Vonken uit stofzuigermotor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:19
Weer eens een ander projectje - mijn ouwe trouwe Electrolux ZCE2200 heeft de geest gegeven.

Niet veel zuigkracht meer, en de vonken vallen ook wel op :+

Stofzuiger open gemaakt en zie dat de vonken echt uit de motor zelf komen, waar de koolborstels raken. Alles goed schoongemaakt en opgeschuurd, maar het mag niet meer baten.

Ik las online dat het kan komen door oververhitting. Dit is bij de stofzuiger inderdaad wel een paar keer gebeurd.

Is dat einde verhaal, en op zoek naar een nieuwe motor danwel stofzuiger?

De motor in kwestie is een Dechang YDC24-2A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Toevoeging:

Ik kwam er inmiddels via de Electrolux website achter dat ze deze onderdelen gewoon nog zelf verkopen, helemaal top!

Kan de stofzuiger er voor 50 eurie weer 10 jaar tegenaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:32
?versleten koolborstels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
Die waren pas halverwege, dat was het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13-09 23:14
Ik ben benieuwd of er andere oplossingen zijn, want ik heb hetzelfde met mijn betonschuurmachine (ligt al een aantal maanden in de schuur).

Het stinkt ook nog eens heel erg als ie thuis aan staat.
Voor wat lichtere klussen buiten kan ik 'm nog wel gebruiken.

Ook idd borstels en contactplaatjes schoongemaakt, contactplaatjes opgeschuurd, gekeken of borstels goede "ronding/fit" hebben, maar mocht niet baten.

[ Voor 22% gewijzigd door grasmanek94 op 19-03-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
grasmanek94 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:09:
Ik ben benieuwd of er andere oplossingen zijn, want ik heb hetzelfde met mijn betonschuurmachine (ligt al een aantal maanden in de schuur).

Het stinkt ook nog eens heel erg als ie thuis aan staat.
Voor wat lichtere klussen buiten kan ik 'm nog wel gebruiken.

Ook idd borstels en contactplaatjes schoongemaakt, contactplaatjes opgeschuurd, gekeken of borstels goede "ronding/fit" hebben, maar mocht niet baten.
Ook vonken? De stank herken ik inderdaad ook.

Ik kom online alleen veel tegen dat het door oververhitting kan komen, en dat er dan iets magnetisme verliest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
XelaRetak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Ook vonken? De stank herken ik inderdaad ook.

Ik kom online alleen veel tegen dat het door oververhitting kan komen, en dat er dan iets magnetisme verliest.
Ja inderdaad ook vonken / soort van plasma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
grasmanek94 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:43:
[...]

Ja inderdaad ook vonken / soort van plasma.
Vonken van bostelmotoren is heel normaal. Dit komt door het overbrengen van de spanning op de rotor door de koolborstels.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
nodri2000 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:54:
[...]

Vonken van bostelmotoren is heel normaal. Dit komt door het overbrengen van de spanning op de rotor door de koolborstels.
Dat snap ik, en gelijk heb je, maar in dit geval is 50%+ van het vermogen verdwenen (gevoelsmatig), en bij het gebruik stinkt het nu. De plasma "schiet" tegen de meshes aan en alles wordt paars/blauw, alsof er een vlam in zit. Dat was eerst niet.

Ook een apart "prrt prrt" geluid dat er niet was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 15:21
grasmanek94 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 09:48:
[...]

Dat snap ik, en gelijk heb je, maar in dit geval is 50%+ van het vermogen verdwenen (gevoelsmatig), en bij het gebruik stinkt het nu. De plasma "schiet" tegen de meshes aan en alles wordt paars/blauw, alsof er een vlam in zit. Dat was eerst niet.

Ook een apart "prrt prrt" geluid dat er niet was.
Vermoedelijk een kortsluiting in de rotor

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-09 10:44

bert pit

asdasd

Stof en vonken verdragen elkaar slecht.

Als het een stofzuiger is met meer dan 900 Watt heeft en deze is defect: vervangen. Een stofzuiger met bijvoorbeeld1500 watt heeft meestal een verwarmingselement van ongeveer de helft van het vermogen. Dit uit marketing overwegingen. (meer power is beter)

Zou je stofzuiger uitgerust zijn met een 1500 Watt motor, dan zou deze niet meer heen weer te bewegen zijn door de zuigkracht.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
bert pit schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:40:

Als het een stofzuiger is met meer dan 900 Watt heeft en deze is defect: vervangen. Een stofzuiger met bijvoorbeeld1500 watt heeft meestal een verwarmingselement van ongeveer de helft van het vermogen. Dit uit marketing overwegingen. (meer power is beter)

Zou je stofzuiger uitgerust zijn met een 1500 Watt motor, dan zou deze niet meer heen weer te bewegen zijn door de zuigkracht.
De stofzuiger is voorzien van een 2200watt motor die voor zover ik kan zien nergens een stiekem verwarmingselement heeft.

Hij zuigt ook echt 10x zo goed als moderne stofzuigers, daarom gaf ik graag wat geld uit aan een nieuwe motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-08 01:02
bert pit schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 14:40:

Dat er een verwarmingselement in een stofzuiger zou zitten puur voor de specificaties vind ik nogal een rare claim. Een verwarmingselement van 600 Watt moet je ook koelen en vergt meer materiaal en onderdelen dus is het economisch gezien voor een fabrikant helemaal niet waard.

Dat een stofzuiger met een 1500 Watt motor niet vooruit te bewegen is, is net zo goed onzin. De zuigkracht is drukverschil x oppervlak. Bij stofzuigers schaalt met name de flow met het vermogen, niet de statische druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-09 18:49
Hoi dit is er nog 1 uit de 2000 watt oertijd. Tegenwoordig mogen ze max 900 watt vermogen hebben dmz dat deze 7 jaar of ouder is. Mooi recyclen en nieuwe aanschaffen.

nieuws: EU doet stofzuigers van 900W en meer in de ban

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
XelaRetak schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:51:
[...]

Hij zuigt ook echt 10x zo goed als moderne stofzuigers, daarom gaf ik graag wat geld uit aan een nieuwe motor.
Dis is achterhaald, er zijn tegenwoordig prima stofzuigers die net zo goed zuigen als een 2000 watter. Onze Siemens VS06A111 is echt krachtig, vorig jaar aangeschaft. Nog geen 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
pennywiser schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 17:50:
[...]

Dis is achterhaald, er zijn tegenwoordig prima stofzuigers die net zo goed zuigen als een 2000 watter. Onze Siemens VS06A111 is echt krachtig, vorig jaar aangeschaft. Nog geen 100 euro.
Niks achterhaalt aan, hij zuigt gewoon beter en daarom wil ik niet over.

Vooral hondenhaar in de auto werkt voor geen meter met moderne stofzuigers.

In huis wordt het werk voornamelijk door een robotje gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
XelaRetak schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Niks achterhaalt aan, hij zuigt gewoon beter en daarom wil ik niet over.

Vooral hondenhaar in de auto werkt voor geen meter met moderne stofzuigers.

In huis wordt het werk voornamelijk door een robotje gedaan.
Je hebt ze allemaal getest?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
Heb ik 200 stofzuigers naar mn huis laten sturen en weer terug zodat ik "ecologisch verantwoord" 1x per maand mn auto kan stofzuigen met 900w ipv 2200w is je vraag?

Nee, daar was ik na 2 stofzuigers wel klaar mee. Maar ga vooral door met je ecologische strijd volgens de weggooieconomie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
XelaRetak schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 19:08:
[...]

Heb ik 200 stofzuigers naar mn huis laten sturen en weer terug zodat ik "ecologisch verantwoord" 1x per maand mn auto kan stofzuigen met 900w ipv 2200w is je vraag?

Nee, daar was ik na 2 stofzuigers wel klaar mee. Maar ga vooral door met je ecologische strijd volgens de weggooieconomie _/-\o_
Fair enough. Kijk wel even eerst of je hem weer in elkaar kunt krijgen zoals het was, dat is mij nog nooit gelukt met een stofzuiger, vooral het inrol snoer. Misschien lukt het met deze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
al naar de ontstoringscondensator gekeken? dit is een cylindrisch busje met 5 - maar soms 3 - aansluitingen. als die naar gort is vliegen de vonken je ook om de oren. zoiets dus:
https://www.fiyo.nl/conde...toring-stofzuiger-1143170 ( eerste die ik kon vinden )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-08 05:47
Waarmee heb je het schoongemaakt? Heb je gecontroleerd of er tussen de lamellen op de commutator geen koolstofresten of andere rommel zit dat geleid? Opschuren is geen slimme zet, daarmee maak je krassen. Polijsten kan wel. Zou ook even de windingen controleren of er kortsluitingen zijn of verschil in ohmse weerstand. Bij een winding kan door hitte de coating van de draad beschadigd raken en gaan geleiden met een buur draad. Dan heb je een interne sluiting in de winding en kan daardoor meer/teveel stroom trekken. In dat geval is er geen redden meer aan tenzij je zelf nieuwe windingen kan maken.
Pagina: 1