De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Vraag
Alle reacties
https://tweakers.net/pric.../1560668;1961520;1874396/
Het valt me op dat de corsair X9 pro niet in de PW staat. Ik verwacht geen grote verschillen in kwalitieit ofzo. De EX100U staat wel in de pricewatch, maar is een stuk duurder en sneller dan de andere 2.
Het valt me op dat de corsair X9 pro niet in de PW staat. Ik verwacht geen grote verschillen in kwalitieit ofzo. De EX100U staat wel in de pricewatch, maar is een stuk duurder en sneller dan de andere 2.
Ben je wel zeker dat je voor externe backup op lange termijn een SSD wil? Ik zou daar eerder voor een klassieke magnetische hardeschijf voor gaan ivm dataretentie
Oh echt?manzonderdas schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:43:
Ben je wel zeker dat je voor externe backup op lange termijn een SSD wil? Ik zou daar eerder voor een klassieke magnetische hardeschijf voor gaan ivm dataretentie
Ik ga er eigenlijk juist van uit dat dat bij een moderne ssd op gelijke voet zou staan of zelfs iets beter.
Zijn daar onderzoeken van die ik dan eens door kan nemen?
De meeste computerproblemen ontstaan tussen de rugleuning van de bureaustoel en het toetsenbord
Hier een voorbeeld, maar als je googled op: "Data retention without power ssd" dan kom je meer onderzoeken tegen.Rob310 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Oh echt?
Ik ga er eigenlijk juist van uit dat dat bij een moderne ssd op gelijke voet zou staan of zelfs iets beter.
Lang verhaal kort, SSD's vinden het niet leuk om langere tijd zonder stroom data vast te houden, sluit je de ssd bijvoorbeeld eens per week aan om de backup te maken dan maakt het niet zo veel uit en kan je voordeel hebben van de snellere schrijfsnelheden, maak je één keer per jaar een backup dan kan je beter een hdd gebruiken.
Overigens heb ik dit zelf meegemaakt met een pc die door verhuizing en verbouwen een 3 kwart jaar in opslag stond op zolder, de ssd (samsung 840 evo) die daar inzat als bootschijf was daarna dusdanig corrupt dat een herinstallatie nodig was.
Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.
Apart, Ik zie de X9 pro wel tussen de pricewatch staan.Ludwig005 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:54:
https://tweakers.net/pric.../1560668;1961520;1874396/
:strip_exif()/f/image/5k40PJhdI1Uy0OUAQAErITDt.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, als "langere termijn" meer is dan maanden offline, zou ik niet naar een NAND-flash gebaseerde opslag kijken, maar eerder naar magnetische disk, magnetische tape of in de cloud.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Dank allen, conclusie is dus dat ik qua houdbaarheid (het is data opslag van fotos en home-videos) beter een hdd kan nemen, bovendien bijna dubbele hoeveelheid Tb voor hetzelfde geld of bijna de helft goedkoper bij gelijke hoeveelheid Tb.
Zal het nog verschil maken of ik 5400 of 7200 Rpm neem?
Zal het nog verschil maken of ik 5400 of 7200 Rpm neem?
"According to research, an SSD can retain your data for a minimum of 2-5 Years without any power supply. Some SSD manufacturers also claim that SSD can save data without a regular power supply for around 15 to 20 years."Axewi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Hier een voorbeeld, maar als je googled op: "Data retention without power ssd" dan kom je meer onderzoeken tegen.
Lang verhaal kort, SSD's vinden het niet leuk om langere tijd zonder stroom data vast te houden, sluit je de ssd bijvoorbeeld eens per week aan om de backup te maken dan maakt het niet zo veel uit en kan je voordeel hebben van de snellere schrijfsnelheden, maak je één keer per jaar een backup dan kan je beter een hdd gebruiken.
Overigens heb ik dit zelf meegemaakt met een pc die door verhuizing en verbouwen een 3 kwart jaar in opslag stond op zolder, de ssd (samsung 840 evo) die daar inzat als bootschijf was daarna dusdanig corrupt dat een herinstallatie nodig was.
Ik zou me niet zoveel zorgen maken zolang je eens per 2 jaar dat ding even aan je PC hangt.
Zolang het geen M.2 SSD is denk ik wel dat je enigzins robuustheid kunt verwachten.Rob310 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Oh echt?
Probleem met een ssd is,tis geheugen als het geheugen beschadigt raakt,dan is er niets meer terug te halen.
Tegenstellling bv met een hdd waar dat wel vaak mogelijk is.Eerlijk gezegd voor back up zou ik eerder een Hdd nemen als een ssd
Tegenstellling bv met een hdd waar dat wel vaak mogelijk is.Eerlijk gezegd voor back up zou ik eerder een Hdd nemen als een ssd
Even aan je pc hangen is niet genoeg. De data moet opnieuw worden weggeschreven.uNoTopia schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 07:24:
[...]
Ik zou me niet zoveel zorgen maken zolang je eens per 2 jaar dat ding even aan je PC hangt.
De 840 evo had oorspronkelijk een slechte firmware en de data was waarschijnlijk ook corrupt geraakt als je de ssd was blijven gebruiken.Axewi schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:51:
[...]
Ja, @Rob310 is waarschijnlijk in de war in zijn TS, waar hij Corsair x9 pro schrijft heeft hij het over een Crucial X9 Pro 2TB ZwartMustacheNick schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:53:
[...]
Apart, Ik zie de X9 pro wel tussen de pricewatch staan.
[Afbeelding]
Als je meer zekerheid wilt over de levensduur kun je naar de TBW waarde kijken, voor externe disks zie ik die niet zo snel. TBW is Tera Bytes Written, oftwel hoeveel dat je op zo'n schijf kunt schrijven voor ie de geest geeft (en wellicht gaat ie nog wat langer door
). Tegenwoordig wordt dat in Petabytes uitgedrukt....
Je kunt vrij simpel een losse SSD in een behuizing bouwen
Je kunt vrij simpel een losse SSD in een behuizing bouwen
[ Voor 30% gewijzigd door martyw op 28-03-2024 21:15 ]
Kloptmartyw schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:01:
[...]
Ja, @Rob310 is waarschijnlijk in de war in zijn TS, waar hij Corsair x9 pro schrijft heeft hij het over een Crucial X9 Pro 2TB Zwart

Zou gewoon voor Samsung gaan, tenzij je bang bent dat ze je data verzamelen. Er valt wel wat aan te merken op de manier waarop Samsung met privacy omgaat. In het verleden heb ik zelf een Crucial SSD aangeschaft omdat Samsung onbetrouwbaar leek als het om privacy ging.
Maar ik zie dat je Crucial bedoelde ipv Corsair. Crucial is zeer betrouwbaar naar mijn ervaring. Kingston ken ik zelf voornamelijk als goedkope leverancier.
Maar ik zie dat je Crucial bedoelde ipv Corsair. Crucial is zeer betrouwbaar naar mijn ervaring. Kingston ken ik zelf voornamelijk als goedkope leverancier.
Pagina: 1