Tuinhuisje bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodiemob
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-03-2024
Dag iedereen,

Ik zou graag een tuinhuis zelf bouwen op een betonnen plaat (5m x3 m)
Had een paar algemene vragen hierover:

- betonplaat exact afmetingen geven van tuinhuis en de wanden (osb mss als eerste laag) de plaat laten overlappen naar onder toe tegen slagregen of plaat groter, tuinhuis centreren en op betontegels zetten en extra frame met houten vloer waarop wanden komen etc...

- is 60 cm hart op hart voldoende voor de wandframes (gewone constructiebalken) of moeten deze korter?

-is er een gouden regel om 3 m te overspannen met een afhellend vlak dak (bvb overstaande wand 20 cm langer of doe ik hier totaal mijn goesting?)

-ik zou de osb willen inpakken met zon tyvek wrap of iets dergelijks en daar dan een houten afwerklaag over
of is het beter van direct één deftig houtsoort te gebruiken als wandbedekking? (tuinhuis moet niet geisoleerd worden oid, het is effectief voor usual tuingerief)

-voor het dak zie ik overal zon vogelbekinkepingen voor de dwarsbalken, zijn in belgie gewone ijzeren storm/dakankers niet voldoende omdat we niet met sneeuw zitten en dus geen draagkracht versterkende toestanden voor zon dakje nodig zijn? het is een tuinhuisje geen tiny house :-)

alvast bedankt voor de input! groetjes

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ligt aan de locatie (vol in de wind bijvoorbeeld) + je zegt zelf geen tiny house waarom dan een betonplaat?

ik zou zelf faciliteiten zoals water/stroomkabel(s) en netwerk kabel naar je tuinhuis toeleggen en regenwater afvoer.. als de plaat er nog niet ligt een water reservoir / drainage eronder aanleggen. Niet omdat het moet maar bij aanleg is het makkelijker dan achteraf. misschien wil je PV panelen plaatsen erop ? of verlichting.

De sterkte / constructie is afhankelijk van je investering(budget) en het doel, ik zou beginnen met een composietbalk en/of een folie tussen beton/stenen zodat je geen last hebt van optrekkend vocht.zeker als je houten constructie erop zet.

Afhankelijk hoe beschut het staat of wat er inkomt wil je wellicht ankers hebben zodat het niet bij een harde wind in elkaar valt.

Als je bv opslag doet voor zaken die droog en niet te warm/koud moeten worden is de overweging voor isolatie en ventilatie ook wel ding over na te denken.

betreft afwatering (regen) tja ik zou een regengoot doen, die eventueel opgevangen word of op je huis afvoer aangesloten word (ik weet niet hoe dat in belgie gaat)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Het is een tuinhuisje geen tiny house :-)
Uw budget is wel handig om te weten
Klimaat? (vermoed ergens in België)

Als ik en tuinhuisje weer zou bouwen zou ik een opbouw maken van een vijf steens hoog en daarop het frame en wanden plaatsen, afwerken met watervast gipsplaat.
De vloer isoleren en er oude stijger planken in leggen omdat een houten vloer veel meer warmte geeft dan beton.
Waarom?
Misschien toch in de winter er gereedschap en of eten wil opslaan vorst en vocht vrij.
Vocht veroorzaakt o.a roest op mijn gereedschap.

Voor het regen water zou ik een ondergrondse regentank plaatsen.

Maar goed dit zijn mijn ideeën voor een tuin huisje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Waarom een betonplaat? is een aanhanger vol gratis 30x30 tegels van 2ehands.be niet voldoende voor dit?

Veroordeel niet, verwonder u slechts