Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral games: Team Fortress 2, Ubisoft open world (AC, FC, WD) completionist, GTA 5, ...
-> dus vaak iets ouder, maar wel leuk als de settings zo hoog mogelijk kunnen (Van plan om in 2024-2025 Cyberpunk 2077 eens te proberen.)
Surfen: nieuws, Youtube, aankopen/reservaties
Media: met VLC streamen vanaf Synology Diskstation
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht 1000-1200 euro aan nieuwe onderdelen te besteden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Indien huidige behuizing moet vervangen worden, mag die nieuwe slechts 3-4 cm hoger zijn:
uitvoering: Fractal Design Focus G Mini
-Videokaart wil ik graag zo lang mogelijk gebruiken:
uitvoering: AMD Radeon RX 6700 XT
-Idem voor de voeding:
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF1 750W TT Premium Edition Zwart
-Monitor is:
uitvoering: LG UltraGear 27GL850 Zwart
-Muis (eenvoudige MS-mouse had het begeven na 10-15 jaar):
uitvoering: Razer Basilisk V3
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Deze oude onderdelen gaan naar mijn vader; ofwel in zijn huidige kast (37 cm hoog, 45 cm diep, heb helaas nog geen andere specs) ofwel, en dat is wellicht het makkelijkst, in mijn behuizing (zie hierboven):
uitvoering: ASRock B450M Pro4
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
(Beide zijn PCIE 3.0, dus ja: huidige videokaart kan er zijn PCIE 4.0 niet benutten.)
uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXKB
-Zijn huidige CPU is Intel Celeron met twee threads. Bestaat er kans dat die voeding kan blijven of sowieso vervangen? Welke andere onderdelen heeft hij nodig? Wat moet ik uitzoeken over die oude pc?
-Wat doe ik met de schijven? Overbrengen naar de nieuwe pc of meegeven met de oude onderdelen?
Er zitten momenteel twee M.2-SSD's op, twee HDDs en een gewone SSD:
uitvoering: Crucial MX500 m.2 500GB
uitvoering: Kingston A2000 1TB
uitvoering: WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB
uitvoering: WD Red Plus, 2TB (64MB cache)
uitvoering: Kingston UV500 2,5" 960GB
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-Ik heb al sinds "386" enkel AMD, omdat ik prijs/kwaliteit-verhouding belangrijk vind. Zowel qua CPU als GPU wil ik dus AMD houden.
(-Op dit moederbord heeft gestaan: 2400G, 3600 én 5600G. Hopelijk blijkt AM5 ook toekomstgericht.)
-Wel bang voor warmte en stroomverbruik. Waarom maakte AMD die AM5-CPU's zo dik? (Ik vind "blijven passen van AM4-koelers" geen goede reden.)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Moederbord: µATX (omwille van behuizing), goede kwaliteit maar niet overdreven duur, wi-fi hoeft niet
-Graag veel opslag lokaal (want maandlimiet internet): meerdere M.2-SSD's op MB of via uitbreidingskaart?
-Optische drive (uitvoering: LG GH24NSD1) bijna nooit gebruikt, maar wel graag behouden.
-Er nooit toe gekomen om "Win11-voorwaarden" te vervullen (boot-sector en zo). Met nieuwe installatie zal dat dus wel ok zijn, maar ik blijf wellicht bij Windows 10.
-Zijwand kast is nooit gemonteerd en altijd open gebleven, omwille van warmte. Lawaai valt mee, maar wel behoorlijk veel stof.
-Speakers zijn 15 jaar oud, gebruik vrijwel uitsluitend headphones (over-ear).
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
-Omdat ik de huidige videokaart behoud, dacht ik qua CPU aan 6-8 cores (al of niet met 3D-cache) maar wel geschikt om later krachtiger GPU aan te kunnen. Of wordt dat een probleem voor de 750W-voeding?
-2x8GB geheugen lijkt wat krap te worden, dus 2x16GB zou weer ok moeten zijn.
-Ik wil graag suggesties voor de nieuwe onderdelen, advies over welke onderdelen wel te houden en welke toch door te geven aan mijn vader, aandachtspunten/valkuilen die ik momenteel over het hoofd zie.
Alvast bedankt!
Vooral games: Team Fortress 2, Ubisoft open world (AC, FC, WD) completionist, GTA 5, ...
-> dus vaak iets ouder, maar wel leuk als de settings zo hoog mogelijk kunnen (Van plan om in 2024-2025 Cyberpunk 2077 eens te proberen.)
Surfen: nieuws, Youtube, aankopen/reservaties
Media: met VLC streamen vanaf Synology Diskstation
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht 1000-1200 euro aan nieuwe onderdelen te besteden.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-Indien huidige behuizing moet vervangen worden, mag die nieuwe slechts 3-4 cm hoger zijn:
uitvoering: Fractal Design Focus G Mini
-Videokaart wil ik graag zo lang mogelijk gebruiken:
uitvoering: AMD Radeon RX 6700 XT
-Idem voor de voeding:
uitvoering: Thermaltake Toughpower GF1 750W TT Premium Edition Zwart
-Monitor is:
uitvoering: LG UltraGear 27GL850 Zwart
-Muis (eenvoudige MS-mouse had het begeven na 10-15 jaar):
uitvoering: Razer Basilisk V3
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
-Deze oude onderdelen gaan naar mijn vader; ofwel in zijn huidige kast (37 cm hoog, 45 cm diep, heb helaas nog geen andere specs) ofwel, en dat is wellicht het makkelijkst, in mijn behuizing (zie hierboven):
uitvoering: ASRock B450M Pro4
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600G Boxed
(Beide zijn PCIE 3.0, dus ja: huidige videokaart kan er zijn PCIE 4.0 niet benutten.)
uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B
uitvoering: G.Skill Sniper X F4-3200C16D-16GSXKB
-Zijn huidige CPU is Intel Celeron met twee threads. Bestaat er kans dat die voeding kan blijven of sowieso vervangen? Welke andere onderdelen heeft hij nodig? Wat moet ik uitzoeken over die oude pc?
-Wat doe ik met de schijven? Overbrengen naar de nieuwe pc of meegeven met de oude onderdelen?
Er zitten momenteel twee M.2-SSD's op, twee HDDs en een gewone SSD:
uitvoering: Crucial MX500 m.2 500GB
uitvoering: Kingston A2000 1TB
uitvoering: WD Blue 3,5" (CMR, 64MB cache, 7200rpm), 1TB
uitvoering: WD Red Plus, 2TB (64MB cache)
uitvoering: Kingston UV500 2,5" 960GB
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-Ik heb al sinds "386" enkel AMD, omdat ik prijs/kwaliteit-verhouding belangrijk vind. Zowel qua CPU als GPU wil ik dus AMD houden.
(-Op dit moederbord heeft gestaan: 2400G, 3600 én 5600G. Hopelijk blijkt AM5 ook toekomstgericht.)
-Wel bang voor warmte en stroomverbruik. Waarom maakte AMD die AM5-CPU's zo dik? (Ik vind "blijven passen van AM4-koelers" geen goede reden.)
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
-Moederbord: µATX (omwille van behuizing), goede kwaliteit maar niet overdreven duur, wi-fi hoeft niet
-Graag veel opslag lokaal (want maandlimiet internet): meerdere M.2-SSD's op MB of via uitbreidingskaart?
-Optische drive (uitvoering: LG GH24NSD1) bijna nooit gebruikt, maar wel graag behouden.
-Er nooit toe gekomen om "Win11-voorwaarden" te vervullen (boot-sector en zo). Met nieuwe installatie zal dat dus wel ok zijn, maar ik blijf wellicht bij Windows 10.
-Zijwand kast is nooit gemonteerd en altijd open gebleven, omwille van warmte. Lawaai valt mee, maar wel behoorlijk veel stof.
-Speakers zijn 15 jaar oud, gebruik vrijwel uitsluitend headphones (over-ear).
Ga je overklokken?
Neen.
Wat verwacht je van ons?
-Omdat ik de huidige videokaart behoud, dacht ik qua CPU aan 6-8 cores (al of niet met 3D-cache) maar wel geschikt om later krachtiger GPU aan te kunnen. Of wordt dat een probleem voor de 750W-voeding?
-2x8GB geheugen lijkt wat krap te worden, dus 2x16GB zou weer ok moeten zijn.
-Ik wil graag suggesties voor de nieuwe onderdelen, advies over welke onderdelen wel te houden en welke toch door te geven aan mijn vader, aandachtspunten/valkuilen die ik momenteel over het hoofd zie.
Alvast bedankt!