Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poestie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-01 08:09
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
  • De laptop dient in eerste instantie voor administratieve taken: e-mailen, tekstverwerking, notities en taken managen, presenteren, surfen,...
  • In mindere mate wordt de laptop ook gebruikt voor licht designwerk in Photoshop/Illustrator/Indesign voor de vereniging waarin actief ben. Het gaat dan om sporadisch eenvoudige ontwerpjes of eenvoudige beeldbewerkingen: een simpele flyer ontwerpen, een foto bijsnijden en een overlay erop zetten voor gebruik op socials,... Geen zware taken dus.
  • Microsoft Windows is een vereiste gezien ik intensief Office 365 gebruiker ben.
Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Ongeveer 1.000 euro. Minder mag altijd, wat meer kan ook voor zover er doorslaggevende features zijn die de meerprijs verantwoorden.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja. Naast mijn laptop van de zaak, neem ik deze laptop bijkomend vaak mee voor gebruik onderweg op de trein. Ik ben dus vaak onderweg met twee laptops: eentje zakelijk en eentje privé. Lichtgewicht en compact formaat is dus een absolute must. Thuis sluit ik de laptop aan op een extern beeldscherm, hoe compacter hoe liever dus.

Daarnaast is ingebouwde 4G/5G een absolute meerwaarde (maar door het beperkte aanbod ervan geen vereiste). Een extra dongle of mobiele hotspot is toch altijd wat gedoe.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Qua formaat en gewicht valt de Microsoft Surface Laptop Go 3 positief op, en deze staat momenteel ook in promotie (975 euro voor de i5/16 gb RAM/256gb SSD).

Blijft wel een stevige prijs en de specs zijn niet waauw voor die prijs (maar ook niet slecht). Echter valt het perfect binnen budget en de specificaties kunnen wel trekken wat ik nodig heb. Enkel ingebouwde 4G ontbreekt, maar dat is bij veel alternatieven ook zo.

Ik vind maar weinig alternatieven die qua compact formaat aansluiten, maar laat dat net de reden zijn waarom ik dit topic start :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerddebruin
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:23
Denk dat het vooral concessies gaan worden met deze lijst. 4/5G connectiviteit vind je vooral terug in tablet(achtige) apparaten, de hybride versies tussen een laptop en een tablet in deze prijsrange zullen altijd tegenvallen qua prestaties. De Surface Go 3 kreeg destijds niet echt geweldige recensies, accuduur is bijv. een issue op alle Windows-apparaten.

Het kan helemaal niet raar zijn om te kijken naar een échte tablet, een iPad met 4G zal waarschijnlijk veel langer meegaan qua batterij, is ideaal voor de genoemde grafische werkzaamheden en kan zeker productief zijn met de juiste tools. Het is alleen de vraag of de app-versies van Microsoft 365 genoeg bieden voor jouw usecase.

De andere optie is toch een mobiele hotspot icm met een "normale" laptop. Geen gedoe met meerdere bundels en naar mijn ervaring stabiel en snel opgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:56

ralpje

Deugpopje

Als Office 365 je enige reden is om voor een Windows PC te kiezen: dat draait ook prima op MacOS.
Kijk eens naar een Macbook Air. Rent voor dezelfde prijs rondjes om de genoemde Surface Go 3 qua perfomance, zeker als je ook met Adobe-paketten aan de slag wilt.
Geen ingebouwde 4G/5G, maar (zeker in combinatie met een iPhone) makkelijk online te krijgen met een hotspot.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard.v.Naam
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 11:29
Vrijwel alle Lenovo Thinkpad S series hebben een ingebouwde LTE/4G modem.
Lijkt me voor jou perfect.
Op marktplaats staan er meestal wel een aantal te koop voor een goede deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poestie
Bedankt voor de suggesties.

Ik ga de louter tablet-optie overwegen, ben daar altijd wat achterdochtig over productiviteit en flexibiliteit geweest, maar soms moet je eens springen om wat te ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard.v.Naam
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 11:29
Dual boot is geen optie overigens? Zou niet inzien waarom je twee laptops mee zou zeulen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poestie
Richard.v.Naam schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:51:
Dual boot is geen optie overigens? Zou niet inzien waarom je twee laptops mee zou zeulen.
Helaas niet. Laptop van de zaak mag enkel voor zakelijke doeleinden gebruikt worden, en niet voor privaat gebruik. Uiteraard ga ik daar wel eens mee op Facebook en dat is dan wel niet voor het werk - maar dual boot of software installeren die persoonlijk gelicentieerd is gaat te ver buiten het voorziene gebruikskader.
Pagina: 1