DHCP-server op Synology werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-06 15:56
Op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar dat mijn Synology DS218+, DSM 7.2, als DHCP-server gaat werken.
Mijn netwerk ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oUfCCyeABToZsF1J1RrfkveqDoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/86OHa0jMwSF6HBxHGrBqQw4w.jpg?f=fotoalbum_large
De Draytek wil ik uitfaseren omdat die het niet meer goed doet. De Zyxel van TMobile wil ik niet als DHCP gebruiken omdat die er ook bijna uit gaat, dus ik dacht, ik installeer de DHCP-package op m'n Synology zodat die de functie tijdelijk of definitief kan overnemen, dit omdat ik ruim 40 dhcp-reserveringen heb.

Ik heb de DHCP-package geinstalleerd, alle reserveringen aangemaakt, Synology zelf heeft een fixed IP, firewall aldaar staat uit, DHCP op de Draytek uitgezet maar de Synology deelt geen enkel adres uit.
Package config:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdYaZcpDJfkti2ZqbK1TiTw_aHs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E889D50gkFdFkmXWZBYdFru5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sX0kUt7wTw45z6dl4WhtzXCMfFc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EcITrNcC0rGSOXKgLbus6qAE.png?f=fotoalbum_large

Reserveringen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZS9V2_43jgY4Ra0jwvSeELF4wYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/71iV3XOMdavi4J2VsQgJi2TT.png?f=fotoalbum_large

Instelling netwerkverbinding in configuratiescherm van Synology:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-BzpEp02aKAHKviymMYmG4ZEnds=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1iEk7wcxz62U4Oyo2AepXW5L.png?f=fotoalbum_large

De DHCP van de Draytek werkt wel, dus iets in m'n Cisco-switch kan het niet blocken dan lijkt mij.
Alle apparatuur achter de Draytek/Cisco, krijgt DHCP van de Draytek als deze aan staat.
Ook de Synology krijgt DHCP als ik de LAN 1 op DHCP zet.

Ik kan niet achterhalen waarom de DHCP-server op de Synology het niet zou doen.
Iemand een idee?

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

Als je een apparaat direct aan de Synology hangt, krijgt hij dan wel een IP? Maakt het zoeken wat makkelijker als je weet of het ergens in het netwerk zit of dat de DHCP server gewoon niet functioneert.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Je mag het IP-adres van die Synology niet in de dhcp range zetten die hij zelf uitgeeft.
Dat moet dus lager zijn dan 10.0.0.11

Waarom heb je in die Synology als DNS server 10.0.0.249 en 10.0.0.250 gezet?
Dat moet het ipadres van die Draytek zijn (10.0.0.254) net als de gateway.

En uiteraard moet je al je devices rebooten anders houden ze gewoon hij oude ipadres.
Ook als hun leasetijd voorbij is want ze blijven een dhcp requests naar die Draytek sturen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 19-03-2024 09:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Andere tip is om in de logging te kijken, als daar niets staat, dan kun je er ook redelijk vanuit gaan dat er niets binnenkomt op de DHCP server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Bezulba schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:07:
Als je een apparaat direct aan de Synology hangt, krijgt hij dan wel een IP? Maakt het zoeken wat makkelijker als je weet of het ergens in het netwerk zit of dat de DHCP server gewoon niet functioneert.
Dat ga ik even testen, heb ik nog niet gedaan, goede tip.
Ben(V) schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:35:
Je mag het IP-adres van die Synology niet in de dhcp range zetten die hij zelf uitgeeft.
Dat moet dus lager zijn dan 10.0.0.11

Waarom heb je in die Synology als DNS server 10.0.0.249 en 10.0.0.250 gezet?
Dat moet het ipadres van die Draytek zijn (10.0.0.254) net als de gateway.

En uiteraard moet je al je devices rebooten anders houden ze gewoon hij oude ipadres.
Ook als hun leasetijd voorbij is want ze blijven een dhcp requests naar die Draytek sturen.
Ik heb de Synology aangepast naar 10.0.0.5.
De DNS zijn 2 Adguard-servers die ik heb draaien, een onder Proxmox en een onder Home Assistant.
Synology aangepast naar 10.0.0.5, DHCP gereboot op de Synology maar helaas krijg ik op clients nog steeds geen DHCP.
Ik gebruik een telefoon op WIFI en een pc bekabeld om te testen. Ook na een volledige reboot van de pc krijg ik geen IP.
CH4OS schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:47:
Andere tip is om in de logging te kijken, als daar niets staat, dan kun je er ook redelijk vanuit gaan dat er niets binnenkomt op de DHCP server.
Daar zie ik tot nu toe alleen maar dat de DHCP gestart is, ik zie geen request er naar toe gaan.

Ook heb je in Adguard een optie, Check for DHCP servers, welke aangeeft:
It is safe to enable the built-in DHCP server because AdGuard Home didn't find any active DHCP servers on the network. However, you should re-check that manually as the automatic probing doesn't currently provide a 100% guarantee.
En als ik de Draytek aan heb staan, zegt hij dat er al een DHCP-server actief is.

Voor zover ik het kan bekijken, zijn er 2 mogelijkheden:
Of er is iets mis in Synology.
Of DHCP wordt ergens geblokkeerd maar dat zou vreemd zijn want op de Draytek werkt dat wel en die zit op dezelfde switch aangesloten.

Maar misschien zie ik iets heel doms over het hoofd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ora et Labora schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:31:
Daar zie ik tot nu toe alleen maar dat de DHCP gestart is, ik zie geen request er naar toe gaan.
Dan lijkt het erop dat de clients niet verbinden met de nieuwe DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Kijk met wireshark wat er gebeurd.
Want blijkbaar is er toch iets niet goed geconfigureerd in je netwerk als die Synology DHCP server geen dhcp request binnenkrijgt.
Overigens kun je de fixed ipadressen die je in die Synology configureert ook niet uit de dhcp pool halen, die moeten daar ook buiten vallen, maar dat zal niets met dit probleem te maken hebben.

Bij het boot zal een PC een dhcp request doen wat een broadcast is.
Elke dhcp server zal die beantwoorden en je PC pakt dn degene die hij het eerst ontvangt.

Overigens kan adguard ook dhcp server zijn dus die zou je misschien beter kunnen gebruiken

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:57

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Weet je zeker dat die SG300 niet iets van DHCP Snooping aan heeft staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Ik heb de firewall in Synology aangezet, een regel aangemaakt om DHCP door te laten, herstart, en wonderbaarlijk, hij doet het.
Toch iets in Synology wat niet goed ging, wellicht als ik hem nog een keer zonder firewall had herstart, had het ook gewerkt maar dat moet ik even uittesten.
Dank allen!

Pagina: 1