Synology als secondary / slave DNS in Windows domein

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09 08:16
De titel zegt eigenlijk alles al - hoe configureer ik de DNS Server van een Synology NAS als secondary / slave DNS server. Ik heb een artikel gevonden waarin het wordt beschreven, maar zo te zien wordt een oudere versie van DNS Server gebruikt aangezien de afbeeldingen niet overeenkomen met de DNS Server die ik heb. Ik kan bijvoorbeeld geen 'slave zone' configureren , dus heb ik een Forwarding Zone gebruikt. Maar ik vraag me af of dat wel goed gaat? Ik kan bijvoorbeeld geen Reverse Lookup Zone maken. Dus ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is een Synology als tweede DNS server te gebruiken?

Edit: DS1621+ met DSM 7.2.1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36
Ik zou zeggen DNS configureren op de Synology zoals je normaal zou doen (wel Domain Joined maken uiteraard) en dan op je DHCP server instellen wat de primaire en secundaire DNS moet zijn.

Of zie ik het te doorzichtig?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Het probleem is (denk ik) dat Windows DNS de baas wil zijn.... Kortgezegd moet de secondary DNS server (Synology) de gegevens van de primary (Windows server) kopieren.

[ Voor 46% gewijzigd door Simon Weel op 20-03-2024 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16
Wat wil je bereiken? Je noemt dingen als slave en secondary maar wat bedoel je?
Client secondary?
Forwarding DNS?
Secondary DNS op server?
Replicatie van zone?

Beschrijf even je probleem in plaats van de oplossing. Ik denk namelijk de laatste gezien het artikel maar weer het niet helemaal zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon Weel
Beschrijf even je probleem in plaats van de oplossing.
Het probleem is simpel. Windows domein met 2 DNS servers. Domeincontroller is per definitie DNS server en ik wil een tweede DNS server voor het geval de domeincontroller plat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:36
Korte zoektocht gaf deze mooie instructie: https://www.euclidnet.com...ver-for-active-directory/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:16
Dan is het toch gewoon een kwestie van je Synology als secondary bij je clients invullen? Zonder dc geen domein dus je hoeft niets te repliceren. En als je nog een tweede DC hebt (hoop het wel) dan is je Synology de derde bij de clients.
Pagina: 1