Badkamer van 6 m2: Vloerverwarming of radiator?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomD93
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-03-2024
Hallo allemaal,

Wij gaan onze bovenverdieping verbouwen, waaronder badkamer en werkkamer.
Beide zijn ongeveer 6 m2.

In eerste instantie wilden we elektrische radiatoren plaatsen, maar bedacht ik me dat een elektrische vloerverwarming ook een oplossing zou kunnen zijn.

Het verschil tussen bovengenoemde kamers is dat er in de werkkamer bijna iedere dag wel iemand zit, meerdere uren per dag. De badkamer spreekt voor zich ('s ochtends klaarmaken en 's avonds douchen).

De badkamer heeft twee ramen (dubbel glas), de werkkamer heeft 1 raam en 1 deur naar balkon (ook dubbel glas).

Zonnepanelen hebben we nog niet, maar willen we in de nabije toekomst wel aanschaffen.

Zou iemand mij kunnen adviseren voor welke van beide ik het beste kan kiezen per kamer?

Mocht er nog meer informatie nodig zijn, hoor ik het graag.

B.v.d!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:45
ik heb een radiator, maar nog nooit in al die jaren aangehad :D (badkmer)

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerVincent op 18-03-2024 23:58 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Elektrische vloerverwarming uit je hoofd zetten. Dat verwarmt traag en vreet intussen stroom. Even dat vloertje opstoken is 600W vermogen en je bent 2-3 uur verder voor het een beetje op temperatuur is in je badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:39
Ik vind zelf een radiator heel fijn, ook om de handdoeken aan te drogen.
Maar die van mij zit gewoon aan de warmtepomp aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:58

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Een badkamer steeds opstoken of continu warm houden kost je veel energie. Je kan dus ook een infraroodpaneel overwegen, zie Ervaringen infraroodverwarming

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Wij hebben zowel een radiator (op de cv aangesloten) als elektrischevloerverwarming.

Vloerverwarming is in al die jaren eigenlijk nooit aan geweest. Gaat traag, vreet stroom en de straling van een gewone verwarming is erg fijn.

Tegen de koude voeten gewoon eventueel een douch matje werkt prima. Mocht ik ooit weer de badkamer verbouwen dan komt er geen elektrischevloerverwarming meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:28
Mocht je in de toekomst ooit een warmtepomp overwegen, dan zou ik naar vloerverwarming op cv-water kijken. Voor een warmtepomp geld namelijk: hoe meer vloerverwarming, hoe beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 19:35
Wij hebben elektrische vloer verwarming en daarnaast geen verwarming. Maar bij ons is de badkamer midden in de woning. Wij gebruiken het alleen om de kou uit de vloer te halen, de ruimte is zonder verwarming al 19 graden. Ik zou het als je er echt mee wil verwarmen niet aanraden, als je net als ons op de koudste dagen de ergste kou uit de vloer wil hebben os het wel handig. Leg het dan wel zo dicht mogelijk onder de tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:42

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Wij hebben een elektrische vloer en een radiator aan het stopcontact in zo’n zelfde ruimte. Allebei gebruiken we niet.

Aan het spelen: Clair Obscur: Expedition 33

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mijn badkamer is net iets groter. Ik heb zowel vloerverwarming als een handdoekradiator. Aangesloten op de cv-ketel.

De vloerverwarming doet het meeste werk om de ruimte op te warmen. De radiator staat vrij laag, maar is toch fijn om te hebben.

Bijkomend voordeel van vloerverwarming is dat het ervoor zorgt dat vloer merkbaar sneller droog wordt na het douchen.

Overigens stook ik de badkamer gewoon de hele dag mee met de rest van het huis. Als ik iets kut vind, is het wel douchen of kakken in een ijskoude ruimte 😬

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:08
In mijn badkamer zit een radiator, maar de retourleiding van de verwarming is slingerend in grotere lussen onder de tegels doorgelegd waardoor de restwarmte ook de vloer (deels) opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Of gewoon niets, wellicht ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:04

Agent47

I always close my contracts.

Wij nemen een elektrische radiator. Kunnen de handdoeken lekker op drogen.
Raampje open tijdens het douchen, lekker laten luchten en gas erop ;)

[ Voor 69% gewijzigd door Agent47 op 19-03-2024 08:07 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 27-05 12:03
Elektrische verwarming als hoofdverwarmign van deze ruimtes sowieso uit je hoofd zetten. Waarom geen watergedragen vloerverwarming in je badkamer? Als je toch gaat verbouwen en je vloer open ligt is dat toch een no-brainer?

En een elektrische radiator in de werkkamer? Ik zou sowieso dan een normale radiator ophangen. Mocht de verwarming niet aanslaan en je het fris vindt, kan je altijd nog een infrarood paneel ophangen ofzo. Maar als de CV ketel draait en je zit in die werkkamer, zou ik natuurlijk profiteren van die goedkopere warmte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:28

Theo

moederbord

Het voordeel van een vloerverwarming is ook ruimte die je wint voor het niet hebben van een radiator. Nu is 6 vierkante meter voor een badkamer vrijgemiddeld,maar 6 vierkante meter voor een werkkamer is wat krap. Kan is dis erg groot dat er een bureau boven/tegen de radiator komt te staan, of dat er een kast voor wordt geplaats waardoor de effectiviteit van de radiator sterk afneemt.
Vloerverwarming kost nul oppervlakte en je kan er niks voorzetten waarmee de effectiviteit wordt benadeeld. En een warme vloer is ook erg comfortabel, met name wanneer er een tegelvloer ligt waar je met blote voeten op loopt (badkamer)

Om die reden is een traditionele radiator niet aan te raden, en vloerverwarming wel.

Zoals anderen ook al aanhalen, (vloer)verwarming wil je niet elektrisch doen; dat wil je met water doen (wat per CV, warmtepomp of stadsverwarming verwarmd wordt). Mocht dit qua leidingwerk echt een uitdaging worden dan kun je ook kijken of je op je werkkamer misschien een kleine split airco kunt plaatsen. Daarmee kun je de ruimte ook heel goed verwarmen, en heb je een airco als bonus :) Voor de badkamer is dan een electrische radiator een waardig alternatief.

Dus:
- Geen traditionele radiator op de werkkamer
- Het liefst een vloerverwarming op water.
- Anders een airco
- Electrische verwarming als laatste optie)

- Vloerverwarming op water in de badkamer
- Anders een electrishe radiator.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-05 13:07
Microkid schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 06:56:
Een badkamer steeds opstoken of continu warm houden kost je veel energie. Je kan dus ook een infraroodpaneel overwegen, zie Ervaringen infraroodverwarming
Zou ik toch vanaf raden. Heb hier ook een paneel hangen maar voordat de kamer beetje warm is ben je ook 30min verder a 750W en je voelt de warmte ook alleen als je onder het paneel staat. De rest is koud.

Als ik kijk dat ik met 500W een hele zolderkamer kan verwarmen met een airco is zo een paneel niet echt zuinig te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runur
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 27-05 11:40
matty___ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:40:
[...]

Zou ik toch vanaf raden. Heb hier ook een paneel hangen maar voordat de kamer beetje warm is ben je ook 30min verder a 750W en je voelt de warmte ook alleen als je onder het paneel staat. De rest is koud.

Als ik kijk dat ik met 500W een hele zolderkamer kan verwarmen met een airco is zo een paneel niet echt zuinig te noemen
Hoe zit het met de condensvorming in de ruimte als je alleen ‘verwarmt’ met het paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 26-05 06:40
kevi-n1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:31:
In mijn badkamer zit een radiator, maar de retourleiding van de verwarming is slingerend in grotere lussen onder de tegels doorgelegd waardoor de restwarmte ook de vloer (deels) opwarmt.
Heb ik ook en het werkt perfect. Zeker als je nog een traditionele CV hebt is het wel belangrijk om tussen radiator en de vloer een RTL ventiel te plaatsen (ipv een normale thermostaatknop). Die zorgt ervoor dat er nooit te warm water je vloer in gaat (waarna je tegels eraf knappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik zou wel "verwarming" als voorziening in je badkamer adviseren achteraf kan je ook wel een elektrische radiator ophangen .. maar centrale verwarming heeft meer voordelen dan nadelen.
NESFreak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Heb ik ook en het werkt perfect. Zeker als je nog een traditionele CV hebt is het wel belangrijk om tussen radiator en de vloer een RTL ventiel te plaatsen (ipv een normale thermostaatknop). Die zorgt ervoor dat er nooit te warm water je vloer in gaat (waarna je tegels eraf knappen).
dit bedoel je :)
Afbeeldingslocatie: https://www.verwarmingswinkel.nl/pics/pro/993/xl4-111333_heimeier_knipsel_2.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door vso op 19-03-2024 08:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 19:08
NESFreak schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:54:
[...]

Volgens mij is dat niet toegepast in mijn "nieuwbouwhuis" uit 2018 maar tot nu toe geen problemen mee gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eip9Dhio_NkNxONlbvYA46xfanI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFrWnbIqVUmPNPhBimTpEtJz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Om even aan te geven hoe slecht elektrische vloerverwarming is, een grafiekje. Je ziet daar duidelijk in welk weekend ik de vloerverwarming heb afgekoppeld. Die stond elke ochtend en elke avond 2-3 uurtjes aan, 4-6 uur per dag, 1000W. Ik ben daarna gaan verwarmen met een elektrische ventilatorkachel, die draait een halfuur tot hooguit een uur per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MARKwl-zEUhB5XE3SegqxjrVIVQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VliHma9FqXmSv1i7slPzc1uA.png?f=user_large

In de jaargrafieken ben ik mijn winterpiek naar 400KWh per maand ook kwijt, dat ligt nu in de winter net boven de 200KWh/maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 18:29
Ook hier elektrische vloerverwarming in de badkamer laten leggen, was niet zo duur.

Gebruik het nooit meer, want allejezus wat duurt het lang tot je het voelt, en wat kost dat een bak met stroom.
Normale vloerverwarming, sure. Elektrisch, nee, ik niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Wij hebben een kleine radiator en de retourleiding ligt in een aantal lussen door de vloer gelegd, waardoor die ook nog wat restwarmte opneemt en als 'vloerwerwarming' mee doet. Doordat de warmte eerst door je radiator gaat, hoef je niet bang te zijn dat er te warm water je vloer door gaat en je tegels los laat komen. In de praktijk gebruiken wij de verwarming in de badkamer nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-05 16:30

PinusRigida

I put the p in pool.

[...]

Vergis ik mij of zijn die IR panelen ook niet echt bedoeld om een ruimte op te warmen, maar eerder om directioneel personen (of zitplaatsen) op te warmen? Eerder dus warmte dat ze letterlijk uitstralen op het object waarnaar ze gericht zijn? (waarbij ik me wel kan voorstellen dat zoiets superaangenaam moet aanvoelen als je bvb. in je zithoek zit te lezen ofzo...)

Dan vind ik het ook vrij logisch dat ze niet zuinig zijn om een ruimte -zelfs een badkamer- op te warmen, in die zin ben je toch nog beter af met iets dat convecteert, zij het een radiator, zij het een convector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Laatst online: 27-05 16:30

PinusRigida

I put the p in pool.

Zelf heb ik in m'n badkamer een simpele type 33 radiator hangen met zo'n Speedcomfort radiatorventilator onderin (met bimetalen thermostaat op de invoerleiding) om de convectie al op lagere temperatuur te forceren en dat helpt veel, (in al m'n verwarmde ruimtes trouwens) maar zeker in de badkamer is het voelbaar snel warm. en met 'snel' bedoel ik: radiatorknop even vol open en 10 tot 15 minuten later moet die weer dicht want begin ik te zweten (badkamer is 12m2 en m'n CV aanvoertemp is ingesteld op 60°C (65°C tijdens koudste weken)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Maar dat is ook precies waar dat paneel voor is bedoeld, je warmt de persoon op, niet de ruimte.

@TomD93 IR paneel is echt heel fijn voor directe warmte. Voor indirect (omgevingstemperatuur) wil je gewoon de meest energie zuinige optie. Ik en mijn gezin zouden niet anders meer willen dan IR, mijn normale (CV) verwarming gebruik ik alleen in de winter om de badkamer een beetje op temperatuur te houden maar ik zet hem niet expliciet daarvoor aan.

Uiteindelijk hangt alles ook af hoe warm je badkamer is zonder verwarming en de isolatie van muren etc. Ook de ventilatie en hoe vochtig deze is/blijft na gebruik van de badkamer is van belang. Dus het beste advies is eigenlijk niet te geven zonder exacte details maar elektrische indirecte verwarming is over het algemeen niet de meest energiezuinige en vaak ook niet de meest comfortabele keuze.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Wij leggen normale vloerverwarming die altijd meedraait met de vloerverwarming beneden.
Elektrische vloerverwarming heb ik nooit begrepen, maar wordt in mijn ervaring wel vaak aangeraden door badkamer(ver)bouwers.
Ik vermoed omdat het lekker makkelijk werkt en je minder hoogte verliest in geval van verbouwing. In ons geval waren ze vaak ook nog van de generatie waar energiekosten geen rol speelden, misschien speelt dat ook mee.

Met enkel vloerverwarming in kleine ruimtes is het niet gegarandeerd dat je badkamertemperaturen haalt, wij hebben voorbereidingen gemaakt om eventueel nog een radiator erbij te hangen mocht het tegenvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Laatst online: 26-05 06:40
Nee, bij mij gaat de retour van de badkamerradator dus idd slingerend door de vloer heen. Zo als @kevi-n1 dus.
kevi-n1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:03:
[...]

Volgens mij is dat niet toegepast in mijn "nieuwbouwhuis" uit 2018 maar tot nu toe geen problemen mee gehad.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Pejdref schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:04:
Wij leggen normale vloerverwarming die altijd meedraait met de vloerverwarming beneden.
Elektrische vloerverwarming heb ik nooit begrepen, maar wordt in mijn ervaring wel vaak aangeraden door badkamer(ver)bouwers.
Ik vermoed omdat het lekker makkelijk werkt en je minder hoogte verliest in geval van verbouwing. In ons geval waren ze vaak ook nog van de generatie waar energiekosten geen rol speelden, misschien speelt dat ook mee.

Met enkel vloerverwarming in kleine ruimtes is het niet gegarandeerd dat je badkamertemperaturen haalt, wij hebben voorbereidingen gemaakt om eventueel nog een radiator erbij te hangen mocht het tegenvallen.
Zelfde als met elektrische CV ketels (goedkoop van het gas af): goedkope aanschaf, simpel aanleggen en de verbruikskosten zijn toch voor de eindgebruiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
_JGC_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Zelfde als met elektrische CV ketels (goedkoop van het gas af): goedkope aanschaf, simpel aanleggen en de verbruikskosten zijn toch voor de eindgebruiker.
Ja, alleen zijn die verboden voor woningen. (Als hoofdverwarming)

[ Voor 3% gewijzigd door Pejdref op 19-03-2024 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matty___
Runur schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:44:
[...]

Hoe zit het met de condensvorming in de ruimte als je alleen ‘verwarmt’ met het paneel?
Misschien iets beter maar niet te vergelijken met de raditor. Witte tegels warmen nauwelijks op met het paneel dat aan het plafond hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
DukeBox schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:58:
[...]

Maar dat is ook precies waar dat paneel voor is bedoeld, je warmt de persoon op, niet de ruimte.
Dat is zeker zo. Hij hangt op 2,4m en misschien ik hem daardoor minder voel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:13

P_Tingen

omdat het KAN

Pejdref schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:04:

Bij ons is er op die manier ook een electrische vloerverwarming in gekomen. Van mij had het niet persé gehoeven maar mijn eega wilde geen koude voeten. De vloer was van zichzelf al vrij hoog dus nog verder ophogen voor vvw met slangen was niet aantrekkelijk. We hadden een radiator voor de verbouwing, maar we wilden die ruimte gebruiken voor een douche. Vandaar electrisch. Ik was niet zo'n voorstander maar omdat we toch een flinke overproductie hebben van de PV maakte het me ook weer niet zoveel uit. Verbruik met iets van 240W of zo valt ook mee.

Wij gebruiken het nu zoals eerder hier ook gemeld, puur om de kou uit de vloer te halen en dat is best lekker als je er met blote voeten op staat, dus ik heb er geen spijt van. Zou ik het weer zo doen? Hmmm. Gewetensvraag.....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
Zoveel mensen, zoveel meningen.

In onze oude badkamer een gewone radiator die we nooit aan hadden. Kleedjes op de vloer tegen de koude voeten.
Nu electrische vloerverwarming. Iedere ochtend staat dat 2 uur aan, de tegels zijn nu lekker behaaglijk.

Als hoofdverwarming in een slecht geisoleerde badkamer is het niet voldoende. Ons huis is goed geisoleerd en brengt het iedere dag de temperatuur van ong 18 naar 20 graden. Prima dus.

N.B. Wij hebben ruim stroom over van de zonnepanelen wat we anders tegen een paar cent zouden terugleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Ik vond een straalkachel (op 2 meter hoogte) altijd erg fijn. Zoiets: https://www.sanitairwinke...t-55.6x15.4x15.6cm-metaal
Het geeft in enkele seconden warmte, en het verbruik valt mee doordat je hem meteen uitdoet als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RemcoDelft schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:13:
Ik vond een straalkachel (op 2 meter hoogte) altijd erg fijn.
Dat is eigenlijk de voorloper van een IR paneel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-05 14:14
kevi-n1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:31:
Dit hebben wij ook.Bevalt uitstekend! In het begin ook getwijfeld over (elektrische) vloerverwarming. Maar op aanraden van de installateur deze optie gekozen. Geen seconde spijt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PanicVenom
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23-05 13:58
_JGC_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:24:
Elektrische vloerverwarming uit je hoofd zetten. Dat verwarmt traag en vreet intussen stroom. Even dat vloertje opstoken is 600W vermogen en je bent 2-3 uur verder voor het een beetje op temperatuur is in je badkamer.
Helemaal mee eens!
Daarbij in mijn ervaring erg storingsgevoelig en te vaak gehoord dat het stuk is gegaan. Reparatie zo goed als onmogelijk en dan houd je niks over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Laatst online: 27-05 12:03
djiedjee schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:12:
Zoveel mensen, zoveel meningen.

In onze oude badkamer een gewone radiator die we nooit aan hadden. Kleedjes op de vloer tegen de koude voeten.
Nu electrische vloerverwarming. Iedere ochtend staat dat 2 uur aan, de tegels zijn nu lekker behaaglijk.

Als hoofdverwarming in een slecht geisoleerde badkamer is het niet voldoende. Ons huis is goed geisoleerd en brengt het iedere dag de temperatuur van ong 18 naar 20 graden. Prima dus.

N.B. Wij hebben ruim stroom over van de zonnepanelen wat we anders tegen een paar cent zouden terugleveren.
Het is alles behalve toekomstbestendig. Salderen gaat er vroeg of laat aan, dus je overproductie inzetten in de winter houdt een keer op. Met de huidige netcongestie is er ook een kans dat we naar een Belgisch tarievenmodel gaan, waarbij je voor piekbelasting gaat betalen. Elektrische verwarming is inefficient, dus zorgt alleen maar dat je vaker over die drempelwaarde heen gaat t.o.v. verwarming met een warmtepomp wat met gemak een COP van minimaal 3 haalt.

Dus direct elektrisch verwarmen is nu al duur en onzinnig, maar in de toekomst wordt het mogelijk alleen nog maar onaantrekkelijker dan nu al het geval is. Kortom, een beetje elektrisch snel bijregelen is nog tot daaraantoe, maar als basisverwarming van een ruimte is gewoon echt een heel slecht idee met hoe de markt zich ontwikkeld.

[ Voor 6% gewijzigd door frennek op 19-03-2024 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
PanicVenom schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:36:
[...]

Helemaal mee eens!
Daarbij in mijn ervaring erg storingsgevoelig en te vaak gehoord dat het stuk is gegaan. Reparatie zo goed als onmogelijk en dan houd je niks over.
Stuk gaan nog geen ervaringen mee. Ik kocht mijn huis met gebarsten tegels in de badkamer met elektrische vloerverwarming eronder, die liggen er 14 jaar later nog zo bij. 2 jaar geleden moest ik leidingen omleggen in de berging, toen ik zag wat het deed met het verbruik heb ik ze ook nooit weer aangesloten.

Dat van die gebarsten tegels is ook zo'n dingetje: elektrische vloerverwarming staat aan of uit, iets ertussenin is er niet bij de meeste systemen. Tenminste, niet als je zo'n bimetaal thermostaat hebt zoals bij mij is toegepast. Met PWM regeling zou je wel vermogen kunnen regelen, maar of dat goed gaat op 1000W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-05 15:06
@TomD93 Wat zijn je wensen, eisen en verlangens (en belangrijk, die van je huisgenoten)?

- Moet het zo goedkoop mogelijk in aankoop: een electrisch ventilatorkacheltje, voor 30€ in de bouwmarkt ben je bediend en het is snel warm. De verbruikskost is daardoor wat lager dan electrische vloerverwarming (wat dus geen enkel voordeel heeft, want warme voeten kan je een tapijtje voor gebruiken) maar toch nog aanzienlijk.

- Ben je van plan er langer dan een paar maanden te wonen, dan is verbruikskost wel een punt van aandacht. Zowel qua comfort als qua verbruikskost is meelopen op de CV (en later warmtepomp) ideaal; en aangezien je gaat verbouwen is nu goed uitvoeren flink goedkoper dan over een jaar de vloer terug open te breken.
Een radiator (snel merkbare warmte en aanvullende capaciteit) waarvan de retour als vloerverwarming is uitgevoerd (kou uit de vloer, door de radiator voldoet deze; enkel vloerverwarming in badkamer kan net tekort komen en wandverwarming is niet zo eenvoudig). Op die manier haal je ook een veel hoger rendement met de huidige CV (door koude retour), en zal ook op een warmtepomp dit goed functioneren.

Dan naar sturing toe:
- het is aan jij (en je huisgenoten) om te zien of gewoon meelopen op de thermostaat in de woonkamer volstaat (zo doe ik het thuis, met een programmeerbare knop op de radiator in de badkamer zodat het 's ochtends en 's avonds warm is; de woonkamerthermostaat gaat 's avonds een half uurtje 0.5°C warmer zodat de kinderen zich lekker warm kunnen omkleden). Zo'n programeerbare knop kost weinig, en je kan je nog afvragen of die eigenlijk oplevert in vergelijking met gewoon continue warm te houden. Doe je enkel vloerverwarming, zonder radiator, wordt de opwarmtijd vaak te lang om nut te hebben van regelen, dan laat je alles beter continue open staan.

- Wil je zeker zijn dat het warm is wanneer je het wil; zondagnamiddag wil je een warm bad: een zwiep aan de knop en het wordt warm, dan kan je beter naar zoneregeling als Tado, Honeywell, ... kijken. De knoppen sturen dan de verwarming aan (ook al is de woonkamer al warm), en je kan er een weekplanning in programmeren (ideaal voor de werkkamer, als je vb een vaste dag in de week thuis bent).

En wat met mijn zonnepanelen dan? Als je bang bent dat je electriciteit over hebt, kan je altijd de heteluchtoven aanzetten met de deur open :+ Daarvoor kan je best kijken naar warmtepomp-toepassingen; bijvoorbeeld een warmtepompboiler voor je warm water die je aanstuurt volgens de opwek van de zonnepanelen. Wil je gek doen, kan je er zo eentje in de retour naar je CV steken om meer electriciteit voor verwarmen te gebruiken, maar dan lees je je best goed in zodat je weet wat je doet.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matty___
frennek schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:55:
[...]

Het is alles behalve toekomstbestendig. Salderen gaat er vroeg of laat aan, dus je overproductie inzetten in de winter houdt een keer op. Met de huidige netcongestie is er ook een kans dat we naar een Belgisch tarievenmodel gaan, waarbij je voor piekbelasting gaat betalen. Elektrische verwarming is inefficient, dus zorgt alleen maar dat je vaker over die drempelwaarde heen gaat t.o.v. verwarming met een warmtepomp wat met gemak een COP van minimaal 3 haalt.

Dus direct elektrisch verwarmen is nu al duur en onzinnig, maar in de toekomst wordt het mogelijk alleen nog maar onaantrekkelijker dan nu al het geval is. Kortom, een beetje elektrisch snel bijregelen is nog tot daaraantoe, maar als basisverwarming van een ruimte is gewoon echt een heel slecht idee met hoe de markt zich ontwikkeld.
Moet je wel een huis hebben waar een warmtepomp kan ;). Heb bv een rijtjeshuis met stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:31
Ik heb al jaren elektrische vloerverwarming in mijn badkamer en dat bevalt mij meer dan prima. Zeker nu ik de woonkamer grotendeels elektrisch verwarm middels een airco en de ketel amper meer draait. Verbruik per dag zal mij een biet zijn, gas verbranden is ook niet gratis en door het gerichter verwarmen van de ruimtes bespaar ik al bakken met energie en dus geld.

Voor de werkkamer zijn er meerdere mogelijkheden, wellicht een infrarood paneel gebruiken? In combinatie met een reguliere radiator om de ergste kou uit de ruimte te jagen?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56
electrische vloerverwarming is gewoon fout. De netbelasting word te hoog en netbeheer NL heeft aangegeven voor deze toepassing (evenals IR-panelen en doorstroomverwarmers) het net niet te willen verzwaren.

Er is niks mis met een handdoekradiator (functioneel) en vloerverwarming met water Een WP zal meer meters VV alleen maar fijn vinden.
Zelf heb ik 2 badkamers, eentje heeft een handdoekradiator op 28-32 graden, die ruimte vind ik eigenlijk te koud. Mis de VV. (echt spijt dat ik dat niet heb gedaan...)
Andere ruimte is achter de tegels geïsoleerd en heeft een basistemp van 21 graden mbv een simpele radiator, dat is een hele comfortabele badkamer doordat je van de tegels geen kou meer voelt.
Een badkamer warm je niet zomaar even op/af. Dat zou ook jammer zijn omdat je ook wil dattie altijd kurkdroog is. Met tijdelijke verwarming red je dat niet en krijg je evt schimmel.
eigenlijk wil je een badkamer permanent op 21 graden hebben (dacht dat het zo ook altijd ontworpen word) en met permanente afzuiging die optoert automatisch tijdens het douchen/gebruik. dus warm en droog

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 16:35
Heb een 900w elektrische radiator en dat ding krijgt een grotere badkamer makkelijk warm. Vloerverwarming niet gedaan. Vrije plaatsing was groot voordeel want cv buizen zaten op plek waar ik t bad wilde. Zou niks anders willen. Verbruiks kosten laag want ding kan vrij kort aan- en uit. Uurtje in de ochtend is genoeg. Schakelt veel sneller als CV, dus dat niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 16:46
Heb in vakantieverblijven zowel IR-paneel, elektrische verwarmingspaneel, als zo'n "ouderwetse" straallamp (maar dan van deze tijd) mogen vergelijken in vergelijkbare oppervlaktes.
IR-paneel is als je ervoor staat prima, maar een meter verder bij de wasbak gewoon "koud". Een elektrische paneel is aangenaam door de grotere gevoelsoppervlakte en de straalvariant ook, maar die vreet heel wat meer stroom.
Voor je werkkamer zou ik wel iets kiezen met een circulatie, veel egalere warmteverdeling na ca 1 uur. Heb zelf een convectorkachel met ventilator op de laagste stand naast de gaskachel staan in mijn tuinhuis. Niemand meer koude voeten en gehele ruimte aangenaam warm na een uur. En zelfs bij -5 overdag ideaal bij thuiswerken. Qua verbruik is mijn zandfilterpomp zomers een grotere verbruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Sport_Life

Solvitur ambulando

_JGC_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 00:24:
1) Electrische vloerverwarming is, in tegenstelling tot obv water, wel vrij snel opgewarmd. Als je denkt dat het 3 uur duurt dan weet ik zeker dat je er geen ervaring mee hebt.
Mijn warmtepomp krijgt de woonkamer zelfs in 2 uur opgewarmd ;).
2) Het is een misverstand om de electrische vloerverwarming als (hoofd) verwarming 24/7 te gebruiken. De meeste badkamers hebben niet of nauwelijks verwarming nodig , mits eea redelijk is geïsoleerd. De vloerverwarming (1u per dag op timer) warmt de tegels op en brengt de temperatuur ca 1 graden hoger, zodat de rest van de verdieping op LTV kan. Je stoelverwarming in de auto is ook niet bedoeld om je auto op te warmen.

Er is 1 reden om het niet te doen en dat is als je badkamer veel warmteverlies heeft. Dan is een water radiator / vloerverwarming veel beter. En dan blijf je in de winter 24/7 warmte erin pompen..

Zo niet dan lekker voor electrische vloerverwarming gaan. Als je een mat hebt van 500w en je zet die in de koude maanden 1 uur per dag aan dan kost je dan 0,5kwh per dag = 75kwh per jaar. Ter vergelijking, een vriezer zit op 350kwh per jaar !

De werkkamer gewoon op een water radiator , daar geen electrische verarming nemen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 19-03-2024 23:50 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:31
technopeuter schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 19:04:
electrische vloerverwarming is gewoon fout. De netbelasting word te hoog en netbeheer NL heeft aangegeven voor deze toepassing (evenals IR-panelen en doorstroomverwarmers) het net niet te willen verzwaren.
Klinkt wel logisch, het hele net verzwaren voor die 2 uurtjes 300-600w per dag zou ik ook niet willen.

Het is maar goed dat het opladen van elektrische auto’s en 24/7 draaiende warmtepompen onder die 2 uurtjes en 600w zitten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Drardollan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Klinkt wel logisch, het hele net verzwaren voor die 2 uurtjes 300-600w per dag zou ik ook niet willen.

Het is maar goed dat het opladen van elektrische auto’s en 24/7 draaiende warmtepompen onder die 2 uurtjes en 600w zitten.
:D

Kunnen we tweakers ook wel opdoeken als computers het net ontlasten :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:56
Drardollan schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:39:
[...]

Om de badkamer comfortabel te willen laten zijn zit je op 4 uur verwarmd of permanent.
Mijn Wp zit idd 90% vd tijd onder de 600W

Je hebt gelijk over de auto en evt inductie. Maar ik snap hun keuze goed

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artopaper
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:03
Tijdens onze verbouwing hebben we op de begane grond vloerverwarming in laten frezen. Tijdens de renovatie van de badkamer is daar ook vloerverwarming aangelegd op de verdeler van 1 verdieping lager. Werkt goed.
De badkamer wordt verwarmd als de begane grond ook wordt verwarmd. En heerlijke warme tegels, zeker in vergelijking met de rest van de 1e verdieping die geen vloerverwarming heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sport_Life schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:36:
[...]

1) Electrische vloerverwarming is, in tegenstelling tot obv water, wel vrij snel opgewarmd. Als je denkt dat het 3 uur duurt dan weet ik zeker dat je er geen ervaring mee hebt.
Mijn warmtepomp krijgt de woonkamer zelfs in 2 uur opgewarmd ;).
2) Het is een misverstand om de electrische vloerverwarming als (hoofd) verwarming 24/7 te gebruiken. De meeste badkamers hebben niet of nauwelijks verwarming nodig , mits eea redelijk is geïsoleerd. De vloerverwarming (1u per dag op timer) warmt de tegels op en brengt de temperatuur ca 1 graden hoger, zodat de rest van de verdieping op LTV kan. Je stoelverwarming in de auto is ook niet bedoeld om je auto op te warmen.

Er is 1 reden om het niet te doen en dat is als je badkamer veel warmteverlies heeft. Dan is een water radiator / vloerverwarming veel beter. En dan blijf je in de winter 24/7 warmte erin pompen..

Zo niet dan lekker voor electrische vloerverwarming gaan. Als je een mat hebt van 500w en je zet die in de koude maanden 1 uur per dag aan dan kost je dan 0,5kwh per dag = 75kwh per jaar. Ter vergelijking, een vriezer zit op 350kwh per jaar !

De werkkamer gewoon op een water radiator , daar geen electrische verarming nemen.
In mijn geval is de badkamer de enige ruimte op de bovenverdieping die verwarmd wordt. Dan trek je het niet met een uurtje per dag verwarmen, dat worden er minstens 4, eerder 6 als je 's morgens en 's avonds de badkamer wilt gebruiken. Verder is het verwarmen traag, want je moet eerst de tegels opwarmen, maar tegelijk gaat de helft van de warmte naar de kanaalplaatvloer eronder.

Zoals eerder gezegd: ik heb nu een ventilatorkacheltje in de badkamer staan, die draait de laatste 2 maanden gewoon op 1000W om de badkamer aangenaam te krijgen tijdens/na het douchen. Draait per douchebeurt hooguit 10 minuten. Grafiekje van energieverbruik had ik hierboven al gedeeld, dat verschil is enorm. In de echt koude wintermaanden draai ik de knop naar 2000W, dan nog is 20-40 minuten op 2000W minder verbruiken dan 4-6 uur lang 1000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

_JGC_ schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:02:
[...]

In mijn geval is de badkamer de enige ruimte op de bovenverdieping die verwarmd wordt. Dan trek je het niet met een uurtje per dag verwarmen, dat worden er minstens 4, eerder 6 als je 's morgens en 's avonds de badkamer wilt gebruiken. Verder is het verwarmen traag, want je moet eerst de tegels opwarmen, maar tegelijk gaat de helft van de warmte naar de kanaalplaatvloer eronder.

Zoals eerder gezegd: ik heb nu een ventilatorkacheltje in de badkamer staan, die draait de laatste 2 maanden gewoon op 1000W om de badkamer aangenaam te krijgen tijdens/na het douchen. Draait per douchebeurt hooguit 10 minuten. Grafiekje van energieverbruik had ik hierboven al gedeeld, dat verschil is enorm. In de echt koude wintermaanden draai ik de knop naar 2000W, dan nog is 20-40 minuten op 2000W minder verbruiken dan 4-6 uur lang 1000W.
Jij had 6u per dag 1000w aan! :D Dat heb ik niet eens met mijn warmtepomp en die verwarmt 200m2 vloerverwarming :+
Dat is heel anders dan 450w electrische vloerverwarming om de vloer wat aangenamer te krijgen in de 'spitsmomenten' (1u per dag).

In verbruik scheelt het 6kw vs 0,5kw per dag ;).

Maar als jij 2000w nodig hebt in de winter dan is je badkamer slecht geïsoleerd, ik zou daar eerst naar kijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 20-03-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Sport_Life schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:41:
[...]

Jij had 6u per dag 1000w aan! :D Dat heb ik niet eens met mijn warmtepomp en die verwarmt 200m2 vloerverwarming :+
Dat is heel anders dan 450w electrische vloerverwarming om de vloer wat aangenamer te krijgen in de 'spitsmomenten' (1u per dag).

In verbruik scheelt het 6kw vs 0,5kw per dag ;).

Maar als jij 2000w nodig hebt in de winter dan is je badkamer slecht geïsoleerd, ik zou daar eerst naar kijken.
Toegegeven, isolatie van de badkamer kan beter, maar dat komt bij de verbouwing. Ding zit in de hoek van het huis op de regenkant. Wel spouwmuurisolatie en HR+ glas, dak is ook geïsoleerd (6cm PIR in de badkamer, 12cm PIR op de zolder erboven, 6cm PIR in het plafond tussen zolder en badkamer), maar naast de badkamer zit een inpandige berging die pas sinds vorig jaar fatsoenlijk geïsoleerd is. Onder de badkuip zit een open inspectieluik waar de warmte heel makkelijk via naar de berging lekt.

Behalve een 500W (bij 75/65/20) handdoekradiator is er geen andere verwarming in de badkamer. Die handdoekradiator doet nu ook niks want ik kan het huis stoken met 35 graden aanvoer. 2000W ventilatorkachel is vooral met vorst lekker als je snel dat hokje (10m2!) op temperatuur wilt hebben, zodra het warm is wil je die naar 1000W zetten.
Pagina: 1