ijske schreef op maandag 18 maart 2024 @ 21:24:
Hoi, ik kan je wat over die verdeler van Dinh vertellen...
de linkse Poort 1 (gelabeled RF-in) is bedoeld voor de straataansluiting ... rechtstreeks ... zonder splitters ertussen
Poort 2 (gelabeled CM) is de enige poort waar je een kabelmodem aan kan hangen ...
Poort 3,4 ,5 & 6 zijn tv uitgangen ... niet zo spannend anno 2024 ..
Dat is dus niet alleen een verdeler maar ook een versterker die continu stroom verbruikt. Indien nodig, nodig, zo niet zaak om zsm die stekker eruit te trekken.
@
tvtomas een paar dingen die nuttig zijn om te weten:
- heb je al een telecom-provider op het oog? Zo ja welke?
- gebruik je alleen internet of kijk je ook liniaire TV? En gebruik je vaste telefonie?
Als antwoord op provider iets anders is dan "Ziggo" of "Telenet" is, dan komt het signaal niet binnen via de coaxkabel in je eerste plaatje. Dat betekent twee dingen:
1) stekker van die antenneversterker kan er per direct uit
2) je signaal komt dan binnen op een ISRA-punt/Belgacom intro (DSL) of FTU (glas) binnen die niet op je foto's staat. De plek waar dat kastje hangt is een relevante om op de foto te zetten, alsmede de dichtstbijzijndste netwerkkabels.
Overigens zie ik een voedingsadapter op de eerste foto die verdacht lijkt op die van een Telenet Compal CH7465LG-TN kabelmodem. Ook daar: als dat in gebruik is, is het noodzakelijk, anders is het stroomverspilling.
Wat ook nuttig is, is wat meer informatie over het totaalplaatje:
- ik zie op de foto een stopcontact met een aardepen. Dat doet mij vermoeden dat we het hier over Belgie of Frankrijk hebben? Klopt dat? En zo ja welke van die twee? Ik vermoed overigens Belgie omdat op een van de kabels in de eerste foto "Telenet Internetkabel" gedrukt staat.
- hoe groot is de woning? Hoeveel verdiepingen, welk vloeroppervlak?
- wat is het bouwjaar? Waar zijn vloeren en muren van gemaakt? En hoe zit het met isolatie?
- je noemt alleen "netwerk", en toont op de foto's alleen bedrade netwerkkabels. Gaat het alleen om bedrade aansluitingen of wil je ook WiFi dekking hebben?
- hoeveel bedrade aansluitingen wil je realiseren?
- welke performance eisen heb je (bedraad en evt draadloos)?
- is er een tuin? Is netwerk in de tuin gewenst? (dit kan bij moderne HR++ glas een flinke uitdaging zijn)
Als ik de derde foto bekijk zie ik afgeknipte coaxkabels (TV) van zeer lage kwaliteit (CCS=Copper Clad Steel

) en een kastje met opschrift dat lijkt te wijzen op behoorlijk afwijkend gebruik van een twisted pairkabel. Ik vermoed overigens dat op die plek een coaxsplitter hing, aangezien een van de goede donkergrijze Hirschmann kabels daar uitkomt en naast die CCS kabels hangt. Als je gebruik wilt maken van TV over coaxkabel, ga je hier nog een flinke klus aan hebben, te meer omdat de kabels waarschijnlijk te kort zijn om eenvoudig op een nieuwe splitter aangesloten te worden.
Als ik dat zie denk ik dat je geen enkele aanname mag doen over wat hier in huis aanwezig is, niet over de kwaliteit van gebruikte materialen en ook niet over hoe die materialen aangesloten zijn, waarbij zelfs (laag)spanning op niet daarvoor bestemde kabels aanwezig kan zijn. Ze zijn overigens zeker niet allemaal slecht - op de eerste foto zie ik goede coaxkabels van Telenet en Hirschmann. Maar eerste wat ik zou doen is iedere kabel doormeten, in ieder geval met een simpele kabeltester (< EUR 10 op AliExpress) om te zien of de aders wel aangesloten zijn waar ze horen).
Heb je geen affiniteit met de materie en ook geen zin om je erin te verdiepen, dan zou het mogelijk een idee zijn om een professional in te huren. Kijk dan nadrukkelijk naar een netwerktechnicus, niet een willekeurige electricien, die het AREI van buiten kent, maar vaak geen benul heeft van hoe netwerken functioneren.
[
Voor 4% gewijzigd door
dion_b op 18-03-2024 23:35
]