Draadloze (dwz. bluetooth) microfoon (i.c.m. hoortoestel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 16:54
Beste Tweakers,

Ik ben sinds enkele weken in het bezit (en gebruik) van (2) hoortoestellen.
Tja, de jaren gaan tellen en dus we worden er niet jonger op.

De hoortoestellen zijn van het merk Phonak.
Model Audéo M50-R.
Ze hebben oplaadbare batterijen (met oplader), een app voor op de smartphone en Bluetooth.
Dmv de bluetooth verbinding kan ik de hoortoestellen koppelen aan mijn smartphone (bv om te bellen), aan mijn tablet (bv om films te kijken) en aan mijn smart-tv (Sony; hoe, moet ik nog uitvogelen).

Wanneer in een groter gezelschap (pakweg >5; bv restaurant, kroeg, meeting, presentatie) is het makkelijk om een losse microfoon op tafel te leggen, of bij iemand op te spelden.

Phonak levert zelf 2 draadloze microfoons: Roger Clip-on en Roger On. Resp. €300 en €1200.
Dit is behoorlijk off-budget.

Ik heb gezocht naar draadloze bluetooth microfoon (clip-on). Tweakers, Media Markt, Cool Blue.
Niks gevonden. Over het algemeen bedraad en behoorlijk groot (tafelmodel).
Google: wat ik vind zijn hand-held microfoons die aan een sound system moeten worden gekoppeld.

Ik blijf verder zoeken, maar ondertussen...
kent iemand zulke microfoons? Heeft er ervaring mee? Enz.

Als je input wordt gewaardeerd.
En bij voorbaat dank voor het lenen van je kennis.

Groet, Ivo

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 21:15
Het type microfoon dat je waarschijnlijk zoekt heet ook wel "lavalier", zoek maar eens op "Bluetooth lavalier microphone" of je zoiets bedoelt. Verder geen ervaring mee i.c.m. een hoortoestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
Beste Skizzik0,
Bedankt voor je reactie.
De kleine Lavalier microfoontjes kom ik alleen tegen in de versie met een draad en een zender.
Ik blijf zoeken.
Groet, Ivo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfmann
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 25-05 18:46
Ik ga deze thread even volgen uit interesse, want heb zelf ook Phonak gehoor toestellen met bluetooth.

Misschien is een idee om een goede microfoon aan een telefoon te connecten met usb en via bluetooth streamen naar toestellen. Wel moet dat dan via bluetooth bellen codec en niet de muziek codec, want anders zit je met latency. Ik weet niet of dit allemaal kan.

De microfoontjes van de gehoortoestellen zijn wel superieur aan de meeste microfoontjes van telefoon en losse apparaatjes. Waarschijnlijk is dat deels de reden dat die Roger apparaatjes zo duur zijn

Ik ga hiervoor uit interesse eens in verdiepen als ik tijd heb. Misschien is er iets mogelijk met een Raspberry Pi Zero en een microfoon hat oid

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:51
Ik volg ook. Ik zoek een directe Bluetooth streaming optie naar mijn smartphone voor de (BeterHoren) Ampli-connect B4 X3 13P SGR GnResound. Ik heb de losse Solo? streamer als tussenoplossing geprobeerd. Die kon ik om mijn nek hangen. De echo heeft mij ervan weerhouden deze aan te schaffen.
Ik meende dat je met ASHA de mogelijkheid had je smartphone rechtstreeks met Bluetooth te verbinden. Bij mijn Android Galaxy A70 is verbinden echter niet gelukt. Wellicht heeft iemand een oplossing?

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
OK. Wat meer informatie:
Ik heb sinds 20 feb 2024 hoortoestellen van het merk Phonac, type Audéo M-R M50 (2018?).
Met ingebouwde oplaadbare batterijen. Met een oplader: Phonak Charger Case Combi 2
Totale EB: €535,32.
Via de Google Play Store het ik de bijbehorende app gedownload: myPhonak, versie 6.7.0.1011

Ik heb voor deze gekozen, nadat ik bij drie audiciens langs ben geweest. Van twee hiervan kreeg ik proeftoestellen. De derde had pas tijd voor mij over 1 of 1,5 maand.
Mijn keuze werd niet alleen bepaald door het geluid, maar ook door de bluetooth-mogelijkheden.
Ook kreeg ik van de audicien een kleinere oplader: Phonak Charger Ease. Makkelijker op reis (ik ben 4 tot 4 maanden per jaar de hort op).

Na twee bezoeken aan de audicien om de toestellen te fine tunen en om de mogelijkheden van de app te leren, ben ik nu redelijk tot goed tevreden. Het geluid was eerst blikkerig, maar is nu bijgesteld en goed. Ik draag de hoortoestellen wel de hele dag. Niet alleen wanneer ik ze nodig heb.

Als ik de toestellen 's morgens uit de oplader haal, ligt mijn smartphone/telefoon (Xiaomi Redmi 10 2022) er naast. Het uit de oplader halen start de hoortoestellen en ze maken dan meteen bluetooth-contact met de telefoon (waar bluetooth op aan staat).
Dat is onhandig, want alle geluiden/meldingen van de telefoon hoor ik dan ook in mijn oren.
Dus vrij snel daarna verbreek ik de verbinding tussen de telefoon en de toestellen (dus niet 'koppeling ongedaan maken'): Apparaat loskoppelen? OK. De hoortoestellen blijven wel in de lijst apparaatnamen staan van de bluetooth-instellingen.
De bluetooth-verbinding maakt gebruik van de SBC codec.

Op dezelfde manier kan ik ook mijn tablet (Lenovo) met de hoortoestellen koppelen.
Met de smart-tv (Sony) is dat (nog?) niet gelukt.

De reden dat ik dit topic heb geopend is de volgende: wanneer ik (zo nu en dan) in een grotere groep zit (groter dan een man/vrouw of 4) vind ik het prettig om een kleine(!) bluetooth-microfoon op tafel te kunnen leggen.
Simpel, dacht ik. Een microfoon met bluetooth zendt het signaal naar mijn hoortoestellen.
Niet dus.
Ik heb gezocht naar een bluetooth-microfoon
https://duckduckgo.com/?q...ages&iax=images&ia=images

Over de Saramonic BTW Wireless Bluetooth Clip-On Microphone
(https://www.bhphotovideo....ss_bluetooth_clip_on.html)
heb ik chat contact gehad met een sales-iemand van B&H. Die kwam tot de conclusie dat de opstelling die ik wil, niet met dit apparaatje werkt.

Er zijn wel kleine bluetooth(?) clip-on microfoons (bv die vloggers gebruiken). Die maken contact met een ontvanger die in de telefoon wordt geplugd.
Maar of het geluid dan ook in de hoortoestellen komt?

Wat werkt wel? Ik ben dit tegen gekomen
https://www.phonak.com/en...ices/microphones/roger-on
Een soort tafel microfoon, die wordt geleverd door Phonak.
Kosten? Ong. 300€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 16:09
Die microfoons worden volgens mij volledig vergoed door verzekeraar.

en eventueel via UWV indien ondersteunend voor werk.
Wanneer je als slechthorende aanvullende apparatuur nodig hebt voor tijdens het werk of op school, kan dit vanuit het basispakket vergoed worden. Er geldt een vergoeding voor alle hulpmiddelen in de vorm van aanvullende apparatuur, waarbij sprake is van draadloze signaaloverdracht met een hoortoestel of trilmechanisme. Andere oplossingen om de werkplek aan te passen, zoals bijvoorbeeld het aanbrengen van geluiddempende materialen ter verbetering van akoestiek, vallen buiten het basispakket. Wel is er mogelijk een vergoeding vanuit het UWV. Deze instantie vergoedt enkel voorzieningen in de werksfeer aangevraagd door jouw werkgever en tolkvoorzieningen die nodig zijn om te kunnen functioneren op het werk of voor het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbetuwe
Tja...
Aan deze kant van de topic zit een 72-jarige man...:-)
Gepensioneerd (vandaar die 4 á 5 maanden).

Maar toch bedankt!
(you make my day)
Pagina: 1