Zonnepanelen en draaien van apparaten (salderen)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monique1903
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-05-2024
Goedenavond.

Onlangs zijn op het dak van onze huur appartementen zonnepanelen geplaatst. Ik heb 2 zonnepanelen gekregen. Vandaag genereerden deze panelen 2.11 kwh. Ik heb wat apparaten aan gehad, hierdoor leverde ik iets meer dan 1 kwh uur terug.
Mijn gemiddelde verbruik op een dag is 7 kwh. De teruglevering wordt hier vanaf getrokken, dus zo'n 6 kwh wordt in rekening gebracht.
Met deze 2 zonnepanelen ga ik denk ik nooit meer opbrengst genereren dan mijn verbruik per dag.
Mijn vraag is dan: het maakt dan toch niet uit of ik mijn apparaten overdag in hoog tarief aan zet of in de avond in laag tarief aan zet? Want wat niet direct gebruikt wordt van wat gegenereerd wordt, wordt van dagverbruik afgetrokken.
Of denk ik nu te simpel?
Want overal wordt gezegd zet je apparaten aan wanneer de zonnepanelen opbrengst genereren, ookal is dat hoog tarief.

Groet,
Monique

[ Voor 7% gewijzigd door Monique1903 op 19-03-2024 19:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:12
Salderen is wat je moet opzoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:29
In de boekhouding maakt het niet uit. Je mag immers nog salderen.

Het is een roep om gedrag te veranderen. Immers is er overdag veel zonne-energie Europabreed, en is het dan de bedoeling om de energie te gebruiken. ‘s avonds is deze energie er niet meer en komt deze gewoon weer uit kolen of gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monique1903
Maar qua kosten kan ik dus nu eigenlijk beter mijn apparaten nog in laag tarief aanzetten, toch?
Want teruglevering wordt van totaal kwh per dag afgetrokken.
Als het salderen verdwijnt, dan beter overdag in hoog tarief aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:54
Als je netjes wilt zijn probeer te verbruiken wanneer je veel opwekt.
In toekomst ga je hoogstwaarschijnlijk variabel tarief hebben. Op momenten dat er veel opgewekt wordt is de prijs laag of zelfs negatief!

Qua kosten, controleer je eigen contract.

Ik neem aan dat je in Nederland woont, in België mag je niet salderen.

[ Voor 22% gewijzigd door 99ruud99 op 19-03-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monique1903
Als ik mijn gegenereerde kwh overdag in hoog tarief niet of nauwelijks gebruik hou ik meer kwh over wat terug geleverd wordt en dus van dagverbruik wordt afgetrokken. Wanneer mijn dagverbruik grotendeels in laag tarief ligt, dan heb ik meer voordeel dan wanneer ik mijn apparaten in hoog tarief aanzet. Toch.
Sorry, maar het is nog een beetje abacadabra voor mij.

[ Voor 27% gewijzigd door Monique1903 op 19-03-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Wat staat er in je contract?
Betaal je daadwerkelijk minder voor nacht dan voor dag? Want dat is niet meer standaard. Er zijn zelfs energiemaatschappijen die het hebben omgedraaid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:34
het maakt heel weinig uit, verschil tussen dag en nachttarief bij Greenchoice is nu 1,3 cent/kWh (28 cent in daltarief, 29,3 cent in dag/normaaltarief). Met 2 zonnepanelen gaat het max om 700 kWh in een jaar, dus de max. 'winst' is 7 euro. Niet meer naar omkijken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Zoals hierboven beschreven, en veel leveranciers hebben al gezegd tussen 2 en 17 gratis stroom...

Maakt in totaal dat je beste je gedrag nu al gaat aanpassen naar gebruiken wanneer je opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monique1903
@99ruud99, ja ik heb nog dag en nacht tarief.
@fr33z, oké, duidelijk. Dat is inderdaad bijna niks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Fr33z En als iedereen zo gaat redeneren gaan de omvormers steeds vaker uitvallen op piekmomenten. Buiten de centenkwestie is er nog steeds een probleem op het net wat vastloopt. Oftewel, zoveel mogelijk overdag opsnoepen. Anders zijn er steeds meer momenten dat je helemaal geen voordeel hebt omdat je helemaal geen stroom meer opwekt @Monique1903 . Overdag verbruiken dus.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 19-03-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:19
Het hangt ook van je energieleverancier en contract af.
Er zijn er bij die een terugleververgoeding vragen (ik dacht Budget Energie)

Vermoedelijk maakt het voor jou weinig tot niets uit, maar zoveel mogelijk proberen te gebruiken wanneer de panelen flink leveren is om meerdere redenen een goed idee, al heb je er op dit moment misschien nog geen individueel profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Eens met voorgaanden.
Ondanks dat wij nog voor 100% mogen salderen probeer ik wel zoveel mogelijk als de kans er is om zelf vermogen te gebruiken.
En dan wel op een nuttige manier dus niet zinloos wegstoken.
We zitten hier op het streekje inmiddels aardig aan de max van wat het net nog verdraagt.
En ik heb daar een aardig aandeel in.
Dus om te pogen te voorkomen dat de omvormers van de buren uitvallen probeer ik zoveel mogelijk de eigen opwek te benutten.
Maar dat houd ook ergens op natuurlijk ik kan het op een gegeven moment ok domweg niet meer zelf gebruiken dus dan gaat het toch het net op.
Maar ik probeer wel de piek wat af te vlakken waar mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ba1xaUoGZdYQUP6ppKWCgywAl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PxxaaRYbJsmSW6FWYksAEH6x.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:37
Ja, financieel is het voor jou het voordeligst om tijdens het laagste tarief stroom te verbruiken.

Het verschil is wel meestal zo klein dat je er weinig aan hebt. Zelfs als je elk dubbeltje twee keer moet omdraaien is dat zo.

Een vaatwasser of wasmachine gebruikt meestal ca. 1 kWh per programma. Stel dat je dat 1000x weet te verplaatsen naar het goedkope tarief. Dan moet je al wel behoorlijk je best doen en er erg op letten. En stel, het verschilt 1 cent per kWh, wat tegenwoordig wel ongeveer is waar het op neerkomt. Dan heb je dus in een jaar €10 bespaard maaar het kost wel heel veel moeite voor dat bedrag.

Omdat er overdag tegenwoordig een groot deel van het jaar (zeker maart-okt) een overschot aan stroom is, help je het milieu het meest door wasdrogers, wasmachines, vaatwassers, (elektrische auto voor wie dat heeft) zo veel mogelijk tussen 10-16u te laten draaien/opladen.

Ook als je eigen panelen niet per se al die stroom leveren is dat nog steeds zo. De panelen van je buren doen dan namelijk de rest wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:44
let op hoe je energieleverancier saldeert. En dan bedoel ik of ie saldeert per tariefperiode. Het merendeel saldeert per tariefperiode. Dat betekent dat hetgeen je overdag opwekt niet verrekend wordt met hetgeen je 's nachts verbruikt. En dus zul je in die situatie moeten verbruiken wanneer je opwekt. Gevolg is dat je overdag een paar cent Teruglever vergoeding krijgt en 's nachts weer duur in moet kopen, die twee worden tegenwoordig niet tegen elkaar weggestreept bij dubbeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:30
MotorBeast schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:52:
@Fr33z En als iedereen zo gaat redeneren gaan de omvormers steeds vaker uitvallen op piekmomenten. Buiten de centenkwestie is er nog steeds een probleem op het net wat vastloopt. Oftewel, zoveel mogelijk overdag opsnoepen. Anders zijn er steeds meer momenten dat je helemaal geen voordeel hebt omdat je helemaal geen stroom meer opwekt @Monique1903 . Overdag verbruiken dus.
Toch raar he, dat ze dan met een financiële prikkel sturen om juist 's nachts energie te gebruiken*. Het nachttarief is nog steeds goedkoper dan het dagtarief. Zet je aan het denken niet?

*Gaat alleen op als je meer verbruikt dan opwekt.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:19
In de wintermaanden als het nog een beetje waait is het beter om 's nachts verbruikers te laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:39
Beetje off topic maar met een gemiddeld verbruik van 7kwh/dag in een appartement zijn de makkelijkste besparingen bij jezelf te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kanoet schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:18:
Beetje off topic maar met een gemiddeld verbruik van 7kwh/dag in een appartement zijn de makkelijkste besparingen bij jezelf te zoeken.
Wellicht heeft TS een elektrische boiler of warmtepomp, dan zit je er zo aan gemiddeld.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monique1903
Erasmo schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:19:
[...]

Wellicht heeft TS een elektrische boiler of warmtepomp, dan zit je er zo aan gemiddeld.
Ik heb inderdaad een elektrische boiler. En ik werk elke dag thuis, dus gebruik alles hier.
En een zoon die graag gamed op een zo'n groot mogelijk scherm, helaas hebben die een slecht energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Monique1903 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb inderdaad een elektrische boiler. En ik werk elke dag thuis, dus gebruik alles hier.
En een zoon die graag gamed op een zo'n groot mogelijk scherm, helaas hebben die een slecht energielabel.
Waarom maar 2 panelen? Ik zou het hele dak laten vol leggen. Zeker nu salderen nog loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-05 18:04
Even lezen en interpreteren @MotorBeast ;). Huurappartement, waarschijnlijk flat, waar het dak is volgelegd en het aantal panelen naar rato wordt verdeeld onder het aantal bewoners / aantal kamers / weetikveel.

Ik denk niet dat TS de keuze voor meer panelen had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
Gramser schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:53:
Even lezen en interpreteren @MotorBeast ;). Huurappartement, waarschijnlijk flat, waar het dak is volgelegd en het aantal panelen naar rato wordt verdeeld onder het aantal bewoners / aantal kamers / weetikveel.

Ik denk niet dat TS de keuze voor meer panelen had.
Had ik gelezen en jij zegt ook......waarschijnlijk. ;) Dus was benieuwd. 2 is wel erg minimaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monique1903
Twee panelen is ook zeker zeer minimaal. Ik had geen keuze, verhuurder bepaald. Ik woon op bovenste etage, 6 hoog en op de hoek. En toch maar 2 panelen. De eerste etage heeft ook maar 2 panelen. Alle tussenliggende etages hebben er 4 gekregen en 2 beneden woningen 6. Ze hebben alleen maar gekeken naar wat nodig was om label A te krijgen.

Overigens van de week een mail gekregen van Vattenfall dat dag en nacht tarief gelijk getrokken wordt. Dus mijn vraag maakt niet meer uit haha
Pagina: 1