Vaste LED lamp minder fel maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-08 19:21
Ik heb een LED lamp in mijn hal die bestaat uit 3 ronde ringen met aan de binnenkant van die ringen led strips. Dit zijn verdeelde ledjes met daarop diffuus transparant materiaal.

Prachtige lamp maar ik vind hem te fel. Hij zou dimbaar moeten zijn (volgens de verkoper) maar het blijkt in werkelijkheid lastig te realiseren te zijn. Ik heb daadwerkelijk elk soort dimmer geprobeerd maar niks werkt.

Nou heb ik als laatste oplossing diverse led drivers besteld met dezelfde spanning alleen een lager vermogen dan de huidige. Ik hoop daarmee de leds minder fel te laten branden. De huidige driver is geschikt voor 80-120W. Ik heb er 4 besteld: De kleinste 20W, de zwaarste 70W. Allen met dezelfde DC uitgangsspanning (120-180V, 300mA. Iemand hier ervaring mee?

De huidigen ringen met leds staan deels parallel (de grootste ring is parallel geschakeld met de andere 2) en deels in serie (de 2 kleinste ringen staan in serie). M.i. als ik deze schakeling behoud met dezelfde spanning maar een lager vermogen dan wordt de stroomsterkte op elke schakeling lager = minder fel, correct?

Een alternatief zou zijn om alles in serie te zetten. Alleen dan is de spanning niet meer gelijk (de ene ring heeft meer ledjes dan de andere ivm omvang) en bij dezelfde stroomsterkte (in serie) gaan ze niet even fel meer branden. Is het wellicht niet nog beter om alles parallel te schakelen = overal gelijke spanning?

Hoor graag of iemand me op weg kan helpen. Ga komend weekend aan de slag met de soldeerbout!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:15

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Simpele led driver levert een vaste stroom, niet een spanning. Het aantal leds in serie bepaald de spanning. Mogelijk zit er in jouw strips al een constante stroombron? In dat geval is het makkelijker om het eerst met een regelbare voeding te testen.
Anders heb je een led driver nodig met een lagere stroom afgifte.

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als dat ding dimbaar zou moeten zijn: wat gebeurt er als je hem vanuit een aan stand, snel uit en weer aan zet? Dat mechanisme heb ik vaker gezien namelijk :)

Een led kan weliswaar dimbaar zijn, maar als ie te weinig stroom krijgt gaat ie knipperen, of doet ie helemaal niks.
Als jij minder licht wil zou ik simpelweg de grootste of de twee kleine ringen ontkoppelen.

Andere optie: die ledjes worden niet warm, dus je zou ook een deel van de ledjes gewoon af kunnen plakken met zwart papier of plastic oid. Hoef je niet met elektronica te klooien ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
om welke lamp gaat het? is er nog een product pagina beschikbaar? mogelijk kunnen we dan beter mee denken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:05

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jappie1985 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:41:
Ik heb een LED lamp in mijn hal die bestaat uit 3 ronde ringen met aan de binnenkant van die ringen led strips. Dit zijn verdeelde ledjes met daarop diffuus transparant materiaal.

Prachtige lamp maar ik vind hem te fel. Hij zou dimbaar moeten zijn (volgens de verkoper) maar het blijkt in werkelijkheid lastig te realiseren te zijn. Ik heb daadwerkelijk elk soort dimmer geprobeerd maar niks werkt.

Nou heb ik als laatste oplossing diverse led drivers besteld met dezelfde spanning alleen een lager vermogen dan de huidige. Ik hoop daarmee de leds minder fel te laten branden. De huidige driver is geschikt voor 80-120W. Ik heb er 4 besteld: De kleinste 20W, de zwaarste 70W. Allen met dezelfde DC uitgangsspanning (120-180V, 300mA. Iemand hier ervaring mee?

De huidigen ringen met leds staan deels parallel (de grootste ring is parallel geschakeld met de andere 2) en deels in serie (de 2 kleinste ringen staan in serie). M.i. als ik deze schakeling behoud met dezelfde spanning maar een lager vermogen dan wordt de stroomsterkte op elke schakeling lager = minder fel, correct?

Een alternatief zou zijn om alles in serie te zetten. Alleen dan is de spanning niet meer gelijk (de ene ring heeft meer ledjes dan de andere ivm omvang) en bij dezelfde stroomsterkte (in serie) gaan ze niet even fel meer branden. Is het wellicht niet nog beter om alles parallel te schakelen = overal gelijke spanning?

Hoor graag of iemand me op weg kan helpen. Ga komend weekend aan de slag met de soldeerbout!
Wat zei de verkoper toen je hem vroeg hoe dat ding dan dimbaar is? /s

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Executer
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:33

The Executer

Lekker belangrijk!

The Eagle schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:12:
Als dat ding dimbaar zou moeten zijn: wat gebeurt er als je hem vanuit een aan stand, snel uit en weer aan zet? Dat mechanisme heb ik vaker gezien namelijk :)
Dit inderdaad, vooral Philips heeft er een handje van dit in te bouwen, maar is soms niet altijd helder (no pun intended :P ) omschreven.

Of eventueel bakpapier als een extra laag maar toch diffuus?

"We don't make mistakes; we just have happy accidents" - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappie1985
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-08 19:21
De lamp ziet er ongeveer zo uit:
https://bluebell-shop.nl/..._480x480.jpg?v=1679493033
Gekocht bij een Belgische lampenzaak. Nieuwprijs 385€. Model/merk staat er niet op. Er werd daar aangegeven dat deze dimbaar is me alle conventionele led dimmers. Dat blijkt niet het geval. Ik heb de lamp inmiddels al een half jaar dus retour is niet echt een optie.

Gezien het design is afplakken van de leds ook niet echt een optie.

Als je er een inbouwdimmer op zet dan gaat 1 ring heel licht branden (nauwelijks zichtbaar) en de rest doet het niet. Ze gaan verder niet flikkeren. Stand van de dimmer maakt daarbij niet uit.

Op zich hoef ik er ook geen dimmer op het is nu alleen echt te fel. (Of misschien is mijn hal te klein voor de hoeveelheid licht.)

Maargoed ik hebt dus wat drivers besteld met een lager vermogen dan er momenteel in de hoop dat dat soelaas biedt. Het valt te proberen. Lukt het niet dan ga ik op zoek naar een andere lamp. Ik zit dus vooral klem met de overweging serie/parallel schakelen van de 3 ringen.

Overigens dank voor alle reacties alvast! Had niet verwacht dat er zoveel mee zouden kijken/denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op de LED-driver zit een shuntweerstand waarmee de stroom geregeld wordt. Veelal een waarde van <1 Ohm. Vervang deze door een grotere weerstandswaarde en de stroom door de LED's zal lager worden.

Vereist wel soldeerskills en past beter in dit forumdeel:
Modding, mechanica en elektronica

Heb ik zelf ook wel eens aangepast omdat ik de lamp te fel vond.

Persoonlijk zou ik de verkoper aanspreken omdat ze een niet-conform product hebben afgeleverd. Ook na 0,5 jaar zou het gewoon moeten werken. Zeker voor een lamp van 385 euro mag je dat verwachten.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 20-03-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:14
Jappie1985 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:41:
Hij zou dimbaar moeten zijn (volgens de verkoper) maar het blijkt in werkelijkheid lastig te realiseren te zijn. Ik heb daadwerkelijk elk soort dimmer geprobeerd maar niks werkt.
Kun je een duidelijke foto maken van de originele driver?
Klinkt alsof je constant current drivers hebt, mag ik dan aannemen dat de originele driver dat ook is? De lichtsterkte wordt bepaald door de stroom, dus als je alleen maar 300mA exemplaren koopt zou dat weinig verschil moeten maken. Je wilt juist een lagere stroom, of misschien een driver met instelbare stroom.

Verder kan ik me slecht voorstellen dat al die drivers met verschillend vermogen dezelfde uitgangsspanning en stroom vermelden. 120V bij 300mA is 36W, 180V bij 300mA is 54W, die specificaties op een 20W of 70W driver zijn dus alles behalve logisch.

Kun je laten zien welke drivers je precies hebt besteld?

Als je het verschil tussen een constant current driver of constant voltage voeding nog niet door hebt moet je vooral geen dingen in serie / parallel aan gaan sluiten of nieuwe driver plaatsen, tenzij je wilt riskeren dat je de LEDs sloopt.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1