven terug naar zo'n 3 tot 5 % gemiddeld.
Pagina: 1