6 lasapparaten gelijktijdig gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusketier
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 21-03-2024
Beste Mensen,

Kan iemand mij adviseren of hetgeen ik denk ook daadwerkelijk kan.
Heb een vraag gekregen van iemand die wil in een werkplek 6 lasapparaten gelijktijdig kunnen gebruiken op een onderverdeler een 40 A aansluiting welke beschikt over 3 fase. In de bijlage de specificatie van de lasapparaten.

Zoals ik het zie gebruiken de lasapparaten bij 40% 3600 watt
P=U*I 200 A*18 V=3600 watt het maximale vermogen bij 40%
De lasapparaten komen dan ieder achter een eigen aardlekautomaat van 16 A B karakteristiek
I=P/U 3600/230=15.65A

De aansluiting bestaat uit 3 x 40A met de volgende verdeling
Per fase maximale belasting P=U*I = 40*230=9200 watt

Fase1

aardlekautomaat B16 verlichting led weet niet precies hoeveel watt maar ik denk 4 lampen?
aardlekautomaat B16 lasapparaat 3600 watt

Fase2
aardlekautomaat B16 wcd's werkruimte

Fase3

Is dit zo mogelijk op een veilige manier?

Ik kom er namelijk niet helemaal uit met het typeplaatje je hebt volgens mij een ingaande en uitgaande kant bij een lasapparaat?

Alvast bedankt,

Gr,

TonAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f7cbYf0m_0YqBKpvJdaLtoSsHIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YjCsjpc8EivKCd15bLTje95R.jpg?f=fotoalbum_large
...

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:03
Een goede installatie is altijd veilig. Jou vraag is dat het ook werkt zonder dat er automaten klappen.

Wat voor stekker zit er aan de lasapparaten? Zo'n grote blauwe? 16A of 32A? Dat moet haast wel 32A zijn met een vermogen van 6.8 of 5.8kva (is ongeveer 6800 of 5800W. Kva is inclusief verliezen)

Die 40% op het label is de maximale uitgangsstroom bij gebruik 40% van de tijd. Tijdens die 40% is de gemiddelde ingangsstroom 19.6A met een piek van 31A. Bij 100% gebruik is het iets lager.

B karakteristiek met lasapparaten gaat fout. Die klappen snel door de piekstroom.

6 lasapparaten tegelijk op een aansluiting? Dan ga ik mij eerder zorgen maken over de hoofdzekering. Die 40A lijkt mij voldoende voor 3 apparaten tegelijk (1 per fase)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
Volledig eens met bovenstaande. In je overzicht mis ik nog het verbruik van de afzuiginstallaties. Met 6 lasapparaten neem ik aan dat dit om een professionele omgeving gaat dus is afzuiging een must. Reken per afzuiger er nog maar eens 1.5kW bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Op welke manier wordt er gelast? Dit is zoals te zien op het typeplaat ook bepalend voor de primaire stroom.
MMA (Elektrode lassen) Imax 31A Ieff 19.6A of TIG Imax 26A Ieff 16.4A

Zelfs met TIG en een Ieff van 16.4A zit je nog krap op een 16A B, met inschakelen tript deze sowieso heel regelmatig.

Drie van deze apparaten op één 40A afgezekerde fase is vragen om vaak opnieuw inzetten van die zekering.

Je noemt een onderverdeler, waar krijgt deze de voeding vandaan, is er meer vermogen beschikbaar? Wat is de kabeldikte en kabellengte?

www.elecdev.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Wat gaan ze lassen?
Dik zwaar spul vaak op max stroom of dun plaatwerk?
Dik spul zit je al gauw aan de 150 ampere+ lasstroom, dun plaatwerk met tig houd met een 50 a 75 ampere lasstroom wel op.
De opname uit het net zal bij de laatste ook een stuk lager zijn.

Het aanslaan/strijken van de beklede laselektroden wil ook nog wel eens behoorlijke pieken veroorzaken op de opgenomen netstroom.

Dus wat is het plan in die werkplaats?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:00
TorxWorx schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:47:
Volledig eens met bovenstaande. In je overzicht mis ik nog het verbruik van de afzuiginstallaties. Met 6 lasapparaten neem ik aan dat dit om een professionele omgeving gaat dus is afzuiging een must. Reken per afzuiger er nog maar eens 1.5kW bij.
Zoiezo, hier in een professionele omgeving (met overigens 3x250A) staan zelden meer dan 2 lasapparaten gelijktijdig te werken...
De laser cutters en kantbanken draaien dan wel weer bijna continue...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:14

Barrycade

Through the...

Waarom leest dit als een huiswerk vraag die door Chatgpt getrokken is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:22

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als je dit soort vragen moet stellen voor je "opdrachtgever" verwacht ik binnen een maand na installatie een bericht in de krant "werkplaats afgebrand"

Typisch geval van een ondernemer die geen geld wil uitgeven aan een fatsoenlijke oplossing door een professioneel bedrijf maar lekker goedkoop af wil zijn.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:33

Theo

moederbord

Bepaal eerst wat er nog meer aan stroom wordt verbruikt binnen het bedrijf. Wanneer er zes lassers zijn dan zijn er dus ook minimaal 6 man aanwezig. Dan heb je dus ook licht, ventilatie en verwarming nodig. De kantinehoek heeft een koffieautomaat en koelkast staat, en mogelijk hangt er ook een airco te draaien. Ofwel, op de hoofdaansluiting komt dus veel meer te hangen dan enkel 6 lasapparaten.

Kijk dus eerst wat alle verbruikers zijn, en wat ze kunnen/mogen gebruiken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusketier
Allen bedankt voor jullie reactie wat betreft het type plaatje begrijp ik nu dat je een ingaande kant hebt en uitgaande kant. Mijn berekening was dus gebaseerd op de uitgaande kant en niet juist.

Dus als ik het goed begrijp is de zwaarste ingaande kant MMAI1max 31A. Dit zou dan betekenen dan het lasapparaat in ieder geval achter een 32A automaat zou moeten komen te zitten en dan het liefst een C karakteristiek.

In de praktijk zullen ze echter alleen gaan tig lassen bij 100% wat dan weer die TIG1eff zou zijn 16,4A. Maar ik neem aan dat je installatie of moet stemmen op de zwaarst mogelijke last om de veiligheid te waarborgen? (Het gaat hier namelijk een workshop ruimte waar men dun plaatmateriaal gaat tiggen.)

De hoofdzekering zou dan in ieder geval 63A moeten zijn en dan komen jullie vragen om de hoek hoe zit de rest van de installatie eruit. Omdat er niet veel vermogen over blijf wanneer je uit gaat van MMAI1max 31A (6 apparaten gelijktijdig) en verdeeld over de 3 fase.

Situatie is nu dat de voeding vanaf de hoofdverdeler via een 3 fase spanningrail loopt afkomstig is welke op 40a gezekerd is. Vanaf de spanningsrail loopt er kabel naar de unit waar een onderverdeler hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:08
Je geeft veel te weinig informatie.

Wat zit er nog meer op die 3x40A?
Zijn die kabels/rails dik genoeg om de zekeringwaarde te verhogen tot het gewenste niveau?
Heeft de hoofdaansluiting voldoende overcapaciteit om dit te bewerkstelligen?
Komen er meer nieuwe verbruikers bij? Afzuiging, zaagmachines of worden de bestaande arbeidsplaatsen opgewaardeerd?
Vervallen er verbruikers waardoor ruimte vrijkomt voor ander verbruik?

Misschien kan de huidige onderverdeler wel worden opgewaardeerd om alle 6 apparaten te voeden, maar misschien zit die ook al vol en moet je een nieuwe onderverdeler aanbrengen, misschien heeft de huidige ruimte voor 3 apparaten en volstaat een nieuwe onderverdeler voor 3 apparaten.

Als je wat ik je nu vraag niet zelf kunt beantwoorden dan moet je dit door iemand laten doen die wel weet waar die mee bezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Had er al iemand vermeld dat bedrijfsinstallaties best door een bedrijfselectricien wordt uitgevoerd. Zeer handig voor de bedrijfsleider: hij krijgt een factuur, en als er iets mis is kan hij kosten gaan verhalen op verzekering van de bedrijfselectricien.
Het geld wat bespaard zou worden door zelf te prusen, verlies je zo als de electriciteit een half uurtje plat ligt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
deklusketier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:08:
Dus als ik het goed begrijp is de zwaarste ingaande kant MMAI1max 31A. Dit zou dan betekenen dan het lasapparaat in ieder geval achter een 32A automaat zou moeten komen te zitten en dan het liefst een C karakteristiek.

In de praktijk zullen ze echter alleen gaan tig lassen bij 100% wat dan weer die TIG1eff zou zijn 16,4A. Maar ik neem aan dat je installatie of moet stemmen op de zwaarst mogelijke last om de veiligheid te waarborgen? (Het gaat hier namelijk een workshop ruimte waar men dun plaatmateriaal gaat tiggen.)

De hoofdzekering zou dan in ieder geval 63A moeten zijn en dan komen jullie vragen om de hoek hoe zit de rest van de installatie eruit. Omdat er niet veel vermogen over blijf wanneer je uit gaat van MMAI1max 31A (6 apparaten gelijktijdig) en verdeeld over de 3 fase.

Situatie is nu dat de voeding vanaf de hoofdverdeler via een 3 fase spanningrail loopt afkomstig is welke op 40a gezekerd is. Vanaf de spanningsrail loopt er kabel naar de unit waar een onderverdeler hangt.
Volgens mij moet je eerst eens gaan uitzoeken wat die apparaten nu echt trekken.
Voor 10 euro koop je een automaat en kun je gaan testen of het werkt.

Daarnaast komt er een gelijktijdigheidsfactor bij.
Die apparaten verbruiken natuurlijk alleen iets als ze aanstaan en er iemand actief staat te lassen. Zeker bij zo'n training/workshop staan de cursisten niet uren achter elkaar volgas te lassen. Het zal meestal een minuutje lassen zijn en daarna weer wat prutsen.
Een automaat (en bedrading e.d.) kun je prima een tijdje hoger belasten, daar is in alle normen keurig rekening mee gehouden:
https://www.se.com/nl/nl/faqs/FA277439/
Je kunt een automaat 3600s belasten met minimaal 1,13x de nominale stroom en 60s met 2,55x de norminale stroom. Dus zelfs als beide lasapparaten op dezelfde fase 32A zouden pakken, dan gaat dat nog meer dan een minuut goed als die samen afgezekerd zijn op 40A.

Dus als jij 6x een C32A automaat haalt en die op de 3 fases aansluit van je 40A aansluiting, dan vermoed ik dat je al nooit een probleem gaat krijgen. Helemaal niet als die dingen maximaal 16A staan te trekken en ook niet continu aan staan.
Het enige is wel: als je hoofdstoppen eruit gaan, moet je die wel kunnen herstellen, want anders wordt het een hele vervelende cursusdag ;)
Maar als je onderverdeler keurig is beveiligd op 40A met een automaat die je zelf kunt herstellen, dan kun je het sowieso proberen.

Onder het motto, meten is weten, kun je ook nog een energiemeter erbij halen. Bijvoorbeeld zoiets:
https://www.aliexpress.com/item/1005006034226090.html
(Het is wel Chinees spul, voorzichtigheid is wel nodig)
Of anders zou je een volwaardige kWh meter ertussen kunnen zetten, die kunnen ook huidig verbruik weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deklusketier
Mee eens dat de complete installatie bekeken moet worden bekeken wet betreft de belasting.
Maar is voor mij nu minder belangrijk. Heb namelijk nog steeds niet idee dat het nu duidelijk is hoe het typeplaatje gelezen moet worden.

Wat ik dan niet begrijp als het lasapparaat achter een 32A automaat zou moeten zitten waarom zit er dan een gewone 230V stekker aan het apparaat en geen 32A stekker. Een standaard wcd is geschikt tot 16A belasting.

Heb nog wat meer navraag gedaan ook bij een bedrijf van lasapparaten over een specifiek apparaat zie link
https://www.kippersrijsse...ER6p3xxkPkSBoCKCMQAvD_BwE

Dit apparaat kan volgens hun achter een 16a zekering en gaven het volgende aan als verklaring.

U kunt de volgende richtlijnen hanteren voor het berekenen van het benodigde vermogen.

1 Kva = 800 watt
1 Kva = 1,5 amp
Formule: Aantal ampère x 0,75 = aantal kVA
50 KVA = 40 KW ( 40.000 watt) = 72 Amp.maximaal
100 KVA = 80 KW ( 80.000 watt) = 144 Amp.maximaal

Maar bovenstaande begrijp ik eerlijk gezegd ook niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 15-04 14:06
deklusketier schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 15:27:
Mee eens dat de complete installatie bekeken moet worden bekeken wet betreft de belasting.
Maar is voor mij nu minder belangrijk. Heb namelijk nog steeds niet idee dat het nu duidelijk is hoe het typeplaatje gelezen moet worden.

Wat ik dan niet begrijp als het lasapparaat achter een 32A automaat zou moeten zitten waarom zit er dan een gewone 230V stekker aan het apparaat en geen 32A stekker. Een standaard wcd is geschikt tot 16A belasting.

Heb nog wat meer navraag gedaan ook bij een bedrijf van lasapparaten over een specifiek apparaat zie link
https://www.kippersrijsse...ER6p3xxkPkSBoCKCMQAvD_BwE

Dit apparaat kan volgens hun achter een 16a zekering en gaven het volgende aan als verklaring.

U kunt de volgende richtlijnen hanteren voor het berekenen van het benodigde vermogen.

1 Kva = 800 watt
1 Kva = 1,5 amp
Formule: Aantal ampère x 0,75 = aantal kVA
50 KVA = 40 KW ( 40.000 watt) = 72 Amp.maximaal
100 KVA = 80 KW ( 80.000 watt) = 144 Amp.maximaal

Maar bovenstaande begrijp ik eerlijk gezegd ook niet helemaal?
Het is wel relevant wat je nog meer gaat aansluiten, je vraag is of dit zo kan op de hoofdzekering is anders niet te beantwoorden... Daarbij werkt een topic gewoon veel efficiënter als je vanaf het begin al zo volledig mogelijk bent qua informatie.

Dan de typeplaatjes:
deklusketier schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 14:08:
De 40% of 100% met bijbehorende lasstroom is hier niet relevant aangezien dit de inschakelduur is. Oftewel het zegt alleen iets over het koelvermogen van het lasapparaat. De MMA_I_max en TIG_I_max zeggen iets over de stroom piek. Of dit werkt met jouw zekering hangt met name af van de karakteristiek van de zekering.
Dan de MMA_I_eff en TIG_I_eff, dit is de stroom bij maximale belasting in een steady state situatie. Voor TIG lassen zou je dus met een 16-C zekering goed zitten. Voor MMA (elektrode) lassen zou je eerder richting een 20-C gaan. Hier thuis gaat een 200 Ampère TIG apparaat icm. een 16-C prima. Mijn ervaring is dat je met elektrodes bijna nooit continu op de 200A last dus waarschijnlijk volstaat een 16-C in jouw situatie ook.
Pagina: 1