Vervoersmiddel gezocht voor gehandicapte kennis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:01
Hallo allemaal,

Een kennis van mij is minder mobiel door een aangeboren ziekte. Ik ken de precieze naam van de ziekte niet, maar het komt er op neer dat hij qua lengte een pak kleiner is dan gemiddeld (ik schat 1m40 ofzo?) en dat hij veel problemen heeft met al zijn botten en spieren.

Hij zit vaak in een rolstoel, maar hij kan in principe nog wel korte stukken wandelen of zelfs dansen bij het uitgaan, maar stilstaan of iets langer rechtop dingen doen wordt moeilijker en moeilijker tegenwoordig.
Vroeger kon hij ook nog wel korte afstanden fietsen, maar de laatste jaren wordt dit ook moeilijker en moeilijker (en de laatste tijd lukt het zelfs helemaal niet meer).

Dit zorgt ervoor dat hij eigenlijk al zijn vervoer met de wagen moet doen tegenwoordig. Aangezien hij wel eens graag de bloemetjes buiten zet, is dit niet altijd even verantwoord...

Hij zit nu dan ook op een punt dat hij toch wel graag een alternatief vervoersmiddel zou willen ontdekken. Ik vroeg me af of jullie hier misschien mee kunnen helpen?

Hieronder zijn wensen:
  • Iets "klein" van formaat. Toen hij nog kon fietsen, fietste hij altijd op een BMX. Dat formaat zou dus ideaal zijn.
  • Iets waarop hij (comfortabel) kan zitten. Een step, waarop hij moet rechtstaan, is sowieso geen optie.
  • Iets met vooral elektrische aandrijving. Een paar keer trappen om in gang te geraken lukt nog wel, maar voortdurend trappen (ook al is het met elektrische ondersteuning) zit er niet meer in.
  • Hoeft zeker niet te snel te zijn (20km/u ofzo) zodat het ook in licht benevelde toestand eenvoudig / "veilig" te gebruiken is.
  • Niet te duur of fancy
Alvast bedankt namens ons beiden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zo’n elektrische step met een zadel / stoeltje erop?

Kleine elektrische fiets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Definieer 'niet te duur'?
In benevelde toestand mag je geen enkel voertuig besturen, ook geen fiets.

Desalniettemin, ik moest denken aan de Opel Rocks:
https://www.opel.nl/perso...s-electric/overzicht.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:30
Zo'n elektrische step met zadel misschien?

https://nr1elektrischeste...lektrische-step/met-zadel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Sethro schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:35:
Zo’n elektrische step met een zadel / stoeltje erop?

Kleine elektrische fiets?
Heb je hier voorbeeltje van? Ik ken ze nl niet...
Cheesy schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:35:
Definieer 'niet te duur'?
In benevelde toestand mag je geen enkel voertuig besturen, ook geen fiets.

Desalniettemin, ik moest denken aan de Opel Rocks:
https://www.opel.nl/perso...s-electric/overzicht.html
Daarmee dat ik ook zei "licht benevelde toestand". Anyway, weinig zin om Don Quichot te gaan spelen tegen moraalridders ;) Ik weet dat je op een fiets ook niet zat mag fietsen, maar het is iig beter dan dat met de wagen te doen.

Zo'n Opeltje is dan ook niet wat hij zoekt.

Qua budget 200-2000 euro ofzo? Hoe minder hoe beter uiteraard, maar liefst wel iets dat niet uit elkaar valt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:30
Mastakilla schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:42:
[...]

Heb je hier voorbeeltje van? Ik ken ze nl niet...

[...]

Qua budget 200-2000 euro ofzo? Hoe minder hoe beter uiteraard, maar liefst wel iets dat niet uit elkaar valt ;)
https://nr1elektrischestep.nl/products/veeley-v5

Precies binnen zijn budget! Maar ze zijn er volgens mij ook veel goedkoper!

En als hij stoer voor de dag wil komen, klik!

[ Voor 24% gewijzigd door Danielson op 19-03-2024 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Let wel dat bij de genoemde alternatieven bij een controle in benevelde toestand je ook je rijbewijs kwijtraakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:40

crisp

Devver

Pixelated

Je hebt electrische aankoppelfietsen voor een rolstoel, al dan niet ook met handmatige functie (handbike).
Anders kom je toch op een (compact) scootmobiel-achtigs uit denk ik.

Dergelijke zaken worden vaak via de WMO wel vergoed. De gemeente werkt vaak samen met consulenten die mee kunnen denken over dergelijke mobiliteitsvraagstukken bij een beperking (en gewoon naar een café of andere uitgaansgelegenheid kunnen gaan valt daar natuurlijk ook onder) :)

[ Voor 36% gewijzigd door crisp op 19-03-2024 15:06 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 23:11

Reinier

\o/

Ik ken iemand met achondroplasie met een loopfiets die om te bouwen is tot elektrisch scootertje (complete voorkant is uitwisselbaar met een accu/motorversie). Is erg compact, ik zal eens navragen welk merk dat is.

Edit: Rollick Next Step

[ Voor 22% gewijzigd door Reinier op 19-03-2024 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
crisp schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:55:
Je hebt electrische aankoppelfietsen voor een rolstoel, al dan niet ook met handmatige functie (handbike).
Anders kom je toch op een (compact) scootmobiel-achtigs uit denk ik.

Dergelijke zaken worden vaak via de WMO wel vergoed. De gemeente werkt vaak samen met consulenten die mee kunnen denken over dergelijke mobiliteitsvraagstukken bij een beperking (en gewoon naar een café of andere uitgaansgelegenheid kunnen gaan valt daar natuurlijk ook onder) :)
Let wel dat je die WMO wel nodig gaat hebben, een beetje handbike begint bij 7.000 euro (nog zonder de benodigde aanpassing aan de rolstoel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Laatst online: 23:40

crisp

Devver

Pixelated

pagani schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Let wel dat je die WMO wel nodig gaat hebben, een beetje handbike begint bij 7.000 euro (nog zonder de benodigde aanpassing aan de rolstoel)
Dat klopt inderdaad (en die prijzen zijn echt van de pot gerukt; zodra iets in NL vergoed kan worden dan is het vraagprijs = kostprijs x 3). Als je het aandurft dan kan je echter natuurlijk ook tweedehands kijken; ik heb vorig jaar een bijna nieuwe lighandbike via marktplaats gekocht voor 900 euro. Aankoppelfietsen zie ik ook regelmatig voorbij komen, maar de staat en kwaliteit is heel wisselend en onderhoud van sommige merken kan lastig zijn.

Intentionally left blank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Van het weekend nog in V&A: v&a aangeboden: Trendiamo Endurance elektrische step, slechts 40 km gereden

Elektrische step met zitting, en netjes op kenteken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pagani schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:54:
Let wel dat bij de genoemde alternatieven bij een controle in benevelde toestand je ook je rijbewijs kwijtraakt.
Nee, schijnbaar niet:

https://www.rijksoverheid...ngehouden-door-de-politie

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:17
De citroen ami met aanpassingen kan de rolstoel ook mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Fiets ja, maar wel een snorfiets, bromfiets of handbike.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:30

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

pagani schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:29:
[...]

Fiets ja, maar wel een snorfiets, bromfiets of handbike.
Handbike? Net als een scootmobiel heb je daar geen rbw voor nodig, kunnen ze dus ook niet afpakken.

Pas als je ergens een rbw voor nodig hebt kun je die kwijtraken

Snorfiets bromfiets zal een ander verhaal worden. Daar heb je zeker gelijk in, ik was wat snel met reageren omdat ik dacht dat het alleen ging om “rbw-loze” voertuigen :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Ok,

Ik heb hem net nog even gesproken en een step met zadel ziet hij blijkbaar niet echt zitten.
Rolstoel laat hij ook liever gewoon thuis, dus alle kleine auto's en speciale voertuigen om een rolstoel mee te nemen, zijn het ook niet...

Eigenlijk wil hij liefst gewoon iets fatbike achtig, zegt hij. Formaat van een dax ofzo.
Maar het is wel belangrijk voor hem dat de fatbike ook zonder te trappen vooruit kan gaan.

Weet iemand of dit soms een optie is en of die optie een naam heeft (zodat ik er naar kan zoeken)?

Dank voor alle reacties tot nu!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:37
Fatbike zonder trappen noemen we een elektrische scooter.

Er zijn ombouw kits om je fatbike van een gashendel te voorzien, maar deze zijn niet legaal om op de openbare te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PP_Sound
  • Registratie: Januari 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/S9be7493629f14ed680e9353f65e3d821w.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1073917

Ik heb een sxt 500 eec electrische step. Deze heeft een type goedkeuring voor zowel snorfiets als scootmobiel. Ik heb hem. Zelf. Als Scootmobiel wat als voordeel. Heeft dat je er op het voetpad mee mag en zelfs winkels in.

Ideaal apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastakilla
Enorm bedankt voor al jullie antwoorden!

Ik hem al jullie voorstellen en zelf ook nog enkele voorstellen gedaan, maar...

Het blijkt echter dat hij een wel zeer specifiek smaak heeft en hij exact en alleen een model zoals dit wilt :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nuDF2RlkzVaZkar2hlJ4TMaHGO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z3E4XaF33n0kMxh3bMlptXAK.png?f=fotoalbum_large

Zoals jullie al zeiden, zal het waarschijnlijk zeer moeilijk zijn zoiets legaal te vinden met een gashendel. Maar ik vrees dat de enige manier waarop dat zal doordringen zal zijn dat verschillende winkels hem dit vertellen (of dat er 1 doet alsof het allemaal wel ok is en hem er een niet legale aansmeert ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door Mastakilla op 14-05-2024 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:bespreken van vervoersmiddelen die illegaal zijn is niet de bedoeling: deze posts zijn verdwenen
Pagina: 1