Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16-03 13:50
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden heb ik een nieuwe Nikon Z8 aangeschaft.
Samen met de FTZ II adapter gebruik ik deze camera nu in combinatie met mijn F mount lenzen.
Het betreft de volgende lenzen:

- Sigma 35mm F1.4 Art
- Sigma 85mm F1.4 Art
- Sigma 120-300mm F2.8 HSM Sport

Helaas valt de kwaliteit van de foto's behoorlijk tegen in vergelijking met de 12 jaar oude D800.
De Sigma 120-300mm is al nagekeken door Sigma zelf omdat ik het probleem in de lens had verwacht.
Sigma gaf aan geen gekke dingen te zien en heeft de lens retour gestuurd.
Daarnaast lijkt de body ook meer ruis te produceren, maar ik heb gehoord dat dit normaal is bij systeemcamera's?

Heeft iemand dezelfde ervaring met het gebruik van Sigma lenzen op Z bodies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Is het misschien een idee om wat voorbeelden te delen met de gekozen instellingen op je camera?

Het is zo moeilijk te gokken wat kwaliteitsverschil inhoudt.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Let ook op bij dit soort zaken beoordelen dat je de bestanden eerst van gelijke grote maakt het schalen heeft ook invloed op wat je ziet of denkt te zien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Eens met @FeareX , zou je voorbeelden kunnen posten? Ik heb ooit de D800 gehad (maar al jaren geleden verkocht) en heb nu een Z8. Over beiden ben/was ik bijzonder tevreden, maar in mijn beleving is de Z8 wel even van een andere orde. Ook heb ik nooit de FTZ adapter gebruikt maar ben helemaal overgeschakeld naar Z-glas. Op de D800 gebruikte ik zowel Nikon als Sigma Art glas.

Als ik de DPReview Studio shot comparison-tool erop nasla lijkt dat dichter bij mijn ervaringen te liggen dan die van TS, dus ik ben wel benieuwd wat daar misgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 17:45
Zelf heb ik in de afgelopen periode de volgende camera's gehad.
D800, D810, D850.

Inmiddels is er een Z8.
Zelf ook een Sigma 35mm F1.4 Art en totaal geen verschil in scherpte.

Kun je aangeven of je AF gebruikt. Welke mode?
Het kan zijn dat er meer ruis is, vooral als je de RAW compressie gebruikt. Daar merkte ik wel verschil in, maar dat werd minder met updates van lightroom. Dus ook je editor van RAW bestanden speelt daarin een rol.

Daarnaast schiet ik nog met een Sigma 135mm F1.8 Art en ook daar super scherpe beelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-05 17:02
Heb je de D800 nog? Maak dan eens een setje foto's met beide camera's, met dezelfde lens op dezelfde lokatie. Deel die hier even. Dat praat wat makkelijker 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Wat is de juiste methode om hier op Tweakers grote files te delen?

Ik kan me ook niet voorstellen dat de Z8 niet vergelijkbare resultaten kan schieten als een D800.
Wat opvalt is dat ik met de Z8 (46mp) ongeveer 1600 foto's kan maken met 64 GB, de D800 (36mp) kan er maar 800 maken. Dit suggereert als je het mij vraagt een groot verschil in bestandsgrootte?

De Z8 staat ingesteld op RAW met burst rate 15 FPS op Continuous H, wellicht heeft dit er iets mee te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 11:06

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Rotary2 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:15:

Ik kan me ook niet voorstellen dat de Z8 niet vergelijkbare resultaten kan schieten als een D800.
Wat opvalt is dat ik met de Z8 (46mp) ongeveer 1600 foto's kan maken met 64 GB, de D800 (36mp) kan er maar 800 maken. Dit suggereert als je het mij vraagt een groot verschil in bestandsgrootte?

De Z8 staat ingesteld op RAW met burst rate 15 FPS op Continuous H, wellicht heeft dit er iets mee te maken?
De snelheid waarmee je foto’s maakt heeft geen invloed op hoeveel je er kan opslaan op je geheugenkaart. Je moet even kijken welke compressie je gebruikt voor de RAW. Tussen de D800 (“had ik zelf ook”) en de huidige systeemcamera’s (heb nu zelf de Z9) is daarin nogal veel veranderd.
Met meer megapixel toch betere compressie en dus meer foto’s kunnen opslaan.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
WeTransfer is een prima optie, met als voordeel dat de bestanden na een week gewist worden dus ze zwerven niet tot het einde der tijden rond.

Zou je vergelijkbare beelden kunnen schieten met dezelfde of vergelijkbare settings, en dan met zowel hoge als lage iso? Ik ben ook benieuwd naar dat verschil in ruis namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Je kan ook de foto’s croppen op het deel van de (on)scherpte en gewoon hier als jpg uploaden. Ik vermoed dat we niet de hele foto nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-05 08:33
Heb je de raw instellingen verder hetzelfde? Uit mn hoofd kan je bij nikon kiezen voor 12- of 14bit raw, en bestaat er ook een lossy formaat, in plaats van een lossless. Dat kan het verschil in bestandsgrootte ook nog verklaren.

Verder eens met de consensus in de rest van het topic. Eerst foto's maken met exact dezelfde omstandigheden en instellingen (iso, sluitertijd, diafragma, lichtsterkte, maar in processing ook je verscherping, noise cancelling etc), en dan kijken of het echt aan de lens ligt.

Hou er overigens ook rekening mee dat de pixels van je Z8 iets kleiner zijn dan de D800. Je hebt dus een hogere optische resolutie nodig om een pixel-scherpe opname te maken. Een lens die op de D800 pixel-scherp is zou dat op de Z8 niet persé hoeven zijn. Then again, Volgens mij zijn die sigma ART lenzen die je hebt qua scherpte echt wel de top van wat er te krijgen is, dus dat zou niet echt uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Wederom bedankt voor jullie reacties.
Ik zal komend weekend beide camera's even pakken voor een vergelijk.

Hieronder alvast een foto met de onscherpte die ik bedoel.
De Z8 heeft hier gebruik gemaakt van de Eye AF, maar daar ligt de scherpte gek genoeg niet?
Het gaat hier om een 100% crop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbggJqYDL-_BkqahRUI9J1oIyLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aq2MWjeiCcKbEP3Td5dnrrK2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 21:59
Dit is gewoon een focusafwijking.
Met welke continu-snelheid (fps) heb je gefotografeerd? Op hoge snelheden heeft het focussysteem geen tijd om nog met contrastdetectie de focus perfect neer te leggen.

[ Voor 71% gewijzigd door Universal Creations op 21-03-2024 10:03 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Deze foto is gemaakt met 15 FPS.
De persoon in kwestie bewoog niet of nauwelijks.
De Z8 gaf gek genoeg wel aan dat focus was gelukt.
Hoe kan ik dit voorkomen? Moet ik met lagere FPS gaan schieten en/of de prioriteit van de camera van 'release' naar 'focus' aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:52

Rannasha

Does not compute.

Rotary2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:22:
Deze foto is gemaakt met 15 FPS.
De persoon in kwestie bewoog niet of nauwelijks.
De Z8 gaf gek genoeg wel aan dat focus was gelukt.
Hoe kan ik dit voorkomen? Moet ik met lagere FPS gaan schieten en/of de prioriteit van de camera van 'release' naar 'focus' aanpassen?
Zo te zien gebruik je een vrij groot diafragma, waardoor de scherptediepte vrij klein is. Kleine bewegingen (van het onderwerp of van de camera zelf) kunnen er voor zorgen dat het gebied dat je in focus wil hebben dat uiteindelijk toch niet is.

Een simpele oplossing is een kleiner diafragma (=> hoger F-getal) gebruiken. Dit geeft meer scherptediepte en je hebt dan meer marge. Nadeel is wel dat er minder licht op de sensor valt, dus je zult een langere sluitertijd of hogere ISO moeten gebruiken ter compensatie.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als je de prioriteit op Release hebt staan dan garandeert zo’n melding van je camera over de focus niet heel veel (denk ik). De Focus stand zal je dan meer aan hebben. Daarnaast sluit ik me aan bij wat hierboven staat.

Bedenk ook wat 15FPS toevoegt als je iemand fotografeert die stil staat. 1 frame zou genoeg moeten zijn. Als je persé die kleine scherptediepte wil, let er dan op dat je de focus goed hebt liggen voordat je afdrukt en verklein de kansen op bewegingsonscherpte zoveel mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Was het met AF-S of AF-C?

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Het heeft even geduurd, maar ik heb enkele testfoto's kunnen maken onder exact dezelfde condities.

Beide camera's staan op AF-C.
De Z8 heeft gebruik gemaakt van Eye AF met 'Focus' als prio in plaats van 'Release'
De Z8 stond nog steeds ingesteld op 15 FPS, de D800 op 4 FPS.
Het lijkt erop dat de Sigma 300mm op de D800 een kleine front focus heeft, dus helemaal eerlijk is de vergelijking niet. Wat wel opvalt is dat foto 1 van de Z8 scherp is, maar foto 2 niet (in een korte burst op 15 FPS). Is hier een verklaring voor?

Z8 Foto 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q4BsxrdL_Q1Bid0m9CWIzbyPTWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9DzsKwPhACLBZ8OwS8E9II2f.jpg?f=fotoalbum_large

Z8 Foto 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmHcc8X550WNbs7dXsJloBC8lOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uJ49TdV9PssDvTwRDuc7qCCA.jpg?f=fotoalbum_large

D800:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seUqFYuGL3xKPS6evr1lvJZguO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R4A4eCpLTsSOp9Px0E1sMwf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat zijn de resultaten als je gewoon single shot doet, als ik naar het resultaat kijk lijkt het mij sterk dat iso diafragma en sluitertijd ook identiek waren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Maak het eens niet zo moeilijk voor die camera's! Gewoon single shot, gebruik een statisch onderwerp, dus niet een persoon die wellicht niet stilstaat en gebruik identieke ISO, diafragma en sluitertijd voor beide camera's. Je zou eventueel een focus test chart kunnen overwegen (laatste pagina van deze PDF: https://treasurevalleycam...cus_test_chart_edited.pdf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Op kamera express staat bij de reviews van de adapter dat oudere lenzen en andere merken niet fijn focussen maar dat zou natuurlijk ook door het ontbreken van een motor in de camera zelf kunnen komen.
Verder geen ervaring ermee, mijn D700 doet het nog en een Z8 is boven budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 22:19
Ik hoor juist dat F-glas met de adapter op de Z-camera’s soms zelfs beter uit verf komt vanwege het nieuwe AF-systeem. (Zelfde ook gehoord voor EF-glas op nieuwe Canon R).
Wat al eerder is genoemd. Zet eens op statief, met een focus punt op hetzelfde object met zelfde instellingen. Dan kun je er echt iets zinnigs over zeggen. Zowel de 35 als 85 Art zijn retescherp, dus moet dat op de Z8 ook zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
De instelling waren wel degelijk identiek. Toegegeven, op het moment dat de foto's met de Z8 gemaakt werden begon het net te regenen, dus vandaar wellicht een kleine afwijking in belichting.

Ik zal eens een tweede test doen op een statief. Al ben ik er nog niet over uit dat ook in deze situatie de Z8 toch een beetje tegenvalt qua AF. Of mijn verwachtingen liggen veel te hoog natuurlijk.

Ik hoorde dat de laatste firmware update ook een groot verschil kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilantof

Xilantof

Rotary2 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:15:
De instelling waren wel degelijk identiek. Toegegeven, op het moment dat de foto's met de Z8 gemaakt werden begon het net te regenen, dus vandaar wellicht een kleine afwijking in belichting.

Ik zal eens een tweede test doen op een statief. Al ben ik er nog niet over uit dat ook in deze situatie de Z8 toch een beetje tegenvalt qua AF. Of mijn verwachtingen liggen veel te hoog natuurlijk.

Ik hoorde dat de laatste firmware update ook een groot verschil kan maken?
Firmware updates brengen vaak verbeteringen in AF met zich mee, ja. Dat kan zijn aanvullende instellingen of algehele 'performance' verbeteringen. Maar, dat gezegd hebbende: de situatie die je laat zien zou "gewoon" goed moeten gaan met de Z8, ongeacht de firmware versie.

Test op statief is altijd goed om te doen.
De Z8 zou de D800, met dezelfde lens, moeten evenaren. Misschien (maar dat heb ik niet opgezocht) heeft die lens zelf liever iets minder megapixels resolutie om lekker uit de verf te komen.

De Z-serie heeft echt een totaal andere werking qua AF dan de D800 en dergelijke. Ik heb echt véél moeten schieten (met trial and error) om 'net zo goed' te zijn als met m'n old trusty D800. Er zat echt een leercurve.
Lees je goed in wat betreft alle AF opties/standen en kijk wat jij fijn vindt.
De oude 'dynamisch veld' AF stand is vooral overgenomen om het DSLR-gebruikers herkenbaar te maken, maar de modernere standen zijn bijv. al véél beter.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotary2
Inmiddels een kleine update:

Afgelopen weekend heb ik de 35 en 85mm Sigma's getest. Hier in het scherpte issue totaal niet terug te vinden. Ook qua AF zie ik geen gekke dingen. Op basis hiervan zou ik verwachten dat het probleem niet in de Z8 of de FTZ zit, maar in de 300mm.
Beeldmateriaal volgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Algemeen: kunnen TS niet even goed nadenken over de case die ze presenteren.

Sluit even de volgende fouten uit:

- beweging van de fotograaf, en de camera, hoe klein ook
- beweging van het ondwerp, hoe klein ook

Kortom, test met controleerbare en gelijkwaardige omstandigheden!
Pagina: 1