PC build geen display, VGA status led

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierS
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 01-07-2024
Ik heb afgelopen weekend een pc in elkaar gezet. Deze heb ik gebouwd na te checken in pcpartpicker en ook hier op het aankoop advies.

Het gaat om deze build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-14700KF Boxed€ 405,99€ 405,99
1MoederbordenGigabyte Z790 GAMING X€ 222,-€ 222,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16G VENTUS 2X OC€ 879,-€ 879,-
1BehuizingenFractal Design North XL - Mesh Charcoal Black€ 171,82€ 171,82
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer III 360€ 92,89€ 92,89
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-5600J2834F32GX2-RS5K€ 219,90€ 219,90
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 125,-€ 125,-
1Solid state drivesCrucial T500 (zonder heatsink) 2TB€ 168,99€ 168,99
Totaal€ 2.285,59

Ik heb al een paar keer eerder een pc gebouwd en tot dus ver altijd goed gegaan.
Loop nu echter tegen het volgende aan:

Als ik de pc start gaan alle fans draaien en lijkt goed te werken. Tijdens het booten gaat hij de status leds af in de normale volgorde maar blijft op VGA led staan. Ik zie verder ook geen display en mijn scherm gaat dus ook weer op standby.

Ik heb al alle connecties nagelopen en ook gpu en ram in en uit gehaald. Ook CMOS batterij al er even uit gehaald. Ook een andere power cable voor gpu gebruikt gezien ik tijfelde aan de 600W cable. Verder heb ik ook een 6700XT uit mijn andere PC erin gepast en dit werkte ook niet.

Ben een beetje radeloos wat betreft de troubleshooting gezien ik naast de VGA led helemaal geen idee heb wat er mis kan zijn.

Iemand misschien een idee wat er nog te proberen valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
BIOS updaten. Dit bord heeft Q-Flash Plus. Kijk in de handleiding van het mobo hoe dat in zijn werk gaat.

Zonde dat je een paar tientjes wilde besparen door een cpu zonder igpu te nemen. Die igpu's zijn o zo handig bij trouble shooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Uitgang van de videokaart al een keer gewisseld van DP naar HDMI of andersom? Je zou nog wat met het geheugen kunnen testen/wisselen (met 1 latje booten bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RogierS
Bios heb ik geupdate via de q-flash plus methode volgens manual. Bios lampje gaat knipperen en update lijkt goed te starten. Ben vervolgens ff weggelopen en toen ik terug kwam is de pc uit zichzelf aangegaan maar de status led stond nog steeds op vga.

Ram heb ik ook geprobeerd en verschillende kabels werkt ook niet, had ook al geprobeerd met mijn eigen gpu waarvan ik zeker weet dat ie werkt.

Het gekke blijf ik vinden dat de gpu fans dus gewoon draaien zoals het hoort maar het bord pakt de gpu niet. En ja ben het met je eens dat ik beter cpu met igpu had kunnen doen maarja was een fout van mij en achteraf is mooi wonen.

Enige wat ik nog kan verzinnen is kapot pcie slot, maar dat moet ik testen door hele bord uit de pc te halen gezien de gpu nu niet in het andere slot past. Dat zal ik morgen dan wel proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RogierS
Okeeey, heb dus gisteravond zitten stoeien en de pc lijkt nu te werken.

Ik heb alles weer uit de kast gehaald en vervolgens weer buiten de kast in elkaar gezet. Eerst zonder ram, met 1 ram en vervolgens beide. Daarna gpu erbij nog steeds niets. Vervolgens gpu in andere pcie slot en nog steeds niets. Restart met scherm al aangesloten en opeen had ik bios.
Vervolgens originele pcie slot weer geprobeerd en deze doet het nu ook opeens weer.

Dus wat er nu fout was weet ik niet, maar het lijkt nu te werken.