AM5 desktop voor software engineering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jelmert
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-10 11:03
Mijn AM5 build is onder de 700 euro gekomen dus tijd om te bestellen. Het was mij ontgaan dat de tray versie van de 7700 stukken goedkoper is geworden dan de boxed dus ik had achteraf wel eerder kunnen bestellen.

De build moet mijn minisforum x500 vervangen en ik wil zelf aan de slag met het fabriceren van een case, dus vandaar dat de kast ontbreekt.

Het ontwikkelen van software is het enige wat deze machine hoeft te doen dus een grafische kaart kan achterwege blijven aangezien de Ryzen prima een monitor kan aansturen. Gevoelsmatig moet alles snappie werken en het bouwen van docker containers is niet iets waar ik graag op wacht.

Processor + koeler
Ik ga niet overklokken dus ik denk goed weg te kunnen komen met een 7700 non x. De integrated graphics van de 7700 volstaan (werk nu op een 5700G). Het is fijn dat de koeler zo stil mogelijk is dus vandaar deze keuze.

Moederbord
Eigenlijk wil ik een mini-itx moederbord om zo compact mogelijk te kunnen werken maar deze borden zijn weer een stukje duurder (€179) en de goedkoopste heeft geen displayport (€149). Vandaar mijn keuze voor dit goedkope micro-atx (€132) bordje. Helemaal zeker ben ik nog niet van deze keuze en misschien moet ik toch maar voor de 48 euro duurdere Gigabyte B650I AX gaan.

Voeding
Aangezien er geen videokaart van stroom hoeft te worden voorzien en een kast niet een beperkende factor is heb ik voor deze voeding gekozen. In het verleden wel naar een PicoPSU gekeken maar qua prijs biedt dat geen voordeel.

Geheugen & opslag
Gekozen voor de componenten die na mijn inziens de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Aan Knop
Als iemand nog leuke out-of-the-box ideeën heeft voor een aan/reset knop hoor ik het graag.

Mijn vraag aan jullie is of ik nog ergens op kan besparen of er verstandig aan doe om juist duurdere keuzes te maken.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 237,-€ 237,-
1MoederbordenASRock A620M Pro RS WiFi€ 131,99€ 131,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 48,45€ 48,45
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G640C32K€ 106,90€ 106,90
1Voedingenbe quiet! TFX POWER 3 300W Gold€ 65,99€ 65,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 1TB€ 72,90€ 72,90
Totaal€ 663,23

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54

Thomg

Aww yiss

Misschien een rare alternatieve suggestie, maar wat vind je van een moederbord met gesoldeerde CPU?
Ik zie dat de 7745HX variant helaas uitverkocht is, maar de 7945HX variant is niet heel veel duurder voor ~530.
https://store.minisforum....bd?variant=42142918607031

Flex-ATX is misschien ook interessant als je compact wilt.
categorie: Voedingen

Voor de rest valt er niet veel over te zeggen behalve dat M-ATX in een compacte build wel een beetje zonde is :+

• jelmert
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 28-10 11:03
Fantastisch @Thomg, van een Flex-ATX had ik nog nooit gehoord maar voeg hem toe aan de build!

Het concept van minisforum wat je linkt kon ik ook nog niet maar vind ik dan weer te duur voor wat je krijgt. Performance is iets lager en de prijs iets hoger. Gelukkig is die uitverkocht dus brengt het mij niet in twijfel:P

• DarkLoki
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-10 14:43
Ik vraag mij af wat het geluidsniveau is van de kleine fans in die Flex-ATX voedingen?