Nieuwbouwwoning: hoe home netwerk aanpakken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatexends
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-05 23:14
Even een korte schets;

Binnenkort oplevering van onze nieuwbouwwoning in België. internetprovider gaat Telenet worden (korting via het werk).

Nu gaat 'het internet' toekomen in de garage, bij opstellen van de bouwplannen hebben we wel wat Cat6 kabels laten trekken naar oa de zolder, slaapkamers, berging,... buiten degene die al zouden lopen naar oa de leefruimte.
In totaal 7 kabels dus, ik veronderstel dat deze gaan samenkomen in de garage.

Nu is mijn vraag hoe ik dit het best aanpak gezien ik nogal een leek ben op het vlak van switches, routers,...

De router heeft als in me niet vergis 4 netwerkpoorten, dan nog 1 switch voor de overige? En op zolder een access point voor het wifi bereik?

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat je schetst zou best eens kunnen kloppen.

Een 8-poorts switch bij het modem in de buurt. Op zolder een accesspoint en dan zou je theoretisch het meeste wel hebben gehad.

Wanneer je niet zo'n grote kenner bent zou ik het eenvoudig houden. Kies een Netgear Prosafe GS108 switch, makkelijker wordt het eigenlijk niet. Daarbij nog een TP-Link AX3000 en je bent klaar...

Of dat accesspoint lekker kan roamen met je modem is even de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatexends
Dat laatste is nu net mijn zorg... Zouden dan 2 access points met de modem in bridge modus niet beter werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:40

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Fatexends schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 05:36:
Dat laatste is nu net mijn zorg... Zouden dan 2 access points met de modem in bridge modus niet beter werken?
Als je een modem in bridge modus zet, heb je daarnaast nog je eigen router nodig. Daarnaast, als je geen reden hebt voor bridge modus, zou ik dat niet doen.

Wat je wél kunt doen is WiFi op het modem/router van je provider uit zetten en vervolgens meerdere accesspoints van eenzelfde fabrikant nemen.

Afhankelijk van het aantal verdiepingen, oppervlakte van de verdiepingen en of deze verdiepingen vloerverwarming + gewapend beton hebben, kom je weg met 1 of 2 accesspoints.

Ik zou persoonlijk als stelregel nemen:
- 1 accesspoint per verdieping
- 1 fysieke netwerkaansluiting per PC/TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je echt een leek bent zou ik een POE switch nemen en een setje van 3 Deco’s die je bedraad aansluit. Eenmalig instellen met de app en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-03 22:58
Met Telenet zal het miserie zijn.
Standaard levert Telenet een modem/router die geen bridge-mode ondersteunt en Wifi uitzendt in de garage.

De MyTelenet webinterface zit trouwens vol bugs waardoor geavanceerde instellingen niet of gebrekkig werken.

Idealiter zend je Wifi uit in de living, omdat je het daar ook het vaakst gebruikt.

Dus je koopt best zelf een router en/of Wifi AP en kiest best een provider die bridge-mode ondersteunt!

En laat je op je werk uitbetalen in euro's, niet in natura zoals in zakken aardappelen of in telecomabonnementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatexends
rafbelg schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:57:
Met Telenet zal het miserie zijn.
Standaard levert Telenet een modem/router die geen bridge-mode ondersteunt en Wifi uitzendt in de garage.

De MyTelenet webinterface zit trouwens vol bugs waardoor geavanceerde instellingen niet of gebrekkig werken.

Idealiter zend je Wifi uit in de living, omdat je het daar ook het vaakst gebruikt.

Dus je koopt best zelf een router en/of Wifi AP en kiest best een provider die bridge-mode ondersteunt!

En laat je op je werk uitbetalen in euro's, niet in natura zoals in zakken aardappelen of in telecomabonnementen.
Als je de wifi uitzet en dan op elke verdieping een AP hangt, lijkt mij het wel doenbaar, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 11:32
Sethro schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 07:02:
Als je echt een leek bent zou ik een POE switch nemen en een setje van 3 Deco’s die je bedraad aansluit. Eenmalig instellen met de app en gaan.
Dit zou ik ook adviseren. De deco's aansluiten op de UTP kabels die naar de verschillende verdiepingen gaan en in de Deco zit vaak een ingebouwde switch (vaak 1 poort) waarmee je de UTP kunt 'doorlussen' naar bijv. een switch per verdieping voor TV, PC of andere apparaten die je bedraad wil aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
De Telenet-router gebruiken dat wil je echt niet, er zijn bugs in MyTelenet die al een jaar aanslepen: Nieuwe telenet geavanceerde instellingen

(Telenet heeft sinds de introductie van een nieuw IT-systeem vorig jaar structurele softwareproblemen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20231206_96769067)

Bij alle andere Belgische providers configureer je eenvoudig de modem in bridge-mode, alleen bij Telenet loop je steeds weer tegen problemen aan als je iets anders dan de standaard instellingen wil gebruiken.

Soit, doe je goesting. Ik kan alleen maar waarschuwen dat de webinterface die Telenet gebruikt vol bugs zit en de softwareontwikkeling is uitbesteed aan onbekwame Indiërs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:45
rafbelg schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:34:
De Telenet-router gebruiken dat wil je echt niet, er zijn bugs in MyTelenet die al een jaar aanslepen: Nieuwe telenet geavanceerde instellingen

(Telenet heeft sinds de introductie van een nieuw IT-systeem vorig jaar structurele softwareproblemen: https://www.standaard.be/cnt/dmf20231206_96769067)

Bij alle andere Belgische providers configureer je eenvoudig de modem in bridge-mode, alleen bij Telenet loop je steeds weer tegen problemen aan als je iets anders dan de standaard instellingen wil gebruiken.

Soit, doe je goesting. Ik kan alleen maar waarschuwen dat de webinterface die Telenet gebruikt vol bugs zit en de softwareontwikkeling is uitbesteed aan onbekwame Indiërs.
Zou me er niet te druk over maken? Voor normaal functioneren is een bridge modus niet vereist. De Wifi radio is ongetwijfeld uit te schakelen mocht je je daar druk om maken.

Bij een deco set icm switches wil je uberhaupt voor een ad-hoc netwerk gebruik maken van AP mode in plaats van router modus. Dus dan komt het goed uit dat die DHCP server van telenet nog werkt. Wil je dat niet dan moet je persé alles op een centrale deco aansluiten, dat heeft impact op hoe je je kabels moet leggen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rafbelg
De routerfunctie van de Telenet-modem zit vol bugs en als je bij gebruik van een bepaalde internettoepassing tegen zo'n bug aanloopt, zit je dik in de shit als er geen bridge-mode beschikbaar is.

En de Deco's in AP-mode zetten omdat je een brakke provider kiest, is weggegooid geld hé. Alle intelligentie en mogelijkheden van het Deco-systeem zitten in de router-functionaliteit.

Wat Telenet al langer dan een jaar presteert is niet te verdedigen. Je blijft daar momenteel best zo ver mogelijk weg.
Pagina: 1