Graag jullie input voor het bouwen van een homeserver. Wat kan ik hier verwachten wat betreft verbruik en is dit eventueel verder te finetunen. Onderbouwing staat verder onder
Alvast bedankt!
Ik zoek een?
ik wil een homeserver tbv o.a. jellyfin, ispy, truenas core, homeassistant, sonarr, radarr. Doel is om deze als NAS te gebruiken voor mijn esx host test lab die op proliants draait. De nieuwe server dient 24x7 te draaien
Wat is je budget?
1000 euro max voor nu
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik ben eigenlijk getrouwd met AMD, maar intel lijkt hier ook wat betreft transcoding en idle usage een beter optie te zijn
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
proxmox als hypervisor, truenas als VM erop om cifs shares en luns te presenteren. Daarnaast een aantal VM/containers zoals genoemd o.a. home assistant..
Zelf had ik dit samengesteld, de ECC vs non-ECc discussie bij truenas is eigenlijk een non-discussie en daar t budget er naar is wel ik liefst ook ECC geheugen gebruiken. Dit ondanks dat ik betwijfel of het echt toegevoegde waarde heeft boven op ZFS. Zoveel data gaat er niet door mijn geheugen.
Onderbouwing voor dit systeem is dat ik voor nu een relatief beperkte cpu gepakt heb en met het bijbehorende moederbord wel mogelijkheden om ooit te upgraden naar een betere cpu. Vandaar ook de keuze voor socket 1700. Ondanks dat ik ook in t zuinige server topic zag dat een 8e generatie zuiniger is en daarna alles minder zuinig is geworden.
De reden voor een rack chassis is omdat het in de aanpandige garage komt in hetzelfde rack als de proliants.
De voeding heb ik nog niet gekozen, neig naar een seasonic 550.
De ironwolf nas HDD moeten x3, het geheugen mogelijk al x2.
Alvast bedankt!
Ik zoek een?
ik wil een homeserver tbv o.a. jellyfin, ispy, truenas core, homeassistant, sonarr, radarr. Doel is om deze als NAS te gebruiken voor mijn esx host test lab die op proliants draait. De nieuwe server dient 24x7 te draaien
Wat is je budget?
1000 euro max voor nu
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
ik ben eigenlijk getrouwd met AMD, maar intel lijkt hier ook wat betreft transcoding en idle usage een beter optie te zijn
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
proxmox als hypervisor, truenas als VM erop om cifs shares en luns te presenteren. Daarnaast een aantal VM/containers zoals genoemd o.a. home assistant..
Zelf had ik dit samengesteld, de ECC vs non-ECc discussie bij truenas is eigenlijk een non-discussie en daar t budget er naar is wel ik liefst ook ECC geheugen gebruiken. Dit ondanks dat ik betwijfel of het echt toegevoegde waarde heeft boven op ZFS. Zoveel data gaat er niet door mijn geheugen.
Onderbouwing voor dit systeem is dat ik voor nu een relatief beperkte cpu gepakt heb en met het bijbehorende moederbord wel mogelijkheden om ooit te upgraden naar een betere cpu. Vandaar ook de keuze voor socket 1700. Ondanks dat ik ook in t zuinige server topic zag dat een 8e generatie zuiniger is en daarna alles minder zuinig is geworden.
De reden voor een rack chassis is omdat het in de aanpandige garage komt in hetzelfde rack als de proliants.
De voeding heb ik nog niet gekozen, neig naar een seasonic 550.
De ironwolf nas HDD moeten x3, het geheugen mogelijk al x2.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i3-12100F Boxed | € 92,36 | € 92,36 |
1 | Moederborden | Supermicro X13SAE-F Bulk pack | € 326,70 | € 326,70 |
1 | Interne harde schijven | Seagate IronWolf NAS HDD (ST4000VN006), 4TB | € 101,99 | € 101,99 |
1 | Behuizingen | Inter-Tech 3U-3508 | € 157,30 | € 157,30 |
1 | Geheugen intern | Transcend JetRam JM5600ALE-16G | € 53,09 | € 53,09 |
1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 73,93 | € 73,93 |
Totaal | € 805,37 |
It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.