Vraag

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-09 07:46
Hoi Tweakers,

Graag jullie advies over het plaatsen van zonnepanelen en het aansluiten op de netaansluiting.

Ik zit met de uitzonderlijke situatie dat ik twee adressen heb binnen mijn woning. Er zit nu één netaansluiting, 3x25a. Maar ik kan dus een tweede aanvragen (kosten €1000,-?)
-klopt het dat bij een beetje verbruik deze 2de aansluiting mij eigenlijk niets kost? Ivm teruggaaf energiebelasting van ongeveer 600,- en vastrecht en leverkosten van ook ongeveer €600,-?

Ik kan op een groot schuin dak op mijn schuur veel panelen plaatsen. Volgens sunny designer online totaal 24.000 wp. Opbrengst 20.000kwh/pj.

Uiteindelijk zullen beide aansluitingen ongeveer evenveel verbruiken (meerdere warmtepompen, boilers, zwembad etc). Zeg even dat mijn opgewekte energie ook icm salderen verbruikt zal worden.

Op het eerste gezicht zeg je nu, prima om twee aansluitingen te hanteren en met twee omvormers de stroom te verspreiden. Ik wil alleen binnenkort (hopelijk beschikbaar ergens in 2024) de Wallbox Quasar 2 en een geschikte ev voor bidirectioneel laden aanschaffen (Cupra born 77kw). Wat is dan slim? Alles op één aansluiting knopen? Of heeft iemand een ander beter plan? Dynamisch contract op één aansluiting?

Alvast bedankt voor jullie moeite om mee te denken!

Alle reacties

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:59

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een 'gratis' 2e aansluiting is altijd mooi meegenomen. Dan heb je 2x 3x25A ter beschikking en is volle bak de EV laden eigenlijk altijd een optie. De zonnepanelen kun je in theorie met een 'transfer switch' omschakelen tussen de twee aansluitingen en dan heb je (dankzij salderen) de mogelijkheid om beide aansluitingen administratief op de jaarnota op nul te houden.

24kWp op 3x25A kan met een 15 of 17kW omvormer, maar dan heb je flinke aftopping. Een gedeelte daarvan zou ik dan sowieso al op de tweede aansluiting zetten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• heszol
Dank je voor de tip. Ik had inderdaad al zo’n overschakel relais gevonden. Een splitsing van de zonnepanelen is inderdaad handig. Iemand anders nog tips?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hebben beide adressen een verblijfsfunctie? Dat is voorwaarde om vermindering energiebelasting op de aansluiting te kunnen claimen.

Technisch gewoon met 2x 10kW omvormer werken. Eén per aansluiting.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• heszol
Dag Ronald,

Bedankt voor je advies. Ja beide hebben een verblijfsfunctie. Opsplitsen dus de manier. Dank jullie!