Uitbreiding bestaande PV (Enphase); twijfels over bekabeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:25
Twee jaar geleden is mijn meterkast vervangen naar een 3 fase meterkast. Er komt 1x35 ampere binnen.
Er zijn toen ook 12 panelen op het woonhuis gelegd.

Recentelijk zijn er op de schuur door dezelfde leverancier 4 extra panelen geplaatst.
Alles werkt naar behoren maar ik heb toch twijfels over de correctheid van bekabeling. De leverancier geeft aan dat deze methode correct is.

Ik heb het geprobeerd uit te tekenen.
Het gaat mij vooral om de uitbreiding van de schuurpanelen.
Er liggen 4 panelen met een enphase iq7a omvormer deze gaan naar een pv verdeler met een q relay en een automaat 16A.
Deze gaat naar een lasdoos waar de splitsing wordt gemaakt stopcontacten schuur/pv verdeler/ kabel naar de meterkast.

In de meterkast zit deze kabel achter een lasdoos die weer door gaat naar automaat nummer 3 (fase 1)
Automaat 3 wordt ook gebruikt voor het woongedeelte en een verlichting in de keuken.

De zonnepanelen van het woonhuis zitten op een eigen automaat nummer 13 (fase 1) en hier zit de envoy gateway ook op en de q relay.

Alle panelen zijn in 1 enphase systeem inzichtelijk.

Mijn grootste twijfel is of de kabel van de schuur wel op automaat 3 zou moeten zitten en dan voelt het ook niet zo netjes om die achter een lasdoos te hebben zitten waar ook nog andere apparatuur op zit.
Maar misschien is dit helemaal prima :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08RuK3nBskvu6fbDquZN7-bxgWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fDjaOPlkRpo2VaRCU06MRNKS.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Nee dat is niet goed. Een pv verdeler mag alleen op een eigen groep zitten. En je hebt 3 fasen dus geen 1 maal 35A maar 3 maal 25 denk ik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Dank voor je antwoord.
Ik heb 1 fase 1x35 ampere binnenkomst en een 3 fase meterkast zodat ik de verzwaring vanuit stedin alsnog kan laten regelen en de meterkast hiervoor al geschikt is.

Ik heb dus stopcontacten in de schuur die ik wel wil blijven gebruiken.
Hoe zou ik de aansluiting dan moeten regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:40

martijn v o

Certified by Enphase.

Kabel vanuit hoofdmeterkast naar pv verdeler zonder aftakkingen.
Pv verdeler uitvoeren met rem automaat.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Nog een kabel erbij speciaal voor de zonnepanelen is niet een optie op dit moment.
Het is dus wel mogelijk de kabel te gebruiken die naar het tuinhuis gaat.
Als ik deze direct in de meterkast aansluit dan heeft deze geen aftakkingen.
In de schuur wil ik wel de elekra zoals licht en stopcontacten blijven gebruiken.
Hoe zou die configuratie er dan uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLGIHK9HhRd83DhEaKq0DwrKMW4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FYAYJeuI7gsXD4teGaihZM87.jpg?f=user_large

Zou dit een juiste manier van aansluiten kunnen zijn?

plaatje van pv-verdeler is van internet af geplukt.
Ik zou dan de hoofdschakelaar in de meterkast willen monteren en de rest in de pv verdeler ivm. ruimte te kort in de huidige pv verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
Dit plaatje is een heel eind in de goede richting. Echter, moet de hoofdschakelaar in de pv verdeler, verplicht. Dese moet in 1 handeling spanningsloos geschakeld kunnen worden.

Daarnaast moet je de kabel naar de pv verdeler voorzekeren in de hoofdmeterkast. Zonder de situatie exact te kennen, zit je in vrijwel alle gevallen goed met een aardlekautomaat C16, 300mA. Kun je aangeven wat de aderdikte is van de kabel van de hoofdmeterkast naar de garage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Skubba schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:41:
Dit plaatje is een heel eind in de goede richting. Echter, moet de hoofdschakelaar in de pv verdeler, verplicht. Dese moet in 1 handeling spanningsloos geschakeld kunnen worden.

Daarnaast moet je de kabel naar de pv verdeler voorzekeren in de hoofdmeterkast. Zonder de situatie exact te kennen, zit je in vrijwel alle gevallen goed met een aardlekautomaat C16, 300mA. Kun je aangeven wat de aderdikte is van de kabel van de hoofdmeterkast naar de garage?
Dat is jammer dat de hoofdschakelaar in de pv verdeler verplicht moet. Dat kwam ik nergens echt tegen, hoewel de kant en klare pv verdelers deze wel altijd erin hebben zitten.

In de meterkast zit op elke fase een aardlek schakelaar.
Aardlekschakelaar 2-P FH202A 40/0,03

Ader dikte weet ik niet zeker maar geloof 2,5 mm gelezen te hebben.

Als ik het zo lees dan is het voor mijn situatie dus het beste om de pv verdeler in te richten zoals het plaatje hierboven en dan de hoofdschakelaar in de pv verdeler.

De kabel tussen de schuur en de meterkast direct aan te sluiten op de aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skubba
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-09 14:36
d4de schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 23:03:
[...]

Dat is jammer dat de hoofdschakelaar in de pv verdeler verplicht moet. Dat kwam ik nergens echt tegen, hoewel de kant en klare pv verdelers deze wel altijd erin hebben zitten.

In de meterkast zit op elke fase een aardlek schakelaar.
Aardlekschakelaar 2-P FH202A 40/0,03

Ader dikte weet ik niet zeker maar geloof 2,5 mm gelezen te hebben.

Als ik het zo lees dan is het voor mijn situatie dus het beste om de pv verdeler in te richten zoals het plaatje hierboven en dan de hoofdschakelaar in de pv verdeler.

De kabel tussen de schuur en de meterkast direct aan te sluiten op de aardlek.
Die voorlaatste zin t.a.v. hoofdschakelaar klopt. De laatste zin niet.... Zoals ik in de post hiervoor ook vermeldde, kun je de kabel tussen PV verdeler en hoofdmeterkast niet ongezekerd laten. Hier kun je in jouw geval een aardlekautomaat C16, 300mA voor te gebruiken. Deze aardlekautomaat is een automaat én aardlek in één module en deze zit aangesloten direct achter de hoofdschakelaar van de hoofdmeterkast.

Aansluiten direct achter de aardlekschakelaar van de hoofdmeterkast is om meerdere reden niet juist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d4de
Dank voor je toelichting.

Zou het dan op deze manier aangesloten behoren te zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cb5nHGZrWf5ygXZO8a5EAgj3peM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ao3NjH7M8n5VgH96BcEPC8ET.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Zou het ook op deze manier correct zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uaqVt5Z5-2f2aSVVxFGkcP8aiK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yVD8je6DIykMdpkG5o7wBbft.jpg?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door d4de op 22-03-2024 16:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
d4de schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:04:
Zou het ook op deze manier correct zijn?

[Afbeelding]
Nee, de WCD en licht moeten op een eigen groep, mag geen aftakking zijn van de rode kabel op de tekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
En de hoofdschakelaar in de PV verdeler ontbreekt in beide tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Hopelijk ben ik eruit :)
Automaat 4 zit niks op aangesloten.

Zou dit een correcte setup zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBt3Ed8YeIghS63EyHpF-UPAbFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OW2uThQ8FWOrItCgpo8AfodZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4de
Ik heb een update gemaakt.
Is dit een juiste setup?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B3SUHMoBf5smCUaggCjMTuyW_0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5y1qk03pLml1PwP8rzGOKtT.jpg?f=fotoalbum_large

Of moet de wcd in de schuur juist met een alamat 16A en 30ma aardlek zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lj2hnrSNvibZvCrJipM5yy5pWIQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fDOp8ocg7GHaFOJuhCcUZG0f.jpg?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door d4de op 08-07-2024 00:16 ]

Pagina: 1