Steeds vaker "vinkje aanzetten" voor afmelden nieuwsbrief

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-04 16:42
Beste Tweakers,

Er valt mij de laatste tijd wat op bij webshops, en dat is dat steeds meer webshops het nu zo inbouwen dat je juist en vinkje aan moet zetten, om je vervolgens af te melden voor nieuwsbrieven e.d.

Hoewel het niet een eerste wereldprobleem is, stoor ik me er wel mateloos aan dat webshops steeds weer nieuwe dingen verzinnen om je maar vol te spammen met zooi.

Mijn vraag is of dit eigenlijk is toegestaan volgens de ACM?

Het zou toch wat zijn dat je je op een gegeven moment voor allerlei dingen moet gaan afmelden. Straks staat er nog ergens "Meld je hier af, anders halen we nog 100 euro extra van je rekening"

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-04 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Wachten... schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:47:
Mijn vraag is of dit eigenlijk is toegestaan volgens de ACM?
Nee, dat is het niet. En ja, mij overkomt het ook steeds vaker. De webshops die dat doen verdwijnen dan ook rigoreus naar de shitlist, de blocklist en de "report as spam" list.

opt-in is de enige legale manier in Nederland/Europa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-04 16:37
De ACM zegt dat het vinkje niet aan mag staan tenzij het gaat om een betalende klant:
https://www.acm.nl/nl/pub...ine-standaardinstellingen

Ik denk dat in hetzelfde artikel ook staat uitgelegd waarom je laatste zin niet zou mogen ;)

Maar ik ben het volledig met je eens. Het irriteert mij ook mateloos. Ik meen dat je ook je account zou moeten kunnen opzeggen op dezelfde manier als dat je je aangemeldt hebt. Maar dat kan ook niet overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik ben het nog niet tegen gekomen.

Alleen dingen dat ze 3 checkboxen niet gevinkt vlak boven de button zetten, waardoor mensen ineens moeten gaan kiezen welke ze aan en uit zetten. En dan trial and error moeten proberen welke aangevinkt moeten zijn om door te gaan naar de volgende stap.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

YakuzA schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:48:

Alleen dingen dat ze 3 checkboxen niet gevinkt vlak boven de button zetten, waardoor mensen ineens moeten gaan kiezen welke ze aan en uit zetten. En dan trial and error moeten proberen welke aangevinkt moeten zijn om door te gaan naar de volgende stap.
Ik zie goede doelen in het VK ook een leuke doen:

- tick de box als je geen contact wilt via [ ] telefoon [ ] email [ ] SMS [ ]
- untick de box als je geen contact wilt via de post
Erop rekenend dat mensen alle boxen aanvinken.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik ben het hier en daar wel tegengekomen en als er vakjes zijn voor vinkjes ga ik ook wel lezen wat die doen. Nieuwsbrieven e.d. heb ik nooit gemerkt dat dat een voorwaarde was om verder te kunnen. Ik vink alleen dingen aan die gaan over algemene voorwaarden of privacy statement. Als er andere dingen aan of uit moeten staan om verder te kunnen gaat de aankoop gewoon niet door.

Of er wel of niet vooraf wat afgevinkt is, je moet gewoon lezen wat je akkoord gaat geven.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Gewoon de mails aanmerken als spam. Dan gaat de rating van hun mailserver achteruit. Enige wat dat soort lui raakt.

Ik klik op afmelden, en volgende mail = spam.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Nu deze soort van beantwoord is, ook een vinkjes ding, "rechtmatige (grond van gerechtvaardigd belang) cookies".

Voor wat ik kan vinden is dat voor verwerking van gegevens van klanten in de systemen van de eigenaar, maar ook direct marketing.

Zet altijd alles maar uit (wat knap vervelend blijft) en ik mis geen functionaliteit. Waar komen deze cookies nu ineens vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-04 20:04
En dit is de reden dat ik me met gmail vaak aanmeld door middel van +dienst aan mijn e-mail adres te koppelen.

Kun je mooi zien waar de spam ook weg komt.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
gambieter schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:51:
[...]

Ik zie goede doelen in het VK ook een leuke doen:

- tick de box als je geen contact wilt via [ ] telefoon [ ] email [ ] SMS [ ]
- untick de box als je geen contact wilt via de post
Erop rekenend dat mensen alle boxen aanvinken.
Ja het is ongelofelijk wat voor praktijken ze uithalen.
Het verbaasd mij vooral dat het zo enorm veel moeite kost om hier iets tegen te doen. Ik denk dat als je een stagiair een dagje webshop bestelling laat plaatsen, dat die heel wat ellende tegenkomt en hier melding van kan maken. Je bouwt op die manier al een enige database op van bedrijven die het niet zo nauw nemen met de regels.

het valt mij ook op dat het vaak best grote bedrijven zijn die hier steeds mee door gaan, terwijl zo maar al te goed weten dat het niet mag (anders zie je dit soort sneaky manieren niet).

het verbaast me ergens dat je het niet tegen bent gekomen. Ik ben het al best veel tegen gekomen. Het is wel van de laatste tijd moet ik zeggen. Althans, het valt mij nu pas op.
evilution schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:04:
[...]

Of er wel of niet vooraf wat afgevinkt is, je moet gewoon lezen wat je akkoord gaat geven.
Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Uiteraard is lezen belangrijk, maar dit soort praktijken zijn niet toegestaan. Het is gewoon HEEL vervelend (en dan zeg ik het lief) dat je als "klant" zo behandeld wordt. Je geeft tenslotte geld uit bij hun en ze zouden dat moeten respecteren en netjes met je om moeten gaan.
Het is hetzelfde als dat je bij de supermarkt iedere keer dat je wat koopt, moet aangeven dat je geen folders wenst te ontvangen. Je hoort gewoon niks te ontvangen, tenzij je het expliciet zelf wilt en je er voor aanmeldt
_eLMo_ schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:08:
Gewoon de mails aanmerken als spam. Dan gaat de rating van hun mailserver achteruit. Enige wat dat soort lui raakt.

Ik klik op afmelden, en volgende mail = spam.
Ik zal dit meenemen. Maar zoals gezegd blijft het jammer dat wij als consument hier allerlei dingen voor moeten doen, terwijl het niet is toegestaan.
Dracoz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:09:
En dit is de reden dat ik me met gmail vaak aanmeld door middel van +dienst aan mijn e-mail adres te koppelen.

Kun je mooi zien waar de spam ook weg komt.
Ik denk dat heel veel Tweakers dat wel doen. Ik genereer ook voor alles een apart email adres maar dan met random tekens achter de +, Mocht je wachtwoord namelijk lekken en er staat achter piet+rabobank@gmail.com, dan weten ze precies bij welke dienst het hoort. Dat is niet heel veilig ;) Beter om een random getallenreeks/cijferreeks erachter te doen. Bitwarden maakt dit soort adressen automatisch.

Dat gezegd hebbende is dat niet een oplossing voor het probleem. Het hoort gewoon niet, en je hoort niet als klant zo behandelt te worden. En blijkbaar ben ik niet de enige met deze ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wachten... schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:57:
[...]
het verbaast me ergens dat je het niet tegen bent gekomen. Ik ben het al best veel tegen gekomen. Het is wel van de laatste tijd moet ik zeggen. Althans, het valt mij nu pas op.
Ik zou zeggen, kon maar met de screenshots dan :p

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
YakuzA schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:20:
[...]

Ik zou zeggen, kon maar met de screenshots dan :p
Alstu....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAX9RhwIe_BacvWRtdNdbMg2apA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uUpJ5EPvHyEEHr7Eatv9arJW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Ook het afmelden van de nieuwsbrief gaat soms echt lastig.
Soms moet je eerst helemaal gaan inloggen met je account en kan dan pas afmelden voor de nieuwsbrief.
Ook de frequenties zijn soms zo enorm hoog sommige stuurde wel 3x per dag ofzo een email.

Wat ik ook raar vind is dat als je iets besteld en je geen vinkje neerzet dat je een nieuwsbrief wilt ontvangen dat je even later alsnog de nieuwsbrief ontvangt.

Kortom het gaat nog steeds slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
NicoHF schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 01:13:
Soms moet je eerst helemaal gaan inloggen met je account en kan dan pas afmelden voor de nieuwsbrief.
Ook de frequenties zijn soms zo enorm hoog sommige stuurde wel 3x per dag ofzo een email.

Wat ik ook raar vind is dat als je iets besteld en je geen vinkje neerzet dat je een nieuwsbrief wilt ontvangen dat je even later alsnog de nieuwsbrief ontvangt.

Ja klopt. Ik heb een aantal keer gebeld met bedrijven omdat ik mij nooit aangemeld had, maar dan krijg je gewoon het simpele "k** excuus" dat er "een foutje in het systeem" zit.

Echt om moe van te worden. Ik hou het alleen steeds meer bij voor mezelf en probeer dit soort bedrijven te vermijden en vaker een melding te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 24-04 15:25
Ik heb nu al twee keer gehad bij een webshop dat ik niet naar het betaalscherm kon zonder akkoord te gaan dat ik lid werd van de nieuwsbrief. Ik heb die paar euro meer betaald en maar ergens anders besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
NicoHF schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 01:13:

Bedrijven worden amper tot niet afgerekend door hun designs die ze gebruiken, zelfs als ze twijfelachtig zijn. We kennen allemaal wel de cookiewalls die heel duidelijk een grote groene knop laten zien om alles te accorderen terwijl de minimaal noodzakelijke cookies ergens achter een grijze knop zit die wegvalt in de achtergrond. Of de afmeldknop van een nieuwsbrief 'toevallig' net buiten de compacte view ( en je dus de hele mail moet openen ) van bekende platforms als Outlook en Gmail valt.

Methodes die niet verboden zijn maar wel twijfelachtig. Expliciete consent voor cookies gaat overigens al beter maar het verplichten van onnodige gegevens zoals in gevallen een telefoonnummer. het is en blijft een cowboywereld waar je met genoeg wegkomt omdat de toezichthouders onvoldoende capaciteit hebben om effectief iets te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Napo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Of de afmeldknop van een nieuwsbrief 'toevallig' net buiten de compacte view
Hier heb ik ook zo'n hekel aan bij de "weiger knop" of "instellingen knop" van cookies. Ze maken dat net zo (en heel bewust) dat het net buiten je scherm valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
De overheid doet hier zelf net zo hard aan mee. DigiD:
"Ja, voeg e-mailadres toe"
"Nee"
Gevolgd door:
"Nee, voeg emailadres toe"
"Ja, ga verder met inloggen"
Dracoz schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:09:
Helaas zeggen heel veel websites dan dat het emailadres ongeldig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

RemcoDelft schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:06:
De overheid doet hier zelf net zo hard aan mee. DigiD:
"Ja, voeg e-mailadres toe"
"Nee"
Gevolgd door:
"Nee, voeg emailadres toe"
"Ja, ga verder met inloggen"
Bij DigiD gaat het niet over een ongewenste nieuwsbrief die ze je aan willen smeren :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-04 18:25
YakuzA schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:27:
[...]

Bij DigiD gaat het niet over een ongewenste nieuwsbrief die ze je aan willen smeren :P
Het gaat net zo goed om het opdringen van iets waar ik duidelijk net nee tegen heb gezegd, omdat ze ook wel weten dat mensen snel door zo veel mogelijk popups heen klikken zonder te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
Napo schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:41:
[...]

maar het verplichten van onnodige gegevens zoals in gevallen een telefoonnummer. het is en blijft een cowboywereld waar je met genoeg wegkomt omdat de toezichthouders onvoldoende capaciteit hebben om effectief iets te kunnen doen.
Daar heb ik ook een hekel aan, ik vul dan ook altijd een fake niet bestaand nummer in.
Ze hebben het telefoon nummer nergens voor nodig het is totaal onzinnig dat een telefoon nummer moeten hebben.
Alleen bij budbee leveringen hebben ze wel echt een telefoon nummer nodig want die doet alles per SMS wat ik trouwens heel raar vind want ook dat kan gewoon middels email.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Farmersmother schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:53:
De ACM zegt dat het vinkje niet aan mag staan tenzij het gaat om een betalende klant:
https://www.acm.nl/nl/pub...ine-standaardinstellingen

Ik denk dat in hetzelfde artikel ook staat uitgelegd waarom je laatste zin niet zou mogen ;)

Maar ik ben het volledig met je eens. Het irriteert mij ook mateloos. Ik meen dat je ook je account zou moeten kunnen opzeggen op dezelfde manier als dat je je aangemeldt hebt. Maar dat kan ook niet overal.
Ik heb alles nog even zitten lezen, maar het lijkt erop dat de ACM niet echt op de hoogte is van de andere manier van vinkjes aan of uit zetten.

In heel het artikel wat je stuurde, hebben ze het enkel over "vooraf geen vinkjes aanzetten", ze hebben het nergens over de andere misleiding dat je vinkjes JUIST aan moet zetten om je ergens voor af te melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmersmother
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-04 16:37
Het is precies andersom inderdaad, had het ook nog even terug gelezen. Er staat in het voorbeeld daaronder wel dit:
Voorbeeld: Het bieden van een opt-out bij het versturen van een nieuwsbrief
Een consument heeft net online een bestelling geplaatst bij een bedrijf. Het vakje voor het ontvangen van een nieuwsbrief van de verkoper stond vooraf aangevinkt. Dit mag alleen als de nieuwsbrief gaat over vergelijkbare producten als die de consument bestelde. Daarover mag het bedrijf zijn klant commerciële e-mails sturen. Dit is een van de weinige gevallen waarin een vooraf aangevinkt hokje mag. Alhoewel het ook in dit geval beter is voor de consument als het hokje niet vooraf is aangevinkt. Het bedrijf moet de consument wel bij de bestelling en bij elke commerciële e-mail de gelegenheid geven om zich af te melden. Dat moet net zo eenvoudig kunnen als het aanmelden.
In feite voldoet de site hieraan. Ik zou zeggen het is een grijs gebied dat neigt naar wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Farmersmother schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:40:
Het is precies andersom inderdaad, had het ook nog even terug gelezen. Er staat in het voorbeeld daaronder wel dit:

[...]

In feite voldoet de site hieraan. Ik zou zeggen het is een grijs gebied dat neigt naar wit.
Maar dan zijn we toch weer terug bij af.
Dan gaan alle bedrijven andersom werken.

Persoonlijk vind ik dat als je iets wilt, je er expliciet toestemming voor met geven, en niet dat je het standaard krijgt, tenzij je je afmeld. Anders is alles wat we de afgelopen tijd hebben bereikt met de vinkjes voor niks geweest toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-04 17:54
Van de week kreeg ik ook een nieuwsbrief opeens van een website waar ik vorig jaar ooit een setje fietsbanden heb besteld. Afmelden? No way! Geen unsubscribe linkje oid te vinden... kan je daar weer achteraan }:|

Ik heb daarbij ook een hekel aan het verplicht aanmaken van een account. Ook al is een concurrent iets duurder bestel ik het gewoon daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wachten... schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:57:

[...]

Dat vind ik wel erg kort door de bocht. Uiteraard is lezen belangrijk, maar dit soort praktijken zijn niet toegestaan. Het is gewoon HEEL vervelend (en dan zeg ik het lief) dat je als "klant" zo behandeld wordt. Je geeft tenslotte geld uit bij hun en ze zouden dat moeten respecteren en netjes met je om moeten gaan.
Het is hetzelfde als dat je bij de supermarkt iedere keer dat je wat koopt, moet aangeven dat je geen folders wenst te ontvangen. Je hoort gewoon niks te ontvangen, tenzij je het expliciet zelf wilt en je er voor aanmeldt
Er zijn nu eenmaal ondernemers die de wet aan hun laars lappen. Daar kom je achter door te lezen. Dan kun je een klacht indienen bij de betreffende autoriteit en stemmen met je voeten. Dat het gebeurt is wel vervelend maar winkels zijn gewoon inwisselbaar als je het een kutwinkel vind.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Niet online
wauskoek schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 18:20:

Ik heb daarbij ook een hekel aan het verplicht aanmaken van een account. Ook al is een concurrent iets duurder bestel ik het gewoon daar.
Same. Soms hoef je niet perse een account te maken ook al dringen ze wel aan.
Maar wil je vervolgens iets annuleren of retourneren moet je alsnog een account aanmaken :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vrotogel
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 26-04 19:28

vrotogel

leest vooral mee

Sowieso begrijp ik bedrijven niet die je lastig gaan vallen omdat je klant bent. Wat hebben ze niet begrepen ? De klant belonen met spam die ze niet willen ? Prima, dan naar de volgende aanbieder. Recent kreeg ik een melding dat ik nog iets in een winkelmandje had liggen en dat dit product zich alleen voelde. Ik heb het abonnement op hun product geannuleerd. Ondernemers die je irriteren verdienen je geld niet.

Life 's hard and then you die

Pagina: 1