Mouther20 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:13:
Ik heb vaker gewerkt voor een uitzendbureau en daar heb je altijd de keuze of je per maand of per week uitbetaald wil worden. Maar bij “normale” bedrijven is het altijd zo dat je per maand uitbetaald gaat worden en niet de keuze hebt om ook per week uitbetaald te worden.
Maar waarom kun je bij vrijwel de meeste uitzendbureaus wel per week uitbetaald worden en bij een bedrijf niet? Waarom bieden bedrijven deze mogelijkheid niet aan? Ben hier nieuwsgierig naar omdat ik nooit heb begrepen waarom alleen uitzendbureaus dit doen.
Enerzijds praktisch en minder administratiekosten.
Anderszijds omdat dit vanuit de wet zo geregeld is:
De werkgever moet het loon betalen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend (7:623 BW). Je komt bij een 'gewone' werkgever vaak een loon per maand overeen, waardoor dit dus ook per maand moet worden betaald.
Om per week te kunnen betalen moet je daarom een uurloon overeenkomen. Dat is veel omslachtiger, omdat je per week moet uitzoeken hoe veel iemand heeft gewerkt (=admin). Bij uitzendbureau's ligt die admin klaar, omdat de uren naar de klant gaan. Bij een 'gewone' werkgever wordt doorgaans géén tijd geschreven en kun je dat lastiger terugvinden. Daarom krijg je gewoon 12x je maandsalaris per jaar, véél makkelijker.
Daarnaast loop je bij een loon per week veel meer kans op de wettelijke verhoging ex. artikel 7:625 BW. In plaats van één betaalmoment per maand heb je er bij een wekelijkse betaling namelijk +-4. De werkgever moet binnen drie dagen na afloop van het tijdvak betalen, doet hij dat te laat dan geldt vanaf dag 4 tot 8 een rente oplopend aan 5%
per dag en de dagen daaropvolgend 1 procent
per dag - tot maximaal 50% verhoging. Je loopt bij een betaling per week dus 4x meer kans op zo'n 'boete'.
Dat is gelukkig verboden in 7:623 BW. Het tijdvak voor voldoening van loon mag niet korter zijn dan één week.
Theo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:57:
Zou dit ook de andere kant opwerken? Stel je zou per jaar betaald kunnen krijgen ipv per maand, en je zou dan ook iets meer uitbetaald krijgen omdat de administratiekosten zo goed als zijn weggevallen en je een compensatie krijgt voor gederfde rente.
Ik zou persoonlijk akkoord gaan wanneer ik mijn 2024 jaarloon in één keer eind 2024 krijg uitbetaald wanneer dit netto 4% meer is dan de som der netto maandbetalingen.
En omgekeerd mag het loontijdvak dus ook niet langer zijn dan één maand. Wel mag je dat maandloon tot een kwartaal later uitkeren, indien overeengekomen (zie 7:623 lid 2). Je zou dus 'maximaal' per kwartaal kunnen worden betaald, maar minimaal per week.
[
Voor 23% gewijzigd door
Mr. Stom op 20-03-2024 10:28
]