Even heel simpel gesteld: met vlans kan je binnen je switch een soort groepen aan maken met poorten die min of meer aan elkaar gekoppeld worden. je hebt dan dus ook een apparaat nodig die binnen die groep opereert.
Heb je een internet router aan vlan 1 hangen en je wil vlan 2 ook laten internetten dan heb je dus een router nodig die met vlan's overweg kan. Heb je die niet dan zou je en oude router kunnen gebruiken om als client te dienen in vlan 1 en in vlan 2 als router te laten werken.
Nu las ik dat je de onderste rij poorten wil gebruiken voor 192.168.2.x. hier zou je een oude router in kunnen zetten die aan de WAN zijde een 192.168.1.x IP krijgt maar zelf aan de LAN zijde aangesloten is op een van. de onderste poorten en daar 192.168.2.x uit geeft.
De opstelling die je dan krijgt is internet router met LAN poort in een van de bovenste poorten, oude router met WAN ook in een van de bovenste poorten en LAN in een van de onderste poorten.
Op deze manier heb je min of meer 2 switches in 1 gemaakt met een router er tussen.
Alle poorten hang je dan untagged in het juiste vlan maar daar is niet zo veel aan. Het wordt pas leuk als je een router hebt die wel met vlans overweg kan. Je configureert dan bij voorbeeld een interface op je router die vlan 1 untagged doet en vlan 2 tagged communiceert. beetje afhankelijk van wat je verder moet doen op de. router want dat is per merk verschillend maar je maakt dan bijvoorbeeld een virtuele untagged (vlan 1) interface aan en een een virtuele interface met een vlan 2 tag. Op je switch maak je een poort aan die untagged werkt en tagged vlan 2 snapt.
Op deze manier kan je met je router alle clients in vlan 1 bedienen op de manier die je gewend bent maar kan je ook alle clients die (untagged) in vlan 2 zitten via een vlan (2) virtuele interface van je router voorzien van internet of laten communiceren met clients in vlan.
Hier zit ook wel een beetje de kracht van vlans, Je hebt maar 1 kabel nodig tussen een router en switch of tussen verschillende switches om apparaten met elkaar te laten praten binnen een netwerk.
Hopelijk heb je er wat aan, Draytek en edgeswitches van Ubiquiti heb ik nooit wat mee gedaan maar hopelijk heb ik je wel een beetje een conceptueel inzicht kunnen geven in vlans.