Testrit met dealer naast mij?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justbe
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik heb vandaag een testrit gemaakt met een 2dehands Astra met 5000 km op de teller.
Auto wordt verkocht door een Opel dealer.

Echter toen ik wou vertrekken ging de dealer naast mij op de passagiersstoel zitten?
Dit was mijn eerste proefrit, maar ik dacht dat je tijdens een proefrit alleen kon rijden?

Is het normaal dat de dealer mee in de auto kwam zitten tijdens de testrit?
Tevens duurde de proefrit slechts 10min, zeer kort dus.

Ik ben 21j, is het omdat de dealer mij niet vertrouwde dat die naast mij kwam zitten?
Had nochtans verteld tegen hem net 200km te hebben gereden, enig vertrouwen in mijn rijkunsten zou die dus toch wel moeten hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Nee dat is niet normaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-06 22:35

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Kan zijn dat je onbetrouwbaar of te 'jong' overkomt voor de auto die je wil gaan rijden, bijvoorbeeld een snelle Opel OPC. Dealers hebben veel te maken met 'testpiloten' die alleen voor de leuk een rondje willen rijden in een mooie auto.

Welke Astra gaat het hier om?

Maar kort antwoord op je vraag: Nee, is niet gebruikelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Dynazap op 19-03-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:58
Ik zou gelijk uitstappen en naar een andere dealer gaan voor een proefrit.

Ik wil zelf in alle rust een auto willen rijden, uiteraard netjes, maar soms ook vol gas en even 200km/u rijden in Mexico, op wat knopjes kunnen drukken, onder de motorkap kijken etc. zonder bemoeienis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:37
Als hij zojuist er 200km mee heeft gereden zou ik het ook niet helemaal vertrouwen.. zeker niet met 5000km op de teller.

Eerste wat je doet met een auto is luisteren met een koude start. als een blok al warm is als je aankomt 180graden omdraaien.

nvm beter lezen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door epicfailguy23 op 19-03-2024 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00
Heb je het aan de dealer gevraagd of hij bij iedereen mee reed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:17
Dynazap schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:07:
Kan zijn dat je onbetrouwbaar overkomt of te 'jong' overkomt voor de auto die je wil gaan rijden, bijvoorbeeld een snelle Opel OPC. Dealers hebben veel te maken met 'testpiloten' die alleen voor de leuk een rondje willen rijden in een mooie auto.

Welke Astra gaat het hier om?

Maar kort antwoord op je vraag: Nee, is niet gebruikelijk.
Een beetje goede en/of serieuze dealer/verkoper gaat eerst het gesprek aan met de klant, om er achter te komen hoe serieus de proefrit is, of het financieel gedragen kan worden, etc.
Dan wordt er meestal al vrij snel duidelijk of het een proefritje voor het plezier is, of dat er wel een daadwerkelijke verkoopkans in zit.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Scenario

Jij: stapt in voor een proefrit
Dealer: stapt ongevraagd in
Jij: “Mag ik vragen wat hier de bedoeling van is? Een proefrit maak je in principe alleen of met kennissen, niet met een dealer
Hij: vaag antwoord
Jij: “De proefrit is van de baan. Ik zoek wel een andere dealer die me wel alleen een proefrit laat doen” 👋🏻

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Het kan nog gekker, heb wel eens van een dealer te horen gekregen dat er pas proefgereden kon worden als we het over de prijs eens waren. Dat was een erg kort bezoek.
Verder mag de dealer best meerijden maar dat heeft wat mij betreft geen invloed op hoe lang de proefrit duurt, waar ik rij en hoe ik rij. Dus buckle up!

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:50

mrc4nl

Procrastinatie expert

:?

ora et labora

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• stylezzz
Tallguy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:16:
Scenario

Jij: stapt in voor een proefrit
Dealer: stapt ongevraagd in
Jij: “Mag ik vragen wat hier de bedoeling van is? Een proefrit maak je in principe alleen of met kennissen, niet met een dealer
Hij: vaag antwoord
Jij: “De proefrit is van de baan. Ik zoek wel een andere dealer die me wel alleen een proefrit laat doen” 👋🏻
Hij : Prima, testpiloten hoef ik niet.

Ergo. We kennen niet het hele verhaal. Op je 21ste een proefrit in een auto van 35K (gokje) gaan maken vind ik ook wel apart eerlijk gezegd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:07
evilution schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:16:
Het kan nog gekker, heb wel eens van een dealer te horen gekregen dat er pas proefgereden kon worden als we het over de prijs eens waren. Dat was een erg kort bezoek.
Verder mag de dealer best meerijden maar dat heeft wat mij betreft geen invloed op hoe lang de proefrit duurt, waar ik rij en hoe ik rij. Dus buckle up!
Dit heb ik in motorland wel vaker gehoord. Er is zoveel interesse (geweest)/schaarste met bepaalde motoren dat ze er ook gewoon mee weg kwamen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Justbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:04:

Ik ben 21j, is het omdat de dealer mij niet vertrouwde dat die naast mij kwam zitten?
Nee. Dat is niet normaal om dat (zonder overleg) te doen. Mogelijk vertrouwde hij jou niet of dacht ie meer kans te maken om iets te verkopen als ie onderweg zijn verkooppraatje kon houden. Of de auto heeft kuren die pas aan het licht komen als je er langer dan 10 min in rijdt. Of hij dacht dat een eventueel defect jou niet op zou vallen als hij ernaast zat om jou af te leiden.

Anyway, het blijft voor ons speculatie, de echte reden had je echt aan hem moeten vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:40
Beetje raar, maar was mij ook eens overkomen.
Weet niet waarom, maar voelde me erg op mijn vingers gekeken.
Mocht ook alleen maar even de snelweg op en na 2-3 km de volgende afrit er weer af.
De snelweg onderdoor, snelweg weer op en snelweg na 2-3 km weer af.
Auto ingeleverd en niet gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Niet online

Tallguy

stylezzz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:19:
[...]

Ergo. We kennen niet het hele verhaal. Op je 21ste een proefrit in een auto van 35K (gokje) gaan maken vind ik ook wel apart eerlijk gezegd....
Prima, als hij de aanname doet dat TS aan testpiloot is. Niks zo verkeerd als aannames doen (hoewel we het allemaal doen op z’n tijd), maar dan moet hij niet later klagen over gebrek aan omzet. Iemand die21 is kan prima een testrit doen in een auto van 31K. Wil hij dat niet, dan zou ik mijn auto daar ook niet kopen, dan is het meteen over voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:57
downtime schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:20:
[...]

Of hij dacht dat een eventueel defect jou niet op zou vallen als hij ernaast zat om jou af te leiden.
Ik zat dit topic te lezen en dacht wat zit iedereen nou te zeuren eigenlijk, dan gaat die man toch lekker mee? Maar bovenstaande is wel een goed punt inderdaad! Nooit bij stil gestaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Tallguy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Prima, als hij de aanname doet dat TS aan testpiloot is. Niks zo verkeerd als aannames doen (hoewel we het allemaal doen op z’n tijd), maar dan miet hij niet klagen over gebrek aan omzet. Iemand die21 is kan prima een testrit doen in een auto van 31K. Wil hij dat niet, dan zou ik mijn auto daar ook niet kopen, dan is het meteen over voor mij.
Dat is de afweging voor de verkoper inderdaad. Komt de TS serieus en betrouwbaar over, dan doe je niet te moeilijk over een proefrit. Heb je goede reden voor twijfel? Dan rijd je mee of weiger je simpelweg de proefrit. Allemaal onderdeel van het vak autoverkoper.... Weiger je teveel dan verkoop je niks en word je ontslagen, laat je iedereen klakkeloos in je auto's rijden kan er wel eens een ongelukje gebeuren. :)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
dit voegt niks toe aan het topic

[ Voor 81% gewijzigd door We Are Borg op 19-03-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:44
Wat mij betreft kon je ook gewoon aangeven de testrit alleen te willen doen en als de dealer het er niet mee eens is, stap je toch uit en rijd je naar een andere? Genoeg Astra's te koop zeg ik zo maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:55

Orac

Ik mis je papa.

Ik heb vandaag een testrit gemaakt met een 2dehands Astra met 5000 km op de teller.

Echter toen ik wou vertrekken ging de dealer naast mij op de passagiersstoel zitten?
Dit was mijn eerste proefrit, maar ik dacht dat je tijdens een proefrit alleen kon rijden?

Had nochtans verteld tegen hem net 200km te hebben gereden, enig vertrouwen in mijn rijkunsten zou die dus toch wel moeten hebben.
Dus hij heeft het goed ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:34

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Orac schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:37:
[...]

200km afstand, niet 200km/h

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Nu online
In de jaren negentig werkte ik bij familie die een dealerschap had in Peugeot. In 95% van de gevallen lieten we de klant zelf proefrijden maar het type snel, jong met een petje op die in een 205 GTI wilde proefrijden of onze 405 MI16 kreeg er wel een verkoper naast . Tja op basis van uiterlijk profileren, maar het ging wel om onze eigendommen en de ervaring was dat deze 'kopers' over het algemeen geen potentiele kopers waren.

Voor wat betreft TS kan ik niet oordelen natuurlijk. Gebruikelijk is een kopie rijbewijs en het risico van de ondernemer die verzekerd is voor dit soort zaken maar bepaald of hij dit risico aangaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Mad_Manic op 19-03-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orac
  • Laatst online: 18:55

Orac

Ik mis je papa.

Angeloonie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:40:
[...]

200km afstand, niet 200km/h
Daarom juist. Waarom zou je 200 km rijden voor een testrit? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

Gezien je leeftijd kan het goed zijn dat dit eisen van de verzekeringsmaatschappij zijn, er zijn immers genoeg verhuurbedrijven die je pas vanaf 23 of zelfs 27 jaar, om die reden een auto verhuren.
Mad_Manic schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:41:
In de jaren negentig werkte ik bij familie die een dealerschap had in Peugeot. In 95% van de gevallen lieten we de klant zelf proefrijden maar het type snel, jong met een petje op die in een 205 GTI wilde proefrijden of onze 405 MI16 kreeg er wel een verkoper naast . Tja op basis van uiterlijk profileren, maar het ging wel om onze eigendommen en de ervaring was dat deze 'kopers' over het algemeen geen potentiele kopers waren.

Voor wat betreft TS kan ik niet oordelen natuurlijk. Gebruikelijk is een kopie rijbewijs en het risico van de ondernemer die verzekerd is voor dit soort zaken maar bepaald of hij dit risico aangaat.
De 405 Mi16 en 205GTi 1.9 waren in die tijd ook legendarisch goede auto's. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:34

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Orac schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:45:
[...]

Waarom niet? Als dat het specifieke model, de netste prijs, het juiste bouwjaar, de goede uitvoering, de mooiste km-stand en de perfecte kleur is?

Ik heb voor mijn 1e auto zo'n 150km gereden, dat was de dichtstbijzijnde dealer met de uitvoering die aan al mijn wensen voldeed..

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:21
[...]

Waarom is dat raar, het is toch een occasion? Ik heb afgelopen week ook 240 km enkele reis gereden om naar een occassion te kijken, geinspecteerd, testrit gedaan en daarna gekocht. Dat is voor een specifieke uitvoering van een occasion toch niet heel gek?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

En wat zegt het om 200km te rijden? Ik heb ook wel eens 200km zonder brokken gereden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:31

Metalfreak

Hoije woh!

Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, maar snapte ik eigenlijk ook wel, ik zat er verder dan ook nog niet aan vast. Als ik er na de proefrit van af zag was het ook geen probleem. Maar ik ga dan ook naar specifieke auto's op zoek, niet naar dertien in een dozijn modellen die je op elke hoek van de straat vindt. Auto was verder trouwens in prima staat en heb ik daarna ook gekocht.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:26

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

[...]

Als het nu precies net die ene auto is waar je interesse in hebt en niet veel te koop staat?

Wij hebben onze vorige auto gekocht bij de Citroën-dealer in 's-Gravenzande (bij Hoek van Holland), terwijl we uit Nijmegen komen. Die stonden ook wel even raar te kijken toen we dat vertelden. Maar: het was precies de uitvoering die we zochten. Optiepakket, kleur en leeftijd/km-stand. Dan rijd je er wel even voor natuurlijk.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik snap die dealer ook wel.

Er valt weinig proef te rijden met een auto die praktisch nieuw is met fabrieksgarantie en alles erbij.
Je kunt bij elke dealer proefrijden met een vergelijkbare auto.
Daarnaast komt de koper alleen, kan, maar voor dergelijke uitgaven is het niet gek om iemand mee te vragen, een paar extra ogen/oren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Ik heb ook vorig jaar iets soortgelijks meegemaakt, maar ik ben 40+ en kwam aanrijden in mijn eigen nette onverprutste BMW 520d uit 2014. Ik kwam een proefrit maken in een BMW 530d uit '18, dus vanuit mijn perspectief een bescheiden upgrade.

Toen kwam de verkoper ook ineens naast mij zitten. En tijdens de proefrit ging zijn verkooppraatje maar door en heeft hij mij zelfs aangemoedigd een paar keer flink gas te geven om te genieten van het geluid en de souplesse van een 6-cilinder. Noot: ik ben een rustige rijder en hou helemaal niet van plankgas in een diesel (waarom zou je, koop dan een benzinemotor als je graag hoog in de toeren rijdt).

Uiteraard heb ik de verkoper vriendelijk bedankt na een proefrit van zo'n 20 minuten en ben in alle rust weer in mijn eigen pruttelende 4-cilinder naar huis gereden.

In mijn geval is het overduidelijk dat ik geen scheurneus ben, het gesprek voor de proefrit was serieus en het leek er vooral op dat hij tijdens de rit alleen maar wilde doorgaan met zijn verkooppraatje.

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

TheGhostInc schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:49:
Ik snap die dealer ook wel.

Er valt weinig proef te rijden met een auto die praktisch nieuw is met fabrieksgarantie en alles erbij.
Je kunt bij elke dealer proefrijden met een vergelijkbare auto.
Daarnaast komt de koper alleen, kan, maar voor dergelijke uitgaven is het niet gek om iemand mee te vragen, een paar extra ogen/oren.
Hangt van de leeftijd af.

Een auto van 6 maanden oud met 5k op de teller, ok. Maar een auto van meer dan een jaar met zo'n lage km-stand wil ik ook eerst rijden voor ik de knoop doorhak.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:52

weebl

YARR!

Grote handelaar langs de A2 bij Utrecht zeker?
Dat verhaal ook in een paar recensies van die tent gelezen en op basis daarvan verder gezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:51:
[...]

Hangt van de leeftijd af.

Een auto van 6 maanden oud met 5k op de teller, ok. Maar een auto van meer dan een jaar met zo'n lage km-stand wil ik ook eerst rijden voor ik de knoop doorhak.
Uiteraard, maar dan kom je die auto kopen. Dat daar een proefrit bij hoort snapt elke verkoper.

Maar dit klinkt meer als een oriënterend proefritje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Laatst online: 16:43

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja, het gebeurt ook vaak genoeg dat een testrit eindigt in een Oost-Europees land of op een boot naar Afrika. Misschien heeft deze dealer daar wat nare ervaringen mee.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

weebl schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:54:
[...]

Grote handelaar langs de A2 bij Utrecht zeker?
Dat verhaal ook in een paar recensies van die tent gelezen en op basis daarvan verder gezocht.
Nope, klein handelaartje in een of ander schijtgat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Grappig dat hier zo raar op wordt gereageerd, de auto is immers de verantwoordelijkheid van de dealer en als die mee in wil stappen is dat z'n recht en gewoon prima. Niks raars aan.

De meeste handelaren zullen het te druk hebben om met ieder testritje mee te gaan, maar het is echt niet zo vreemd als mensen het hier laten klinken. Er zijn genoeg landen waar het normaal of zelfs verplicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:36
Tja tav geen proefrit als je er van te voren qua prijs toch niet uitkomt kan ik me wel iets bij voorstellen, niet heel klantvriendelijk maar enig sinds wel te begrijpen,waarom een proefrit als de klant vele duizenden € van de vraagprijs blijft zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

stylezzz schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:19:

Tja, prima als hij geen testpiloten hoeft, maar zo jaagt hij gewoon veel klanten en dus geld zelf weg. :) Ik zou ook klaar zijn als een medewerker van de garage wenst te moeten meerijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Oon schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:02:
Grappig dat hier zo raar op wordt gereageerd, de auto is immers de verantwoordelijkheid van de dealer en als die mee in wil stappen is dat z'n recht en gewoon prima. Niks raars aan.
Het is zeker wel raar, zo kan je niet als je iemand mee hebt, direct over de auto spreken, het belemmert je op zich toch behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Eerst een prijs afspreken, daarna proefrit en terugkomen op de prijs als het je niet bevalt. Zoiets geeft je enkel maar een extra kans om de prijs omlaag te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
CH4OS schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:06:
[...]
Tja, prima als hij geen testpiloten hoeft, maar zo jaagt hij gewoon veel klanten en dus geld zelf weg. :) Ik zou ook klaar zijn als een medewerker van de garage wenst te moeten meerijden.
Misschien kunnen we de dealer even mailen om zijn kant van het verhaal te doen? Zelf heb ik het nog nooit meegemaakt dat er iemand mee wilde rijden bij een testrit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:38
Och had ik 9 jaar geleden ook toen ik mijn huidige auto kocht. Ik was totaal niet bekend in die omgeving dus ik vroeg om een proefritje waar ik alle wegen wel had gehad, kwartiertje over klinkerwegen, drempels en een stukkie snelweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:20
Echt normaal, neuh. Maar ik zou er eerlijk gezegd niet zo zwaar aan tillen. Toen ik mijn auto op MP te koop zette en er een vage handelaar kwam proefrijden, ben ik ook meegereden.

En heb ook wel eens meegemaakt dat de verkoper helemaal niet wilde dat er werd proefgereden. Was bedrijf dat 2e hands leaseauto's verkocht, die "allemaal in orde waren en net gepoetst". Maar ik ging niet kopen zonder proefrit. Dat duidelijk aangegeven, toen mocht het alsnog. Soep wordt meestal niet zo heet gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N!co
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-06 12:45
FastFred schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:22:
Och had ik 9 jaar geleden ook toen ik mijn huidige auto kocht. Ik was totaal niet bekend in die omgeving dus ik vroeg om een proefritje waar ik alle wegen wel had gehad, kwartiertje over klinkerwegen, drempels en een stukkie snelweg.
Precies, ook wel eens meegemaakt.

Raar? Weet ik veel. Ik wil gewoon die auto als die goed is.

En eerst eens worden over de prijs vind ik niet raar.
Als je het niet eens gaat worden heeft een proefrit toch ook geen zin??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:23
N!co schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:24:
[...]

Precies, ook wel eens meegemaakt.

Raar? Weet ik veel. Ik wil gewoon die auto als die goed is.

En eerst eens worden over de prijs vind ik niet raar.
Als je het niet eens gaat worden heeft een proefrit toch ook geen zin??
wij hebben wel eens gehad dat bij een testrit toch wel een en ander niet in orde bleek. Vering niet in orde, versnellingspook was roeren in de soep (nb. bij een Passat). Bij terugkomst kon er nog geen eurocent van de prijs af.. je hebt ze er tussen zitten hoor die dan zeggen ja dat is de prijs inclusief gebreken en zonder reparatie en garantie. Snel wegwezen bij deze dealer uit t Hoge Noorden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-06 23:06
Wat een reacties hier. Auto's die ik via MP heb verkocht ben ik zelf ook meegereden met de proefritten. Genoeg chauffeurs/brokkenpiloten op de weg die allemaal denken perfect te rijden, totdat ze schade rijden en ik met de gebakken peren zit..
Grote kans dat TS een verkeerde indruk heeft achtergelaten en over het algemeen neem je een tweede paar ogen mee voor zo'n serieuze aankoop (zeker op die leeftijd).
Jezelf overschatten is de beste manier om in een ongeluk te belanden. We zullen het maar op jong en onbezonnen houden, maar iedereen denkt een topchauffeur te zijn. Hint; wees wat meer bescheiden in je eigen kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Highland schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:23:

En heb ook wel eens meegemaakt dat de verkoper helemaal niet wilde dat er werd proefgereden. Was bedrijf dat 2e hands leaseauto's verkocht, die "allemaal in orde waren en net gepoetst".
Rare houding van die verkoper. Je wilt niet alleen een proefrit maken om te zien of die auto technisch in orde is maar ook omdat een auto soms bij je past en soms niet. Heel subjectief. Ze rijden nu eenmaal niet allemaal hetzelfde.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:50
Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet vreemd dat de verkoper naast je komt zitten tijdens de proefrit...
Het is toch ook gewoon zijn eigendom waar je mee wegrijd? Het is niet alsof die auto ineens heel anders rijd wanneer er een persoon extra bij zit.

Laatste keer dat ik een occasion auto (bij de merkdealer) kocht ging de dealer ook gewoon mee tijdens de proefrit.. Vond ik helemaal niks raars aan. (al weet ik niet meer zeker of ie dat misschien eerst aan mij gevraagd had, en ik instemmend daarop geantwoord had, dan zou ook nog gekunnen hebben)..

Vond het zelfs wel prettig eigenlijk.. ik was immers ook niet bekend in die omgeving, dus kon ik tijdens de rit vragen voor een bepaalde route.. "loods mij eens naar een weg met een aantal drempels".. of "hoe kom ik vanaf hier het snelste naar een stukje snelweg".. dat soort dingen. Ook voor mijn gemoedsrust overigens.. Dealer hoeft niet na de proefrit te controleren of ik misschien ergens tegenaan gereden heb.. hij zat er immers gewoon naast.

Daarnaast ook handig voor dingen als "hoe zet ik die-en-die climate control functie even op een andere stand?" tijdens het rijden, of "waar dient dit knopje voor?"..

Hij moet dan uiteraard niet de hele weg met z'n verkooppraatje doorzeveren... maar voor antwoorden op mijn vragen is het gewoon efficiente tijdsbesteding van mij kant gezien als koper.. hoef ik niet al die vragen tot na de proefrit te onthouden.

Dus nee, ik vind het ook echt niet zo raar als wat sommige reacties hier doen voorspiegelen.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justbe
Orac schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:37:
[...]

Net 200km te hebben gereden naar de garage. Ik heb natuurlijk al veel meer dan 200km gereden in mijn leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justbe
[...]

Deze garage had de scherpste prijs, dan wil ik gerust 200km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justbe
TheGhostInc schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:56:
[...]

Uiteraard, maar dan kom je die auto kopen. Dat daar een proefrit bij hoort snapt elke verkoper.

Maar dit klinkt meer als een oriënterend proefritje.
Heb echt wel de intentie om de auto te kopen, heb ik ook duidelijk verteld aan de verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justbe
Wow, had niet zoveel reacties verwacht.

Even wat extra info, ik was casual chic gekleed en toonde oprecht interesse.

Heb een nieuwe afspraak voor een langere testrit en dan vraag ik hem dan over 'waarom' hij meereed.

Wat ik uit de reacties opmaak is dat je meestal wel rustig en alleen een testrit kan doen.

Heb hierna trouwens een testrit met een golf 8 gedaan, waar ik wel alleen mee mocht rijden. Aan mijn uiterlijk/kleding licht het dus zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Justbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:22:
Wow, had niet zoveel reacties verwacht.

Even wat extra info, ik was casual chic gekleed en toonde oprecht interesse.

Heb een nieuwe afspraak voor een langere testrit en dan vraag ik hem dan over 'waarom' hij meereed.

Wat ik uit de reacties opmaak is dat je meestal wel rustig en alleen een testrit kan doen.

Heb hierna trouwens een testrit met een golf 8 gedaan, waar ik wel alleen mee mocht rijden. Aan mijn uiterlijk/kleding licht het dus zeker niet.
Wacht ff, je gaat voor een tweede testrit bij diezelfde dealer voor diezelfde auto en als je er na 200km enkel rit bent ga je dan pas vragen waarom hij mee wilde rijden?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

True schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:31:
[...]

Wacht ff, je gaat voor een tweede testrit bij diezelfde dealer voor diezelfde auto en als je er na 200km enkel rit bent ga je dan pas vragen waarom hij mee wilde rijden?
Ja prima toch? TS is een ervaring en vele reacties rijker dan de eerste keer.

Als hij de auto echt wil (en daar lijkt het op) dan is die tweede testrit belangrijker dan het antwoord op de vraag.

@Justbe succes!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:10
Bij tesla m3 was het verplicht in 2019. Ben 40+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Denk dat vele brave Tweakers nooit Opsporing Verzocht kijken. Daar toch voldoende voorbeelden gezien van net geklede heren die de ebikes of andere zaken van meerdere k's niet meer terug komen brengen.

Als ik een (met alle respect) snotneus van 21 binnen krijg die een Astra wil kopen zou ook even achter mijn oor krabben.

Want hoezo een Astra? Of is dat weer een hippe bak tegenwoordig? Of heeft TS ook al 2 kids en zoekt hij een leuke bak om in het weekend te gaan berm toeristen onder een oranje parasol met een blauwe koelbox met Tjolk er in.

Dan moet deze gen X weer even bij lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Het is mij 1x overkomen, maar nooit bij een dealer.
Ik ben vrouw, was toen rond de 35, en ging om een goedkope oudere stationwagen. Vond het instappen ook vreemd toen, maar goed heb de auto wel gekocht, want mijn vorige auto kwam niet door de apk zonder veel kosten, dus ik zat een beetje klem.
Auto was op zich goed, alleen airco bleek het niet te doen, die had ik dus niet getest tijdens proefrit (in maart). Note to self: altijd testen dus 🙈
Heb er iets van 4 jaar met plezier in gereden zonder al te veel kosten, totdat hij door een grote bus totall loss werd gereden 😢. Dus het waarom van het meerijden is me niet duidelijk geworden 🤷

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
...

[ Voor 99% gewijzigd door dragon2 op 19-03-2024 18:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:47
Justbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:11:
[...]

Net 200km te hebben gereden naar de garage. Ik heb natuurlijk al veel meer dan 200km gereden in mijn leven.
Tip: ik zou sowieso nooit bij een dealer meteen aangeven dat je 200km enkele reis hebt afgelegd om naar een occasion te komen kijken. Daarmee laat je indirect al zien dat je verliefd bent op exact deze uitvoering (icm beschreven staat en km-stand) en die kennelijk in een straal van 200km nergens anders kon vinden voor een aantrekkelijkere prijs. Kortom, je vergooit er elke onderhandelingsmarge mee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TweakerVincent schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:35:
Bij tesla m3 was het verplicht in 2019. Ben 40+
Dat is om je uit te leggen hoe de deur open gaat in geval van nood :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Barrycade schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:49:

Want hoezo een Astra?

Omdat niet iedere 21-jarige een of ander scheurijzer wil? Misschien zoekt TS gewoon een degelijke auto :?

edit: net even plaatje van zo'n ding gezocht en het is toch niet echt een ouwelullenbak, kun je je als jongere best mee vertonen.

[ Voor 18% gewijzigd door evilution op 19-03-2024 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hangt denk ik vooral af hoe de dealer / handelaar zijn / haar ervaringen zijn in het verleden...

zelf maar 1 auto gekocht.. en dat is meer model bejaarden wagen :-P
* SMSfreakie wou geen afgetrapte golf :P al is natuurlijk niet elke golf afgetrapt ;)

[ Voor 48% gewijzigd door SMSfreakie op 19-03-2024 18:24 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Justbe
Barrycade schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:49:
Denk dat vele brave Tweakers nooit Opsporing Verzocht kijken. Daar toch voldoende voorbeelden gezien van net geklede heren die de ebikes of andere zaken van meerdere k's niet meer terug komen brengen.

Als ik een (met alle respect) snotneus van 21 binnen krijg die een Astra wil kopen zou ook even achter mijn oor krabben.

Want hoezo een Astra? Of is dat weer een hippe bak tegenwoordig? Of heeft TS ook al 2 kids en zoekt hij een leuke bak om in het weekend te gaan berm toeristen onder een oranje parasol met een blauwe koelbox met Tjolk er in.

Deze snotneus werkt gewoon voltijds en heeft een bachelordiploma. Verder is het nieuwste model Astra echt sportief, moet je effe googelen 😉. Uitvoering waarvoor ik ga is de Astra GS, die zit er nog sportiever uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justbe
Nu dit toch veel reacties krijgt, effe een andere vraag. Wat zouden jullie doen, een Astra met 5k km van 2023, of een golf 8 met 30k km van 2022.

Opties zijn redelijk vergelijkbaar.
Interieur van de Astra oogt wel beter.
Astra heeft 130 pk, golf 150pk.
Astra heeft de uitvoering GS, golf heeft de uitvoering "life" --> redelijk standaard.
Uit de testrit met beide merk ik weinig verschil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Als het nu precies net die ene auto is waar je interesse in hebt en niet veel te koop staat?

Wij hebben onze vorige auto gekocht bij de Citroën-dealer in 's-Gravenzande (bij Hoek van Holland), terwijl we uit Nijmegen komen. Die stonden ook wel even raar te kijken toen we dat vertelden. Maar: het was precies de uitvoering die we zochten. Optiepakket, kleur en leeftijd/km-stand. Dan rijd je er wel even voor natuurlijk.
dat zal een succesvolle onderhandeling zijn geweest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:05

_Apache_

For life.

Tsja, het is voor de dealer een afweging.
Zijn uurtarief vs risicodekking.

Rij jij alleen en rij je schade is zijn bewijsplicht zwaarder.
Vs
Die tijd aan andere dingen kunnen besteden.

Ik zou er zelf niet te zwaar aan getild hebben, het kunnen nou eenmaal dure auto's zijn.

Het zal overigens geen soepele rit zijn, je wil immers een keertje hard remmen, met raam open rijden en luisteren naar vreemde geluiden, alle airco / klimaat opties even zacht en hard aan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Justbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:51:
[...]

Deze snotneus werkt gewoon voltijds en heeft een bachelordiploma. Verder is het nieuwste model Astra echt sportief, moet je effe googelen 😉. Uitvoering waarvoor ik ga is de Astra GS, die zit er nog sportiever uit.
Dan heb je een beste baan op je 21e dat je een auto van 30k gaat kopen. Dat kreeg ik niet voor elkaar op mijn 21e met ook een bachelor op zak.

En ik denk 99% van de 21e jarige jongeren niet.
Dus vandaar de opmerking. Astra's waren vroeger burger bakken, waarin alleen op een gegeven moment petjes in reden omdat ze 2e hands nogal goedkoop werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Het is niet heel gebruikelijk maar het mag wel, maar waarom was de rit maar 10 minuten 30-45 min is meer gebruikelijk voor een ritje. Of was het omdat de auto maar 5000 had gereden en zo goed als nieuw was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:23

Blokker_1999

Full steam ahead

Zoals zo vaak, we kennen de financien van TS niet en moeten er dan zelf ook niet over oordelen denk ik dan. Daar mag de dealer zich zorgen om maken ;) En het zou me niet verbazen dat het, gegeven de leeftijd van TS, zeker ook heeft meegespeeld. Zeker zijn dat ie niet even gewoon wat leuke, snelle rondjes gaat rijden met een wagen met zo weinig kilometers op de teller.

Dat vertrouwen bij de dealer komt er wel en een tweede rit zou sowieso minder problematisch mogen zijn in dat opzicht.

Heb zelf ooit 1x een testrit gemaakt met een verkoper van de dealer naast mij. Wat mij betreft: nooit meer. Maak ik een opmerking over een functie die op dat model niet langer aanwezig was, was ie daar blijkbaar zelf niet van op de hoogte en begint hij, terwijl ik aan het rijden ben, op knopjes op het stuur te duwen om die functie te zoeken.

En dan verbaasd zijn dat een mens verder kijkt ...

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:34

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Die dealer kan zijn redenen hebben. Mogelijk is er:
- een stel flinke boetes gereden
- pas een auto opgevouwen tijdens een testrit
- een auto ontvreemd
- auto ontdaan van enkele luxe accessoires die niet direct opvallen (Ja ik ken iemand die daar in een slechte jeugd bij betrokken was)

Misschien is de dealer en echt gezelligheidsdier.

Ik heb het in mijn aanschaf carrière van 8 auto's éé keer gehad dat de dealer mee wilde, toen ik een sportwagen ging kopen, maar de dealer vroeg wel of het oke was als hij meereed.

Mijn moeder heeft het trouwens eens gehad, toen ze een auto wilde kopen, dat er eerst getekend moest worden voor er een proefrit mogelijk was. Heb ze nooit zo hard zien rennen :p

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:36
Soms heb ik een motor te koop. Als er dan wordt proefgereden, rijd ik altijd voor. 1: ze hebben een mooie route met alles erop en eraan. 2: ik zie wat ze met de motor doen.
Bij Vaartland hanteren ze eerst een afgesproken prijs voordat de proefrit wordt uitgevoerd.
Ik heb zelf een keer in Schijndel een auto proefgereden. Toen ging de vader van de verkoper even mee om 'een goede route' te laten zien. Die heeft het geweten: ik doe minimaal 3x een ABS-stop om te zien of het systeem goed werkt. Ook hard remmen met de handjes los is een standaard ritueel bij mijn proefritten.
Paps vond dat niet zo prettig.

Ontopic: gebruikelijk is het niet, maar een groot probleem lijkt het me nou ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

We kunnen hier vanalles over roepen, maar waarom de verkoper instapte is en blijft gissen tot @Justbe het hem simpelweg vraagt.

Laat onverlet dat de verkoper het beter even had kunnen aangeven voordat ie instapte, dan waren er geen verontwaardigde blikken geweest ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:27

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Herkenbaar.
Wij zijn vanuit Zeeland al een 4x een auto buiten de provincie gaan kopen.

Tilburg, ergens in het Westland, Enschede en zelfs in Nieuwleusen (Boven Zwolle.)

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Ik ben, jaren geleden, eens ergens geweest voor een proefrit waar ze erop stonden om eerst een koopovereenkomst te tekenen en een aanbetaling te doen. Die ik “zonder problemen” terug zou krijgen als ik het niks vond _O-

Los daarvan was het een toko met en grote hal waar (ik denk bewust) de helft van de TL balken uit was zodat je net niks kon zien.

Het laat zich raden wat mijn reactie was :+

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Laatst online: 19:45

SuBBaSS

-has Ryzen

Zou er ook een wat apart gevoel bij gekregen hebben, van zo'n meerijder. Toegegeven; een heel ervaren proefrittenrijder ben ik niet, maar bij mijn laatste aankoop kon ik gewoon zelf op pad.
"Ga er rustig maar een uurtje mee rijden. Wel weer even aftanken ajb."

Maar goed, dat is dus een n=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12:47
Bezocht je wel een auto dealer en geen andere hahahaha. Maar alle gekheid er zal best een reden zijn dat het zo gaat. Zelf heb ik een paar dealers als klanten en praten we wel is wat en er zijn genoeg personen die maar al te graag een proefritje maken in een auto die nevernooit gekocht geleased gaat worden in de komende 20 jaar. Moet je daar dan je tijd aan verspillen als je 10 afspraken per dag daarvan heb. + afschrijving etc.

Is het netjes nee, en er zijn veel gebruiksvriendelijkere methode maar dat staat niet altijd bij 1 bij dealers.

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:14

Yucon

*broem*

Ik heb het een paar keer gehad. Vaker niet dan wel, maar het kwam wel eens voor. Eigenlijk was dat gewoon een kwestie dat de sales pitch tijdens de rit verder ging. In dat opzicht vond ik het vanuit de verkoper gezien niet eens zo heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travelan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 23:42
Ik had het laatst ook bij een Nissan proefrit (Ariya, ik ben 35 jaar). Toen ik instapte en de man van de dealer naast me ging zitten had ik nog niks door, gebeurd wel vaker, zeker bij elektrische auto's dat ze even wat uitleggen, maar vervolgens wilde hij niet uitstappen. Ik legde uit dat ik al 10 jaar elektrisch rij, en al meerdere elektrische auto's heb gehad. Maar dat mocht niet, dit was volgens hem de Nissan Service. Ik ben toen nog wel weggereden (waarom weet ik eigenlijk niet) maar was binnen 2 minuten terug. Zo kun je geen fatsoenlijke proefrit doen. Ik ga ook niet met dat soort verkopers in zee.
Overigens een draak van een auto, die Ariya. Voor dat geld kun je beter naar Kia EV6 kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Inderdaad dat. Verkooppraatje, snufjes laten zien, multimediasysteem uitleggen, dat soort dingen. Vorige keer met de verkoper in het showroom model gereden omdat we voornemens waren het model nieuw te kopen. Daarna hebben mijn vrouw en ik uiteraard nog een keer zelfstandig de rit gemaakt.

Verder is het al snel verdacht als een 21-jarige in zijn eentje een garage binnenwandelt om een proefrit in een sportief ogende auto van 31k te maken. Maar het kan ook simpelweg zijn dat iemand die dag een afspraak had voor een proefrit, dan komt het net niet uit als iemand vlak daarvoor nog een ritje van onbekende duur wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:43
Zaken doen is veel meer dan met nul frictie een goed ruilen voor pecunia.

In onze verwende georganiseerde Westerse samenleving lijkt het daar vaak wel op, maar zaken doen heeft ook te maken met onderhandeling (informatie!), service, advies, ervaring, risicobeheer en soms zelfs gunfactor.

Beide partijen doen een inschatting van hun eigen belang / nadelen en dat van de ander om een zo hoog mogelijke verwachtingswaarde te creeren. Dat is een statistisch spel waarbij het risico genomen wordt dat er geen transactie tot stand kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is misschien raar maar als je de achterliggende gedachte weet zoals hier in Amsterdam soms gebeurd dat er een proefrit wordt gemaakt in een auto om bv je spullen van Ikea even binnen één uurtje naar huis te brengen en dan de auto te retourneren, dan is het dus niet zo heel vreemd.
Het is logisch als je "zenuwachtig" wordt maar misschien is iemand van 21 jaar niet verzekerd bij ongeval/geen kennis/etc., het is een aanname want een verkoper kan niet op iemand zijn blauwe ogen geloven dat iemand van 21 jaar al 20 jaar rijervaring heeft, bij wijze van spreken. Ook als je je rijbewijs "maar" 5 of 10 jaar hebt, wil het ook niets zeggen en ervaring leert en waarschijnlijk ook voor deze dealer.
De verzekering voor auto's met proefritten, zijn steeds moeilijker geworden. Ook laatst had ik proefritten met diverse auto's en iedere auto is "lastig" voor de eerste keer te rijden. De kleinste dingen zoals lane-assist kunnen voor vervelende dingen zorgen, bv schrikreactie of paniekaanval omdat de auto "iets" doet. Ook is nu een eigen risico van toepassing bij proefritten als er schade wordt gereden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:37
Ik was juist verbaasd toen de dealer juist niet naast me ging zitten. Het zijn dure spullen, en je kan best je onderzoek doen terwijl de dealer verveelt achter zijn smartphone zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:10
Tsja, beetje afhankelijk hoe het allemaal gaat. Ik heb 2x gehad dat de verkoper mee ging.
1e keer bij een particuliere verkoop. Toen kwam ik als 19 jarige een proefrit doen in een Subaru Impreza (ja met zo'n grote spoiler en een luchthapper op de motorkap) van 4 jaar oud.
2e keer was bij een merkdealer met hun sportiefste model, occasion van 1 jaar oud, en waar ik totaal onbekend was in de omgeving. Die jongen was ook aan het genieten en totaal niet met een verkooppraatje bezig. Had ook aangegeven; Rij zoals je wil, boetes zijn voor jou. :+

Laatste keer wilde de verkoper, weer een merkdealer, ook dat we in hoofdlijnen akkoord waren over de prijs voordat ik kwam kijken en proefrijden. Als het op voorhand mission impossible was dan heeft hij natuurlijk ook een punt dat ik geen 120km hoef te rijden voor Jan Lul. Verkoper is toen ook niet meegereden, heeft hun adres in de navigatie gezet en zei; We zien je wel weer verschijnen. Overigens ook nog gevraagd of ik een gloednieuwe M3 die op de parkeerplaats stond kon krijgen voor dezelfde prijs als mijn baby M, maar daar wilde ze niet in meegaan. Overigens heb ik hier wel meegemaakt dat ze een onverwacht hoger bot kregen op mijn inruiler, dus een week na de deal kreeg ik een mailtje dat ik daar nog 50% van kreeg als extra korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:18
Zoals hierboven gemeld.
Bij model 3 proefrijden is het verplicht, dat ze meerijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Bij Tesla ook gehad.
Bij BMW M8 mocht ik gewoon zelf op pad.

Het is wat het is. Je moet ding gewoon proefrijden, boeie wie er naast je zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:54

Theo

moederbord

Justbe schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:53:
Nu dit toch veel reacties krijgt, effe een andere vraag. Wat zouden jullie doen, een Astra met 5k km van 2023, of een golf 8 met 30k km van 2022.

Opties zijn redelijk vergelijkbaar.
Interieur van de Astra oogt wel beter.
Astra heeft 130 pk, golf 150pk.
Astra heeft de uitvoering GS, golf heeft de uitvoering "life" --> redelijk standaard.
Uit de testrit met beide merk ik weinig verschil.
Ik kan adviseren om ook even te kijken naar wat de verzekering kost voor beide wagens. Ik heb vroeger een buurjongen gehad die op z'n 20ste ook een dikke wagen had gekocht. Deze heeft hij moeten verkopen een maand later omdat hij 'm niet verzekerd kreeg (laag autogewicht, veel pk plus beginnend bestuurder), en de enige verzekeraar die 'm wél zou accepteren honderden euro's per maand zou kosten.

Veel pk en beginnend bestuurder is voor de verzekering daarom een risico wat kan resulteren in heel hoge maandlasten..

[ Voor 26% gewijzigd door Theo op 20-03-2024 06:58 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
joke_name schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:52:
Zoals hierboven gemeld.
Bij model 3 proefrijden is het verplicht, dat ze meerijden.
Ik heb in 2020 niemand meegehad toen ik ging proefrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-06 21:44
Wie zegt dat bij Tesla meerijden verplicht is? Heb de afgelopen jaren meerdere proefritten gemaakt. Zelfs een zogenaamde "Night over-drive", waarbij je de auto mee naar huis krijgt en de volgende ochtend weer moet inleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:18
turkeyhakan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 07:06:
Wie zegt dat bij Tesla meerijden verplicht is? Heb de afgelopen jaren meerdere proefritten gemaakt. Zelfs een zogenaamde "Night over-drive", waarbij je de auto mee naar huis krijgt en de volgende ochtend weer moet inleveren.
In 2019 was het zo.
Zie ook andere bovenstaande reactie van andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

groggy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:59:
[...]
dat zal een succesvolle onderhandeling zijn geweest....
De prijs was al goed, maar we hebben er (met inruil van onze oude roestbak) nog wel wat vanaf gekregen. Dus viel wel mee :)

Pagina: 1