Uitsparing in de sierlijst van een kozijn vullen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sly
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-01 16:24
Hey,

Onlangs is er bij ons een nieuwe keuken geplaatst, de spatranden (composiet) zijn voor een gedeelte tegen de sierlijst (hout) geplaatst van een kozijn. Hiervoor heeft er een andere keuken gezeten ook met spatranden waarvoor een uitsparing is gemaakt in de sierlijst.

Deze foto geeft het hopelijk al een beetje weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foRzp-SjMh9baxQbbTO0sizr974=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fsOmCoDeGA5p2DwdVtHfKpYf.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus, hoe kan ik de oude uitsparing het beste vullen? Zodat de oplossing redelijk onzichtbaar en waterdicht is.

Beste antwoord (via Sly op 21-03-2024 15:58)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

Stukje hout op maat maken, in het gat lijmen en de randjes afvullen met vloeibaar hout of plamuur. Netjes glad schuren met het kozijn en dan de boel schilderen. Als je dat netjes doet, zie je er niks meer van :).

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 20-03-2024 07:08 ]

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

Reptile209

- gers -

Stukje hout op maat maken, in het gat lijmen en de randjes afvullen met vloeibaar hout of plamuur. Netjes glad schuren met het kozijn en dan de boel schilderen. Als je dat netjes doet, zie je er niks meer van :).

[ Voor 4% gewijzigd door Reptile209 op 20-03-2024 07:08 ]

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:40

pietje63

RTFM

Zoals @Reptile209 zegt, maar mijn ervaring is dat het lastig is omdat het een plek is die vaak nat zal worden (bij ons net naast de kraan). Plamuur was bij mij daarom onvoldoende, acrylkit houdt het ca 1-2 jaar

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16
Als het kan die hele lat of sierlijst vervangen, alleen het gat proberen op te vullen zal gepriegel worden omdat je eigenlijk nergens houvast hebt (tenzij je er tijdelijk een schroef in draait) In beide gevallen daarna wel kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik heb bij ons de sierlijst horizontaal weggehaald met de multitool en daarna bij de leverancier van het keukenblad een stukje composiet laten maken in dezelfde kleur als het blad wat ik er ingeplakt heb en daarna afgekit.

Hoe hoog is de achterwand?

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 20-03-2024 10:40 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:14
Stuk hout inplakken met houtrotvuller en de rest opvullen/modelleren met houtrotvuller en achteraf in model schuren. Een eenvoudige houtrotvuller versie volstaat al hier.

[ Voor 5% gewijzigd door IceM op 20-03-2024 13:07 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:38
Zelfde sierlat (architraaf) kopen en of geheel vervangen.
Of met multitool stuk uitzagen en nieuw deel inlijmen.
plamuren met een polyesther plamuur, glad schuren en schilderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sly
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 04-01 16:24
pman63 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:33:
Als het kan die hele lat of sierlijst vervangen, alleen het gat proberen op te vullen zal gepriegel worden omdat je eigenlijk nergens houvast hebt (tenzij je er tijdelijk een schroef in draait) In beide gevallen daarna wel kitten.
BCC schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:40:
Ik heb bij ons de sierlijst horizontaal weggehaald met de multitool en daarna bij de leverancier van het keukenblad een stukje composiet laten maken in dezelfde kleur als het blad wat ik er ingeplakt heb en daarna afgekit.

Hoe hoog is de achterwand?
Initieel was het idee om de lat (sierlijst) voor een deel eraf te halen - zodat we ook geen probleem meer hadden met de uitsparing. De spatrand (25cm hoog) zou een deel van de sierlijst vervangen, maar dat durfde de timmerman niet aan. Hij zei dat hij niet zeker was hoe de muur achter de lijst eruit zou komen en wilde dus eigenlijk niet aan de sierlijst komen.

Ik had helaas niet de tools om dat zelf alsnog te doen :( Dus zijn voorstel was om de spatrand korter te maken en tegen de sierlijst te zetten. Nu zit ik dus alsnog met de uitsparing ... opvullen is denk ik de makkelijkste oplossing in deze zoals ik het lees.
Pagina: 1