Schuurdeur afstellen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Wij wonen 2 jaar in dit huis en de garagedeur klemt, ik dacht ik ga die even afstellen omdat ik een schroefje , plaatje oid had verwacht maar niets van dat alles.

Het (lijken) zijn vaste scharnieren.
Rechtsonderin klemt die en je ziet dat de deur rechtsboven in meer speling heeft.

Alle scharnieren zijn het zelfde

Kan / hoe kan ik deze deur afstellen ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3PmendjtcXdChncSuoS7ZMBOfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Apxlu6reH4hmbV8P4tAL311Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFGxhwvXsr7FeVdGwBhNoVDmgas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R0ICeeKi7Hx5UHpUthqSmjIm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijJH6tixl2Hu-hR56wbrRD6ZYpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iIy48Qo3dQamZ1IXqNe6n6MI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VYIJ6EGoYkcxx-7DNW-HUTKxok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mG47M36XaUgiUwOiziK2QaqC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgObHehyYiaYRa5Vh0IIE1G5WVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/REufXuMmQroVUMPNNjh67Pmw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vuurs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:25
Hebben jullie de deurstopper zelf geplaatst? Deze zit m.i. op een niet zo'n handige plek..

I.v.m. hefboomeffect heb je een aardige kans dat bij het openslaan van de deuren het scharnier uit lood / krom getrokken is, mogelijk dat even nagaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Scharnier op plaatje 1 lijkt ook niet helemaal verzonken (meer) te zijn?

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Als je de deurstopper daar plaatst, verbuigt je scharnier. Ik denk dat je je onderste scharnier moet vervangen. Heb exact hetzelfde gehad.

[ Voor 13% gewijzigd door Dinictus208 op 19-03-2024 15:15 ]

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Vuurs schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:12:
Hebben jullie de deurstopper zelf geplaatst? Deze zit m.i. op een niet zo'n handige plek..

I.v.m. hefboomeffect heb je een aardige kans dat bij het openslaan van de deuren het scharnier uit lood / krom getrokken is, mogelijk dat even nagaan?
Nee die is zo vanuit de bouw geplaatst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
LAD93 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:14:
Scharnier op plaatje 1 lijkt ook niet helemaal verzonken (meer) te zijn?
Dat is het onderste schanier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Dinictus208 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:15:
Als je de deurstopper daar plaatst, verbuigt je scharnier. Ik denk dat je je onderste scharnier moet vervangen. Heb exact hetzelfde gehad.
Zou een kleine moeite zijn om te proberen, dank voor de tip.

Zou de deur beter moeten sluiten als ik die los haal om te testen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:44

paQ

Hier moeten/kunnen stelplaatjes achter.
Afgelopen zomer heb ik een (moeten) scharnier vervangen en vulplaatjes bestel je mee in bepaalde diktes.
Dat zie je op je eerste foto ook zitten, en daarom lijkt het alsof je scharnierplaat niet helemaal verzonken zit in je kozijn. (Hetgeen ook zo is)

Ergo: zoiets achter je scharnier rechtsonder, aan de kozijnkant:
https://www.onlinedeurbes...phSFDKmA1KWhoCcV0QAvD_BwE

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 19-03-2024 15:32 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:49

Pazo

Mroaw?

Tik de pin van de onderste scharnier er eens uit, wellicht dat je dan kan zien dat ie niet helemaal goed is uitgelijnd, en op dat moment ook minder / niet meer klemt. Dan kan je misschien ook beter zien hoe je de scharnier moet buigen om het weer op 1 lijn te krijgen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pazo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:31:
Tik de pin van de onderste scharnier er eens uit, wellicht dat je dan kan zien dat ie niet helemaal goed is uitgelijnd, en op dat moment ook minder / niet meer klemt. Dan kan je misschien ook beter zien hoe je de scharnier moet buigen om het weer op 1 lijn te krijgen.
Die zijn gelagerd. ik zou het lekker in tact laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:49

Pazo

Mroaw?

paQ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Die zijn gelagerd. ik zou het lekker in tact laten ;)
Ik heb dit ook met mijn schuurdeur gehad, vergelijkbare scharnieren.
Pin eruit getikt, deur dicht gedaan. Toen kon je zien dat de helft aan de muurkant en de helft aan de deurkant niet 100% recht boven elkaar uitgelijnd zaten. Evt een dun plaatje metaal of iets onder de deur in de hoek schuiven, zo dat de deur vrij van de onderkant komt en vrij van het kozijn. Daarna kan je zien hoe de scharnierhelften zitten uitgelijnd. Vervolgens met iets van de tang weer recht buigen / boven elkaar uitlijnen, zodat de pin er weer netjes terug in kan. Als je dan het plaatje weer weg haalt, zou de deur niet meer moeten klemmen.

Het is te proberen. Makkelijker dan het scharnier vervangen, kan altijd nog :)

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Heeft de deur altijd al geklemd of is dit in de loop van de tijd ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Pazo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Ik heb dit ook met mijn schuurdeur gehad, vergelijkbare scharnieren.
Pin eruit getikt, deur dicht gedaan. Toen kon je zien dat de helft aan de muurkant en de helft aan de deurkant niet 100% recht boven elkaar uitgelijnd zaten. Evt een dun plaatje metaal of iets onder de deur in de hoek schuiven, zo dat de deur vrij van de onderkant komt en vrij van het kozijn. Daarna kan je zien hoe de scharnierhelften zitten uitgelijnd. Vervolgens met iets van de tang weer recht buigen / boven elkaar uitlijnen, zodat de pin er weer netjes terug in kan. Als je dan het plaatje weer weg haalt, zou de deur niet meer moeten klemmen.

Het is te proberen. Makkelijker dan het scharnier vervangen, kan altijd nog :)
Mijn scharnier was door een storm ongelukje behoorlijk verbogen. Ik kreeg het echt no way terug gebogen hoor. Het is te proberen natuurlijk, maar ik zou het er nooit op wagen voor die 89 cent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
paQ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:31:
Hier moeten/kunnen stelplaatjes achter.
Afgelopen zomer heb ik een (moeten) scharnier vervangen en vulplaatjes bestel je mee in bepaalde diktes.
Dat zie je op je eerste foto ook zitten, en daarom lijkt het alsof je scharnierplaat niet helemaal verzonken zit in je kozijn. (Hetgeen ook zo is)

Ergo: zoiets achter je scharnier rechtsonder, aan de kozijnkant:
https://www.onlinedeurbes...phSFDKmA1KWhoCcV0QAvD_BwE
Zoiets lijkt achter het onderste scharnier te zitten, wellicht die eruit halen zodat die verder naar binnen valt ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/misoBwxjbm2t3Leji0T43Jn2q_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFww8YeUWOvs4Fu2tywyEayk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

wd200 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:48:
[...]

Zoiets lijkt achter het onderste scharnier te zitten, wellicht die eruit halen zodat die verder naar binnen valt ?

[Afbeelding]
dat is dat plaatje ;)

Sja kan, maar dat zal er niet voor jan Joker zitten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wd200
2 stelplaatjes er tussenuit gehaald; hij kan nu weer normaal sluiten.:

Thnx voor de hulp!!!

Voor het mooie nog wel een nieuw scharnier halen; hij lijkt iets verbogen en dan weer opnieuw stellen

[ Voor 35% gewijzigd door wd200 op 19-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Je zou evt een extra deurstopper kunnen plaatsen wat hoger. Dan hou je nog wel enig moment maar dan tordeert de deur wellicht minder. Of gewoon altijd heel voorzichtig de deur open en dicht.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
Dinictus208 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:23:
Je zou evt een extra deurstopper kunnen plaatsen wat hoger. Dan hou je nog wel enig moment maar dan tordeert de deur wellicht minder. Of gewoon altijd heel voorzichtig de deur open en dicht.
Dat is sowieso een goede tip, die ga ik ook doen.
Hij kan altijd een keer openwaaien hoe voorzichtig je ook doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Even een schopje, op basis van tips is het klemmen aan de zijkant opgelost en konden we deur in ieder geval weer Gebruiken

De deur heeft altijd wat geklemd aan de onderkant (zeker als het warmer wordt) en nu wordt het tijd om dat ook op te lossen.

Valt dit nog af te stellen of moet ik gewoon een paar mm aan de onderkant afschuren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:41
wd200 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:07:
Even een schopje, op basis van tips is het klemmen aan de zijkant opgelost en konden we deur in ieder geval weer Gebruiken

De deur heeft altijd wat geklemd aan de onderkant (zeker als het warmer wordt) en nu wordt het tijd om dat ook op te lossen.

Valt dit nog af te stellen of moet ik gewoon een paar mm aan de onderkant afschuren ?
Heb je ook aan de bovenkant een stelplaatje wat eruit kan zodat je de deur meer waterpas kunt kantelen?

Zo nee, schaven (schuren duurt eindeloos).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
Rukapul schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 11:19:
[...]

Heb je ook aan de bovenkant een stelplaatje wat eruit kan zodat je de deur meer waterpas kunt kantelen?

Zo nee, schaven (schuren duurt eindeloos).
Hij hangt waterpas, als ik een plaatje eruit om de onderkant omhoog te doen gaat die weer aan de zijkant klemmen.

Schaven moet het dus worden 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:45

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Een enkele keer is de drempel zo beschadigd (fietsen trappers e.d.) dat door de drempel te schaven/schuren je 2 vliegen in 1 klap slaat. Houd hoe dan ook rekening mee met de dikte van een nieuwe verflaag aan beide kanten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1