Hardhout of vuren balk in vochtige kruipruimte?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:53
Ik heb een nieuw kruipluik gehaald voor de kruipruimte. Nu zit er onder kruipluik frame een extra houten balk om de kracht waarschijnlijk op te vangen wanneer je er overheen loopt. Inmiddels in deze helemaal verrot. Nu wil ik aan drie kanten onder het frame nieuwe balken aanbrengen om het frame te ondersteunen. Wij hebben nog wel wat vocht in de kruipruimte. Is het dan beter voor hardhout te gaan of voor vuren balken en deze te impregneren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxk_cDuZ4fojmVO0FLB01L1d0GU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rqsGj8qdS9rbseG0VTHLzuA.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Remtronica op 18-03-2024 16:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
Hard hout dus, even kijken bij firma's van tuinhuisjes/ tuinhout, de onderste plank van een tuinhuisje is vaak van hh en lekker breed.

[ Voor 7% gewijzigd door natural colour op 18-03-2024 17:44 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remtronica
Bedankt, dan ga ik op zoek naar wat hard houten balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-04 01:55

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

En ook even wat folie tussen het hout en beton doen. Anders trekt er toch vocht in. Hoeft allemaal niet zo speciaal, zolang er maar geen direct contact is tussen hout & beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Douweegbertje schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:53:
En ook even wat folie tussen het hout en beton doen. Anders trekt er toch vocht in. Hoeft allemaal niet zo speciaal, zolang er maar geen direct contact is tussen hout & beton.
Dat is een goede tip. Is er een voorkeur wat voor folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:43
Ik zou dampdicht folie gebruiken.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:02

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Remtronica schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:15:
[...]

Dat is een goede tip. Is er een voorkeur wat voor folie?
Als je nog een oude zak hebt liggen van bijvoorbeeld 25Kg zand, paar repen van snijden ertussen doen en klaar

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Hoe is de huidige plank bevestigd en ondersteund? Weet je zeker dat deze onderdeel is van de dragende constructie van het kruipluik? Kan soms ook gewoon een simpele plank zijn geweest om een gat te dichten zodat ze met het smeren van het zandcement geen gapend gat naar de kruipruimte hadden. Dus wat is de afmeting (voornamelijk de dikte) van de plank, dat geeft ook wel aan of het echt constructief belangrijk is voor je kruipluik of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
frennek schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:32:
Hoe is de huidige plank bevestigd en ondersteund? Weet je zeker dat deze onderdeel is van de dragende constructie van het kruipluik? Kan soms ook gewoon een simpele plank zijn geweest om een gat te dichten zodat ze met het smeren van het zandcement geen gapend gat naar de kruipruimte hadden. Dus wat is de afmeting (voornamelijk de dikte) van de plank, dat geeft ook wel aan of het echt constructief belangrijk is voor je kruipluik of niet.
Afmetingen van de huidige plank zijn qua dikte 25mm, lengte : 900mm en breedte: 100mm. Op dit moment zit onder de 3 van de 4 randen van het kruipluik frame geen ondersteuning. Volgens mij zitten er dan van die pinnen aan het frame die in het beton zijn gestort. Ik dacht die balk een extra ondersteuning was voor het frame?

We nemen nu een houtvezel cement plaat met isolatie als kruipluik. Deze is wat zwaarder dan onze vorige houten plaat kruipluik. Vandaar wil ik voorkomen dat we er straks doorheen kunnen zakken.-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 24-04 16:24
Folie is een goede aanrader, maar er kan altijd condens tussen de balk en de folie komen te staan. Normaliter werk je balken die in contact komen met beton/metselwerk af met loodvrije menie.

Persoonlijk zou ik dus aanraden de balk even in de menie te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je moet je vochtprobleem oplossen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:50
Vuren balk kan ook prima, alleen even behandelen, is vaak goedkoper dan hardhout te gaan kopen. En ook als je het niet behandeld gaat die toch een tijd mee.

Maar wel eens met wat de andere zeggen, je kan beter het vochtprobleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Hopelijk wordt het vochtprobleem wat minder nu we net vloerisolatie en bodemfolie van Tonzon hebben. Alleen we hebben een leiding (koudwater) afkomstig van de waterontharder die blijft condenseren. Deze kunnen we niet isoleren ivm legionella.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Remtronica schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:28:
Hopelijk wordt het vochtprobleem wat minder nu we net vloerisolatie en bodemfolie van Tonzon hebben. Alleen we hebben een leiding (koudwater) afkomstig van de waterontharder die blijft condenseren. Deze kunnen we niet isoleren ivm legionella.
Dat die leiding condenseert duidt op te hoge luchtvochtigheid. Dat is een gevolg en niet de oorzaak.

Hoe wordt de kruipruimte geventileerd? Hoeveel openingen en zijn die allemaal vrij?

[ Voor 6% gewijzigd door Sethro op 19-03-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Sethro schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:29:
[...]

Dat die leiding condenseert duidt op te hoge luchtvochtigheid. Dat is een gevolg en niet de oorzaak.

Hoe wordt de kruipruimte geventileerd? Hoeveel openingen en zijn die allemaal vrij?
We hebben 7 ventilatieroosters en ik dacht 5 Compartimenten. Rond de 86m2 vloeroppervlakte, wel lijkt een vochtprobleem op de buitenmuur daar zien we aan de onderkant een vochtrand van ongeveer 30 cm hoog rondom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Ik zal wat folie achter de balken bevestigen. Bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Maar zit de huidige plank er onder spanning onder? Waar rust de huidige plank op? Of hoe zit deze plank anders vastgemaakt? Ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat deze plank een constructieve functie heeft. Je geeft al aan dat de andere drie randen geen ondersteuning hebben.

Het iets zwaardere luik zal niet enorm veel veranderen. Zo'n luik weegt misschien 10 kg? Als je er voorheen niet doorheen zakte, gaat dat nu ook niet gebeuren.

Als rondom de ijzeren rand wat ondersteund is door de beton/zandcement, is extra ondersteuning echt niet noodzakelijk.

Als je de huidige constructie toch niet helemaal prettig vindt en eraan twijfeld, zou watervaste multiplex stroken laten zagen (18 mm is al voldoende stevig), de randen sealen met een randsealer of goed in de menie zetten en deze onder de rand monteren met nagelpluggen in het beton. Houd iets afstand tot je kruipluik frame zodat je er stelplaatjes/wiggetjes onder kan staan om er iets van spanning op te krijgen, anders begint je houtconstructie pas te dragen zodat het frame naar beneden zakt en dat wil je juist voorkomen. Je wilt namelijk direct in de huidige positie draagkracht overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
frennek schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 09:02:
Maar zit de huidige plank er onder spanning onder? Waar rust de huidige plank op? Of hoe zit deze plank anders vastgemaakt? Ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat deze plank een constructieve functie heeft. Je geeft al aan dat de andere drie randen geen ondersteuning hebben.

Het iets zwaardere luik zal niet enorm veel veranderen. Zo'n luik weegt misschien 10 kg? Als je er voorheen niet doorheen zakte, gaat dat nu ook niet gebeuren.

Als rondom de ijzeren rand wat ondersteund is door de beton/zandcement, is extra ondersteuning echt niet noodzakelijk.

Als je de huidige constructie toch niet helemaal prettig vindt en eraan twijfeld, zou watervaste multiplex stroken laten zagen (18 mm is al voldoende stevig), de randen sealen met een randsealer of goed in de menie zetten en deze onder de rand monteren met nagelpluggen in het beton. Houd iets afstand tot je kruipluik frame zodat je er stelplaatjes/wiggetjes onder kan staan om er iets van spanning op te krijgen, anders begint je houtconstructie pas te dragen zodat het frame naar beneden zakt en dat wil je juist voorkomen. Je wilt namelijk direct in de huidige positie draagkracht overnemen.
De huidige plank zit vrijwel tegen de kruipluik rand aan. De plank is met schroeven in de betonnen vloer rand vast geschroefd.

Het vloerluik frame wordt ondersteunt met 1 kant op een betonnen rand, 2 randen worden niet ondersteund en 1 kant wordt ondersteund (wat ik denk) op de houten balk. Ik verwacht dat het frame met pinnen in het beton is bevestigd (huis van 1972). Vandaar dat ik extra balken onder de twee niet ondersteunende randen wilde maken ivm het dragende gewicht en daarnaast de huidige verrote balk wilde vervangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MKJD9XenM4jJbLdqPyxRh-obOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ixb76Lb0IQJB0UjjR0HGiC4W.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Als de lange zijdes van dit frame een beetje oplegging hebben op het zandcement/beton, dan gaat het verder nergens meer heen hoor. Je cementvezelplaat van je luik is natuurlijk al erg stijf en dat zijn de hoekprofielen van het frame zelf ook. De korte zijdes hebben dus in principe geen ondersteuning nodig zou ik zeggen.

Als 1 of 2 lange zijdes helemaal vrij liggen tot achter hoek profiel, dus dat het echt wordt gedragen door die uitstekende stripjes, zou ik inderdaad een secundaire draagconstructie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
frennek schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:19:
Als de lange zijdes van dit frame een beetje oplegging hebben op het zandcement/beton, dan gaat het verder nergens meer heen hoor. Je cementvezelplaat van je luik is natuurlijk al erg stijf en dat zijn de hoekprofielen van het frame zelf ook. De korte zijdes hebben dus in principe geen ondersteuning nodig zou ik zeggen.

Als 1 of 2 lange zijdes helemaal vrij liggen tot achter hoek profiel, dus dat het echt wordt gedragen door die uitstekende stripjes, zou ik inderdaad een secundaire draagconstructie maken.
1 van de lang zijde ligt op een dunnen beton rand, de andere lange zijde wordt op dit moment ondersteund door de verrotte balk. De korte zijden worden op dit moment nergens ondersteund. Ik denk inderdaad dat het goede aanvulling is om een secundaire draagconstructie te maken met een paar hardhouten balken en die met een folie vast te schroeven onder het frame aan de betonnen vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

Hardhout kan niet per definitie beter tegen vocht.
Douglas is bijvoorbeeld best geschikt, zeker als het geïmpregneerd is.

Ik zou even rond zoeken naar geïmpregneerd tuinhout. Niet je zoek-criteria beperken tot alleen hardhout.
(Ps: Balsa hout is ook hardhout)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frennek
Ik zou ook niet voor hardhout gaan. Je wilt iets wat maatvast en recht is, bovendien mag het niet dikker zijn dan 25 mm. Iets als een vlonderplank zou al kunnen functioneren, maar ook gewoon een multiplex plaat welke watervast verlijmd is. Deze goed in de menie zetten rondom met een stukje folie erachter en je bent voor jaren klaar. Multiplex plank kan je in de bouwmarkt op maat laten zagen en je hebt een kaarsrechte zaagsnede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Bedankt voor de reacties. Ok, ga ik doen. Ik ga de balken ook insmeren met hout menie om houtrot in de toekomst te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:34

macnerd

No Apples please :-)

dragonhaertt schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 17:35:
...

Ik zou even rond zoeken naar geïmpregneerd tuinhout. Niet je zoek-criteria beperken tot alleen hardhout.
(Ps: Balsa hout is ook hardhout)
Eh, blijkbaar niet...

Zie Wikipedia: Loofhout:
Het klassieke voorbeeld van wat in het Engels een "hardwood" (loofhout) is maar in het Nederlands geen "hardhout" is balsa-hout, dat dan zachter is dan alle commerciële naaldhoutsoorten.
Ga dit topic even volgen... bij mij is er ook een balk weg aan het rotten onder de vloer van de hal.

[ Voor 24% gewijzigd door macnerd op 21-03-2024 16:39 ]

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26

dragonhaertt

@_'.'

macnerd schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:35:
[...]

Eh, blijkbaar niet...

Zie Wikipedia: Loofhout:

[...]

Ga dit topic even volgen... bij mij is er ook een balk weg aan het rotten onder de vloer van de hal.
Dan moet je het imho echt over "hard hout" hebben.
Ook in de houtbewerkings-wereld wordt gewoon dezelfde term gehanteerd zoals het ook in het engels gebruikelijk is.
Ik heb in ieder geval nog nooit ergens een softwood (naaldhout) gerefereerd zien worden als "hardhout"

Nou is wikipedia natuurlijk ook niet echt een geweldig betrouwbare bron, als ik een houtbewerkings-boek er bij pak staat hardhout ook gedefinieerd als loofhout. (of bijvoorbeeld deze website welke gerefereerd wordt onder het wikipedia artikel over houtsoorten)

Als ik google op 'Hardhout definitie' kom ik vooral de loofhout definitie tegen. Ook encyclyo.nl zegt: "hardhout
Hout afkomstig van loofbomen. Onderscheidt zich van `naaldhout` dat afkomstig is van naaldbomen"

Dus nee, in de volksmond maar ook in de houtbewerkingswereld gaat het toch meestal om loofhout bij de term "hardhout".

[ Voor 8% gewijzigd door dragonhaertt op 21-03-2024 16:50 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Remtronica schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:52:
[...]

Afmetingen van de huidige plank zijn qua dikte 25mm, lengte : 900mm en breedte: 100mm. Op dit moment zit onder de 3 van de 4 randen van het kruipluik frame geen ondersteuning. Volgens mij zitten er dan van die pinnen aan het frame die in het beton zijn gestort. Ik dacht die balk een extra ondersteuning was voor het frame?

We nemen nu een houtvezel cement plaat met isolatie als kruipluik. Deze is wat zwaarder dan onze vorige houten plaat kruipluik. Vandaar wil ik voorkomen dat we er straks doorheen kunnen zakken.-
die maat is eerder een plank dan een balk.

zou voor deze toepassing 2 houtsoorten aanbevelen: bangkirai of azobe ;)
dit moet je voor de bevestiging wel ff voorboren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:55
nokiaan958GB schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 21:39:
[...]

die maat is eerder een plank dan een balk.

zou voor deze toepassing 2 houtsoorten aanbevelen: bangkirai of azobe ;)
dit moet je voor de bevestiging wel ff voorboren 8)
HH is ook mijn advies, en die vochtigheid; als het grondwater is.. dat hou je echt niet tegen, de kruipruimte zal altijd vochtig blijven.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1